Visa fullständig version : hjälp! hur många kcal om dan är lagom?
jag är tjej, väger ca 59 kilo nu och är 170 cm. just nu ligger jag på 1300 kcal om dagen, men vill ta i lite mer rejält nu. som det är nu händer typ ingenting, har legat på 1300 i nästan en månad nu utan att gå ner nånting.
enligt den där utträkningen i stickyn om deffning ligger mitt normalbehov på 1700, enlig hälsovakten som jag använder ligger ska jag är ungefär 1400-1500 om jag inte vill gå upp. enligt hälsovakten ska jag dra ner till ungefär 1000 kcal per dag om jag vill gå ner 3 kilo på 6 veckor, men om jag behöver 1700 så blir ju det kanske lite lite?
nån som har några råd och tips ang det?
det är iof. ingen superpanik om jag förlorar en smula muskler, just nu är fettbränning prio ett, men ja, jag vill ju inte skada mig eller så.
jag styrketränar hårt 3 ggr i veckan, går på kickboxning 1-2 gånger i veckan och promenerar snabbt 1-2 timmar om dagen.
du svälter dig själv.. därför du inte går ner någonting..
1700 förbrukar du i TOTAL vila..
är iaf 2000 kcal .. minst
Din kropp ligger på sparlåga. Gamla goda visan "du måste äta fett för att förbränna fett". Så mycket som du tränar så borde du verkligen äta mer än vad du gör nu! Om du äter mer så kommer du märka att kroppen lättare och lättare ger med sig.
Jag tycker du först och främst ska förvissa dig om att du mäter allt du äter
på rätt sätt. Och sedan räknar rätt utifrån det.
Ett tips: Köp eller låna böcker på biblioteket så du kan få lite mer klokhet i hur du bör göra. (Då menar jag inte böcker som "gå ner 5kg på EN vecka!!") Lär dig laga mat på ett bra sätt, hur mkt du ska äta osv. Ju mer du vet desto större chans att du lyckas. =)
Ät mer och tappa i vikt :D
jamen jag äter typ lika mycket som jag brukar, alltså det känns inte som att jag snålar ens. jag äter mig mätt tre gånger om dagen och däremellan frukt, morötter, sesamkakor och sånt. om jag ska äta mer får jag typ överäta, alltså äta tills jag är kräkmätt, det vill jag inte.
jag för ju in all motion i hälsovakten så då äter jag ju mer. idag tex. har jag styrketränat och promenerat ca 80 min = 410 kcal och då har jag ätit 1710 kcal.
(hann inte tillägga: )
idag har jag ätit:
frukost: havregrynsgröt med solrosfrön, hallonsylt och mellanmjölk
efter träningen: sån gainomax recovery
hemma igen: en stor kopp potatisochbroccolisoppa
i skolan: två morötter
hemma åt jag två kanelknäcke med skivad banan och drack typ 3 dl sojamjölk
kvällsmat: spagetti, 3 dl gröna ärtor, 7 sojaköttbullar, lite tomatsås
till tvn: 10 g 70% choklad
jag kände mig hungrig när jag kom hem från skolan för det gick för lång tid däremellan, men annars har det kännts lagom. jag är typ känd för att äta mycket så jag är ingen sån fågelätande tjej direkt.
Jag tror som sagt att du äter mer än vad du tror själv.
Prova att räkna mer noga på allt du äter en vecka så
får du se, OBS räkna ALLT du äter på en vecka.
Du kan inte ligga på 1400/dag 5 dagar i veckan och
sedan äta 4000kcal/dag på helgerna och samtidigt förvänta
dig en viktminskning. Mitt förra meddelande var lite ironiskt över föregående
personers "goda" råd. Det brukar vara så att man minskar
i fett om man äter mindre, det är således så du ska göra.
Träna mer eller ät mindre.
(hann inte tillägga: )
idag har jag ätit:
frukost: havregrynsgröt med solrosfrön, hallonsylt och mellanmjölk
efter träningen: sån gainomax recovery
hemma igen: en stor kopp potatisochbroccolisoppa
i skolan: två morötter
hemma åt jag två kanelknäcke med skivad banan och drack typ 3 dl sojamjölk
kvällsmat: spagetti, 3 dl gröna ärtor, 7 sojaköttbullar, lite tomatsås
jag kände mig hungrig när jag kom hem från skolan för det gick för lång tid däremellan, men annars har det kännts lagom. jag är typ känd för att äta mycket så jag är ingen sån fågelätande tjej direkt.
