Visa fullständig version : Fråga angående Omega-3
Nu är det så att jag fick en påse med omega 3 av tjejen.
Det är från "atlas nutrition" och det står att dom är extra starka...
Men iaf en tablett innehåller 1000 mg fiskolja, 160 mg EPA, 350 mg DHA och 1 mg E-vitamin.
Det står att man ska ta 1 kapsel 3 gånger om dagen och nu undrar jag vad skulle hända ifall jag tar 2 kapsalar om dagen.
Får jag någon bättre effekt av det eller blir den sämre? U know what i mean...
Tabletterna är tydligen 50 % m a p Omega-3. Det gör dem lite starkare än standard som är kring 35 %.
Tar du 3 kapslar får du 1.5 g Omega-3 vilket är minimibehovet för de flesta.
Mer är inte alltid bättre och ditt behov är sedan beroende på hur mycket Omega-6 du äter ( matolja/margarin/dressing/ ).
6 kapslar är ingen överdosering men äter du fet fisk ett par gånger i veckan är det onödigt.
Lindstein
2006-02-18, 17:51
Nu är det så att jag fick en påse med omega 3 av tjejen.
Det är från "atlas nutrition" och det står att dom är extra starka...
Men iaf en tablett innehåller 1000 mg fiskolja, 160 mg EPA, 350 mg DHA och 1 mg E-vitamin.
Det står att man ska ta 1 kapsel 3 gånger om dagen och nu undrar jag vad skulle hända ifall jag tar 2 kapsalar om dagen.
Får jag någon bättre effekt av det eller blir den sämre? U know what i mean...
Låter som du tror Omega-3 är en super dunder produkt.
Verkligheten är att det är kapslar med fett, du kommer inte få någon märkbar effekt alls. Överdoserar du tillräckligt mycket får du effekten att du blir fet.
Omega-3 är nyttigt för kroppen på många sätt, men det är inget mer än nyttigt fett.
Låter som du tror Omega-3 är en super dunder produkt.
Verkligheten är att det är kapslar med fett, du kommer inte få någon märkbar effekt alls. Överdoserar du tillräckligt mycket får du effekten att du blir fet.
Omega-3 är nyttigt för kroppen på många sätt, men det är inget mer än nyttigt fett.
;)
Jag e inte idiot precis... Jag vet att omega-3 inte är nån "dunder" produkt.
Men jag har däremot hört från några på mitt gym som sa att om man får i sig för mycket omega-3 jag vet inte mängden så har det en negativ effekt mot kroppen.
Visst kommer du att få effekt Lindstein.
Lite beroende på hur välfylld din kropp är på Omega-3-fettsyror kommer du att förlänga blödningstiden, sänka ditt blodtryck, påverka ditt förhållande mellan HDL/LDL- kolestrolet mm.
Ja. Det finns en risk att överdoser fleromättade fettsyror. Fettsyrorna härskan lätt och bidrar till ökad bildning av fria radikaler som kan skada kroppen. Högre intag av fleromättat fett ställer också högre krav på att vi äter mer/fler/bättra antioxidanter. Antioxidanterna är inte bara en kapsel E-vitamin utan mer frukt och grönt som erbjuder ett brett spektra av alla möjliga antioxidanter.
...Verkligheten är att det är kapslar med fett, du kommer inte få någon märkbar effekt alls. Överdoserar du tillräckligt mycket får du effekten att du blir fet.
Att man skulle bli fet av att överdosera omega-3 kapslar stämmer ju förstås...men då måste man få i sig rejält många kaplslar dagligen. Inget man behöver oroa sig för.
Lindstein
2006-02-19, 11:57
Visst kommer du att få effekt Lindstein.
Lite beroende på hur välfylld din kropp är på Omega-3-fettsyror kommer du att förlänga blödningstiden, sänka ditt blodtryck, påverka ditt förhållande mellan HDL/LDL- kolestrolet mm.
Ja. Det finns en risk att överdoser fleromättade fettsyror. Fettsyrorna härskan lätt och bidrar till ökad bildning av fria radikaler som kan skada kroppen. Högre intag av fleromättat fett ställer också högre krav på att vi äter mer/fler/bättra antioxidanter. Antioxidanterna är inte bara en kapsel E-vitamin utan mer frukt och grönt som erbjuder ett brett spektra av alla möjliga antioxidanter.
jo, att Omega-3 är bra för kroppens välbefinnande, och du har helt rätt.
(Längre blödningstid vet jag väll iof inte om de varken är bra eller dåligt)
Mitt svar var mer syftat på hur man märker av Omega-3´s "effekt" på träningen...
Äter själv Omega-3 och har gjort det länge, men man kan ju inte låta bli att tänka på hur alla kommer se tillbaka om 20 år och vika sig av skratt när dom tänker på att folk betalade pengar för att stoppa i sig fett kapslar... ;)
pragmatist
2006-02-19, 14:05
Äter själv Omega-3 och har gjort det länge, men man kan ju inte låta bli att tänka på hur alla kommer se tillbaka om 20 år och vika sig av skratt när dom tänker på att folk betalade pengar för att stoppa i sig fett kapslar... ;)
För egen del kan jag inte låta blir att tänka på hur folk om 20 år kommer vika sig av skratt när de tänker på att folk på 1900-talet betalade en massa pengar för att få bort fettet ur kosten. ;)
Lindstein
2006-02-19, 15:20
För egen del kan jag inte låta blir att tänka på hur folk om 20 år kommer vika sig av skratt när de tänker på att folk på 1900-talet betalade en massa pengar för att få bort fettet ur kosten. ;)
Det blir nog många skratt...
För bara 6 månader sen betalade folk mycket dyra pengar på att få ett så snabbt vassle protein som möjligt, absolut inte blanda det med kasein eller andra långsamma proteiner...och ta sekunder efter träning...
Dom som följde reglerna bäst, var dom som gjorde mest fel... i alla fall enligt dagens teorier :bow:
Köpte en burk omega-3 för någon vecka sedan av märket "Naturapoteket - Fiskolja Omega 3 1000mg".
Ingredienser per kapsel: Fiskolja 1000mg, gelatin, tabletthjälpmedel (glycerol), vatten samt tokoferol.
Dosering: 2-4 kapslar om dagen
Hur många ska jag ta, ska jag ta så många som 4 eller räcker det med 2-3 eller? Sverker, grub, någon annan? :)
mvh
Doseringen på omega 3 beror på hur mycket fisk du äter idag och om du har några andra problem såsom högt blodtryck, hjärt-kärlproblem, eksem, problem med lederna, reumatism - för då kan man öka doseringen något.
(nu hette jag varken Grub eller Sverker men det kanske går ändå? ;) )
För bara 6 månader sen betalade folk mycket dyra pengar på att få ett så snabbt vassle protein som möjligt, absolut inte blanda det med kasein eller andra långsamma proteiner...och ta sekunder efter träning...
Dom som följde reglerna bäst, var dom som gjorde mest fel... i alla fall enligt dagens teorier :bow:
Nope.
Doseringen på omega 3 beror på hur mycket fisk du äter idag och om du har några andra problem såsom högt blodtryck, hjärt-kärlproblem, eksem, problem med lederna, reumatism - för då kan man öka doseringen något.
(nu hette jag varken Grub eller Sverker men det kanske går ändå? ;) )
Skrev "eller någon annan" oxo så ditt svar va kanon! Tackar för det! :) :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.