handdator

Visa fullständig version : Determinism; Vad säger vetenskapen för materiens grundläggande beståndsdelar?

Grisen
2006-02-15, 23:35
Är determinismen giltig för materiens grundläggande beståndsdelar? Kan t.ex. en elektron göra mer än en sak i en given situation?

Är det överhuvudtaget relevant och möjligt att applicera i en större kontext, d.v.s. går det att säga något (tro) om vi är determinerade eller inte?

Bite
2006-02-15, 23:37
Här finns massa bra svar :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61494&highlight=l%E4xor

Grisen
2006-02-15, 23:38
Här finns massa bra svar :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61494&highlight=l%E4xor

Det är ingen skoluppgift, jag är genuint intresserad. Det kan de som känner mig irl vidimera.

Dumleman
2006-02-15, 23:38
Rtfm

Loke
2006-02-15, 23:55
http://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincip

Nu vet inte jag hur utbildad du är i naturvetenskap, men kortfattat kan man säga att de grundläggande partiklarna nästan är determinerade. Det finns ett händelseförlopp som är mest troligt att ske. Men andra saker kan hända, och väntar man tillräckligt länge kan även det mest osannolika hända. Så som "The big bang".

Joppe
2006-02-16, 00:03
Vad man vill veta är väl om allting är determinerat, dvs om allting har ett kausalt samband. Det verkar ju så rent intuitionsmässigt (även om många förnekar det). Men det hävdas ju att det inom partikelfysiken finns skeenden som inte verkar orsakas av någonting alls. "Nästan determinerat" förstår jag inte, antingen är det väl det eller inte?

Jman
2006-02-16, 00:07
Är determinismen giltig för materiens grundläggande beståndsdelar? Kan t.ex. en elektron göra mer än en sak i en given situation?

Är det överhuvudtaget relevant och möjligt att applicera i en större kontext, d.v.s. går det att säga något (tro) om vi är determinerade eller inte?
Jag tror att om vi hittade den minsta beståndsdelen, vilket inte behöver vara elektronen, och alla påverkande faktorer så skulle man kunna åtminstone förutsäga partikelns rörelse. Men den oändliga komplexiteten gör detta omöjligt. Det kvantfysiken ofta försöker istället göra är att försöka förutsäga vart den mest sannolikt kommer befinna sig. Jag tror varken det är relevant eller möjligt att sätta det in något större sammahang. Vi kan inte ens förutsäga vädret ... Det är bara i väldigt förenklade situationer med statistiska data som man kan göra förutsägelser. Och har determinismen något med detta att göra överhuvudtaget?

Joppe
2006-02-16, 00:26
Jag tror att om vi hittade den minsta beståndsdelen, vilket inte behöver vara elektronen, och alla påverkande faktorer så skulle man kunna åtminstone förutsäga partikelns rörelse. Men den oändliga komplexiteten gör detta omöjligt. Det kvantfysiken ofta försöker istället göra är att försöka förutsäga vart den mest sannolikt kommer befinna sig. Jag tror varken det är relevant eller möjligt att sätta det in något större sammahang. Vi kan inte ens förutsäga vädret ... Det är bara i väldigt förenklade situationer med statistiska data som man kan göra förutsägelser. Och har determinismen något med detta att göra överhuvudtaget?

Determinismen säger bara att allt i naturen har en orsak. En hypotetisk konsekvens av detta är att om man kände till exakt allting vid ett visst tillfälle skulle man kunna förusäga framtiden. Men nu gällde det huruvida det fanns bevisat att partiklar kan bete sig på ett visst sätt utan orsak.

Irriterande att orsak betyder två saker, det är alltså betydelsen att något är orsakat av något, inte att det skulle ha någon mening eller så.

Dumleman
2006-02-16, 00:30
http://sv.wikipedia.org/wiki/Os%C3%A4kerhetsprincip

Nu vet inte jag hur utbildad du är i naturvetenskap, men kortfattat kan man säga att de grundläggande partiklarna nästan är determinerade.
Jag har "hört" att på kvantnivå så sker allt "slumpmässigt" :).

Loke
2006-02-16, 00:35
Vad man vill veta är väl om allting är determinerat, dvs om allting har ett kausalt samband. Det verkar ju så rent intuitionsmässigt (även om många förnekar det). Men det hävdas ju att det inom partikelfysiken finns skeenden som inte verkar orsakas av någonting alls. "Nästan determinerat" förstår jag inte, antingen är det väl det eller inte?