Du skriver inga mängder, skriv gärna ut hur många gram du käkat av varje sak.
Och sen bör du byta ut fördelningen på näringsämnena du äter. Det är hyffsad mat men den kan kombineras och kompletterar en del för att få en bättre sammansättning.
jag är typ känd för att äta mycket så jag är ingen sån fågelätande tjej direkt.
Men om du räknat ut på hur mkt kalorier du intar så ser du ju att det inte är så mkt. Du kanske äter mkt smått och det du äter innehåller inte så mkt energi. Morötter, broccolisoppa osv. Du behöver mer energirik mat. Ät 6ggr om dagen. Frukost, mellanmål, Lunch, mellanmål, Middag, mellanmå, och se till så att du får i dig alla näringsämnen. Du kommer det nog gå bra för dig.
Jag tror som sagt att du äter mer än vad du tror själv.
Prova att räkna mer noga på allt du äter en vecka så
får du se, OBS räkna ALLT du äter på en vecka.
Du kan inte ligga på 1400/dag 5 dagar i veckan och
sedan äta 4000kcal/dag på helgerna och samtidigt förvänta
dig en viktminskning. Mitt förra meddelande var lite ironiskt över föregående
jo det har du nog rätt i, jag har varit på jakt efter en riktigt bra hushållsvåg men de är ju snordyra, men nu när jag får pengar ska jag köpa en, kosta vad det kosta vill. är lite rädd att hälsovaktens mått är mindre än mina, men vissa saker mäter jag ju i deciliter och ibland står det ju på paketet etc, så en del vet jag säkert. jag har försökt att vara ärlig iallafall.
jag försöker hålla 1300 alla dagar, har gått över med max 5%. på söndagar tex äter vi ofta supergod hemlagad pizza hos mina svärföräldrar och då blir det träning och sen ut med deras hund ett par timmar så det går jämnt ut.
så, ska jag öka, minska eller ligga på samma mått som nu?
Mitt förra meddelande var lite ironiskt över föregående
Se på hur mkt hon tränar och se sen på hur mkt hon äter. Det går inte ihop helt enkelt. Det du säger "Träna mer eller ät mindre." stämmer till fullo. Men om hon kommer träna mer på den kosten hon har idag så kommer det inte funka alls. Och om hon äter mindre och tränar som hon gör idag så går det inte heller ihop. Så alltså måste hon äta mer och bättre för att kunna träna som hon gör idag.
jo det har du nog rätt i, jag har varit på jakt efter en riktigt bra hushållsvåg men de är ju snordyra, men nu när jag får pengar ska jag köpa en, kosta vad det kosta vill. är lite rädd att hälsovaktens mått är mindre än mina, men vissa saker mäter jag ju i deciliter och ibland står det ju på paketet etc, så en del vet jag säkert. jag har försökt att vara ärlig iallafall.
jag försöker hålla 1300 alla dagar, har gått över med max 5%. på söndagar tex äter vi ofta supergod hemlagad pizza hos mina svärföräldrar och då blir det träning och sen ut med deras hund ett par timmar så det går jämnt ut.
så, ska jag öka, minska eller ligga på samma mått som nu?
Jag måste fråga. Hur vet du att du att du äter 1300kcal när du inte har våg?
Lita ej på att mäta dl osv på hälsovakten.
Jag tycker du ska strunta i att räkna kalorier hit och dit, om du främst vill tappa fett och inte är något muskelberg utan en helt vanlig idrottande tjej så bör du helt enkelt fortsätta att äta den mat du redan äter om du mår bra av den. Sen ska du antingen äta lite mindre mängd av den maten eller lägga till mer träning. Visst skulle du kunna äta lite mer protein och fett och mindre kolhydrat i en optimal värld men det är trots allt energiunderskott som gör att man tappar fett. Inte sammansättningen mellan makronutrienter.
