Visa fullständig version : Är ett kreditkort två tum brett?
petersson
2006-02-16, 10:02
Jag har inget att mäta med men har för mig att kortsidan på ett kreditkort är två tum. Är det så?
Jag har inget att mäta med men har för mig att kortsidan på ett kreditkort är två tum. Är det så?
Ska du göra egna?
Most credit cards are the same shape and size, as specified by the ISO 7810 standard.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_7810
http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card
Nitrometan
2006-02-16, 10:21
Läxhjälp?
Risken att åka dit för medhjälp till brott är rätt uppenbar i tråden.
bluelight
2006-02-16, 10:31
Busskort: 54 mm
Bankort: 54 mm
Låskort: 54 mm
Jo, alla kort verkar vara exakt lika.
hahavaffan
2006-02-16, 10:36
Medhjälp till brott? För helvete. Om killen nu skulle göra nåt olagligt typ tillverka egna så lär han ju inte höfta till med ca 2 tum.
Kortsida är enligt standard 54mm bred. Eller 2,1"
J.Saarela
2006-02-16, 10:36
Medhjälp till brott? För helvete. Om killen nu skulle göra nåt olagligt typ tillverka egna så lär han ju inte höfta till med ca 2 tum.
Kortsida är enligt standard 54mm bred.
aha medbrottslingen hans...
Nitrometan
2006-02-16, 10:38
Risken att åka dit för medhjälp till brott är rätt uppenbar i tråden.
Men om han ska göra egna är det väl lättare att köpa från nån firma som säljer t.ex. låskort eller liknande och sen ordna ett nytt fint tryck på dem? *screwy*
Det finns ju utrustning för att läsa och skriva såna kort också...
Beroende på vad han vill göra.
Men som du säger är hans motiv kriminella så finns det risk att åka dit för medhjälp.
hahavaffan
2006-02-16, 10:38
aha medbrottslingen hans... *flex*
hahavaffan
2006-02-16, 10:40
Men som du säger är hans motiv kriminella så finns det risk att åka dit för medhjälp. :confused: ... vad skulle kunna bli medhjälp till brott om snubben nu gör olagligheter? Om nån undrar hur bred en tändare är, och jag svarar 1,5cm... varpå killen som frågade bränner ner en skola full med ungar. Åker jag dit för medhjälp till mordbrand då?
Nitrometan
2006-02-16, 10:46
Om han vill göra ett eget kreditkort. Och behöver lite info om hur man ska göra. Hur de ska se ut m.m.
Och du ger honom de uppgifterna.
Så skulle det kunna räknas som medhjälp till brott i en domstol.
Ditt exempel är dumt och irrelevant.
J.Saarela
2006-02-16, 10:46
Men om han ska göra egna är det väl lättare att köpa från nån firma som säljer t.ex. låskort eller liknande och sen ordna ett nytt fint tryck på dem? *screwy*
Det finns ju utrustning för att läsa och skriva såna kort också...
Beroende på vad han vill göra.
Men som du säger är hans motiv kriminella så finns det risk att åka dit för medhjälp.
Erfaren skurk här?
Lyckas man inte leta reda på standarden för kort så kan man vara ganska lugn för att det inte blir några lyckade brott heller så den biten kan man kanske strunta i.
Däremot undrar jag varför man satte standarden till 54 mm? Det är inte logiskt på något sätt då det inte heller är en jämn tumstorlek.
bluelight
2006-02-16, 11:00
Om han vill göra ett eget kreditkort. Och behöver lite info om hur man ska göra. Hur de ska se ut m.m.
Hur bred är en 20-lapp?
bluelight
2006-02-16, 11:01
Lyckas man inte leta reda på standarden för kort så kan man vara ganska lugn för att det inte blir några lyckade brott heller så den biten kan man kanske strunta i.
Däremot undrar jag varför man satte standarden till 54 mm? Det är inte logiskt på något sätt då det inte heller är en jämn tumstorlek.
2 Tum är väl för litet.
2 Tum är väl för litet.
För vad?
hahavaffan
2006-02-16, 11:07
Hur bred är en 20-lapp?Exakt. Detta var mitt nästa ess i rockärmen ;)
Det är knappast troligt att man hade åkt på nån som helst påföljd för att man uppger måtten på t.ex. en sedel eller ett standardiserat plastkort.
Nitrometan
2006-02-16, 11:09
Apropå ingenting, är det nån som råkar ha en bild på en hundralapp?
Gärna båda sidorna.
bluelight
2006-02-16, 11:16
För vad?
Fråga mig inte, för bankomater kanske *rolleyes*
hahavaffan
2006-02-16, 11:20
Apropå ingenting, är det nån som råkar ha en bild på en hundralapp?
Gärna båda sidorna.Ska du sätta dit oss nu?
