Visa fullständig version : Manlig omskärelse?
Krokodil
2006-02-17, 15:50
Vad tycker ni om att skära bort förhuden på småkillar?
Tycker att man sällan hör något vettigt skäl för det förutom att det skulle vara lättare att tvätta sig. I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.
bluelight
2006-02-17, 15:51
.....I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.
:laugh:
:D
judar gör inte det fr att det ska bli lättare att tvätta sig iaf
Nej , det skulle något specifikt iståfall som för trång förhud eller liknande.
hahavaffan
2006-02-17, 15:54
I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.:D :laugh:
petersson
2006-02-17, 15:54
Borde inte ungen kunna anmäla doktorn/sina föräldrar för misshandel sen?
Man gjorde det ju tidigare av sanitära skäl, det fastnade inte så mycket bakterier och skit under förhuden om man inte hade någon :)
Tycker att man sällan hör något vettigt skäl för det förutom att det skulle vara lättare att tvätta sig. I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.Men det fungerar inte för saliven skyddar och återuppbygger dem ;/
Tycker att man sällan hör något vettigt skäl för det förutom att det skulle vara lättare att tvätta sig. I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.
Hygien, för att undvika infektion. Dock är det ett rätt kasst argument då väldigt få får infektioner och lika stor procent som är omskurna får komplikationer från den istället.
Framför allt handlar det väl om kultur, lite som att raka av håret i armhålorna för att det är fräshare. Kanske kommer till Sverige om några år, vem vet.
grisbil3n
2006-02-17, 15:55
Det har väl sitt ursprung i den situationen att man riskerar att få en massa sand o skit i kewktrakten.
Men det fungerar inte för saliven skyddar och återuppbygger dem ;/
Förhuden .. ?
Vad håller du på med där hemma egentligen ?
Det har väl sitt ursprung i den situationen att man riskerar att få en massa sand o skit i kewktrakten.
Jag skulle nog vilja säga att det kommer mycket från puritanska värden för att man skall undvika att onanera.
grisbil3n
2006-02-17, 15:59
Jag skulle nog vilja säga att det kommer mycket från puritanska värden för att man skall undvika att onanera.
Jo det trodde jag med men sedan så blev jag tillrättavisad. Kan vara helt fel iofs...
I så fall har de misslyckats totalt med mig.
Får inte lägga upp bilder innan fototävlingen är avgjord :D
Metal_boy_
2006-02-17, 16:12
Hur svårt är det att tvätta sig med, om man har en fungerande förhud då? Eller stympar dom fingrarna samtidigt? :D
grisbil3n
2006-02-17, 16:13
Som sagt, knepigt i öknen kanske.
petersson
2006-02-17, 16:14
När jag gick i fyran eller nått så var det en kille i klassen som var omskuren, han berättade att dom brukade steka och äta upp förhuden efteråt. Jag tror att han kom från Kosovo.
MasterChief
2006-02-17, 16:15
Men den stora frågan är ju egentligen vad brudarna gillar...
Själv har jag fan ingen aning.
Metal_boy_
2006-02-17, 16:16
Som sagt, knepigt i öknen kanske.
Nä, skitbra ju. Bara rulla tillbaka kragen när han kommer hem och fylla på ungarnas sandlåda. :thumbup:
grisbil3n
2006-02-17, 16:16
Dom gillar nog inte när man tillagar den iaf.
grisbil3n
2006-02-17, 16:17
Nä, skitbra ju. Bara rulla tillbaka kragen när han kommer hem och fylla på ungarnas sandlåda. :thumbup:
:laugh:
Där folk är omskurna så gillar de att man är omskuren och här tror jag majoriten gillar icke omskurna.
Jag tycker det är fel att omskära barn, av båda könen. Det borde vara illegalt att göra det utan dokumenterade fysiska besvär.
Vill man som vuxen få det gjort tycker jag det ska vara tillåtet, för båda könen.
Vad tycker ni om att skära bort förhuden på småkillar?Det är väl okej, så länge de inte sprattlar och skriker en massa.
Olof Herlin
2006-02-17, 16:42
Jag upptäckte till mig förskräckelse vid runt 10 års åldern att min förhud var för trång.