Se på hur mkt hon tränar och se sen på hur mkt hon äter. Det går inte ihop helt enkelt. Det du säger "Träna mer eller ät mindre." stämmer till fullo. Men om hon kommer träna mer på den kosten hon har idag så kommer det inte funka alls. Och om hon äter mindre och tränar som hon gör idag så går det inte heller ihop. Så alltså måste hon äta mer och bättre för att kunna träna som hon gör idag.
Ok, så varifrån tar hennes kropp energin?
Tror du hennes kropp stängt av tex 50% av de inre organen eller hjärnan för att spara energi för att låta den ligga kvar i fettreserven?
Nej, mn tror du hon kommer må bra av att dra ner på sin "svältkost" ytterliggare när hon ligger i sån hård träning? Visst kommer hon gå ner mn sen hur hon mår är en annan sak. Men det kanske inte är det väsentliga i den här disskutionen. Om man inte äter något alls går man oxå ner i vikt mn man mår inte bra.
Nej, mn tror du hon kommer må bra av att dra ner på sin "svältkost" ytterliggare när hon ligger i sån hård träning? Visst kommer hon gå ner mn sen hur hon mår är en annan sak. Men det kanske inte är det väsentliga i den här disskutionen. Om man inte äter något alls går man oxå ner i vikt mn man mår inte bra.
Hur vet du att hon äter svältkost?
Hon skrev ju inga mängder bara vilka livsmedel hon åt och vid vilket tillfälle.
Om hon nu legat stilla i vikt på ungefär lika mkt energi varje dag under
en tid så är det osannolikt att hon äter för lite.
Pellefant
2006-02-15, 21:40
jo det har du nog rätt i, jag har varit på jakt efter en riktigt bra hushållsvåg men de är ju snordyra, men nu när jag får pengar ska jag köpa en, kosta vad det kosta vill.
Här är några tips på billiga matvågar som jag tror är bra ändå:
"Köksvåg EKS 8227ST, elektronisk. 3 kg / 1 g. Drivs med 1 st 9V-batteri (ingår ej). - 299 kr"
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/346401_X_2005-06-23_091458.jpg
Melissa elektronisk hushållsvåg. Max 2kg. 1,0 grams skala, Liten skål medföljer. Vågen drivs av 4 x 1,5 volts batterier. -149 kr)
http://www.rusta.se/product.asp?p=90951218
Du skriver inga mängder, skriv gärna ut hur många gram du käkat av varje sak.
Och sen bör du byta ut fördelningen på näringsämnena du äter. Det är hyffsad mat men den kan kombineras och kompletterar en del för att få en bättre sammansättning.
ja jag är vegetarian, som ni kanske anat, så jag kämpar lite med proteinet, blir lätt för mycket kolhydrater och för lite protein. ge mig gärna tips på hur min kost kan kombineras och kompletteras för att få en bättre sammansättning, som du skrev!
idag med mått:
idag har jag ätit:
frukost: havregrynsgröt(ca 150g) med solrosfrön(ca 2 msk), hallonsylt(lågkalori 1 msk) och mellanmjölk (0,5 dl)
efter träningen: sån gainomax recovery (250 g)
hemma igen: en stor kopp potatisochbroccolisoppa (3 dl)
i skolan: två morötter (ca 120 g)
mellanmål: två kanelknäcke (30 g) med skivad banan(ca 100 g) och drack typ 3 dl sojamjölk (300 g)
kvällsmat: spagetti (ca 250), 3 dl gröna ärtor (ca 240 g), 7 sojaköttbullar (ca 100 g), lite tomatsås (ca 15 g)
jag kan ta gårdagen också:
frukost:havregrynsgröt (ca 150 g), med lite boveteflingor( ca 15 g), solrosfrön (ca 20 g), hallonsylt (lågkalori, ca 15 g), mellanmjölk (50 g), 2 falu rågrut grov (22 g), bregott mellan (10 g), en kokt äggvita (ca 30 g)
i skolan: en apelsin ( ca125 g), två små raggmunkar (matsäck) (ca 50 g), lingonsylt(10 g), äpple (ca 120 g)
nån typ av mellanmål(igår var en dag då jag skenade fram och tillbaka mellan oliak saker mycket): två rostade rågfralla med frön (ca 50 g), bregott mellan (10 g), 17% ost, två skivor (20 g),1,5 g färskpressad juice (150 g), gurka (ca 10 g)
kvällsmat: sojaburgare (150 g), hamburgerbröd (85 g), sllad med gurka och tomat och lök (ca 50 g), ketchup (10 g), ett stekt ägg ( ca 60 g)
(den här dagen var vilodag, jag gick ca 80 mins promenad)
Strunta i ordet "svältkost" och kolla på hennes kcal beräkningar. Jag hoppas för hennes skull att hon räknat fel (vilket jag själv tror hon gjort).
