handdator

Visa fullständig version : Tänk om helvetet finns !!!!

Bronkitkorv
2006-02-18, 07:35
Tänk om det visar sej att jag har haft fel och Ulf Ekberg har haft rätt hela tiden.. Då skulle jag fara raka vägen ner när jag dör.. Har ni tänkt på det va ?
Era syndare FROSSERI till exempel är en dödssynd och den har de flesta här begått på ätardagen.... Med andra ord vi ses i helvetet !

Hur tror ni att det är i helvetet ?

Kanske är det värt att komma dit för att slippa leva så töntigt som Uffe vill att vi ska göra enligt hans bibeltolkningar ?

Varför skulle jag bli plågad i evighet för att jag hade sex innan jag var gift ?

Skriv ner era tankar och funderingar om detta intressanta ämne....

bubbe
2006-02-18, 07:42
Undrar vems bibeltolkning som är rätt då? finns ju en del varianter sas.

Jman
2006-02-18, 07:47
Den som såg southpark igår vet nu hur helvetet ser ut ... Bl.a. där djävulen är en röd förvuxen läderbög som håller grillfester med några intressanta personligheter som gäster. Såg ut som något äldreboende i Miami...
Att sitta vid grillen och flippa burgare med några kända historiska personligheter kanske inte är helt fel? Eller kanske inte , jag gillar inte när det är för varmt. Jag får bli snällare helt enkelt så att jag kompenserar för mitt frosseri ...

Sofia4_4
2006-02-18, 08:32
Om helvetet finns så är det kallt, mörkt, blåssigt, det snöar och regnar hela tiden och man måste ändå gå ut och röra på sig, annars blir man jätte fet.

Hm, det där känns redan bekant... :D

backflash
2006-02-18, 09:07
S.A.T.S

Bronkitkorv
2006-02-18, 09:18
Undrar vems bibeltolkning som är rätt då? finns ju en del varianter sas.
Men nu antar vi ju att Uffebuffe har rätt (livets ord) Och då måste du verkligen TRO på allt och gå till kyrkan varje vecka, tala i tungor osv. för att slippa helvetet..

Bronkitkorv
2006-02-18, 09:19
Den som såg southpark igår vet nu hur helvetet ser ut ... Bl.a. där djävulen är en röd förvuxen läderbög som håller grillfester med några intressanta personligheter som gäster. Såg ut som något äldreboende i Miami...
Att sitta vid grillen och flippa burgare med några kända historiska personligheter kanske inte är helt fel? Eller kanske inte , jag gillar inte när det är för varmt. Jag får bli snällare helt enkelt så att jag kompenserar för mitt frosseri ...
Det hjälper inte att vara snäll enligt Uffe, du måste vara en riktig jättekristen människa och tro på allt han säger..

Überbiffen
2006-02-18, 09:37
Jag har träffat djävulen..

Sverker
2006-02-18, 09:41
Helvetet...en trappa ned :confused: nää det tror jag inte.
Däremot finns det ett himelrike. Har lite svårt att förstå varför Herren ska straffa oss två gånger.

userfriendly
2006-02-18, 09:42
jag tror jag begått de flesta synderna :em: men allt har ju oxå ett sammanhang..

High1ander
2006-02-18, 09:45
Go to Heaven for the climate, Hell for the company. :)

Jag är inte orolig. Men om jag nu skulle ponera att helvetet finns så skulle jag nog inte ta de värsta smällarna, även fast jag är en ateist, jag känner bra många kristna och muslimer hit och dit som beter sig som svin, även i "Guds ögon". Jag däremot följer de flesta regler och grejer rätt bra för att inte vara religös, mina synder är svordomar och massa runkande. ;)

bubbe
2006-02-18, 09:54
mina synder är svordomar och massa runkande. ;)

Enl uberuffe går du raka vägen till helvetet...... :devil:

Bite
2006-02-18, 09:57
Det sägs att i helvetet återupplever man det värsta ögonblicket i ens liv om och om igen, det kommer att bli ganska jobbigt, jag hoppas kunna skärpa till mig framåt nästa höst och göra bot och bättring.

High1ander
2006-02-18, 10:05
Liksom jag har aldrig fatta meningen med himlen? Vad gör man där uppe? Vad beskriver Bibeln och Koranen? Jag menar, vad är det som är så lockande, får man gangbanga hur mycket man vill, med vem man vill? Slipper man folk som klagar på ens storlek och säger man är dålig i sängen? Skadar alkoholen kroppen? Får man träffa en massa kändisar? Får man hur många "continues" som helst i Mario Brothers?

-Nej, jag tänker inte ******, svära, eller göra dittan och dattan, för jag vill till himlen!
-Jaha? Vad fan ska du göra där uppe då i 493 evigheter?
-Ehm...?

Visst, fattar att paradiset verkar vara ett "bättre värld" där man inte behöver sex, osv, där alla är glada, men undrar vad det finns för regler där uppe, kan man svära åt Gud, kan man bli utkastad, får man springa runt naken?

High1ander
2006-02-18, 10:08
Det sägs att i helvetet återupplever man det värsta ögonblicket i ens liv om och om igen, det kommer att bli ganska jobbigt, jag hoppas kunna skärpa till mig framåt nästa höst och göra bot och bättring.
Ja, men efter 2 gånger när en tjej dumpar mig så kommer jag nog säga "whatever" eller när de säger att någon dör, "ok, ni har berättat det nu 49033 gånger, testa nå nytt, sen om han nu dött, varför är han inte här?"

;)

Bronkitkorv
2006-02-18, 10:43
Men tänk att sitta inspärrad i en liten cell där det är så varmt att du inte står ut fast du dör inte... i 3377 evigheter, inte så roligt..

Himlen verkar iofs inte mycket bättre om man inte får ****** svära och dricka sprit.

J.Saarela
2006-02-18, 10:44
soo what,Jag har aldrig gjort nå dumt i hela mitt liv.Så himlen kommer jag till.

Piranha
2006-02-18, 10:45
Hoppas inte det , för då har jag isf fri entré.

Bronkitkorv
2006-02-18, 10:50
soo what,Jag har aldrig gjort nå dumt i hela mitt liv.Så himlen kommer jag till.
Men frågan är om du verkligen bekänner JESUS som din ledare och erkänner dina synder varje dag, ber , läser bibeln talar i tungor ger ett tionde till kollekten som Uffe kräver ? Annars blir det helvetet direkt det hjälper inte att vara snäll inte...

Bronkitkorv
2006-02-18, 10:53
Tänk hur många miljarder människor som skulle finnas där nere då, alla som vet om kristendomen men inte har anammat den dvs muslimer buddister folk som super osv... inte skulle man bli ensam...

Sonny
2006-02-18, 11:14
Tänk om bonden sköt gris med högaffel..

grisbil3n
2006-02-18, 11:18
Jag ska till Valhall tillsammans med läckerbiten på Sonnys avatar. :D

Farzan
2006-02-18, 11:20
Är inte den vanliga uppfattningen inom kristendomen att helvetet inte existerar? Helvetet är väl en symbolik för icke-existens.

Antingen är du god och hamnar i himlen, eller är du inte det och helt enkelt slutar existera när du dör. Jag vet att jag har hört det någonstans...

Diana
2006-02-18, 11:32
Är inte den vanliga uppfattningen inom kristendomen att helvetet inte existerar? Helvetet är väl en symbolik för icke-existens.
...
Jag har blivit hjärntvättad :D av kristna ja kännt, att helvetet är jorden? och dom som sköter sej/är kristna får stanna på jorden när domedagen(ooooh?) kommer :thumbup:

hursomhelst ja lär stanna *popcorn*

Farzan
2006-02-18, 11:36
Jag har blivit hjärntvättad :D av kristna ja kännt, att helvetet är jorden? och dom som sköter sej/är kristna får stanna på jorden när domedagen(ooooh?) kommer :thumbup:

hursomhelst ja lär stanna *popcorn*

Jag har hört det med en gång. :)

Jehovas vittnen knackade på för inte så länge sen och de berättade att helvetet var symboliskt för icke-existens.

Finns det någon som kan berätta hur det egentligen ligger till??? Jag är Ateist och tror inte gud men religion är ändå intressant.

Diana
2006-02-18, 13:46
Jag har hört det med en gång. :)

Jehovas vittnen knackade på för inte så länge sen och de berättade att helvetet var symboliskt för icke-existens.

Finns det någon som kan berätta hur det egentligen ligger till??? Jag är Ateist och tror inte gud men religion är ändå intressant.
Ahaa! kanske finns olika sätt att se det..
ska förhöra våra lokala jehovas nästa gång de bankar på här :D utmärkt tillfälle att bli av med lite frystorkade kanelbullar oxå

Sonny
2006-02-18, 13:56
Jag ska till Valhall tillsammans med läckerbiten på Sonnys avatar. :DDå kan vi göra sällskap alla tre, när vi dauðr i vikingaliði!

mangemani
2006-02-18, 13:56
om helvetet finns så kommer dom flesta på denna jord åka raka vägen dit när dom dör.

Sofia4_4
2006-02-18, 13:59
Enligt danske kosmologen Marinus (http://www.varldsbild.se/tidskr.htm) när man dör, så får man "se" det man förväntar sig att se. Så religiösa som tror sig ha syndad och har en dåligt samvete över det kommer att se helvetet så som de tror att den ser ut.
De kan också se änglar.

aliquis
2006-02-18, 15:42
Helvetet finns väl bara om man är kristen? Så det e lugnt.