Läkaren (Som såklart var jude) tyckte att jag skulle ta av hela skiten, självklart totalvägrade jag (är ateist för övrigt, ingen i min familj är religös). Vi fick kompromissa som så att han tog såpass mycket att jag skulle slippa problemen.
Om man har en sån förträngning som jag hade finns det lixom inget men, antingen tar man en bit eller så dör man typ av smärta när puberteten slår in.
Måste säga att den operationen och läkningsprocessen var det värsta jag någonsin varit med om. Efteråt gjorde det så brutalt ont så man skulle kunna jämföra det med kvinnans barnafödande, lång tid tog det med.
Om man bortser från de medicinska skälen (som mitt) så förefaller det mig helt onödigt att knipsa någons förhud.
Det värsta är att jag antagligen kommer få göra nån operation till om jag vill få det att se bättre ut. För helt vanlig ser det inte ut :naughty:
Bild?
Bara att du kollar din egen avatar.
För att vara lite mer seriös. Jag tycker att föräldrar ska fatta så få oåterkalleliga beslut som möjligt åt sina barn. Att man av kulturella skäl förändrar kroppen på ett barn tycker jag kan liknas vid att tatuera ungen.
De jag känner som levt omskurna hela livet klagar en del på nedsatt känslighet i ollonet på grund av att det härdats av många års kalsongnötning. Det Trance skrev om att förhindra onani är inget jag hört om, kanske var det för känsligt för att avslöja i manliga samtal över grovsnus och folköl där man ska vara öppen, men inte för öppen.
De jag känner som levt omskurna hela livet klagar en del på nedsatt känslighet i ollonetDet stämmer, och det kanske är ok när man är 18 år och hormonerna flödar, men det är mindre roligt när man är 50 och har svårt att komma till skott.
För att vara lite mer seriös. Jag tycker att föräldrar ska fatta så få oåterkalleliga beslut som möjligt åt sina barn. Att man av kulturella skäl förändrar kroppen på ett barn tycker jag kan liknas vid att tatuera ungen.
De jag känner som levt omskurna hela livet klagar en del på nedsatt känslighet i ollonet på grund av att det härdats av många års kalsongnötning. Det Trance skrev om att förhindra onani är inget jag hört om, kanske var det för känsligt för att avslöja i manliga samtal över grovsnus och folköl där man ska vara öppen, men inte för öppen.
Jag menar inte att det fungerar, bara att det var en orsak. I USA då framför allt. Nuförtiden är det mest tradition tror jag, men ursprunget var nog dels religiösa influenser from judar, hygien och för att förhindra onani.
Fettecke
2006-02-17, 17:14
Nej , det skulle något specifikt iståfall som för trång förhud eller liknande.
finns bättre sätt att vidga förhuden än att helt tabort den....
petersson
2006-02-17, 17:16
beror väl på hur pass illa det är?
beror väl på hur pass illa det är?
Tyst nu, fettecke vet naturligtvis bättre.
Krokodil
2006-02-17, 17:18
Fråga Metal boy... http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1320901&postcount=23
jag är omskuren, håller inte med om att det är någon speciell smärta, lokal bedövnign så kan du kolla på i princip. har inte haft några "komplikationer" efteråt och känner ingen som klagat, så jag skulle inte direkt säga att det är någon större risk för det. vi kanske bara är kassa på manlig omskärelse i sverige? :)
nackdelen som någon annan nämnt är lite okänsligt ollon (fast inte så jag drar spikar genom det som partytrick) och framförallt ett vanlgit problem ett "vädrat" ollon, ungefär som man haft den ute i vinden ett par år.. kalsongnötning kanske är rätt term.
fördelen kan vara lättare att underhålla..
m a p hans avatar?
Krokodil
2006-02-17, 17:21
jag är omskuren, håller inte med om att det är någon speciell smärta, lokal bedövnign så kan du kolla på i princip. har inte haft några "komplikationer" efteråt och känner ingen som klagat, så jag skulle inte direkt säga att det är någon större risk för det. vi kanske bara är kassa på manlig omskärelse i sverige? :)
nackdelen som någon annan nämnt är lite okänsligt ollon (fast inte så jag drar spikar genom det som partytrick) och framförallt ett vanlgit problem ett "vädrat" ollon, ungefär som man haft den ute i vinden ett par år.. kalsongnötning kanske är rätt term.
fördelen kan vara lättare att underhålla..