kan ge lite mer bakgrundsfakta till träning och så vidare också:
jag började träna på gym i juli då jag var på nån vikttopp kan man säga, då vägde jag 63-64 kilo, sen gick jag ganska snabbt ner till ca 61-62.
fick vinterkräksjukan över jul och gick ner till 59 kilo. tänkte att det bara var vätska och muskler men gick aldrig upp den vikten igen när jag började träna och äta ordentligt igen. så jag sen dess har jag legat mellan 58-60.
dock syns ingen skillnad. jag ser ju att jag fått muskler, men alla kläder sitter som innan och jag känner mig precis likadan. dock tog jag inga foton i somras tyvärr, så det kan ju ha blivit lite bättre iallafall. men sen i julas har jag inte tappat ett gram iallafall.
började träna boxning i förr-förra veckan. har tränat kickboxning ganska mycket, men det var nåt år sen sist.
jag märker att jag känner mig piggare och mer energisk sen jag börjat träna regelbundet och mitt immunförsvar är tipptopp. föregående 3 vintrar har jag varit sjuk flera gånger i månaden och konstant småförkyld, men den här vintern har jag stått emot både sjuka dagisbarn och febrig pojkvän, ja, bortsett från den där kräksjukan då....det i sig är förståss guld värt.
glömde säga att jag ätit en äppelcidervinägerkapsel, en hår-nagel-hud-vitamin och en multivitamin kvinna idag i föregående inlägg föresten.
Spannmål
2006-02-15, 22:42
frukost: havregrynsgröt(ca 150g) med solrosfrön(ca 2 msk), hallonsylt(lågkalori 1 msk) och mellanmjölk (0,5 dl)
mellanmål: två kanelknäcke (30 g) med skivad banan(ca 100 g) och drack typ 3 dl sojamjölk (300 g)
kvällsmat: spagetti (ca 250), 3 dl gröna ärtor (ca 240 g), 7 sojaköttbullar (ca 100 g), lite tomatsås (ca 15 g)
Nu skall vi se...
Är gröten 150g gryn eller 150g färdig gröt? Väg helst grynen innan tillagning, eftersom näringsinnehållet avser okokt vara. Samma sak gäller pastan.
Det är svårt för oss att räkna på kalorimängden eftersom vi inte har riktig koll på vad allting innehåller (t.ex. är det omöjligt att gissa sig till vad 3dl soppa innehåller)
Jag antar att du vet hur man räknar ut kalorimängden? Dvs väga upp råvaran och titta hur många kalorier den innehåller per hundra gram. Kan du inte göra det för dessa två dagar och skriva ned alla uträkningar så att vi kan se om du räknar rätt?
Du äter ju mjölkprodukter så protein är ju inte några problem. Ost/keso/kvarg/proteinpulver, allt det funkar ju för dig.
Sen bör du ju även ta en titt på sojabönor och sojamjöl.
Nu skall vi se...
Jag antar att du vet hur man räknar ut kalorimängden? Dvs väga upp råvaran och titta hur många kalorier den innehåller per hundra gram. Kan du inte göra det för dessa två dagar och skriva ned alla uträkningar så att vi kan se om du räknar rätt?
alltså jag använder mig av programmet hälsovakten för uträkningen, huvudräkning är inte min starkaste sida...om jag äter en ny maträtt/produkt lägger jag in den i programmet, men jag kan ju lägga in programmets uträkningar så kan ni ju se om ni tycker det stämmer, men det hinner jag inte göra nu på morgonen, får bli i kväll isåfall.
