Visa fullständig version : Istället för grönsaker
Min sambo har problem och har extremt svårt att äta frukt och grönt. Han äter i stort sett ingenting (men vi jobbar på det).
Vad för tillskott bör han ta för att få i sig dom vitaminer och antioxidanter som han går miste om? Jag är ganska insatt i näringslära men när jag står där i affären och ska hitta bland alla tillskott så känner jag mig vilsen.
Någon som kan hjälpa oss? ;P
du kan inte få samma antioidativa skydd från tabletter som en varierad kost ger..
Multivitamin/mineral är väl vettigt annars
du kan inte få samma antioidativa skydd från tabletter som en varierad kost ger..
Multivitamin/mineral är väl vettigt annars
Jag vet. =/ Men jag vill ju göra det bästa av situationen.
Tror du det räcker med den vanliga doseringen av multivitain (för dom innhåller ju rätt mycket) eller bör han äta mer eftersom han inte får i sig något från kosten?
Jag vet. =/ Men jag vill ju göra det bästa av situationen.
Tror du det räcker med den vanliga doseringen av multivitain (för dom innhåller ju rätt mycket) eller bör han äta mer eftersom han inte får i sig något från kosten?
Grönt te bör han klara av ? Mörk choklad ? Skär äpplen/päron på mitten och skär ur kärnorna, lägg på mörk choklad och in i ugnen tills chokladen har smällt. Mmmm...Gott :)
Som sagt, det finns ingen/inga vitamintabletter som ger alla antioxidanter.
En vanlig multivitamin/minerall per dag.
Det räcker för att det ska bli bättre än vad det är idag och mer är inte alltid bättre när det gäller sådana produkter.
Sen rekommenderar jag fruktsallad som efterrätt :eating: och att "baka in" frukt och grönt mer i maten istället för att ha det vid sidan av.
Precis.
riv ner lite morot i köttfärssåsen till exempel. det märks inte på smaken.
Använd krossade tomater i såser..
Använd fantasin och gör grönsakerna till en del av måltiden..
Tack för tipsen men jag tror ingen av dem fungerar. :/
Om jag skulle gömma grönsaker i maten så slutar det nog med att han spyr. Han föredrar att äta dom vis sidan om i så fall. Dessutom lagar vi våran egen mat eftersom jag bara äter vegetariskt.
Det enda som går någorlunda är att han tar lite gurka och majs till i tacosen. Men han får fan skärpa sig snart. *grr27*
Tack för tipsen men jag tror ingen av dem fungerar. :/
Om jag skulle gömma grönsaker i maten så slutar det nog med att han spyr. Han föredrar att äta dom vis sidan om i så fall. Dessutom lagar vi våran egen mat eftersom jag bara äter vegetariskt.
Det enda som går någorlunda är att han tar lite gurka och majs till i tacosen. Men han får fan skärpa sig snart. *grr27*
Just gurka är nog bland det minst nyttiga av alla grönsaker, och majs är nog den grönsak man skulle kunna kalla onyttig nästan :)
Äter han inte fräsch läskande paprika, den röda är hur god som helst. Hur är det med frukt? Bär? Bär mixat i mjölken --> milkshake
Liten Men Fet
2006-02-16, 00:19
Min sambo har problem och har extremt svårt att äta frukt och grönt. Han äter i stort sett ingenting (men vi jobbar på det).
Vad för tillskott bör han ta för att få i sig dom vitaminer och antioxidanter som han går miste om? Jag är ganska insatt i näringslära men när jag står där i affären och ska hitta bland alla tillskott så känner jag mig vilsen.
Någon som kan hjälpa oss? ;P
Låt han sitta kvar vid bordet tills han ätit upp sina grönsaker, fungerade på mig och mina bröder.
Låt han för guds skull inte äta ett piller istället för då kommer han ALDRIG äta grönsaker mer.
Hur blir det om ni får barn? Från dig får dom att dom inte kommer äta kött och från honom att inte äta grönsaker så då dör dom av svält efter 6 månaders banandiet.
Låt han sitta kvar vid bordet tills han ätit upp sina grönsaker, fungerade på mig och mina bröder.
Låt han för guds skull inte äta ett piller istället för då kommer han ALDRIG äta grönsaker mer.