Gjorde du ingreppet som barn?
Det stämmer, och det kanske är ok när man är 18 år och hormonerna flödar, men det är mindre roligt när man är 50 och har svårt att komma till skott.
Haha. Du menar att uthålliga älskare inte alltid är OPTIMAAAALT? :D
Gjorde du ingreppet som barn?
ja, kommer inte ihåg exakt ålder, kanske runt fem?
sägs vara svårare göra det som vuxen, med mycket större risk för komplikationer
m a p hans avatar?
Folk på internet vet väl alltid bättre än läkare och motsv? :)
Folk på internet vet väl alltid bättre än läkare och motsv? :)
jajaja... jag tänkte på handstärkaren :)
När jag gick i fyran eller nått så var det en kille i klassen som var omskuren, han berättade att dom brukade steka och äta upp förhuden efteråt. Jag tror att han kom från Kosovo.
ååå fyfan. Låter ju helt galet.
Kan det verkligen vara sant?
Föressten vad har förhud för näringsvärde?
Fettecke
2006-02-17, 18:19
Ja, hade jag fattat ett annat beslut hade jag vart omskuren idag.....
...
Jag vet vad jag snackar om just nu :D
ååå fyfan. Låter ju helt galet.
Kan det verkligen vara sant?
Föressten vad har förhud för näringsvärde?
100% fett.
Sanan är dina ord, så vet ja kommer ihåg så är det precis som du sa..
M
Naturligtvis fel, en vuxen man som gör det, Ok.
Ett spädbarn eller en liten pojke som är hjärntvättad. Nej!
Ja, det bör också vara förbjudet för föräldrar att pracka på barn
deras religon eller politiska övertygelse.
I så fall kan man väl skära bort läpparna så det blir lättare att borsta tänderna.Undra om damen i Malmö (ja, ni som bor där vet nog allt vem jag pratar om) fick den idén också.
Det är väl okej, så länge de inte sprattlar och skriker en massa.
Vilken tur, för det gör dom väldigt sällan. Barnen brukar hamna i choktillstånd och gråter på sin höjd lite efteråt.
Usch. Förhuden finns ju fan där av en anledning, varför skära bort den då? Det här är ett av de områden där jag tycker religionen har för stort inflytande på vardagen. =/
Vilken tur, för det gör dom väldigt sällan. Barnen brukar hamna i choktillstånd och gråter på sin höjd lite efteråt.Torrboll
Torrboll
Seså, jag förstod att du skämtade. Ville bara påpeka det för att visa hur sjukt det är att skära bort förhuden på dom stackars barnen.
Seså, jag förstod att du skämtade. Ville bara påpeka det för att visa hur sjukt det är att skära bort förhuden på dom stackars barnen.
smaksak :) vi snackar inte om några större ingrepp egentligen, väldigt lite hud som åker. kan verka djävligt sjutk för vissa säkert med att pumpa sillicon i tuttar, men det är populärt i sverige och västvärlden men så är det. för den delen har det blivit lite av en modegrej i usa med omskärelse för män.
smaksak :) vi snackar inte om några större ingrepp egentligen, väldigt lite hud som åker. kan verka djävligt sjutk för vissa säkert med att pumpa sillicon i tuttar, men det är populärt i sverige och västvärlden men så är det. för den delen har det blivit lite av en modegrej i usa med omskärelse för män.
Skär i din egen *** om du tycker det är väldigt lite hud som åker. Det handlar fortfarande om ett övergrepp mot barn, oavsett vad vissa kulturer tycker om saken.
Skär i din egen *** om du tycker det är väldigt lite hud som åker.
Kanske backa i tråden och läsa efter ...? :D
Skär i din egen *** om du tycker det är väldigt lite hud som åker. Det handlar fortfarande om ett övergrepp mot barn, oavsett vad vissa kulturer tycker om saken.
vi måste begå många övergrepp i sverige då föräldrarna bestämmer mycket över barnen och vilka ingrepp, om några som ska göras för deras hälsa, och man kan väl förstå omskärning om folk tror att det är bättre för hälsan. känner ingen som tycker att deras omskärlese som barn varit ett stort övergrepp, tror nästan tandläkarbesöken är värre :)
edit: med lite hud och att det inte var så värst farligt så talar jag om mina egna erfarenheter främst
Kanske backa i tråden och läsa efter ...? :D
Okej, han har visst skurit i sin egen ***. Poängen är att man skall ge fan i andras kukar, speciellt när dom inte ens är gamla nog att ge en stryk.