Eller rättare sagt, helvetet finns om du låter dig luras av de som vill ha makten att du måste sköta dig och göra som de säger ;)

Fartman
2006-02-18, 15:54
Om helvetet finns ala medetidstyle så är risken att man hamnar där. fast å andra sidan så om de gamla medeltida prästerna och biskoparna kom till himmlen så lär det ju vara ett rätt jobbigt ställe ;)
För helvetet har väl typ ingen kristen kyrka talat om på allvar sedan medeltiden?
Skulle det finnas och skulle man isåfall komma dit då kan man i varje fall trösta sig med att man är med folk som är lika en själv.

DTH
2006-02-18, 16:24
Tänk om det visar sej att jag har haft fel och Ulf Ekberg har haft rätt hela tiden.. Då skulle jag fara raka vägen ner när jag dör.. Har ni tänkt på det va ?
Era syndare FROSSERI till exempel är en dödssynd och den har de flesta här begått på ätardagen.... Med andra ord vi ses i helvetet !

Hur tror ni att det är i helvetet ?

Kanske är det värt att komma dit för att slippa leva så töntigt som Uffe vill att vi ska göra enligt hans bibeltolkningar ?

Varför skulle jag bli plågad i evighet för att jag hade sex innan jag var gift ?

Skriv ner era tankar och funderingar om detta intressanta ämne....

Menar du Ulf Ekman?

Men jag är kristen och tror att helvetet finns. Det finns inga dödssynder i bibeln! Det är katolikerna som kommit på det. De följer inte bibeln som är basen för den rätta läran. (Du finner inget stöd i bibeln för att man ska be till Maria m.m.. sjukt! Innan ni börjar tjöta om att det finns massa olika tolkningar så läs bibeln som är den enda sanna "tolkningen".) Men Alla synder kan bli förlåtna förutom en. Det finns en oförlåtlig synd som bibeln talar om och det är att häda mot den Helige Ande. Själv vet jag inte riktigt hur det går till exakt så ska ej skriva det jag inte vet om. Jag har massa brinnande kristna kompisar som e fyllda av Helig Ande som käkar go mat o mycket så tror ej det e så allvarligt o käka lite ibland haha. :-P Kanske annan sak om du sitter o frossar medans du har en fattig man döende av svält bredvid dig..

Och nej Jesus dömer dig inte till helvetet om du haft sex innan äktenskapet om du ber o förlåtelse för dina synder! Jesus dog för oss som ett offer för att vi ska kunna vara fria trots våra synd och de synder vi kommer att göra. Men tro inte att vi därför bara kan synda hursomhelst! Det gäller att ha en Relation med Jesus. De som Jesus känner o som gett sitt liv till Honom blir räddade. Ingen kan leva ett perfekt syndfritt liv förutom Jesus.

BE TILL JESUS! Ni förlorar inget på det. Be Gud om frälsning i Jesu namn. Av nåd blir vi frälsta. Spelar ingen roll om vår västa synd är att snatta eller att ha dödat 20 personer. NI FÖRLORAR INGET PÅ ATT TESTA!

Vill ni läsa om lite vittnesbörd så kan ni kolla här. :-) Det är intressant!

http://groups.msn.com/AttdelaKristusmedvarandra/mittvittnesbrd.msnw?action=get_threads&Dir=0&ID_Last=8715

http://www.jesuskommer.se/new/list_category.php?cat=7

http://www.himlen.nu/index.php?option=com_akobook&Itemid=98

Och vad jag själv har sett är kompisar o annat folk m.m som talar i tungor och profeterar och helanden o folk som faller när Helige Anden rör vid dem. :-) Jesus lever!

Kan kanske skriva hur jag blev troende senare.

Ha det så gött! God bless!

Honn
2006-02-18, 16:29
Skulle jag tro på den kristna läran så skulle jag säga att helvetet är en trevlig plats där folk övertalas att kämpa mot gud. Hur hade han annars tänkt att övertala folk att strida för hans sak? Jag hade i alla fall inte varit så motiverad att slåss för någon som plågat mig i sju evigheter.

DTH
2006-02-18, 16:44
"Men nu antar vi ju att Uffebuffe har rätt (livets ord) Och då måste du verkligen TRO på allt och gå till kyrkan varje vecka, tala i tungor osv. för att slippa helvetet.."

Det står inget om att man MÅSTE gå till kyrkan i bibeln. Det står inget om kyrkor ens. Det står om församlingar och det är klart att man bör tillhöra en församling (som är bibeltrogen) som kristen om man vill växa andligt och få stöd m.m

"Det hjälper inte att vara snäll enligt Uffe, du måste vara en riktig jättekristen människa och tro på allt han säger.."

Jag är 99,9% säker att han menar att vi inte kommer till himlen genom att endast försöka vara snälla. INGEN av oss är fullkomlig! Jesus är den ENDA vägen. "Jesus svarade: 'Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.'"(Johannes 14:6)

"mina synder är svordomar och massa runkande."

Runkande.. det vet jag ej faktiskt om det är synd eller ej så skall ej svara själv på den.

SKa skriva ett svar någon annan fick på sin fråga.

" Hejsan!
Jag funderar över följande fråga och skulle vara tacksam för ett svar.
Josefs broder Judas hade två söner som hette Er och Onan!
Judas sade åt Onan att han skulle göra Ers hustru med barn eftersom Er hade dött utan avkomma. Han gick in och förstod att avkomman inte skulle bli hans så han lade säden på golvet istället! Herren blev arg och straffade honom med döden för detta. Nu undrar jag om detta är liktydigt med ordet onani och det beskedet att det skulle vara syndigt att göra detta."

"SVAR (onsdagen den 26 januari 2000, kl. 19:57)

TEDDY: Onans synd var att han inte ville uppfylla sina förpliktelser mot brodern och dennes hustru, att föra släkten vidare (1 Mos. 38:9). Synden som fått namn efter Onan har alltså inget med det ovanstående att göra."

Så jag vet ej.. Men EN sak. När man runkar så kommer det ju lätt tankar om kvinnor? Och det står i bibeln att det är synd att se på en kvinna med åtrå. Så hmm.. inte bra o tänka för mycket även fast ingen människa är perfekt så man klarar o va helt perfekt. Men vi behöver be om förlåtelse o sträva efter renhet. Kan säg att jag själv runkade igår natt. Vad ska man göra när den står upp o man inte kan sova liksom. Är ju int eså bra om man inte kan sova heller, hur ska man då orka tjäna Jesus? Men jag undviker att tänka på såna tankar men jag klarar inte det helt.

Därför är det bra att skaffa sig en fru bl.a så man slipper frestelser för mycket. Man får ha hur mycket sex man vill så länge det sker inom äktenskapet! Det är inget fult utan de e skapat av Gud. thihiii...

JaggedAxe
2006-02-18, 17:05
Go to Heaven for the climate, Hell for the company. :)

Jag är inte orolig. Men om jag nu skulle ponera att helvetet finns så skulle jag nog inte ta de värsta smällarna, även fast jag är en ateist, jag känner bra många kristna och muslimer hit och dit som beter sig som svin, även i "Guds ögon". Jag däremot följer de flesta regler och grejer rätt bra för att inte vara religös, mina synder är svordomar och massa runkande. ;)

Är du gift?

Sverker
2006-02-18, 17:06
Skulle jag tro på den kristna läran så skulle jag säga att helvetet är en trevlig plats där folk övertalas att kämpa mot gud. Hur hade han annars tänkt att övertala folk att strida för hans sak? Jag hade i alla fall inte varit så motiverad att slåss för någon som plågat mig i sju evigheter.

Hur Herren tänkt övertalas oss att kämpa på Hans sida ?

Han sände sin son till oss. Räcker inte det ?

jwzrd
2006-02-18, 17:07

Kämpar du för alla som ger dig gåvor?

Avesta
2006-02-18, 17:09
Alla kroppsbyggare hamnar i helvetet.

"du förbrukade flertals gånger livsnödvändiga proteiner än vanliga människor, tänk dig hur många människor skulle ha kunnat leva på den mängden!. Sen lyfte du tusentals ton skrot, hur många hus och beskydd kunde du ha byggt istället!"

Sverker
2006-02-18, 17:10
Kämpar du för alla som ger dig gåvor?

:D nää.

Perscitus
2006-02-18, 17:15
Eftersom jag nu starkt betvivlar att helvetet finns är det inget jag ens funderar på att oroa mig över. Om det nu vore så är det ändå inget att göra åt, jag gör vad som känns bra och mår då bättre för stunden.

Det är som att oroa sig för andra saker som ligger framåt i tiden man inte kan göra något åt. T.ex. när man somnat för sent och ska upp tidigt. Då kan man ändå njuta av de timmarna som varar, utan att behöva tänka på smärtan vid uppstigningen. :)

Honn
2006-02-18, 17:28

Jag tänkte mer på hur satan ska övertyga folket i helvetet att kämpa på hans sida. Om jag var plågad i helvetet och en stor strid mellan gott och ont bröt ut, så skulle inte jag kämpa för att bli plågad i ytterligare en evighet. Jag skulle joina the good guys direkt.

jwzrd
2006-02-18, 17:29
Jag tänkte mer på hur satan ska övertyga folket i helvetet att kämpa på hans sida. Om jag var plågad i helvetet och en stor strid mellan gott och ont bröt ut, så skulle inte jag kämpa för att bli plågad i ytterligare en evighet. Jag skulle joina the good guys direkt.

Försök nu inte applicera logik på övertygelse.

Piranha
2006-02-18, 17:33
Helvetet är en plats som finns i verkligheten.

