handdator

Visa fullständig version : Omvänd deff!!

Action
2006-02-16, 11:56
Efter lite diskussioner med en vän så funderar jag över något jag vill kalla för omvänd diet.

Normalt sätt så påbörjar alla sin diet med ett ganska så högt kaloriintag och mindre mängd cardio. För att sedan minska kalorimängd och öka cardion successivt. Det innebär att man kör som tuffast på dieten när man har som minst fett på kroppen.

Vore det inte bättre att gå ut stenhårt under den perioden då man har större mängd fett på kroppen och lättare kan använda de reserverna. När man sedan minskar reserverna så ökar man på kalorierna för att mot slutet minska takten som viktnedgången sker.

Med det omvända förfarandet så borde riskerna att förlora muskelmassa minskas, jämfört med att hela tiden kapa bort kalorier och öka cardion.

Finns det någon som dietar enligt detta "omvända förfarande"?

Synpunkter på upplägget?

Cilia
2006-02-16, 12:04
det finns ingen risk att man da inte lyckas ga ner de sista kilona?
att man minskar kaloriintaget har val att gora med att man vager mindre och enligt teorier bor forbranna mindre, eller?

Du ar ju en storre expert an vad jag ar och har provat men det handlar val lite om att "chocka" kroppen for att den ska reagera. Eller sa kor man intervalldeff som alternativ. Det ar val lite sa atardagarna fungerar menar jag.

Jay-Z
2006-02-16, 12:39
Psykologiskt kan det även säkert ha sina fördelar och att köra som hårdast i början och inte när man är som mest sliten efter 10-12 veckor.

thezet
2006-02-16, 13:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1265750&postcount=9

Action
2006-02-16, 13:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1265750&postcount=9

Jo men du skriver ändå att han ska sänka kaloriintaget. Jag menar i denna tråd att man ökar kaloriintaget i slutet av dieten.

Ett exempel: Säg att du inleder dieten på 2500Kcal och slutar på 3800Kcal.

Om din förbrukning ligger på 4000Kcal/dag så har du inledningsvis ett underskott på 1500Kcal och i slutet endast på 200Kcal.

Det är den typen av upplägg jag skulle vilja få kommentarer på.

Fartman
2006-02-16, 13:45
Jo men du skriver ändå att han ska sänka kaloriintaget. Jag menar i denna tråd att man ökar kaloriintaget i slutet av dieten.

Ett exempel: Säg att du inleder dieten på 2500Kcal och slutar på 3800Kcal.

Om din förbrukning ligger på 4000Kcal/dag så har du inledningsvis ett underskott på 1500Kcal och i slutet endast på 200Kcal.

Det är den typen av upplägg jag skulle vilja få kommentarer på.

Men ens förbrukning borde ju minska i takt med att kroppsvikten minskar?
Typ att när man vägde hundringen i början hade man en förbrukning på 4000 medans man några kilon senare bara har på 3500 enligt devisen "en tung kropp kräver mer energi än en lätt".

Longshot
2006-02-16, 13:54
Typ att när man vägde hundringen i början hade man en förbrukning på 4000 medans man några kilon senare bara har på 3500 enligt devisen "en tung kropp kräver mer energi än en lätt".

Jo självklart. Men huvudsaken är att vi fattar vad han menar och inte märka en massa ord ;)

Action
2006-02-16, 13:59

Beror på hur mycket man tänkt att gå ner i vikt på sin diet, tror du fattar vad jag är ute efter..

Fartman
2006-02-16, 14:02
Beror på hur mycket man tänkt att gå ner i vikt på sin diet, tror du fattar vad jag är ute efter..
Jo, nog förstår jag vad du är ute efter. Hur som helst, skulle nog vara ett skönare alternativ att kunna ta det lugnare mot slutet än att behöva "lägga in en extra växel" som det brukar vara i de flesta fall.

Cerberus
2006-02-16, 14:31
Efter lite diskussioner med en vän så funderar jag över något jag vill kalla för omvänd diet.

Normalt sätt så påbörjar alla sin diet med ett ganska så högt kaloriintag och mindre mängd cardio. För att sedan minska kalorimängd och öka cardion successivt. Det innebär att man kör som tuffast på dieten när man har som minst fett på kroppen.

Vore det inte bättre att gå ut stenhårt under den perioden då man har större mängd fett på kroppen och lättare kan använda de reserverna. När man sedan minskar reserverna så ökar man på kalorierna för att mot slutet minska takten som viktnedgången sker.

Med det omvända förfarandet så borde riskerna att förlora muskelmassa minskas, jämfört med att hela tiden kapa bort kalorier och öka cardion.

Finns det någon som dietar enligt detta "omvända förfarande"?

Synpunkter på upplägget?

Jag kör nästan exakt så, mitt kcal-intag varierar från dag till dag beroende hur mkt jag rör på mig men om jag vill gå ner i vikt men bara sitta vid datorn en hel dag så klämmer jag i mig 1500kcal, fast vanligtvis på träningsdagar blir det 1700-2200kcal. Jag kör kardio 5-6 ggr i veckan(är uppe i 60 min nu) före frukost i form av cykling på gymmet oftast(FY satan så tråkigt det är, ska börja springa när det blir varmare ute). I Januari gick jag ner runt 5-6kg, imorgon ska jag väga mig för första gången på 2-3 veckor...hoppas neråt nu.