Men skillnaden är ju att detta gäller barn som väl oftast inte får gehör för vad de själva tycker om de blev tillfrågade.
Jämförelsen hade varit bättre om det hade varit så att man i västvärlden med tvång stoppade in silikon i brösten på femåriga flickor. Om män i USA tycker det är coolt att vara omskurna är det väl bra för dom - bara man inte som förälder låter göra det på sina BARN. Alla kroppsliga ingrepp på barn som inte är av vikt för barnets hälsa borde vara så förbjudet det bara går!
//Jim
Men skillnaden är ju att detta gäller barn som väl oftast inte får gehör för vad de själva tycker om de blev tillfrågade.
Jämförelsen hade varit bättre om det hade varit så att man i västvärlden med tvång stoppade in silikon i brösten på femåriga flickor. Om män i USA tycker det är coolt att vara omskurna är det väl bra för dom - bara man inte som förälder låter göra det på sina BARN. Alla kroppsliga ingrepp på barn som inte är av vikt för barnets hälsa borde vara så förbjudet det bara går!
//Jim
Saken är just den att man tror att omskärelse ger stora fördelar bl a hygienen som nämnts tidigare (som kanske inte är ett intressant argument längre), och därmed blir det som att man skickar iväg barnen till tandläkaren, man gör det för deras bästa inte för att man är sadist :)
vi måste begå många övergrepp i sverige då föräldrarna bestämmer mycket över barnen och vilka ingrepp, om några som ska göras för deras hälsa, och man kan väl förstå omskärning om folk tror att det är bättre för hälsan. känner ingen som tycker att deras omskärlese som barn varit ett stort övergrepp, tror nästan tandläkarbesöken är värre :)
edit: med lite hud och att det inte var så värst farligt så talar jag om mina egna erfarenheter främst
Det handlar inte om hälsa, såvida det inte är något fel på förhuden, utan det tillfogar bara skada. Tandläkarbesök handlar däremot om barnens hälsa.
Tja, som sagt, trevligt för dig om det inte var så farligt. Själv har jag aldrig upplevt något smärtsammare.
Det handlar inte om hälsa, såvida det inte är något fel på förhuden, utan det tillfogar bara skada. Tandläkarbesök handlar däremot om barnens hälsa.
Tja, som sagt, trevligt för dig om det inte var så farligt. Själv har jag aldrig upplevt något smärtsammare.
Som sagt, det är lite olika åsikter om det, jag är benägen att hålla med om att det inte finns några bevisade fördelar nu med tanke på att vi har möjlighet att tvätta vännen ofta vid behov, i öknen för 500 år sen kan det ha varit trevligt med ett ställe mindre där skit kan samlas. Att jag inte ser dte som en stor grej, i sammanhanget som jag själv var i, dvs man gör det av kulturskäl och inte för att man måste (då är det säkert smärtsammare?), är att jag själv haft väldigt lite problem med omskärelsen.
Antar att din var av medicinska skäl?
Som sagt, det är lite olika åsikter om det, jag är benägen att hålla med om att det inte finns några bevisade fördelar nu med tanke på att vi har möjlighet att tvätta vännen ofta vid behov, i öknen för 500 år sen kan det ha varit trevligt med ett ställe mindre där skit kan samlas. Att jag inte ser dte som en stor grej, i sammanhanget som jag själv var i, dvs man gör det av kulturskäl och inte för att man måste (då är det säkert smärtsammare?), är att jag själv haft väldigt lite problem med omskärelsen.
Antar att din var av medicinska skäl?
Nu när vi inte lever i öknen för 500 år sedan tillfogar det dock bara barnen smärta och lidande. Vissa kanske inte bryr sig efteråt medan andra gör det, grejen är att det borde inte ha gjorts.
Ja, för min del var det av medicninska skäl.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.