Hantlarna sträcker sig bara till 30 kilo, där finns inga fria vikter, folk tränar i maskiner tillverkade i italien för italienare, ingen människa över 130 cm kan bruka dem.

Men det värsta av allt, på radion spelas NRJ .. non stop.

jwzrd
2006-02-18, 17:33

Hantlarna sträcker sig bara till 30 kilo, där finns inga fria vikter, folk tränar i maskiner tillverkade i italien för italienare, ingen människa över 130 cm kan bruka dem.

Amen!

Verni
2006-02-18, 17:48

Men det värsta av allt, på radion spelas NRJ .. non stop.Är helvetet nautilus gym?

bubbe
2006-02-18, 17:55

Häda icke! :laugh:

Timme
2006-02-18, 18:17
Men frågan är om du verkligen bekänner JESUS som din ledare och erkänner dina synder varje dag, ber , läser bibeln talar i tungor ger ett tionde till kollekten som Uffe kräver ? Annars blir det helvetet direkt det hjälper inte att vara snäll inte...

Uffe kräver inte något av dig för att du skall komma till himlen.

Såhär sa Jesus, "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda. Skall du bli frälst."

Frälst = Räddad till himlen

Uffe kräver inte att du ska ge tionde till Livets ord eller göra något av det du beskrev för att kunna komma till himlen.

High1ander
2006-02-18, 21:47
Är du gift?
Nej.

Om svordomar och runkande är resultatet av giftermål så kommer jag nog aldrig gifta mig.

Absinteh
2006-02-19, 00:42
S.A.T.S
Hahaha!

Absinteh
2006-02-19, 00:44

Ord! Har tänkt i samma banor. Djävulen är väldigt ologisk i annat fall?

Metal_boy_
2006-02-19, 00:52
Äh får säkert pippa mer i helvetet, så va fan. I Himlen är man säkert tvungen att spela Harpa och använda kondom. :(

mini
2006-02-19, 00:53
Om svordomar och runkande är resultatet av giftermål så kommer jag nog aldrig gifta mig.
Wtf, du börjar ju bli riktigt rolig.

Piranha
2006-02-19, 01:10
Helvetet ser lite olika ut för var och en.

Byggaren:

Posering strikt förbjuden, allt protein innehåller en massa kolhydrater, det finns inte en enda spegel och hur mycket du än dietar är det omöjligt att gå under 10% BF.

Styrkelyftaren:

Flak existerar ej och inte magnesium heller , alla stänger saknar lettring, alla vikter är av plåt och någon jävel har gömt alla klovar. Skall man tävla måste man söka dispens av en kille osm heter Mats ( han tävlar i fitness )

Fitnesskillen.

Max 10 chins , dips är olagligt, gasp och better bodies finns ej att uppbringa , bara adidas overaller som är 15 år gamla.
Solarier och brylkräm receptbelagda, sex förbjudet om du ligger under 10% BF.

Moderatorn.

Edit knappen borta.

Hasse36.

Är dyslektiker.

Big_Vik
2006-02-19, 01:51
Intressant ämne, hade också tänkt mig en liknande tråd.

Helvetet är mer himmelskt än himlen!

Satan var en hyvens kille och ängel. Oturligt nog för honom blev han utkastad ur himlen för att han uttryckte en önskan om att vara lika god som Gud. Är det då sannolikt att Satan skulle lyda under Gud och straffa alla syndarna i all evighet? Satan har i likhet med människorna även han en fri vilja. Skulle då Satan efter att ha blivit utkastad av egen fri vilja hjälpa Gud? Skulle inte tro det va! Helvetet innebär alltså inte några plågor. Fysiska plågor är omöjiga eftersom man skiljs från sin kropp efter döden, men som vi konstarerat finns ingen anledning för Satan att åsamka oss någon psykisk smärta heller.

Himlen däremot verkar kunna bli riktigt rutten! Passa er Bärs och Tolkia!

Låt oss gå tillbaka till Berlin den 30:a April 1945. Långt under jord sitter en trogen kristen med all den ångest som kännetecknar någon som just ska begå självmord genom att skjuta sig i skallen. Lek med tanken att denne herre som många självmordskandidater rannsakar hela sitt snart färdiga liv. Det går upp för honom att han är den yttersta orsaken till miljontals människors död, ty vad säger att han inte är medveten om sina handlingar? Den trogne kristne mannen bekänner nu i god kristen sed inför Gud all sin skuld, alla sina synder för att på så sätt få ta emot Herrens förlåtelse. Gud har självklart inget annat val än att förlåta honom, emeden denne uppriktigt ångrar alla sina illgärningar.

Jag vill med anledning av detta be Bärs och Tolkia att vara snäll och berätta för den gode Adolf Hitler vilket svin jag tycker att han varit, när tiden har kommit för era själar att för all framtid sväva runt där uppe i Guds gemenskap! :thumbup:

High1ander
2006-02-19, 02:00
Wtf, du börjar ju bli riktigt rolig.
Jag behöver en smiley eller någon bild eller nått för att tolka det där inlägget :(

:confused:

Diana
2006-02-19, 02:03
Helvetet är HÄR..
Himmelen är DÄR..

?

Big_Vik
2006-02-19, 02:14
Ska vi gå in ytterligare på Hitler så kan förintelsen till viss del rättfärdigas av det dubbla kärleksbudskapet från Markusevangeliet. Först och främst ska man älska herren med hela sin själ och förstånd, eller hur det nu går, därefter sin nästa som sig själv. Av kärleksbudskapets utformning drar jag alltså slutsatsen att det viktigaste är att älska Gud mest av allt. Att gasa ihjäl några bögar kan såeldes vara rätt.

"Du skall inte ligga med en man såsom du ligger med en kvinna, ty det är något avskyvärt" heter det i biblen. Jag har dragit upp det förr, men Gud hatar alltså utövandet av homosexualitet, ordet avskyvärt förustsätter ett beteende som är värt att avsky, i guds ögon. Ska jag då låta dessa män få pippa varandra i stjärten när det sårar Gud? älskar jag Gud med hela min själ, förstånd osv. om jag låter dessa män få såra gud såsom de gör? (avsyvärt var alltså ordet) Gud utplånade för fan en hel stad (Sodom) för att någon uttatlat sin önskan att få känna en samkönad, är inte det hat så vet jag inte vad.

Av föregående att döma verar kristendom och annan religion vara en vidrig cancersvulst på människokroppen?

Big_Vik
2006-02-19, 02:20
Menar du Ulf Ekman?

Men jag är kristen och tror att helvetet finns. Det finns inga dödssynder i bibeln! Det är katolikerna som kommit på det. De följer inte bibeln som är basen för den rätta läran. (Du finner inget stöd i bibeln för att man ska be till Maria m.m.. sjukt! Innan ni börjar tjöta om att det finns massa olika tolkningar så läs bibeln som är den enda sanna "tolkningen".) Men Alla synder kan bli förlåtna förutom en. Det finns en oförlåtlig synd som bibeln talar om och det är att häda mot den Helige Ande. Själv vet jag inte riktigt hur det går till exakt så ska ej skriva det jag inte vet om. Jag har massa brinnande kristna kompisar som e fyllda av Helig Ande som käkar go mat o mycket så tror ej det e så allvarligt o käka lite ibland haha. :-P Kanske annan sak om du sitter o frossar medans du har en fattig man döende av svält bredvid dig..

Och nej Jesus dömer dig inte till helvetet om du haft sex innan äktenskapet om du ber o förlåtelse för dina synder! Jesus dog för oss som ett offer för att vi ska kunna vara fria trots våra synd och de synder vi kommer att göra. Men tro inte att vi därför bara kan synda hursomhelst! Det gäller att ha en Relation med Jesus. De som Jesus känner o som gett sitt liv till Honom blir räddade. Ingen kan leva ett perfekt syndfritt liv förutom Jesus.

BE TILL JESUS! Ni förlorar inget på det. Be Gud om frälsning i Jesu namn. Av nåd blir vi frälsta. Spelar ingen roll om vår västa synd är att snatta eller att ha dödat 20 personer. NI FÖRLORAR INGET PÅ ATT TESTA!

Vill ni läsa om lite vittnesbörd så kan ni kolla här. :-) Det är intressant!

http://groups.msn.com/AttdelaKristusmedvarandra/mittvittnesbrd.msnw?action=get_threads&Dir=0&ID_Last=8715

http://www.jesuskommer.se/new/list_category.php?cat=7

http://www.himlen.nu/index.php?option=com_akobook&Itemid=98

Och vad jag själv har sett är kompisar o annat folk m.m som talar i tungor och profeterar och helanden o folk som faller när Helige Anden rör vid dem. :-) Jesus lever!

Kan kanske skriva hur jag blev troende senare.

Ha det så gött! God bless!

Ännu en till som kommer leva med Hitler i all evighet. Götta

Ha så kul :thumbup:

Baan
2006-02-19, 02:21
Ännu en till som kommer leva med Hitler i all evighet. Götta

Ha så kul :thumbup:

men har han rätt så får inte du direkt välja att inte göra det

HAHAHAHAHAHAHHAHAH pwned ;)

Big_Vik
2006-02-19, 02:24
men har han rätt så får inte du direkt välja att inte göra det

HAHAHAHAHAHAHHAHAH pwned ;)

vad menar du? Hitler kommer leva i himlen för han bad i god kristen sed om förlåtelse för alla sina synder innan han sköt sig. Förusatt att han ångrade sina 8 miljoner anstiftelser till mord så blir det evigt liv med fadern för honom.