Däremot undrar jag varför man satte standarden till 54 mm? Det är inte logiskt på något sätt då det inte heller är en jämn tumstorlek.Eller för att vara exakt:
"85.60 × 53.98 mm, equal to 3.370 × 2.125 in"
Som sagt, hur fan kommer man fram till det? Satt de på after work-ölen och drog till med "2.125 inscsch"...? :confused:
Nitrometan
2006-02-16, 11:29
Ska du sätta dit oss nu?
Hahaha. Ja. *screwy*
http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/100_ny1_fram_web.jpg
http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/100_bak1_ny_web.jpg
Den äldre typen av 100-kronorssedeln introducerades 1986 och blev ogiltig den 1 januari 2006. Se länk till pressmeddelandet "Information med anledning av riksdagens beslut att vissa äldre sedlar och mynt blir ogiltiga" nedan.
Den nyare typen med bland annat folieband och genomsiktsbild introducerades 2001 och kommer även fortsättningsvis att vara lagligt betalningsmedel.
1. Huvudmotivet är ett porträtt av naturforskaren Carl von Linné.
2. Linnés valspråk med mycket små bokstäver.
3. En skiss av Linnéträdgården i Uppsala.
4. Teckningar av pollinerande växter hämtade från Linnés verk från 1729.
5. Ett folieband med hologram (tredimensionell bild) som visar valören och tre kronor.
6. Ett mönster som tillsammans med baksidans mönster bildar valören när du håller sedeln mot ljuset.
7. Teckning av ett bi som pollinerar en blomma efter ett foto av Lennart Nilsson.
8. Bakgrunden består av stiliserade bilder från en blommas befruktning.
9. En rekonstruktion av hur blomman ter sig genom biets mångfacetterade ögon.
Mått: 72 x 140 millimeter. Antal utelöpande sedlar 1 januari 2004: cirka 101 miljoner stycken till ett värde av cirka 10,1 miljarder kronor.
På 100-kronorssedelns framsida är huvudmotivet en av vårt lands mest kända historiska personligheter, naturforskaren Carl von Linné. Porträttet är graverat efter en målning av den svenska 1700-talskonstnären Alexander Roslin.
Carl von Linné (1707-1778) skapade det system för indelning av växter och djur i olika arter och släkter som än idag utgör grund för naturforskningen.
På sedelns framsida finns också en teckning av pollinerande växter som är hämtad ur Linnés ungdomsverk Præludia Sponsaliarum Plantarum från 1729. Linné ansåg att kunskap om växternas fortplantning var nödvändig för den rätta växtkännedomen. Bakom teckningen syns en skiss av botaniska trädgården i Uppsala som Linné förestod, nuvarande Linnéträdgården.
Till höger om Linnés porträtt återges hans valspråk i mycket liten text: OMNIA MIRARI ETIAM TRITISSIMA (Förundra dig över allt, även det mest alldagliga).
Motiven på sedelns baksida illustrerar vidareutvecklingen av Linnés arbete - Linné insåg aldrig själv biets roll i blommans befruktning. Alla motiv är hämtade från bilder som har tagits av fotografen Lennart Nilsson, internationellt berömd för sin tekniskt avancerade fototeknik.
Det mest framträdande motivet är en teckning av ett bi som pollinerar en blomma. Men det finns också bilder från blommans befruktning: pollenkorn, pistillens märkesflikar och - resultatet - en grodd. Ett av motiven är en rekonstruktion av hur blomman ter sig genom biets mångfacetterade ögon.
Det troligaste är väl att han ska tillverka ett mått för att kunna träna CC sättningar med sina grippers.
Eller för att vara exakt:
"85.60 × 53.98 mm, equal to 3.370 × 2.125 in"
Som sagt, hur fan kommer man fram till det? Satt de på after work-ölen och drog till med "2.125 inscsch"...? :confused:
3,370 är nästan skummare än 2,125 i så fall. 10 / 4 är inte helt oväntat.
Ska man sen dela 10 tum med en jämn siffra igen så blir det 3,333 tum.
Klassisk arkitektur ger 3,438 tum.
Jag tror också på after work-ölen. :thumbup:
hahavaffan
2006-02-16, 11:39
Hahaha. Ja. *screwy*
[IMG]http://www.riksbank.se/upload/Bilder_riksbank/Kat_sedlar_mynt1/100_ny1_fram_web.jpg[/IM45G]
*CHOP*
- en grodd. Ett av motiven är en rekonstruktion av hur blomman ter sig genom biets mångfacetterade ögon.http://www.edu.lahti.fi/~lylimayr/MuGGa/thanks-for-the-info.gif
Nån som vet om USA har liknande lagstiftning som Sverige angående att man inte får förstöra pengar?
petersson
2006-02-16, 12:25
Det troligaste är väl att han ska tillverka ett mått för att kunna träna CC sättningar med sina grippers.
Japp. Eller jag undrade snarare vad det var för mått på kortet jag fick med min gripper jag beställde.
Fatalist
2006-02-16, 12:44
Nej. Detta är allmän info, inget olagligt med det. *slap*
Precis!
petersson
2006-02-16, 13:15
Precis!
Tack för uppbackningen! :thumbup: :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.