När jag börjar närma mitt mål(Beach 2006 hehehe) så kommer jag antagligen trappa ner kardion eftersom jag då lär va helt döless på det.

Piranha
2006-02-16, 14:46
Kommer inte slutet emot dieten bli jävligt jobbig då cardiomässigt när kroppen går på sparlåga och man dessutom inte håller nere kalorierna såeciellt hårt.

Och sen tävla på det ?

Action
2006-02-16, 14:49
Kommer inte slutet emot dieten bli jävligt jobbig då cardiomässigt när kroppen går på sparlåga och man dessutom inte håller nere kalorierna såeciellt hårt.

Och sen tävla på det ?

Cardion ska inte heller ökas med upplägget. Det att kroppen går på sparlåga mot slutet kanske till och med minimeras eftersom kaloriintaget ökas. Sedan ska inte ämnesomsättningen påverkas så mycket, jag har läst siffror på att en anorektiker sänker sin ämnesomsättning med omkring 15%, vilket torde innebära att den för en hårt dietande inte sänks nämnvärt.

Piranha
2006-02-16, 14:53
Cardion ska inte heller ökas med upplägget. Det att kroppen går på sparlåga mot slutet kanske till och med minimeras eftersom kaloriintaget ökas. Sedan ska inte ämnesomsättningen påverkas så mycket, jag har läst siffror på att en anorektiker sänker sin ämnesomsättning med omkring 15%, vilket torde innebära att den för en hårt dietande inte sänks nämnvärt.

Jag tror det kommer bli svårt, det kommer säkerligen blir en rätt rejeäl dip i början vikt och energi/styrkemässigt, som sen planar ut.

Kanske emot mitten att de blir en lagom minskning och hyffsat med energi , slutet kommer bli katastrof och cardion blir tvungen att tryckas upp rejält.

Pröva gärna teorien ( bara inte inför en tävling ).

Action
2006-02-16, 15:00
Jag tror det kommer bli svårt, det kommer säkerligen blir en rätt rejeäl dip i början vikt och energi/styrkemässigt, som sen planar ut.

Kanske emot mitten att de blir en lagom minskning och hyffsat med energi , slutet kommer bli katastrof och cardion blir tvungen att tryckas upp rejält.

Pröva gärna teorien ( bara inte inför en tävling ).

Får se om jag får tillfälle att prova upplägget. Jag känner 1 person som kör stenhårt på detta upplägg och det är efter att sett hans resultat jag intresserat mig mer för att någon gång testa.

Själv har jag bara sträckt mig till att köra lika hårt med cardio direkt från start och samma kalorimängd genom hela dieten.

Cerberus
2006-02-16, 15:16
Får se om jag får tillfälle att prova upplägget. Jag känner 1 person som kör stenhårt på detta upplägg och det är efter att sett hans resultat jag intresserat mig mer för att någon gång testa.

Själv har jag bara sträckt mig till att köra lika hårt med cardio direkt från start och samma kalorimängd genom hela dieten.

Hur länge dietar du, hur mycket blir du av med totalt?

Action
2006-02-16, 15:19
Hur länge dietar du, hur mycket blir du av med totalt?

Senast i 6 veckor, gick då ner 4kg. Men som läget är nu skulle jag behöva minst 12 veckor för att gå ner kanske 8kg. :)

Cerberus
2006-02-16, 15:28
Senast i 6 veckor, gick då ner 4kg. Men som läget är nu skulle jag behöva minst 12 veckor för att gå ner kanske 8kg. :)

är du tjock nu hehe:D

I want your genetics så att jag kan svulla som du på dina ätardagar :hbang:

babyshambles
2006-02-16, 19:28
Jag började stenhårt, sket i morgonpromenader och cardio, och fettet har runnit bort. Har inte tappat någon styrka alls (ökat i flera moment), och massan verkar finnas kvar till den största delen.

userfriendly
2006-02-16, 20:03
jag tror snarare att förbränningen höjs igen om du börjar äta. det märker man ju efter en deff - förbränningen va tillbaka efter några dagar bara. Spec vila o kolhydrater är ju nåt som ökar hormonnivåer och förbränning

Cerberus
2006-02-16, 20:27
Jag började stenhårt, sket i morgonpromenader och cardio, och fettet har runnit bort. Har inte tappat någon styrka alls (ökat i flera moment), och massan verkar finnas kvar till den största delen.

Så du har bantat?

babyshambles
2006-02-16, 20:32
Så du har bantat?
Typ. Blev ingen riktigt deff, utan mer en deff/bantning. Ville bara ha bort fettet så snabbt som möjligt. Trodde att styrkan och massan skulle försvinna ganska bra, men ack så fel jag hade.

Cerberus
2006-02-16, 20:34
Typ. Blev ingen riktigt deff, utan mer en deff/bantning. Ville bara ha bort fettet så snabbt som möjligt. Trodde att styrkan och massan skulle försvinna ganska bra, men ack så fel jag hade.

och du klarar hålla fettet borta än?

babyshambles
2006-02-16, 20:35
och du klarar hålla fettet borta än?
Har inte utmanat kroppen ordentligt ännu. Lagt ner sötsakerna totalt, så jag vågar inte svara på det.