Baan
2006-02-19, 02:26
vad menar du? Hitler kommer leva i himlen för han bad i god kristen sed om förlåtelse för alla sina synder innan han sköt sig. Förusatt att han ångrade sina 8 miljoner anstiftelser till mord så blir det evigt liv med fadern för honom.

helt enkelt att om du kommer till himmelsen så kommer ni träffas, kommer du inte dit så har du en ganska kass framtid framför dig i helvetet. förutsatt att hans teori höll alltså :)

edit i vilket fall blir det ett pwned-scenario förstår du

Big_Vik
2006-02-19, 02:34
helt enkelt att om du kommer till himmelsen så kommer ni träffas, kommer du inte dit så har du en ganska kass framtid framför dig i helvetet. förutsatt att hans teori höll alltså :)

edit i vilket fall blir det ett pwned-scenario förstår du

Kass framtid?

Satan har egen vilja, tror du att han vill hjälpa Gud med att plåga syndare i all evighet efter hur Gud behandlat honom (slängde ut honom för att han ville vara lika god som Gud) Om din son sa till dig "pappa jag vill vara lika god/stor/stark som dig" skulle du då kasta ut honom?

Satan har ingen anledning att plåga någon. Om Satan är bitter över att han blev utkastad kommer han snarare som Honn sa (tror jag det var?) behandla oss väl, för att ha en hög stridsvilja i händelse av krig mot Gud. Hög stridsvilja vinner man inte med evigt psykiskt plågande! ;)

Detta gäller ju även muslimer, så varför inte joina oss? :)

Big_Vik
2006-02-19, 02:38
Det är dock inte sannolikt att Satan är bitter på Gud, han vill nog bara leva sitt eget liv, så det lutar väl mer åt trevliga grillfester och liknande. Någon smärta är inte heller möjlig eftersom man skiljs från sin kropp efter döden.

Baan
2006-02-19, 02:39
Kass framtid?

Satan har egen vilja, tror du att han vill hjälpa Gud med att plåga syndare i all evighet efter hur Gud behandlat honom (slängde ut honom för att han ville vara lika god som Gud) Om din son sa till dig "pappa jag vill vara lika god/stor/stark som dig" skulle du då kasta ut honom?

Satan har ingen anledning att plåga någon. Om Satan är bitter över att han blev utkastad kommer han snarare som Honn sa (tror jag det var?) behandla oss väl, för att ha en hög stridsvilja i händelse av krig mot Gud. Hög stridsvilja vinner man inte med evigt psykiskt plågande! ;)

Detta gäller ju även muslimer, så varför inte joina oss? :)

nja i kristendommen räknar man med ett pwnande av satan och hans minions så förlita dig inte alltför mycket på det :) hans finns väl mer med som ett störmoment

intressant nog när det gäller islam så räknas inte satan som någon kunkurent utan som en fd ängel som inte vill underkasta sig gud och istället för att utplånas fick uppgiften att försöka få människorna på fel väg (istället för att utplånas). så satan har inget direkt med helvetet att göra i det fallet direkt :)
om jag har rätt som muslim så är du körd även om du förlitar dig på satan (garanterad njutning i helvtetet!) ;)

High1ander
2006-02-19, 02:43
Varför tjafsar alla om Hitler, han flåste ut sin egen hjärna, spelar ingen roll hur mycket han bett om förlåtelse, självmord är ju en stor stoooor synd.

Big_Vik
2006-02-19, 02:50
nja i kristendommen räknar man med ett pwnande av satan och hans minions så förlita dig inte alltför mycket på det hans finns väl mer med som ett störmoment

intressant nog när det gäller islam så räknas inte satan som någon kunkurent utan som en fd ängel som inte vill underkasta sig gud och istället för att utplånas fick uppgiften att försöka få människorna på fel väg (istället för att utplånas). så satan har inget direkt med helvetet att göra i det fallet direkt
om jag har rätt som muslim så är du körd även om du förlitar dig på satan (garanterad njutning i helvtetet!)

Är du full eller? :D Jag fattar inte riktigt hur du menar nu, men Allah Ahkbar? :)

Jahaja, så ska man börja pwna (du använder det som synoym för att spöa?) de stackats helvetesborna. Då är ju frågan vilka som är goda? De som vill leva sitt eget liv i fred i helvetet, eller de som åker ner till helvetet för att kicka ass?

Islam verkar lite värre, men i helvetet får man i alla fall dricka alkohol, äta grisar osv. :D Ingick det i avtalet att Satan skulle plåga stackarna också och hur skulle detta plågande te sig? Man har ju som sagt ingen kropp så fysisk smärta är uteslutet.

En annan sak jag reagerat på ang. din skitreligion ( ;)) är skälet till att kvinnan inte får neka till sex. Kvinnan får inte säga nej eftersom mannen annars skulle våldta någon annan stackare för att få utlopp för sin lust. är inte sex utan att man vill just våldtäkt? Så hur ni än bär er åt är alltså du och dina bröder våldtäktsmän?

Big_Vik
2006-02-19, 02:52
Varför tjafsar alla om Hitler, han flåste ut sin egen hjärna, spelar ingen roll hur mycket han bett om förlåtelse, självmord är ju en stor stoooor synd.

Alla? Det var jag som tyckte det kunde vara värt att nämna att det finns en stor risk att Tolkia, Sverker, Bärs m.fl. kommer att få tillbringa en hel del tid med honom efter döden. Det får väl vara en synd då, men man kan väl trots allt be om förlåtesle från Gud innan man skjuter då så har man ändå sin nyckel in till himlen fixad?

Big_Vik
2006-02-19, 02:58
Säg såhär då. Man ska älska Gud med hela sitt hjärta osv....Om man som kristen tar självmord är det antagligen för att snabbare komma närmare fadern sonen och det heliga spöket? Skulle det vara någon allvarlig synd att snabbare försöka få komma in i herrens gemenskap?

High1ander
2006-02-19, 06:19
Alla? Det var jag som tyckte det kunde vara värt att nämna att det finns en stor risk att Tolkia, Sverker, Bärs m.fl. kommer att få tillbringa en hel del tid med honom efter döden. Det får väl vara en synd då, men man kan väl trots allt be om förlåtesle från Gud innan man skjuter då så har man ändå sin nyckel in till himlen fixad?
Vad jag vet kan man inte be om förlåtelse för synder man "ska begå", bara de man "har begått", men det är min uppfattning jag fått från kristendomen.

Säg såhär då. Man ska älska Gud med hela sitt hjärta osv....Om man som kristen tar självmord är det antagligen för att snabbare komma närmare fadern sonen och det heliga spöket? Skulle det vara någon allvarlig synd att snabbare försöka få komma in i herrens gemenskap?
Livet på jorden är ett test, och man ska väl visa sig värdig eller nått. Därför är det fusk med självmord. Återigen, så som jag uppfattat kristendom/islam.

Bronkitkorv
2006-02-19, 08:52
Tänk om lucifer har BLIVIT knäpp därnere och som dart vader gått över till det onda. DÅ vill man inte dit. :(

Det var rädslan för helvetet som kyrkan använde förr i tiden för att tvinga besökare till kyrkan och på så sätt få makt och pengar.

Baan
2006-02-19, 10:59
Är du full eller? :D Jag fattar inte riktigt hur du menar nu, men Allah Ahkbar? :)

Jahaja, så ska man börja pwna (du använder det som synoym för att spöa?) de stackats helvetesborna. Då är ju frågan vilka som är goda? De som vill leva sitt eget liv i fred i helvetet, eller de som åker ner till helvetet för att kicka ass??

nej, =pwned=owned=ägd, det borde du kunna förstå. herre gud har du ingen internetutbildning??? n00b.

Islam verkar lite värre, men i helvetet får man i alla fall dricka alkohol, äta grisar osv. :D Ingick det i avtalet att Satan skulle plåga stackarna också och hur skulle detta plågande te sig? Man har ju som sagt ingen kropp så fysisk smärta är uteslutet.

nej du kommer uppelva något otrevligt, du behöver inte oroa dig att gud har glömt bort att du inte känner av smärta, det kan jag garantera dig. förutsatt att jag har rätt såklart :) I vilketg fall som helst blir dina dricka alkohol och äta griskött och ah det gött bara rent skitsnack i det fallet.

En annan sak jag reagerat på ang. din skitreligion ( ;)) är skälet till att kvinnan inte får neka till sex. Kvinnan får inte säga nej eftersom mannen annars skulle våldta någon annan stackare för att få utlopp för sin lust. är inte sex utan att man vill just våldtäkt? Så hur ni än bär er åt är alltså du och dina bröder våldtäktsmän?

Inhalerar du sumpgas eller är du bara född ointelligent?

virrelan
2006-02-19, 12:30
Min teori är att vi alla redan är i helvetet. Vi har hamnat här på grund av att vi betett oss illa i ett tidigare liv. Beroende på hur illa vi har betett oss har vi hamnat olika långt norrut i Sverige (som är latin för Helvetet). Ju längre norrut desto hemskare gärningar har man begått.

Har man däremot varit god i sitt tidigare liv så föds man i ett land vid medelhavet. Ju godare man varit desto skönare klimat. De som varit riktiga änglar hamnar i Costa Del Sol i södra Spanien och får leva lyckligt där.

När man insett att det är på det här viset det ligger till så kan man givetvis försöka göra en massa goda gärningar för att nästa gång man återföds få hamna i t.ex. Spanien. Eller oxå kan man fortsätta synda, men då får man räkna med att hamna i überhelvetet nästa gång man föds... Svalbard :devil:

Tolkia
2006-02-19, 12:39
Ang. självmord tror (obs. tror, på det här området är jag långt ifrån så bildad som jag borde) jag att det räknas som "syndigt" eftersom det innebär att människan "olovandes" kliver av banan innan tiden är ute. Typ var och en har sin utmätta tid, och man får ta sitt ansvar och leva så länge som gud har tänkt. Dock är jag inte riktigt säker på att detta är något som man verkligen kan hitta tydliga "regler" för i Bibeln, det kan också vara en "kulturgrej".

