handdator

Visa fullständig version : Är lightläsk och sockerfritt godis "tilllåtet" vid deff ?

saidy
2006-02-16, 23:38
som topic lyder, är det okej att äta sockerfrii läsk och godis under t.ex sin ätardag ? om man tittar på kalorierna är det ju istortsett ingenting 1.5 liter sprite zero innehåller (15 kalorier om jag ska vara exakt). Jag skiter i om det är dåligt för tänderna eller cancerframkallande. Vill bara veta om det verkligen är som är äta 15 kalorier äpple eller något liknanade eller om det finns någon hake ?

seriösa svar tack :)

vato
2006-02-16, 23:54
Drick du på,det är som du säger..15kcal. När det gäller läsken.
Sockerfritt godis däremot innehåller mer kalorier på grund av annat sötningsmedel än aspartam.

muffe85
2006-02-17, 00:02
Jag dricker Light-läsk även under deffen, varför inte?
5dl Cola light är 2Kcal (0.4*5). det är ju inget alls!

På min ätardag dricker jag ibland även drycker som inte är Light. vadå, är det en ätardag så är det. Ätardagen "borde" ju inte ha lika lågt Kcal-intag som deffdagarna.

Isdrake
2006-02-17, 00:12
Om du tänker på kalorier så gör det inget.
Tänker du på hälsan bör du hålla undan dig från det.

Cerberus
2006-02-17, 01:02
Light-läsk e helt okej, fanta-sorterna brukar va lite mer kalorier i.

Gott! Smaklökarna e viktiga!! :)

GymTT
2006-02-17, 08:03
Köp light läsk och läkerol for kids :) 14 kcal per ask.

goda!

userfriendly
2006-02-17, 08:06
jag tyckte jag kände mig rätt äcklig efter allt aspartam o sötningsmedel under deffen, fun light i kvarg, aspartam i proteindricka, cola light, tuggummi osv.. nu e jag rätt trött på skiten

gothen
2006-02-17, 08:16
Light-läsk e helt okej, fanta-sorterna brukar va lite mer kalorier i.

Gott! Smaklökarna e viktiga!! :)

Stämmer, det är väll för att det är fruktjuice i dom. Dock rör det sig ändå bara om ca 4-5 kcal/dl

muffe85
2006-02-17, 09:57
jag tyckte jag kände mig rätt äcklig efter allt aspartam o sötningsmedel under deffen, fun light i kvarg, aspartam i proteindricka, cola light, tuggummi osv.. nu e jag rätt trött på skiten

Tror det är individuellt.
Jag har lätt att överdriva konsumsion av läsk och så ibland, och då dricker jag hellre 1 flaska cola light än 1 flaska vanlig cola. Men det är ju som jag tycker känns bäst ^^

Isdrake
2006-02-17, 10:03
Tror det är individuellt.
Jag har lätt att överdriva konsumsion av läsk och så ibland, och då dricker jag hellre 1 flaska cola light än 1 flaska vanlig cola. Men det är ju som jag tycker känns bäst ^^

Å andra sidan så är det lättare att dricka för mycket light än vanlig eftersom man vet att det är så få kalorier i det. Är det vanlig läsk tänker man sig för och dricker inte så mycket. En annan anledning till att vanlig läsk är bättre.

supersleepy
2006-02-17, 10:16
håller inte riktigt med där.

I och med sötningsmedlet så får du ont i magen efter ett tag. Så där har du ett tecken på att du börjar få i dig en hel del.

Så jag tycker iaf inte det är lättare att få i sig mera light läsk.

Bamse79
2006-02-17, 10:25
funlight och fanta free är ett måste under deffen :thumbup: *flex* När man känner sig sötsugen någon gång tar man dricka ist...funkar fint!

muffe85
2006-02-17, 15:17
Å andra sidan så är det lättare att dricka för mycket light än vanlig eftersom man vet att det är så få kalorier i det. Är det vanlig läsk tänker man sig för och dricker inte så mycket. En annan anledning till att vanlig läsk är bättre.

Jag dricker ungefär lika mycket jag. men som sagt, är helt individuellt.