Du äter ju mjölkprodukter så protein är ju inte några problem. Ost/keso/kvarg/proteinpulver, allt det funkar ju för dig.
jo, men det varierar ganska mycket från dag till dag så att säga, jag vill inte äta keso varje dag liksom, för då tröttnar jag osv. men jag äter ju flera mjölkprodukter varje dag iallafall.problemet är att om jag mackor med ost och smörgåsmargarin och äter yoghurt till frukost tex. så får jag lätt i mig för mycket omättat fett, enligt hälsovakten, så därför äter jag oftast gröt. kvarg tror jag inte går att få tag på utan gelatin i.
jag brukar ta i sojamjöl när jag tex gör smoothie och i viss mat. sojabönor är inte direkt den roligaste bönan att tugga i sig, föredrar andra före den, men jag äter ju produkter gjord av soja...
Snorkfröken
2006-02-16, 09:29
Som många andra här redan har skrivit, ligger du troligen för lågt i intaget, eller så räknar du fel. Men, på basis av det du listat här, kan jag inte tro att du räknat fel, utan verkligen ligger på 1300 kcal. Och det är, som någon redan sagt, rena svältkosten. Det är ju typ det lägsta tävlande tjejer går då de är i slutet av sin tävlingsdiet. Om du redan har legat så lågt en längre tid, borde du definitivt höja - sakta men säkert - som Mela redan skrev förbrukar du med din vikt och längd mer än 1300 kcal i total vila.
Och du - tro för fasen inte på vad Hälsovakten råder dig till vad gäller intaget. Kom ihåg att det är ett datorprogram, som inte kan ta hänsyn till alla individuella aspekter - den räknar efter en formel - that's it. Jag testade dock att mata in dina siffror i HV med aktivitetsnivå 3, och då fick jag ut att du skulle käka 1570 för att gå ner 3 kg på 6 veckor. Rätt långt ifrån de 1000 kcal du hade fått som förslag... Hur som helst, HV är ett bra verktyg för att regga kosten och mycket annat, men inte nödvändigtvis för att uppskatta energibehovet. Det är min åsikt iaf.
Har plitat ner några förbättringsförslag till schemat du gav tidigare - säger inte att det här är perfekt på något sätt - men det ger kanske några tips på vad du kunde göra, speciellt för att få upp proteinet (och fettet) i kosten. Det skulle också vara intressant om du kunde skriva ner vilken fördelning du vanligen får mellan protein/kolisar/fett om dagarna - den infon får du ju lätt ur HV iom att du reggar intaget.
Mer protein. Testa att ha i cottage cheese i gröten, det är mumma :eating:
OK antar jag. Är väl en helt vanlig återhämtningsdrink?
Det här låter verkligen lite för att vara det första riktiga du äter efter träning. Hur mycket kcal innehåller 1 dl? Jag gissar på 50-100 kcal, och mest bara kolhydrater. Lägg gärna till protein här med. Om du inte kan tänka dig att ha i cottage cheese här också (det är också gott =) kanske du kunde äta kvarg med funlight till efterrätt? Kvarg innehåller för övrigt inte gelatin - det är typ lite som en tjock och syrlig jogurt. Eller koka några ägg och ät till soppan eller på en macka.
OK, med risk för att verka tjatig, men... Iofs vet jag inte hur lång tid det tar tills du käkar nästa mål, men det här är verkligen ett undermåligt mellanmål. Hur låter det med en grov macka med avokado, ost och ägg på till? Eller en proteindrink?
Mmm, banan på knäcke är såå gott - kul att det finns andra som gillar det också :)
Helt ok!
Hoppas du kommer ur den här situationen, förstår att det kan kännas frustrerande. Känns det dumt att höja? Men känns det inte ännu mer dumt att sänka ytterligare - att sänka till 1000 kcal då du inte ens är överviktig, är, IMO, att vara ute på väldigt farligt vatten. Och vad förlorar du på att höja? Ge det en chans, testa i ett par veckor, en månad, och se vad du tycker efter det. Funkar det inte, är det bara att tänka om igen.