Pirahna: :laugh:

Big_Vik: Som H1ghlander påpekar funkar det inte att be om syndernas förlåtelse i förväg. Inte heller funkar det att "be om förlåtelse" utan att vara uppriktig, d.v.s. utan att man ångrar det man ber om förlåtelse för; det är inte riktigt som att betala in pengar hos Länsförsäkringar eller något.

När det gäller din något oortodoxa tolkning av kärleksbudet vet jag inte om det bara är som jag är dum, men jag har lite svårt att få "älska din nästa som dig själv" att gå ihop med att gasa ihjäl vederbörande (notera att vi alla är varandras nästa, Hitler är alltså judens nästa med allt vad det innebär och vice versa, även om han själv uppenbarligen inte såg det så). Vidare innebär att "älska gud av hela sitt hjärta" i förlängningen också att man lever (eller i vart fall försöker leva) så som gud vill att man skall leva, och i alla fall jag tolkar inte "slå ihjäl alla du inte gillar" som något gud gillar och godkänner. Att döma och utkräva hämnd är något som faller inom guds domäner och inte mina som människa (se t.ex. evangelierna om att inte döma resp. om att se flisor i sina bröders ögon men inte bjälken i det egna).

Sedan tycker jag allvarligt talat att det börjar bli dags för dig se över ditt språk om du verkligen vill diskutera och inte bara verka fjortisaktigt provokativ. Om du vill lyfta fram vilken "skitreligion" islam eller kristendom (eller någon annann för den delen) är, lär det gå hur bra som helst att göra det med argument utan att vara ful i mun. Att försöka reta upp folk genom att vara allmänt oförskämd är inte särskilt tufft när man lämnat högstadiet (om ens då).

Vad gäller Hitler lär jag inte få nöjet att träffa honom; inte i detta livet eftersom han bevisligen redan är död, och inte efter det, eftersom han enligt vad du skriver kommer att leva vidare i högönsklig välmåga i himlen. Så du får be någon annan framföra dina hälsningar.

Big_Vik
2006-02-19, 14:55
I helvetet kan man däremot diskutera med intressanta personligheter såsom Donald Trump, Bill Gates, Kamprand m.fl. eftersom de OMÖJLIGT kan komma in i Guds rike (för att använda Jesu liknelse: "som en kamel genom ett nålsöga")

Big_Vik: Som H1ghlander påpekar funkar det inte att be om syndernas förlåtelse i förväg. Inte heller funkar det att "be om förlåtelse" utan att vara uppriktig, d.v.s. utan att man ångrar det man ber om förlåtelse för; det är inte riktigt som att betala in pengar hos Länsförsäkringar eller något.

När det gäller din något oortodoxa tolkning av kärleksbudet vet jag inte om det bara är som jag är dum, men jag har lite svårt att få "älska din nästa som dig själv" att gå ihop med att gasa ihjäl vederbörande (notera att vi alla är varandras nästa, Hitler är alltså judens nästa med allt vad det innebär och vice versa, även om han själv uppenbarligen inte såg det så). Vidare innebär att "älska gud av hela sitt hjärta" i förlängningen också att man lever (eller i vart fall försöker leva) så som gud vill att man skall leva, och i alla fall jag tolkar inte "slå ihjäl alla du inte gillar" som något gud gillar och godkänner. Att döma och utkräva hämnd är något som faller inom guds domäner och inte mina som människa (se t.ex. evangelierna om att inte döma resp. om att se flisor i sina bröders ögon men inte bjälken i det egna).

Sedan tycker jag allvarligt talat att det börjar bli dags för dig se över ditt språk om du verkligen vill diskutera och inte bara verka fjortisaktigt provokativ. Om du vill lyfta fram vilken "skitreligion" islam eller kristendom (eller någon annann för den delen) är, lär det gå hur bra som helst att göra det med argument utan att vara ful i mun. Att försöka reta upp folk genom att vara allmänt oförskämd är inte särskilt tufft när man lämnat högstadiet (om ens då).

Vad gäller Hitler lär jag inte få nöjet att träffa honom; inte i detta livet eftersom han bevisligen redan är död, och inte efter det, eftersom han enligt vad du skriver kommer att leva vidare i högönsklig välmåga i himlen. Så du får be någon annan framföra dina hälsningar.

Ja, men förutsatt att man verkligen ångrar det man gjort så MÅSTE Gud förlåta, än hur många mord och våldtäkter man gjort sig skyldig till, eller hur? Det är väl det jag inte gillar med kristendomen, att det värsta avskummet ska få en chans att sväva för evigt med Gud bara genom att säga förlåt och mena det, när jag som levt ett ganska fridsamt (men okristligt) liv utan pardon åker raka vägen ner till helvetet, bara för att jag förgäves sökt Guds egna ord istället för att lita på div. psykfall som hörde röster som sa att "inte ligga med en man såsom en kvinna för det är något avskyvärt" osv. för tusen år sedan!?

Den där tolkningen har jag byggt på att det är viktigare att älska Gud än sin nästa som sig själv, om det är fel så kan du säga till HÄR? Man ska alltså som god kristen helst vara lite Abraham, redo att iskallt offra sig själv och sin son för Gud. Om jag tar ihjäl min son så behandlar jag min nästa såsom jag vill bli behandlad själv, alltså kan det vara rätt att dö för Gud, om jag dödar någon vill jag ju bli dödad själv, och om detta av praktiska skäl inte går att genomföra kan det vara rätt med självmord? Jag kan ju inte tvinga någon att döda mig (då uppmanar jag ju honom till att synda) när jag vill bli behandlad såsom min nästa efter att jag dödat min son, så självmord är ju en ganska logisk utväg, vilket Gud måste fatta, han är ju trots allt smartare än alla människor tillsammans?

Jo, jag har hört bjälken-liknelsen, men Gud HATAR verkligen homosexuella och deras gärningar, det har jag visat i två exempel nu. (ska jag ta dem igen?) Gud utplånar bl.a. en hel stad för att EN man önskat "känna" en annan man, och vad fan är det om inte kollektiv bestraffning at it's finest? Hitler kunde kanske helt enkelt inte tåla att se dessa bögar såra den Gud som han älskade så högt?. Nu kan det här vara en lögn också, det verkar ju som om Hitler snarare använde sig av homohat i strikt egoistiskt syfte? Men om han genom sitt egosfyte ville han skapa ett samhälle med kristna heterosexuella kanske gud förlåter honom trots allt? Hitler har inte behandlat sin nästa såsom sig själv, men han har älskat Gud över allt annat, och jag frågar om det var det viktigaste i kärleksbudskapet? Det väsentliga här var ju egentligen att Hitler kommer in i himlen om han ångrade sina handlingar i sista stund, och sticker inte det i hjärtat på alla kristna så vet jag inte vad???

Nu har jag ju ganska nyligen lämnat högstadiet så rimligtvis kan det finnas lite högstadieanda kvar inom mig. Det finns en STOR fördel med att vara fjortiskatigt provokativ, när jag skriver sakligt och torrt är det ALDRIG någon som bryr sig ett skit. Om du personligen tagit åt dig av något jag skrivit ber jag såklart så mycket om ursäkt, för det var inte det som var syftet, men ändra min stil vet jag inte om jag är kapabel till att göra/vill.

Så vad du säger är alltså att du inte ämnar åka till himlen? Jag är medveten om att du kanske inte är kristen, men mitt inlägg var i behov av några exemepel, och eftersom du och Bärs brukar vara snabba och erkänt skickliga på att försvara kristendomen blev det som det blev...Förlåt.

Nidning
2006-02-19, 15:11
Klart som fan att både helvetet och fan existerar.
Jävulens bästa trick var ju att övertyga människor om att han inte finns. :devil: :devil: :devil:

Big_Vik
2006-02-19, 15:23
nej, =pwned=owned=ägd, det borde du kunna förstå. herre gud har du ingen internetutbildning??? n00b.

nej du kommer uppelva något otrevligt, du behöver inte oroa dig att gud har glömt bort att du inte känner av smärta, det kan jag garantera dig. förutsatt att jag har rätt såklart :) I vilketg fall som helst blir dina dricka alkohol och äta griskött och ah det gött bara rent skitsnack i det fallet.

Inhalerar du sumpgas eller är du bara född ointelligent?

Det är alltså frågan om någon psykisk mobbing som typ i Fight Club "ni är inte värda ett skit" osv. Utan öron kan jag faktiskt inte höra den, utan kropp- ingen möjlighet för själen att uppfatta lidande.

Men herre Allah jag har ju ingen internetutbildning. :D Jaha, men hur skulle detta pwnane/ownande/ägande som du talar om gå till, att ni lever gott i himlen är ju ingenting som pwnar för det kan vi göra med Satan också. För att pwna oss bör ni ju komma ner hit och göra livet surt för oss? Och då orsakar ju själva pwnandet faktiskt ett kick-ass-ande (det är dina termer så skyll dig själv :D )

Eller tror du att Satan skulle lyda gud och plåga oss av rädsla för att bli mördad? I början kanske, men vi börjar faktiskt bli ganska många terrorister, icke rättrogna muslimer, kristna, judar, ateister m.fl. (nästan hela jordens befolkning hamnar i helvetet!) som väntar om ni få himmelsinvånare med era kärleksfulla änglar skulle få för er att attackera oss eller komma för att avrätta vår husse. Och för att ha lojala livvakter inför det stora anfallet från himlen så bör man ju inte plåga sin befolkning?