Hur blir det om ni får barn? Från dig får dom att dom inte kommer äta kött och från honom att inte äta grönsaker så då dör dom av svält efter 6 månaders banandiet.:D:D:D:D
Äter han inte fräsch läskande paprika, den röda är hur god som helst. Hur är det med frukt? Bär? Bär mixat i mjölken --> milkshake
Paprika är nog det värsta han vet. Konstigt det som är så gott. Milkshake kanske kan fungera. Han har erkänt att han kanske kan äta en banan så man kan kanske göra en god chokladdryck av det.
Hur blir det om ni får barn? Från dig får dom att dom inte kommer äta kött och från honom att inte äta grönsaker så då dör dom av svält efter 6 månaders banandiet.
Haha. Får väl lära dom att mamma har rätt och pappa äter dålig mat. Fast har väl tänkt lösa detta problemet innan det är dags för sådant. XD
Som sagt så lagar vi våran egen mat. Vi delar inte ens på matkostnaderna. Det är svårt att få honom att köpa sådant. >_<;
Hur är det med baljväxter? Jag äter dom istället för kött men hur är dom ur ”grönsakssynpunkt” så att säga?
Okej tror detta kommit fram lite fel och på er låter det som om jag vore en liten tjurig unge.
Lite av poängen är att jag har inte ätit grönsaker frukt bär svamp sen jag var ca 2/3 år gammal är 22 nu. Har varit till otaligare läkare dietister och psykologer och pratat. Och vissa dietister har rent ut sagt skällt ut mig när ja var yngre för jag inte åt som jag gjorde. ÄR det så konstigt att man inte lyckats fortsätta när det är knytit till så mycket negativt rent psykologiskt?
Poängen är att jag vill kunna äta normalt vill kunna tycka det är gott. Men även fast jag ätit gruka och majs nu relativt regelbundet så tycker jag fortfarande inte om det. Det tar emot när jag lägger det på tallriken fast jag gjort en vana att göra det. Jag försöker smaka lite saker då och då. Men ser hällre att jag smakar varje frukt/grönsak för sig själv i stället för i gojor eller inblandat. Har nämligen spytt ett par ggr på familje middagar och grejer när folk försökt "lura" i mig saker genom att blanda i.
Sen har denna tråden blivit lite vänd också. Poängen vart att få reda på i fall det fanns något tillskott som var vättigt att ta eftersom jag stryketränar ganska hårt nu. Och vill gärna inte sluta med det eftersom jag tycker om det. Men jag kan inte vända på mig och bli vegan över en natt. Och helt plötsligt få i mig allt jag behöver.
Och sist men inte minst snälla inga person angrepp eller så. Detta är nämligen ett stort problem jag har kämpat med hela livet och blivit mobbad för av både lärare, ledare, elever och andra.
Okej tror detta kommit fram lite fel och på er låter det som om jag vore en liten tjurig unge.
Lite av poängen är att jag har inte ätit grönsaker frukt bär svamp sen jag var ca 2/3 år gammal är 22 nu. Har varit till otaligare läkare dietister och psykologer och pratat. Och vissa dietister har rent ut sagt skällt ut mig när ja var yngre för jag inte åt som jag gjorde. ÄR det så konstigt att man inte lyckats fortsätta när det är knytit till så mycket negativt rent psykologiskt?
Poängen är att jag vill kunna äta normalt vill kunna tycka det är gott. Men även fast jag ätit gruka och majs nu relativt regelbundet så tycker jag fortfarande inte om det. Det tar emot när jag lägger det på tallriken fast jag gjort en vana att göra det. Jag försöker smaka lite saker då och då. Men ser hällre att jag smakar varje frukt/grönsak för sig själv i stället för i gojor eller inblandat. Har nämligen spytt ett par ggr på familje middagar och grejer när folk försökt "lura" i mig saker genom att blanda i.
Sen har denna tråden blivit lite vänd också. Poängen vart att få reda på i fall det fanns något tillskott som var vättigt att ta eftersom jag stryketränar ganska hårt nu. Och vill gärna inte sluta med det eftersom jag tycker om det. Men jag kan inte vända på mig och bli vegan över en natt. Och helt plötsligt få i mig allt jag behöver.
Och sist men inte minst snälla inga person angrepp eller så. Detta är nämligen ett stort problem jag har kämpat med hela livet och blivit mobbad för av både lärare, ledare, elever och andra.
Tråkigt och väldigt korkat om någon skulle mobba dig !
Om du känner dig peronligt påhoppad här på kolozzeum så rekomenderar jag att du rapporterar det direkt till någon av moderatorerna.
Till ämnet : Du får inte i dig Grönt te eller mörk choklad som jag skrev tidigare i tråden ?
Kryddor som timjan,rosmarin oregano tex ?