Lycka till!
lite OT: kvarg innehåller förvisso inte gelatin, men det innehåller löpe. Löpe är ett enzym som tas ur slaktade kalvars magar..
tack för alla tips. jag ska börja med att låna lite epngar av mig själv och köpa mig en våg IDAG så jag vet var jag verkligen ligger. ligger jag på 1300 så kan jag tänka mig att testa att höja, ligger jag på mer så...ja får vi se hur jag gör, beror ju på var jag ligger liksom.
jag ahr lagt in aktivitetsnivå 0 i hälsovakten, då jag vissa dagar mest sitter stilla och så lägger jag till att jag gått extra om jag tex jobbat på dagis och lägger in om jag går till affären och allting. men jag borde kanske höja nåt snäpp iallafall. hälsovakten verkar över lag ganska snål på alla sätt och jag använder det ju främst för att räkna åt mig.
en ganska genomsnittlig dag ligger jag på 108% fett, 106 % kolhydrater och 85% protein. då har jag inställt att jag ska få energifördelningen ska vara 32% fett, 44% kolisar och 24% protein. så generellt drar jag över aningens på kol. och fett och ligger en smula under på protein.
Det här låter verkligen lite för att vara det första riktiga du äter efter träning. Hur mycket kcal innehåller 1 dl? Jag gissar på 50-100 kcal, och mest bara kolhydrater. Lägg gärna till protein här med. Om du inte kan tänka dig att ha i cottage cheese här också (det är också gott =) kanske du kunde äta kvarg med funlight till efterrätt? Kvarg innehåller för övrigt inte gelatin - det är typ lite som en tjock och syrlig jogurt. Eller koka några ägg och ät till soppan eller på en macka.
OK, med risk för att verka tjatig, men... Iofs vet jag inte hur lång tid det tar tills du käkar nästa mål, men det här är verkligen ett undermåligt mellanmål. Hur låter det med en grov macka med avokado, ost och ägg på till? Eller en proteindrink?
Lycka till!
normalt hade jag ätit en macka, åtminstone en knäckemacka till soppan, men jag hade lite bråttom och kände mig inte alls hungrig då(vilket jag såklart borde struntat i för sen blev jag ju hungrig).
ang. morötterna så är de rent snacks. jag gick bara i skolan i två timmar och brukar då ha med mig nåt att tugga på till rasten, en frukt eller lite nötter eller så. jag åt soppan vid kanske halv 1, gick i skolan mellan 13.15 och 3. var hemma ca 16. åt då knäckebröd, banan och sojamjölk.
den enda kvarg jag vet är så...ah fan har glömt vad den heter, men den är gelatin i iallafall. jag var mycket besviken när jag såg det för jag tycker sån är skitgod. men det finns kanske andra märken. får undersöka i mataffären!
men ja, du har ju rätt i att om jag lagt till den där mackan som jag antagligen behövde så hade jag ju dragit över min kcal-gräns, så....
men nu ska jag skynda till skolan och på hemvägen: våg!
Har läst igenom det mesta här men låter er experter hjälpa till istället. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att inte ens lakto-ovo-vegetarianer äter keso eftersom det innehåller löpe. Nästan all vanlig ost innehåller också detta.
Sen jag ju passa på att säga att hon inte är någon riktigt vegetarian eftersom hon äter mjölk och ägg. Förmodligen bara lathet från hennes sida men för min del är det störigt att folk tror att jag äter mjölk/ägg när jag säger att jag äter vegetariskt.
Jag tycker inte heller det är "riktig" vegetarian och jag skulle tro att hon äter ost/keso osv. :)
Du har ju mjölkprodukter, soja och ev. ägg att välja på när det kommer till protein"tillskott". Är ju bara variera efter smak, om du inte "tycker om" eller "tröttnar på" det så är det ju tough luck, är det du har att spela med.
Det går alldeles utmärkt att få ihop en riktigt bra kost på bara vegetabiliska produkter men ju mer man "låser in sig" ju mer måste man ju göra avkall på någonting annat som prestanda/smak.
Har läst igenom det mesta här men låter er experter hjälpa till istället. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att inte ens lakto-ovo-vegetarianer äter keso eftersom det innehåller löpe. Nästan all vanlig ost innehåller också detta.