Satan är inte bitter på Gud, för denne har ju skonat honom från döden, Satan har ingen anledning att kriga mot Gud, vad har ni för anledning att kriga mot oss? Det goda kommer segra eller hur? Då kan man ju fråga sig vilka som är goda, vi i helvetet som vill ha fred, eller ni som vill komma för att plåga oss? Kanske är det eran bild av gott och ont som är förvrängd?

För att svara på dina frågor, ja jag föddes dum, emedan varje individ är en produkt av sina egna intryck och erfarenhter. Det är ganska liten kunskap som faktiskt är medfödd, den sträcker väl sig ungefär till kopplingen mellan skrik först och sedan mat kanske? Sumpgas har jag ingen aning om hur den påverkar hjärnfunktionerna eftersom jag aldrig provat på.

Kan du vara vänlig och svara på min fråga nu då jag svarat på din? Finns det en annan anledning till att kvinnan inte får neka till sex som jag inte känner till? Ganska fånigt om regeln inte kommit till utan en orsak, eller hur? ;)

Sonny
2006-02-19, 15:26
fortfarande sjuk Vik ?

jwzrd
2006-02-19, 15:30
Klart som fan att både helvetet och fan existerar.
Jävulens bästa trick var ju att övertyga människor om att han inte finns. :devil: :devil: :devil:

Men han lyckades inte övertyga dig?

Big_Vik
2006-02-19, 15:33
fortfarande sjuk Vik ?

Haha :D Nej inte sjuk, men har sjukt tråkigt. Kom igen och hjälp mig ut här, vi är ju trots allt båda två dömda till the eternal fire? ;)

Sonny
2006-02-19, 15:36
Haha :D Nej inte sjuk, men har sjukt tråkigt. Kom igen och hjälp mig ut här, vi är ju trots allt båda två dömda till the eternal fire? ;)Orkar inte ge mig in i sånna här krejjer, d vet du =) Kan säga så här mkt, finns det ett helvete, zindé m8n!

Big_Vik
2006-02-19, 15:39
En kul sak ang. själva ordet Lucifer, vilket betyder bringer of light ungf. ljusbringaren på svenska alltså. Vilka tror ni kyrkan åsyftade när man kom på namnet Lucifer mitt under Upplysningen? Upplysningen, att lysa upp någonting, att bringa ljus helt enkelt. Och vad var det som på allvar kom igång i början av upplysningen? Kan det månne ha varit kyrkans överlägset värsta fiende vetenskapen som man döpte till Lucifer?

Sonny
2006-02-19, 15:48
En kul sak ang. själva ordet Lucifer, vilket betyder bringer of light ungf. ljusbringaren på svenska alltså. Vilka tror ni kyrkan åsyftade när man kom på namnet Lucifer mitt under Upplysningen? Upplysningen, att lysa upp någonting, att bringa ljus helt enkelt. Och vad var det som på allvar kom igång i början av upplysningen? Kan det månne ha varit kyrkans överlägset värsta fiende vetenskapen som man döpte till Lucifer?:D

Baan
2006-02-19, 16:17
Det är alltså frågan om någon psykisk mobbing som typ i Fight Club "ni är inte värda ett skit" osv. Utan öron kan jag faktiskt inte höra den, utan kropp- ingen möjlighet för själen att uppfatta lidande.

Men herre Allah jag har ju ingen internetutbildning. :D Jaha, men hur skulle detta pwnane/ownande/ägande som du talar om gå till, att ni lever gott i himlen är ju ingenting som pwnar för det kan vi göra med Satan också. För att pwna oss bör ni ju komma ner hit och göra livet surt för oss? Och då orsakar ju själva pwnandet faktiskt ett kick-ass-ande (det är dina termer så skyll dig själv :D )

Eller tror du att Satan skulle lyda gud och plåga oss av rädsla för att bli mördad? I början kanske, men vi börjar faktiskt bli ganska många terrorister, icke rättrogna muslimer, kristna, judar, ateister m.fl. (nästan hela jordens befolkning hamnar i helvetet!) som väntar om ni få himmelsinvånare med era kärleksfulla änglar skulle få för er att attackera oss eller komma för att avrätta vår husse. Och för att ha lojala livvakter inför det stora anfallet från himlen så bör man ju inte plåga sin befolkning?

Satan är inte bitter på Gud, för denne har ju skonat honom från döden, Satan har ingen anledning att kriga mot Gud, vad har ni för anledning att kriga mot oss? Det goda kommer segra eller hur? Då kan man ju fråga sig vilka som är goda, vi i helvetet som vill ha fred, eller ni som vill komma för att plåga oss? Kanske är det eran bild av gott och ont som är förvrängd?

För att svara på dina frågor, ja jag föddes dum, emedan varje individ är en produkt av sina egna intryck och erfarenhter. Det är ganska liten kunskap som faktiskt är medfödd, den sträcker väl sig ungefär till kopplingen mellan skrik först och sedan mat kanske? Sumpgas har jag ingen aning om hur den påverkar hjärnfunktionerna eftersom jag aldrig provat på.

Kan du vara vänlig och svara på min fråga nu då jag svarat på din? Finns det en annan anledning till att kvinnan inte får neka till sex som jag inte känner till? Ganska fånigt om regeln inte kommit till utan en orsak, eller hur? ;)

Nej, det var ett skämt om hur ägd du kan tänkas vara om någon av religionerna du skrattar åt har rätt, för i vilket fall blir det inte kul i helvetet, vad du än nu försöker kommunicera med ditt tonårsångestsnack. Jag skulle svara på dina frågor, om dom vore menade för något än att snacka skit och hävda din rätt att lägga ihop slumpmässigt valda ord och hoppas på det bästa

Tolkia
2006-02-19, 17:28
En kul sak ang. själva ordet Lucifer, vilket betyder bringer of light ungf. ljusbringaren på svenska alltså. Vilka tror ni kyrkan åsyftade när man kom på namnet Lucifer mitt under Upplysningen?
Nu är mina religionshistoriska kunskaper inte de bästa, men är inte Luciferlegenden äldre än så?

Ang. att älska sin nästa måste jag fråga vilka källor du stöder dig på när du hävdar att Hitlers avsikt med sina rensningsaktioner var att skapa något slags kristet rike, och att hans drivkraft var kärleken till den kristna guden? Det känns som om jag vill ha lite mer än hypoteser signerade Uttråkad Konfliktsökande Big_Vik innan jag tar den teorin på något större allvar.

Angående vart jag "ämnar" ta vägen efter döden så är jag tveksam till att någon av oss skulle kunna säga att vi "ämnar" hamna någonstans - få personer är nog så oförvitliga att de med säkerhet kan säga att de "förtjänar" att hamna i himlen (För övrigt kan man ju fråga sig vad som är vad; med tanke på hur vissa här föreställer sig himlen - ungefär som det tråkigaste och hemskaste ställe man kan hamna på - är det väl snarare där de borde hamna som straff för evenbtuella synder än i ett, i deras ögon, betydligt trevligare och roligare helvete? Eller?). För egen del är jag rädd att mina gärningar hittills redan har reserverat en plats åt mig en trappa ned, så som sagt, du får be någon annan hälsa Hitler. Möjligen får jag hoppas på Guds nåd.

OK, jag fattar att det känns jättehäftigt att slänga förolämpningar omkring sig, och det är klart att jag inte missunnar dig att få känna dig lite cool, men det finns en baksida med det som du möjligen missar, och det är att risken att bli avfärdad med kommentarer som "är du full?" eller "har du inhalerat sumpgas?" ökar dramatiskt, och du kan inte slänga tillbaka dem i ansiktet på vederbörande eller ens försvara dig med någon större trovärdighet (som när du försöker spela förorättad i förolämpningsutbytet med Baan högre upp) eftersom det var du som började. Det är bara att välja. Och det är klart att folk blir förbannade när du slentrianmässigt sätter etiketter som "skitreligion" på deras religion - det var väl precis vad du ville antar jag? Det är inte konstigare än att folk reagerar om du börjar häva ur dig saker om "blattar" eller "bögjävlar".

Big_Vik
2006-02-19, 23:35
Ang. att älska sin nästa måste jag fråga vilka källor du stöder dig på när du hävdar att Hitlers avsikt med sina rensningsaktioner var att skapa något slags kristet rike, och att hans drivkraft var kärleken till den kristna guden? Det känns som om jag vill ha lite mer än hypoteser signerade Uttråkad Konfliktsökande Big_Vik innan jag tar den teorin på något större allvar.

OK, jag fattar att det känns jättehäftigt att slänga förolämpningar omkring sig, och det är klart att jag inte missunnar dig att få känna dig lite cool, men det finns en baksida med det som du möjligen missar, och det är att risken att bli avfärdad med kommentarer som "är du full?" eller "har du inhalerat sumpgas?" ökar dramatiskt, och du kan inte slänga tillbaka dem i ansiktet på vederbörande eller ens försvara dig med någon större trovärdighet (som när du försöker spela förorättad i förolämpningsutbytet med Baan högre upp) eftersom det var du som började. Det är bara att välja. Och det är klart att folk blir förbannade när du slentrianmässigt sätter etiketter som "skitreligion" på deras religion - det var väl precis vad du ville antar jag? Det är inte konstigare än att folk reagerar om du börjar häva ur dig saker om "blattar" eller "bögjävlar".

