Visa fullständig version : Räcker Det att deffa med rätt kost + morgonpromenader.
sulle_bulle
2006-02-17, 21:31
Räcker det med runt 70 min rask morgonpromenad varje dag + rätt kost. För mig? Jag är 15 år , fyller 16 år i juni.
Jag väger 72 kg och är 168 cm lång. Jag vill gå ner sakta men säkert, vill få bort min "ölmage", och mina stora lår.
Jag sover runt 8 timmar per natt.
KOST
Frukost
2 ST knäckebröd med keso som pålägg. Och en kopp TE + en valfri frukt.
(7 DAGAR I VECKAN)
Lunch
50 % grönsaker (sallad,gurka)
25 % basmat (ris,pasta)
25 % kött
(Alla dagar)
Middag
En bra maträtt tex nån gryta med Ris.. + Grönsaker.
(alla dagar)
1 kopp TE (kvällen) + en macka (ost,smör)
träning
Morgonpromenad varje dag 70min innan skolan.
+ 3 st cykelpass (90 min) Måndag, Onsdag och lördag
+ 2 timmar intensiv träning (innebandy) Fredag.
+ 2 st hantelpass (Tisdag + fredag) Endast en timme..
+ att jag tänkte gå ut och jogga på söndagarna (2,5 km)
Jag har som sagt inte tillgång till gym, det har jag i Juni.
Har läst grubbers tråd men jag fattar inte så mycket.
nu vill jag ha kritik, vad jag gör jag fel resp rätt? Kommer att sätta igång me schemat om ca 2 veckor..
hm, jag är inget proffs, men eftersom ingen annan svarar så kan jag iallafall säga att jag tycker du borde dela upp dina mål på fler, lite mindre mål. det gör att man håller blodsockret och förbränningen uppe och så är man inte lika vrålhungrig när man ska äta och kan därför lättare äta mindre. ungefär var tredje timme är en bra riktlinje.
jag ser alltid till att ha goda, nyttiga saker hemma som frukt, goda grönsaker (läs morötter), sesamkakor, riskakor osv. så när snasksuget sätter in så kan man ta något gott utan att hänfalla åt att trycka i sig ett big pack typ...
tänk på att variera din kost så du får i dig alla mineraler och näringsämnen.
jag använder programmet Hälsovakten. Där lägger man in allt man ätit så räknar den ut hur mycket det blir och hur mycket protein/kolhydrater/fett och andra näringsämnen man fått i sig. sen lägger man in det man motionerat den dan och så drar den ifrån det, så man vet hur mycket man fått i sig "netto" så att säga.
det funkar jättebra för mig, men lite inte helt på dess storlekar på protioner och på dess uträkning på hur mycket du bör äta osv. den är rätt jävla snål med sånt.
skaffa en liten elektrisk hushållsvåg så du vet att du för in rätt (jag köpte min igår och fattar inte HUR jag kunnat leva utan den hela mitt liv).
tja, det var allt jag kom på för ögonblicket det. lycka till från en newbie till en annan!
sulle_bulle
2006-02-17, 22:54
hm, jag är inget proffs, men eftersom ingen annan svarar så kan jag iallafall säga att jag tycker du borde dela upp dina mål på fler, lite mindre mål. det gör att man håller blodsockret och förbränningen uppe och så är man inte lika vrålhungrig när man ska äta och kan därför lättare äta mindre. ungefär var tredje timme är en bra riktlinje.
jag ser alltid till att ha goda, nyttiga saker hemma som frukt, goda grönsaker (läs morötter), sesamkakor, riskakor osv. så när snasksuget sätter in så kan man ta något gott utan att hänfalla åt att trycka i sig ett big pack typ...
tänk på att variera din kost så du får i dig alla mineraler och näringsämnen.
jag använder programmet Hälsovakten. Där lägger man in allt man ätit så räknar den ut hur mycket det blir och hur mycket protein/kolhydrater/fett och andra näringsämnen man fått i sig. sen lägger man in det man motionerat den dan och så drar den ifrån det, så man vet hur mycket man fått i sig "netto" så att säga.
det funkar jättebra för mig, men lite inte helt på dess storlekar på protioner och på dess uträkning på hur mycket du bör äta osv. den är rätt jävla snål med sånt.
skaffa en liten elektrisk hushållsvåg så du vet att du för in rätt (jag köpte min igår och fattar inte HUR jag kunnat leva utan den hela mitt liv).
tja, det var allt jag kom på för ögonblicket det. lycka till från en newbie till en annan!