Sen jag ju passa på att säga att hon inte är någon riktigt vegetarian eftersom hon äter mjölk och ägg. Förmodligen bara lathet från hennes sida men för min del är det störigt att folk tror att jag äter mjölk/ägg när jag säger att jag äter vegetariskt.
för att göra ett OT-svar på OT-inläggen:
tja, jag vet att per definition är inte mjölk och ägg vegetariskt, men som termen används generellt idag så innebär det att man inte äter något som en gång varit ett djur, äter man inget som har varit ett (levande(alltså, ägg icke inkluderat) djur eller som kommer från djur brukar man kalla sig vegan. jag vet inte varför man vill krångla till det för sig genom att kalla sig vegetarian om man är vegan, men du har säkert dina skäl.
jag vet att sådana saker som ostlöpe och skinnskor är fusk men ja, jag tycker inte det är nån jättesak.
jag har själv varit vegan i flera år och sympatiserar mycket med det hela, men är lite för bekväm själv för att palla, antar jag.
men ja, jag blir själv lite irriterad när folk som äter fisk kallar sig vegetarianer, så jag antar att det är samma sak för dig. jag brukar kalla sådana för semi-vegetarianer.
vad gäller kvarg så har jag helt blandat ihop det i huvudet. jag kopplar alltid kvarg till nån sån produkt som danone gör som är jättesöt för barn, antagligen därför att jag en gång i min ungdoms dagar varit danone-maskot och lurat på denna produkt på oskyldiga barn. kvarg är ju vanlig kesella. jag tänker att kvarg är sån danone-slisk, kesella är kesella. silly me. danone-kvargen innehåller alltså gelatin.
ok, tillbaka till ämnet:
jag har nu köpt en våg och ja, det stämmer nog att jag ätit mer än jag trott. men det rör sig liksom inte om 1000 kcal per dag, jag skulle gissa på att det jag äter idag uppgår till ungefär 1600 (men då vet jag inte hur mycket jag bara ätit för mycket och hur mycket jag mätt mer korrekt). är detta fortfarande "svältkost"?
tidigare har jag ätit ungefär 1600 enligt mina mått, alltså antagligen ungefär 1900, i många månader och tränat regelbundet och gick inte ner då heller. var det också "svältkost"?
måste jag gå upp till vad som skulle bli frossande för att gå ner i vikt? har jag underätit hela mitt liv?
jag ser själv att jag låter uppnosig och otrevlig nu, men det är genuina undringar. jag är HELT förvirrad.
hur i hela fridens dar ska jag veta var som är min normalnivå så jag kan dra ifrån de där 500 kcal'en och bli av med lite fläsk nån gång?? inget jag provat verkar ju stämma...
sen är det så himla svårt att mäta motionen tycker jag. det är ju lättare om man går ut en promenad och klockar den, men fortfarande är ju "promenera snabbt" ett ganska relativt begrepp. Sen idag har jag jobbat på dagis i 5,5 timmar och där lyft ungar, lekt lekar, klätt på ungar och andra aktiviteter som inte finns några direktioner på hur mycket man bränner när man utför dessa...jag brukar skriva det som att jag gått 1 h och städat 15-15 min (beroende på hur mycket jag tycker jag har städat), när jag har jobbat en dag, men jag har ingen uppfattning om hur korrekt detta kan tänkas bli...). Det är svårt eftersom mitt liv är så himla ojämnt. vissa dagar siter jag bara stilla bortsett från när jag tränar eller promenerar och håller koll på exakt tid osv, vissa dagar flänger jag hit och dit, går i skolan, jobbar, gör saker osv osv.
ja jag tackar verkligen för alla råd och tips här för jag känner mig väldigt splittrad och vill återgå till nån slags linje att följa, vilket jag ju inte riktigt har nu...
(obs, alla mått där uppe är alltså "nettomått" d.v.s. att träningen är borträknad)
Varför går man inte ner i vikt om man ligger på för lågt energiminus/kaloriminus?
Jacksatan
2006-02-25, 16:56
Varför går man inte ner i vikt om man ligger på för lågt energiminus/kaloriminus?
det gör man
det gör man
Men varför skriver folk i tråden att personen i fråga äter alldeles för lite för att gå ner i vikt?
ah, går man ner på tok för mycket går väl kroppen ner på nån sparnivå och biter sig fasst i vad den har, men jag tycker att den inte borde kunna hålla kvar i det hur länge som helst. inget jag rekomendrar, men se på alla anorektiker.
men det är klart att det är dåligt om förbränningen minskas etc, men så är inte fallet för mig iallafall. hade bara mätt fel... :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.