Du vet att du inte kommer kunna få något annat än hypoteser från min sida, men jag ska för all del inte ta ifrån dig nöjet att begära källor ;) Att en kristen man drivs av sin kärlek till Gud är väl trots allt inte alltför orimligt? Jag menade ju aldrig heller att det var så det gick till, det jag kom att tänka på var att man med hjälp av kristendomen kan rättfärdiga förintelsen (om man nu skulle vilja det), vilket ju kanske inte ju är så bra? (Vill man ha en religion där folkmord ibland kan vara motiverat?) Konsekvensen av att det viktigaste är syndernas förlåtelse och att älska gud över allt annat med själ och förnuft blir att det egentligen inte spelar någon roll hur man behandlar sin nästa, eller?

Ser du inte någon skillnad i förolämpningsutbytet? Jag förolämpar en religion, han en individ. Nu var det först och främst Baan som upplevde det jag skrev som en förlolämpning, vilket är olyckligt emedan jag skrev det mer på skämt. En muslimsk kvinna får inte neka till sex, om alla muslimer någon gång haft sex med en kvinna som inte vill så är de per defeniton våldtäktsmän. Självklart är jag inte så dum att jag tror att alla muslimska män våldtar sina fruar, varför resonemanget är orimligt. Om det var just den där sista lilla biten som fick Baan lack och ovillig att svara på min fråga om grunderna bakom att kvinnan inte får neka, så ber jag såklart om ursäkt. Det var klumpigt uttryckt av mig, men jag anser ändå att min religionsförolämpning var mer ren och sannare än hans individförolämpning.

DTH
2006-02-19, 23:48

Gud är ingen idiot.. Tror knappast att han tillåter någon att döda massa folk o sedan taktiskt be om förlåtelse efteråt.

Apg.5:1 En man som hette Ananias sålde tillsammans med
sin hustru Safira en egendom. 2 Med sin hustrus
vetskap tog han undan något av köpesumman och bar fram
en del och lade för apostlarnas fötter. 3 Då sade
Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt
hjärta, så att du ljög mot den helige Ande och tog
undan en del av pengarna för jorden? 4 Var inte
egendomen din så länge du hade den kvar? Och när den
var såld, var inte pengarna dina? Varför har du i ditt
hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du har
ljugit, inte bara för människor utan för Gud." 5 När
Ananias hörde de orden föll han ner och dog, och stor
fruktan kom över alla som hörde det. 6 De yngre männen
kom och svepte honom, bar bort och begravde honom.
7 Omkring tre timmar senare kom hans hustru in utan
att veta vad som hade hänt. 8 Petrus frågade henne:
"Säg mig, sålde ni jorden för det beloppet?" Hon
svarade: "Ja, för så mycket." 9 Petrus sade till
henne: "Varför har ni kommit överens om att fresta
Herrens Ande? Se, de män som har begravt din man står
vid dörren, och de skall också bära bort dig." 10 Och
plötsligt föll hon ner död vid hans fötter. När de
unga männen kom in fann de henne död, och de bar bort
och begravde henne bredvid hennes man. 11 Och stor
fruktan kom över hela församlingen och över alla andra
som hörde detta.

Som ni ser så är inte Gud någon tönt som tillåter vadsomhelst. Gud skall vi frukta och ingen annan. Detta skrev jag inte som svar på det men det är många som inte har någon respekt för Gud.

Många tror de är coola när de går med sina sataniststjärnor o 666 skriva här o där. Satan har ingen makt mot Jesus! HA!

Big_Vik
2006-02-19, 23:50
Nej, det var ett skämt om hur ägd du kan tänkas vara om någon av religionerna du skrattar åt har rätt, för i vilket fall blir det inte kul i helvetet, vad du än nu försöker kommunicera med ditt tonårsångestsnack. Jag skulle svara på dina frågor, om dom vore menade för något än att snacka skit och hävda din rätt att lägga ihop slumpmässigt valda ord och hoppas på det bästa

Tonårsångestsnack, vad sjutton är det, något mog1? (Det är lugnt jag blir inte arg :))

Jag kommer inte att fråga dig mer eftersom jag känner att det är alltför off-topic, men din ovilja att svara kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte finns något bra skäl till att kvinnor inte kan neka (om du kommer på något skäl får du PM:a), för inte fan hade du med anledning av hur du lackat på mig på senaste missat den minsta lilla chans att läxa upp mig om du bara kunde? "du bara förolämpar mig jag tänker inte svara på dina frågor"-snacket visar därför bara på svaghet. (Om inte så får du gärna PM:a. mig. Jag har ingenting emot att prata med digoch respekterar dig som människa även om jag inte gillar din religion)

Big_Vik
2006-02-19, 23:53
Gud är ingen idiot.. Tror knappast att han tillåter någon att döda massa folk o sedan taktiskt be om förlåtelse efteråt.

Apg.5:1 En man som hette Ananias sålde tillsammans med
sin hustru Safira en egendom. 2 Med sin hustrus
vetskap tog han undan något av köpesumman och bar fram
en del och lade för apostlarnas fötter. 3 Då sade
Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt
hjärta, så att du ljög mot den helige Ande och tog
undan en del av pengarna för jorden? 4 Var inte
egendomen din så länge du hade den kvar? Och när den
var såld, var inte pengarna dina? Varför har du i ditt
hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du har
ljugit, inte bara för människor utan för Gud." 5 När
Ananias hörde de orden föll han ner och dog, och stor
fruktan kom över alla som hörde det. 6 De yngre männen
kom och svepte honom, bar bort och begravde honom.
7 Omkring tre timmar senare kom hans hustru in utan
att veta vad som hade hänt. 8 Petrus frågade henne:
"Säg mig, sålde ni jorden för det beloppet?" Hon
svarade: "Ja, för så mycket." 9 Petrus sade till
henne: "Varför har ni kommit överens om att fresta
Herrens Ande? Se, de män som har begravt din man står
vid dörren, och de skall också bära bort dig." 10 Och
plötsligt föll hon ner död vid hans fötter. När de
unga männen kom in fann de henne död, och de bar bort
och begravde henne bredvid hennes man. 11 Och stor
fruktan kom över hela församlingen och över alla andra
som hörde detta.

Som ni ser så är inte Gud någon tönt som tillåter vadsomhelst. Gud skall vi frukta och ingen annan. Detta skrev jag inte som svar på det men det är många som inte har någon respekt för Gud.

Många tror de är coola när de går med sina sataniststjärnor o 666 skriva här o där. Satan har ingen makt mot Jesus! HA!

Jo det är just det han är! Gud måste förlåta en massmördare som uppriktigt ångrar sig, han har inget val. Det är så som människan har skapat Gud.

DTH
2006-02-20, 00:01
Jo det är just det han är! Gud måste förlåta en massmördare som uppriktigt ångrar sig, han har inget val. Det är så som människan har skapat Gud.

Det finns de som VILL höra om Gud och så finns de de som inte vill... Ingenting är omöjligt dock. Du kan bli kristen med vem vet.. :-P

Som sagt Gud är ingen idiot så Han tillåter inte vadsomhelst. Han är rättvis.

Big_Vik
2006-02-20, 00:15
Det finns de som VILL höra om Gud och så finns de de som inte vill... Ingenting är omöjligt dock. Du kan bli kristen med vem vet.. :-P

Som sagt Gud är ingen idiot så Han tillåter inte vadsomhelst. Han är rättvis.

Ja självklart, inget farligt med det, men jag tycker om min frihet, gillar att ha möjlighet att kunna dra en runkish om jag känner för det osv. :D Jag tror som sagt på en Gud och skapare, jag vill gärna åt hans ord om hur man ska leva optimalt. Något jag däremot tror väldigt lite på är psykfallen för 1000 år sedan vars syn och hörselvillor ligger till grund för bibeln.

Trance
2006-02-20, 00:24
All religion som jag har stött på har kommit från andra människor, varför skall jag lita på dem? Människor är ju idioter.

Sonny
2006-02-20, 00:25
All religion som jag har stött på har kommit från andra människor, varför skall jag lita på dem? Människor är ju idioter.Kors i taket, jag håller med Trance!

High1ander
2006-02-20, 00:55
Gud är ingen idiot..
Bevis på det? ;)

Tolkia
2006-02-20, 08:57
All religion som jag har stött på har kommit från andra människor, varför skall jag lita på dem?
Finns inget som helst logiskt skäl, men å andra sidan är du ju fullt fri att slippa, så jag kan inte se något problem där (i och för sig är det mycket man litar på som kommer från andra människor, men det är ju i sammanhang där man inte förväntar sig annat än att det skall ligga människor bakom, så att jämföra på det sättet gills egentligen inte)?