Får tacka mycket.. Kan också säga att jag kan stoppa i mig en massa äpplen :)
med "dela upp målen i flera mindre mål" menar jag alltså att du äter frukost, lunch och middag som vanligt men att du emellan dessa lägger in ett par små mellanmål. det kan vara en frukt eller en macka eller vad du tycker känns bra, allt beroende på vad du gjort (mer om du just tränat såklart tex.) och hur länge det är mellan målen. de kalorier du lägger här får du liksom dra bort från de "vanliga" målen, så att säga.
litet förtydligande bara.
sulle_bulle
2006-02-17, 23:21
med "dela upp målen i flera mindre mål" menar jag alltså att du äter frukost, lunch och middag som vanligt men att du emellan dessa lägger in ett par små mellanmål. det kan vara en frukt eller en macka eller vad du tycker känns bra, allt beroende på vad du gjort (mer om du just tränat såklart tex.) och hur länge det är mellan målen. de kalorier du lägger här får du liksom dra bort från de "vanliga" målen, så att säga.
litet förtydligande bara.
Förstog det
*flex*
sulle_bulle
2006-02-18, 10:42
Ingen mer tips/kritik?
STarfish
2006-02-18, 11:24
Styrketränar du inte så kommer du att förlora en hel del muskler...
Det där är ingen deff utan mer nåt i stil med "Banta med Allers"
"Deffa, eller att definiera, är det som alla kroppsbyggare gör månaderna före en tävling. De håller strikt koll på maten, styrketränar och kör mängder med konditionsträning, "cardio", för att bli av med underhudsfettet. "
http://www.styrketraning.com/sida/deffa
sulle_bulle
2006-02-18, 12:19
Styrketränar du inte så kommer du att förlora en hel del muskler...
Det där är ingen deff utan mer nåt i stil med "Banta med Allers"
"Deffa, eller att definiera, är det som alla kroppsbyggare gör månaderna före en tävling. De håller strikt koll på maten, styrketränar och kör mängder med konditionsträning, "cardio", för att bli av med underhudsfettet. "
http://www.styrketraning.com/sida/deffa
OK om bi använder oss utav ut trycket GÅ ner i VIKT *grr27* :naughty:
några tumregler i deff enligt mig:
1. Styrketräna som om du vill BYGGA
2. Räkna ut ditt dagliga Kcal-behov (formeln finns i King Grubs sida "Deff - En guide""
3. håll koll på Kcal. ett underskott på 500Kcal om dagen gör att du går ned ungefär 0.5kg i veckan (fakta). detta eftersom ett kilo fett innehåller ungefär 7000-7500Kcal. 500Kcal*7dagar = 3500Kcal/vecka = ungefär ett halvt kilo.
Ett bra sätt att hålla koll på kosten och Kcal är att ladda hem den där Excel-filen som finns längst upp i Deffens forum.
4. Morgonpromenader hjälper, men är inget måste. Jag går inga morgonpromenader alls eftersom jag blir så trött den dagen. Jag äter hellre mycket och tränar mycket.
5. Väg dig 1 gång i veckan, under samma omständigheter (Exempel direkt på morgonen, nyskitit)
Det skulle jag rekommendera som en bra start.
Dessutom, du kan inte punktförbränna. men där du har mer muskler förbränner du mer fett. så träna extra mycket mage så du får mer muskelmassa, så förbränner du i sin tid mer där.
Styrketräna och ät EAA och mest mat vid träningstillfället, och ligg på cirka -500 kcal om dagen, kör lite kondition.
Det är dagens totala kcal intag som avgör.
Lycka till
sulle_bulle
2006-03-01, 19:35
Nu bumpar jag tråden, kan behöva mer tips på mitt schema. Och så undrar jag, jag har bara tillgång till Hantlar vad kan man göra mer för aktiviteter som förbränner? Har också tillgång tll motioncykel som sagts innan men inte till gym.. :D
15 år och har ölmage?? tveksamt va. Hur är det med kroppsuppfattningen?
Nu bumpar jag tråden, kan behöva mer tips på mitt schema. Och så undrar jag, jag har bara tillgång till Hantlar vad kan man göra mer för aktiviteter som förbränner? Har också tillgång tll motioncykel som sagts innan men inte till gym.. :D
Hantlar förbrännar ingen energi. Konditionsträning förbränner energi. Använder du hantlarna rätt ska dem istället ge dig muskler vilket får din kropp att kräva mer energi :)
Läs http://www.styrketraning.com/sida/deffa och King Grubs deffguide igen, om du inte gjort det. Det finns mängder av olika konditionsträning som du kan börja med, t.ex. löpning, spinning, HIIT... Även sporter som t.ex. fotboll, innebandy och handboll bränner massa energi. Listan är lång ;)
Ha gärna skinka på kesomackorna, det är nice :thumbup:
sulle_bulle
2006-03-01, 20:19
15 år och har ölmage?? tveksamt va. Hur är det med kroppsuppfattningen?