Jag menar bara i de allra flesta situationer så har eventuell slumpmässighet på den nivån ingen betydelse eftersom den är jämt fördelad. Men du har självklart rätt, antingen så är det determinerat eller så är det inte, och i det här fallet verkar det som att det inte är det.

Jman
2006-02-16, 00:37
Determinismen säger bara att allt i naturen har en orsak. En hypotetisk konsekvens av detta är att om man kände till exakt allting vid ett visst tillfälle skulle man kunna förusäga framtiden. Men nu gällde det huruvida det fanns bevisat att partiklar kan bete sig på ett visst sätt utan orsak.

Irriterande att orsak betyder två saker, det är alltså betydelsen att något är orsakat av något, inte att det skulle ha någon mening eller så.
Jag tror att allting har orsak. Sker något oväntat så är det för att man inte har alla variabler. Det sker alltså något i ett annan plan som inte är direkt synligt. Om t.ex. teorierna om att det läcker gravitation från andra universum stämmer så är det bara ytterligare en okänd faktor som försvårar ekvationerna.

Rataxes
2006-02-16, 01:12

Determinism är alltså när, om man skulle tänka sig varje möjligt orsakssamband i universum som en funktion, att varje instoppat värde kan svara mot ett, och endast ett utfall. För funktioner som berör elektroners läge, riktning, etc, ger varje instoppat värde istället för ett exakt utfall ett sannolikhetsförhållande, visserligen kan man för varje värde få ett och endast ett sannolikhetsförhållande, men förhållandet rymmer ju fortfarande flera utfall.

Så på elektronnivå beter sig partiklarna probabilistiskt istället för deterministiskt, men sen har det ju redan påpekats att så fort man går upp en nivå i skala så rör det sig om så stora mängder partiklar att även om varje enskild partikel är oberäknelig så jämnar det i princip fullständigt ut sig. På allt annat än den lägsta mikronivån tyder allt på att världen är deterministisk, tror det gäller oss själva med.

Big_Vik
2006-02-16, 07:50
Jag känner Grisen IRL och vidimerar att det i detta fallet bara kan vara frågan om läxhjälp. :D

The_RobRoy
2006-02-16, 08:16
Determinism är alltså när, om man skulle tänka sig varje möjligt orsakssamband i universum som en funktion, att varje instoppat värde kan svara mot ett, och endast ett utfall. För funktioner som berör elektroners läge, riktning, etc, ger varje instoppat värde istället för ett exakt utfall ett sannolikhetsförhållande, visserligen kan man för varje värde få ett och endast ett sannolikhetsförhållande, men förhållandet rymmer ju fortfarande flera utfall.

Så på elektronnivå beter sig partiklarna probabilistiskt istället för deterministiskt, men sen har det ju redan påpekats att så fort man går upp en nivå i skala så rör det sig om så stora mängder partiklar att även om varje enskild partikel är oberäknelig så jämnar det i princip fullständigt ut sig. På allt annat än den lägsta mikronivån tyder allt på att världen är deterministisk, tror det gäller oss själva med.

Bra skrivet :thumbup:

Grisen
2006-02-16, 18:35
Bravo! Det var en sån här diskussion jag ville ha igång.

Jag känner Grisen IRL

Gör du?

Grisen
2006-02-16, 18:37
Vad menas med probabilistiskt?

Rataxes
2006-02-16, 18:56
Vad menas med probabilistiskt?
Som jag menar det betyder det att elektronens beteende inte kan beräknas exakt utan bara uttryckas i sannolikheter.

Grisen
2006-02-16, 19:00
Tack!

Palm
2006-02-16, 21:46
Det här med sannolikheter är inte helt lättsmält...
En sak som har verifierats experimentellt går ut på att låta två elektroner växelverka (man "trasslar" typ ihop elektronerna), så att de tillsammans skapar en vågfunktion. Sedan särar man på elektronerna så att de kommer långt ifrån varandra. När man sedan utför en mätning på den ena av elektronen kommer detta omedelbart att påverka en mätning på den andra elektronen - ingen fördröjning alltså - trots att de kan vara flera mil ifrån varandra.

Big_Vik
2006-02-17, 00:40
Bravo! Det var en sån här diskussion jag ville ha igång.

Gör du?

Alltså, men nu är man torr gosse... Jag trodde det var mig du åsyftade med "mina vänner" *cry* Förbisåg du min smilie? ----> :D

Nice och cool teori förövrigt, men nu håller mina elektroner på att dra mig mot sängen.