Antingen köper man paketet, eller också gör man det inte; var och en får välja (i alla fall i Sverige, som tur är). Dock tycker jag att man kan få vara fri att välja att köpa paketet lika väl som att inte göra det, utan att typ behöva bli påhoppad av någon som tycker att man är en idiot (förutsatt att man inte betett sig som en idiot mot vederbörande, då, förstås). Ibland upplever jag det som att religionsfrihet för många betyder "frihet från tro" inte "frihet till (vafri) tro". I och för sig säger kristna (i likhet med de flesta andra religioners) levnadsregler att man skall "vända andra kinden till" (vilket jag får erkänna att jag har vääääldigt svårt för), men säger ateistiska/agnostiska verkligen att man skall gå runt och veva på alla som inte håller med en? Det har jag ju lite svårt att tro.
(sista stycket inte riktat enbart till Trance, även om det citerade inlägget är dess upphov, utan mer allmänt; just den här gången hoppar jag alltså inte på någon, i god kristen anda. :D )

Baan
2006-02-20, 10:25
Jag kommer inte att fråga dig mer eftersom jag känner att det är alltför off-topic, men din ovilja att svara kan jag inte tolka på annat sätt än att det inte finns något bra skäl till att kvinnor inte kan neka (om du kommer på något skäl får du PM:a), för inte fan hade du med anledning av hur du lackat på mig på senaste missat den minsta lilla chans att läxa upp mig om du bara kunde? "du bara förolämpar mig jag tänker inte svara på dina frågor"-snacket visar därför bara på svaghet. (Om inte så får du gärna PM:a. mig. Jag har ingenting emot att prata med digoch respekterar dig som människa även om jag inte gillar din religion)

Saken är just den att du är helt ointresserad av ett eventuellt svar, eftersom du redan har dina teorier färdiga om hur saker och ting ser ut, och du vill ändå att jag ska förklara grejer som du själv vet hur dom ligger till, för tjötandets skull?

Nitrometan
2006-02-20, 10:36
Tänk om det här är helvetet då?
Det skulle förklara en del...

Eller om det är som de säger i Buddhismen att man återföds om och om igen (sen finns det en karma-regel som säger att summan av ens handlingar i livet avgör till vilket liv man återföds). Då skapar man sitt eget himmelrike eller helvete.

jwzrd
2006-02-20, 10:40
Företrädare för respektive religioner kan kanske informera om hur man vet att det är Jahve, Jehova, Mohammed, Jesus, Ahmed, Plucke eller någon annan gud som eventuellt talar till en för att omvända någon. Min fråga är alltså: presenterar sig guden du tror på för dig? :)

Baan
2006-02-20, 10:42
Företrädare för respektive religioner kan kanske informera om hur man vet att det är Jahve, Jehova, Mohammed, Jesus, Ahmed, Plucke eller någon annan gud som eventuellt talar till en för att omvända någon. Min fråga är alltså: presenterar sig guden du tror på för dig? :)

"Hej, det är Jahve?..." å andra sidan snackar du inte om gudan men wtf.

Mer seriöst svar så trr jag det finns väldigt få religiösa som tror sig ha kontakt med gud, isf är dom lite *screwy* .

Garnax
2006-02-20, 10:44
Hamnar jag i ett helvete så är det inte mitt fel utan någon halv terrorist
med enormt kontroll komplex till Gud som har haft svårt med att jag lever på
mitt vis med mina val.

Alltså inget man kan påverka.

jwzrd
2006-02-20, 10:45
"Hej, det är Jahve?..." å andra sidan snackar du inte om gudan men wtf.

Mer seriöst svar så trr jag det finns väldigt få religiösa som tror sig ha kontakt med gud, isf är dom lite *screwy* .

Om dom inte har kontakt med gud, hur indirekt eller omedveten den är så förstår jag inte vad grejen med tron är. Sverker här pratar om den kristna guden som en verklig gestalt/person om än kanske inte rumsligt närvarande, jag har svårt att tro (pun intended!) att han inte känner kontakt med gud som du säger.

Baan
2006-02-20, 10:48
Om dom inte har kontakt med gud, hur indirekt eller omedveten den är så förstår jag inte vad grejen med tron är. Sverker här pratar om den kristna guden som en verklig gestalt/person om än kanske inte rumsligt närvarande, jag har svårt att tro (pun intended!) att han inte känner kontakt med gud som du säger.

Grejen med tron är just att man tror på något, visste du t ex att gud fanns och att just en religion var den rätta, då hade det väl varit ganska poänglöst med tro. Som jag ser det så handlar det om att man tror på något utan att ha överväldigande bevis om det hela. Sen finns det säkert många som anser att dom på något sätt får kontant med Gud eller dylikt, men själv är jag mer keepin it real ;)

Nitrometan
2006-02-20, 10:50
Javisst. "Sena krappen, te e Jarmo!" brukar han säga. Sen skäller han ut mig för att jag är klen... :(

Markguden - Jarmo Virtanen (eller Ed Coan, men om det är Ed, varför säger han att han heter Jarmo? Är det ett utslag av Eddys sjuka humor?)

Böjguden - Ed Coan

Bänkguden - ? ... kanske Scot Mendelson (han har nånslags "All-Time-World-Record" både med tröja och utan). Tröja 1008 lbs, 457,5 kg och utan tröja 328 kg.

Annars får man väl ställa några frågor så att de avslöjar sig.

jwzrd
2006-02-20, 10:51
Grejen med tron är just att man tror på något, visste du t ex att gud fanns och att just en religion var den rätta, då hade det väl varit ganska poänglöst med tro. Som jag ser det så handlar det om att man tror på något utan att ha överväldigande bevis om det hela. Sen finns det säkert många som anser att dom på något sätt får kontant med Gud eller dylikt, men själv är jag mer keepin it real ;)

Men det där är bara semantiken i det hela. För en troende verkar det inte råda några tvivel på att just deras gud är verklig och existerande. Dock kan man inte pressa på om att få något slags bevis som håller utan att man själv först tvingas tro på 20 andra "historiska dokument" och pseudo-logiska axiom.

jwzrd
2006-02-20, 10:52
Javisst. "Sena krappen, te e Jarmo!" brukar han säga. Sen skäller han ut mig för att jag är klen... :(

Markguden - Jarmo Virtanen (eller Ed Coan, men om det är Ed, varför säger han att han heter Jarmo? Är det ett utslag av Eddys sjuka humor?)

Böjguden - Ed Coan

Bänkguden - ? ... kanske Scot Mendelson (han har nånslags "All-Time-World-Record" både med tröja och utan). Tröja 1008 lbs, 457,5 kg och utan tröja 328 kg.

Annars får man väl ställa några frågor så att de avslöjar sig.

Med mig är det mest Gastons chefs affärskollega som pratar. Han brukar säga: ROGNTUDJUUUUUUU BEURK RHÔÔÔÔÔZ. Det betyder: shaddap räkodlare och böj!

X-Change
2006-02-20, 10:55
Jag tror helvetet är en Måndag..

Nitrometan
2006-02-20, 10:57
Med mig är det mest Gastons chefs affärskollega som pratar. Han brukar säga: ROGNTUDJUUUUUUU BEURK RHÔÔÔÔÔZ. Det betyder: shaddap räkodlare och böj!
Det är en bra kommentar.

När jag frågar Eddy för mycket saker säger han bara "shutup and squat". Ungefär samma sak. Han tycker inte att man ska överteoretisera.

Baan
2006-02-20, 10:58
Men det där är bara semantiken i det hela. För en troende verkar det inte råda några tvivel på att just deras gud är verklig och existerande. Dock kan man inte pressa på om att få något slags bevis som håller utan att man själv först tvingas tro på 20 andra "historiska dokument" och pseudo-logiska axiom.

Ja, det är väl just det som är kärnan i alla religioner? För mig hade det varit rätt lustig att ens kalla det att tro om man nu visste att en religionen hade rätt, genom korrekta bevis av guds existens osv, då hade det varit som att förneka logiska bevis osv :) Att hyfsat bildade människor ändå kan vara religiösa fastän de rätt lätt kan se att tro ofta just handlar om blind tro, skulle jag säga handlar mycket om att man väldigt ogärna vill tro att man bara försvinner efter man dött. Visst det går snacka om att det är skitsamma när man är ~20, men jag tror många blir lite mer rädda för att dö senare i livet, och släpper på det där med att t ex kräva bevis för guds existens.

X-Change
2006-02-20, 10:59
..eller ett account på Lunarstorm där du tvingas posta gästboks-inlägg i evigheten utan att få några statuspoäng över huvudtaget!

jwzrd
2006-02-20, 11:12
Ja, det är väl just det som är kärnan i alla religioner? För mig hade det varit rätt lustig att ens kalla det att tro om man nu visste att en religionen hade rätt, genom korrekta bevis av guds existens osv, då hade det varit som att förneka logiska bevis osv :) Att hyfsat bildade människor ändå kan vara religiösa fastän de rätt lätt kan se att tro ofta just handlar om blind tro, skulle jag säga handlar mycket om att man väldigt ogärna vill tro att man bara försvinner efter man dött. Visst det går snacka om att det är skitsamma när man är ~20, men jag tror många blir lite mer rädda för att dö senare i livet, och släpper på det där med att t ex kräva bevis för guds existens.

Att kräva existens för att tro är ju just det som är problemet. Tro är inte logiskt. Att bara se till semantik är också problematiskt, man kallar oftast inte någon som tror bussar kan flyga för troende t ex. (Även om det för min del är samma sak - inget pekar på existensen hos flygande bussar, ingenting särskillt får sin förklaring osv).

Tolkia
2006-02-20, 12:14
Min fråga är alltså: presenterar sig guden du tror på för dig? :)
Personligen är jag ju helt enkelt indoktrinerad sedan barnsben, så jag skulle helt enkelt utgår från att det var "gud" (d.v.s. den kristna guden) om han/hon/den/det gjorde sig påmind och inte uttryckligen presenterade sig som någon annan. Så tror jag f.ö. att det är för ganska många. Sedan finns det ju många sorters "kontakt med gud", varav alla inte behöver vara att man hör sin respektive gud tala tydligt i ord, utan att det är mer en känsla, om du fattar vad jag far efter. Just att man hör gud tala direkt till sig, eller har tydliga visioner tror jag är ganska ovanligt; särskilt idag. Stor risk att jag själv skulle tro att jag hallucinerade om det hände mig.