Inte ÖLMAGe men magen går ut lite, dvs det finns mycket fett. *cry*
Vill få bort fettet om du förstår så att magen inte sticker ut som den gör.. :hbang:
tigerofsweden
2006-03-01, 20:22
Dessutom, du kan inte punktförbränna. men där du har mer muskler förbränner du mer fett. så träna extra mycket mage så du får mer muskelmassa, så förbränner du i sin tid mer där.
Det är helt fel så trådskaparen ta inte dessa råd till dig!
Lycka till
Cerberus
2006-03-01, 21:33
Hantlar förbrännar ingen energi. Konditionsträning förbränner energi. Använder du hantlarna rätt ska dem istället ge dig muskler vilket får din kropp att kräva mer energi :)
Läs http://www.styrketraning.com/sida/deffa och King Grubs deffguide igen, om du inte gjort det. Det finns mängder av olika konditionsträning som du kan börja med, t.ex. löpning, spinning, HIIT... Även sporter som t.ex. fotboll, innebandy och handboll bränner massa energi. Listan är lång ;)
Ha gärna skinka på kesomackorna, det är nice :thumbup:
Hantlarna i sig förbrukar ingen energi i sig av att ligga i ett ställ men att lyfta dom kräver utan tvekan energi.
sulle_bulle
2006-03-03, 10:26
Nu är det så att det är 7- (c) ute och jag har ingen som helst lust att gå ut i snön och det här vädret. Finns det något man kna göra hemma som är bra tex övningar?. Och jag är ju 15 år men jag har 25 i BMI vilket exakt är övervikt *cry*
Därför har jag nu gjort detta schema som ni ser ovan för att snabbt få bra kostvanor och att sakta men säkert gå ner i vikt. Min vikt ligger på 72 kg och jag är 167 cm lång.
jag ska slopa läsk,godis och annan skräpmat som (pizza,kebab) också framöver.
Och era tips behövs också! Ge kritik,förslag och allt ni kan komma med som hjälper mig på vägen och som sagt innan så har jag inte tillgång till gym.
I nästa inlägg bifogar jag en bild på min mage det är den jag vill förbättra mest.
Målet är att i juni månad väga 65 kg alltså 7 kg mindre än vad jag väger idag.
tack för eran hjälp!
*yourock*
sulle_bulle
2006-03-03, 10:34
jepp
Cerberus
2006-03-03, 10:34
Nu är det så att det är 7- (c) ute och jag har ingen som helst lust att gå ut i snön och det här vädret. Finns det något man kna göra hemma som är bra tex övningar?. Och jag är ju 15 år men jag har 25 i BMI vilket exakt är övervikt *cry*
Därför har jag nu gjort detta schema som ni ser ovan för att snabbt få bra kostvanor och att sakta men säkert gå ner i vikt. Min vikt ligger på 72 kg och jag är 167 cm lång.
jag ska slopa läsk,godis och annan skräpmat som (pizza,kebab) också framöver.
Och era tips behövs också! Ge kritik,förslag och allt ni kan komma med som hjälper mig på vägen och som sagt innan så har jag inte tillgång till gym.
I nästa inlägg bifogar jag en bild på min mage det är den jag vill förbättra mest.
Målet är att i juni månad väga 65 kg alltså 7 kg mindre än vad jag väger idag.
tack för eran hjälp!
*yourock*
ladda ner Hälsovakten, följ INTE kcal-rekommendationerna slaviskt. Man kan äta mer än vad programmet säger men ändå gå ner i vikt. Räknar man kcal så känns det gött att slippa köra kardio(som blev min belöning idag för viktnedgång, ingen kardio för dagen).
Men alltså hur är din kroppsuppfattning? Jag är 170cm och vägde mig i morse 74,4kg. Jag är inte alls överviktig, inte deffad för den delen heller. Du kanske är muskulös under späcket?
Jag tror du kommer komma långt med att bara tajta till kosten. Välj oftast bort de alternativ du vet är onyttiga, typ pizza och godis. Välj magrare alternativ av exempelvis mjölk och ost. Ät lite mer grönsaker än du gör idag. Promenera några morgnar i veckan, eller gå när du känner att det passar dig. Få in motion i vardagen, kanske kan du gå till skolan, eller cykla?
Det behövs oftast inget direkt drastiskt, gör några små förändringar i taget. Strunta i att räkna och mäta. Fortsätt läsa och leta information.
Lycka till, och kom ihåg att BMI är ett ganska oprecist mått. Du ser inte speciellt tjock ut på bilden.
sulle_bulle
2006-03-03, 10:46
Tack för era tips!
Håller på och tankar hem det nu..
:)
OT
BMI suger. enligt BMI så är jag överviktig (BMI 27) och jag har max 10%BF nu.
Har haft BMI på gränsen till fetma när jag var som mest "bulkig"
BMI ska inte användas på individer utan på större grupper av människor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.