Just gurka och majs som sagt : http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1349070&postcount=8
mvh.
Hur är det med baljväxter? Jag äter dom istället för kött men hur är dom ur ”grönsakssynpunkt” så att säga?Tror någon sade tidigare att det var mer antioxidanter i dem än i frukt, eller om det var i en del eller hur det var. Hur som helst är det nyttigt, men det blir ju inte samma variation och täcker kanske inte allt för det.
Och sist men inte minst snälla inga person angrepp eller så. Detta är nämligen ett stort problem jag har kämpat med hela livet och blivit mobbad för av både lärare, ledare, elever och andra.Det heter att man skall smaka en sak 20 ggr innan man bestämmer sig för om man gillar det eller inte. Majs är en sådan sak som en del gillar och andra inte, gurka däremot antar jag att de flesta tycker är ok. Men om du inte har ätit det som barn blir det ju mycket besvärligare. Det hade ju varit mycket bättre om någon hade sett till att du åt det då.
Jag gillade dock inte broccoli, blomkål osv innan, trodde inte jag gillade paprika o spenat o grejer heller. Men när jag väl provade så var det väl inte såå farligt, en del av det tycker jag väl inte är "gott" heller men det går ner.
Du behöver väl inte sluta styrketräna för att du inte äter grönsaker, de har väl inte så mycket med varandra att göra? Det finns ju vitamin&mineraltillskott, donsbach har en "flavototal" eller vad den heter som innehåller flavonioder eller hur det nu stavas. (Rätt dyrt dock, smakar helt ok), deras vitamintillskott är nog bäst också. (Brun flaska med svart etikett, finns i hälsokostbutikerna.)
Ute i marieberg tror jag det fanns en burk med torkat "diverse" som kanske fungerar som tillskott, men det lär ju smaka "torkat diverse" så det kanske inte hjälper dig.
Tycker du inte om frukt heller alltså? Inte ens vindruvor o dylikt? Apelsin? Jordgubbar? Hallon? :/
http://www.helapharma.se/prod_miviplus.html (eller flex)
http://www.helapharma.se/prod_bilder/mtplus.jpg
http://www.helapharma.se/prod_flavo.html
http://www.helapharma.se/prod_bilder/flavo.jpg
Kaffe innehåller en hel del antioxidanter tror jag som om du dricker det varje dag så får du i dig en del.
Sedan så brukar väl många som styrketränar hårt ta en multivitamin+mineral samt en extra c-brus eller liknande. Då bör du inte råka ut för bristsjukdomar iallfall och borde kunna få ut max utav din stryketräning.
Äter du godis? Isåfall kan man ju alltid testa att t.ex. äta något med jordgubbssmak och sedan gå över och testa lite vanliga jordgubbar. Eller jag vet inte, jag har aldrig läst psykologi eller något så mina råd är nog inte så bra. Men hoppas det löser sig, aldrig roligt att kämpa mot sådana problem.
Godisgrejen tänkte jag med på. Men han lär ju ha ätit godis med fruktsmak förr ;).
Det smakar ju inte likadant.
Det största problemet för mig ligger väl i mer i textur och konsistens än vad det gör i smaken.
Skulle nog ranka dem som
1: konsistens
2: textur
3: Smak
Har drukit multivitamin+ minerals så länge jag kan minnas. Och har testat diverse saker. Något som hette mivitotal eller något sådant som smakade vidervärdigt.
Men jag kämpar. Smakade senast igår stuvad palsternaka :D
Doctor Snuggles
2006-02-17, 14:50
Låter som du skulle behöva kognitiv beteendeterapi än något annat.
Förändra din hjärnas representation för vad som är gott, har bra konsistens o dyl.
Aliquis kan mycket. ;P
En lustik sak med persikor (som han såklart inte tycker om). Däremot tycker han om sånt där godis som smakar nästan precis som persikor. XD
Fast som han säger, det har nog mest med konsistens att göra.
Liten Men Fet
2006-02-17, 15:32
Chockterapi tror jag på, ta två veckor där du bara äter massa grönsaker och kött samt frukt. Sådant som du inte tycker om, ta inte det äckligaste du kan tänka dig.
Sen när du är så hungrig att du är yr så kommer det nog smaka rätt bra ändå.
förstår inte varför du ska mata din sambo?
Persikor har ju läskigt hår, nektarin ftw. Men kärnhuset kan väl vara lite "äckligt". Mixa sönder dem kanske?
Äppelpaj!?
Marängswisstjosan med banan?
Drottningskräm?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.