Logga in

Visa fullständig version : Svälter ihjäl...

emmzan
2002-09-20, 15:26
Nästan iallafall!

Äter jag frukost strax före 8 är jag panikhungrig kl. 10... Äter jag då nåt lättare som 1-2 äpplen, så är jag fortfarande hungrig.. Har även druckit proteindrink (protec+5dl minimjölk) resultat = hungrig ändå..

Efter jag ätit lunch bortåt halv1-halv2 så är jag mätt fram till middagen och inte hungrig speciellt på kvällen, men på förmiddagen/mitt är det hemskt!

Normal frukost är
1-1.5port: Kornrisgröt (mkt långsmma kolhydrater)
Mandel: 20-50g
Minimjölk: 2-2.5dl
Russin (ibland):_ca 30g
Protein (mums!): 15-20g

Dagens frukost: ca 700kcal
Intag f n 2500-3000kcal/dag.

Hjälp!

Joachim B
2002-09-20, 16:15
Själv är jag hungrig hela dygnet. Varför inte lägga upp kosten så att du täcker större delen av ditt dagsbehov av näringsämnen under förmiddagen och första halvan av eftermiddagen? Ladda med mer kolhydrater i början av dagen och dra ned på dem kraftigt på kvällen, eller skippa dem helt och hållet. Tränar du på kvällen så bör du dock unna dig en del kolisar strax efter passet. Så kör jag just nu, även om det är lite av en deffdiet. Fast jag ligger ungefär på mitt kaloribehov, eller strax över, och styrkan går uppåt samtidigt som jag blir lite hårdare. Att tajma näringsämnena gör mer än vad man tror. Så vänd det till din fördel! ;)

Är du fortfarande hungrig, får du väl prova att slänga in mer fiber och fett i kosten. Eller, bäst av allt, en massa gott och mumsigt rött kött! Kan även hända att din förbränning har ökat, så varför inte testa att öka energiintaget lite? Några hundra kilokalorier. :eating: :thumbup:

GhostFace
2002-09-20, 16:37
Originally posted by emmzan
Nästan iallafall!

Äter jag frukost strax före 8 är jag panikhungrig kl. 10... Äter jag då nåt lättare som 1-2 äpplen, så är jag fortfarande hungrig.. Har även druckit proteindrink (protec+5dl minimjölk) resultat = hungrig ändå..

Efter jag ätit lunch bortåt halv1-halv2 så är jag mätt fram till middagen och inte hungrig speciellt på kvällen, men på förmiddagen/mitt är det hemskt!
//

En proteindrink mättar inte, det vet väl alla?
Inte heller 2 äpplen. Dietar du?

Klart att man är hungrig på morgonen; en hel natt - 8/9 tim - utan mat gör vem som helst galen av hunger på FM.

Alla kan dock inte äta en massiv frukost som man står sig på under en FM el fram till lunch. Utan hellre satsar på ett bra mellanmål ex vid 09.30-10.00.

250cc
2002-09-20, 17:19
Jag är aldrig hungrig.:rolleyes: :(

emmzan
2002-09-20, 20:50
Originally posted by GhostFace
En proteindrink mättar inte, det vet väl alla?
Inte heller 2 äpplen. Dietar du?

Nope, dietar inte. Men är lite restriktiv mot att kasta i mig för mkt mat.. Känner att jag ökat lite väl mkt i vikt senaste tiden och det är icke bara muskler direkt!

Ska jag då dra ner lite på kalorierna till frukosten och lägga fler kalorier på mellanmålet bortåt 10??? Problemet är att ta med sig nåt vettigt att käka.. Får väl bli branflakes i en burk eller nåt!

Jag tränar i regel på kvällen vid 19-tiden... Kan jag ändå lägga huvuddelen av kalorierna under första halvan på dagen trots att jag tränar såpass sent?

Stoppar i mig protein, snabba kolhydrater samt glutamin direkt efter träningen och i regel proteinrikt när jag kommer hem...

GhostFace
2002-09-20, 21:51
Så du vill gå ner lite i vikt? I alla fall få bort lite fett?

Vad menar du med att du 'känner att du ökat lite i vikt', alla som tränar & äter ökar ju i vikt förr eller senare. Att enbart öka i muskelmassa "utan" fettökning är ju.............snudd på........njaa inte omöjligt men svårt.

Se över kolhydratintaget.

Försök hitta alternativa frukostar & mellanmål som inte är kaloririka.

Vad är det förresten för slags 'snabba kolhydrater' du stoppar i dig sent på kvällen efter träningen då?

emmzan
2002-09-20, 22:08
Alltså.. Jag vill inte gå upp mer i fett, så kan vi säga!

Jag har ökat i vikt.. Kläderna har blitt mindre... Ser större ut!

Druvsocker nån matsked i proteindrinken efter träningen!

GhostFace
2002-09-20, 22:45
Så om du inte vill gå upp mera i fettvikt så vill du gå upp i muskelvikt?

Köpt större kläder så ser du mindre ut :booty:

För mkt druvsocker är inte bra, men en matsked.....njaa, inte farligt va`?

Munter
2002-09-20, 23:31
emmzan >> Jag uppmärksammar dig på att det höst. Bulktime för bövelen! Sen tycker jag att du inte alls att du såg fetlagd ut på senaste kortet. Inte i närheten ens.

Örjan
2002-09-21, 01:22
Paulún rekommenderar varma drycker för att minska aptiten.

Jag tänker, att du kanske skulle vara hjälpt av att svepa ett par glas vatten med måltiderna. Som jag sett i din träningsjounal så äter du ju fiberrikt och gott om långsamma kolisar tidigt (ja det nämnde du ju i början av tråden förresten :smash: ). Ser du till att ge dem vätska nog att svälla?

emmzan
2002-09-21, 07:07
Ghostface> aha, det är så det fungerar.. större kläder alltså:rolleyes:
Det här med druvsockrets vara eller icke vara är lite komplicerat tycker jag. Ena sidan anser att man måste ha i sig snabba kolhydrater efter passet... Andra sidan säger tvärtom...

Munter> bulktime? okej då!

Örjan> vätskeintaget kan vara för lågt.. Kan nog vara rejält för låt om jag tänker efter...

Vi testar följande:
-drar ner lite på frukostkalorierina och lägger till dom på förmiddagsmellanmålet istället
-ser till att få i mig mer vätska under förmiddagen

Låter det bra?

Mallan
2002-09-21, 12:29
Jag har själv upplevt detta "fenomen" under vissa dagar.

En orsak kan vara att man äter ganska mkt pa en gang, magsäcken blir större och man vill ha mer för att täcka upp...

Själv äter jag som du en ganska rejäl frukost med 5ägg (1gula, 4vitor) blandat med vatten och 50-60g havregryn. Blir rätt mkt kan jag lova.

Om man inte kokar havregrynen blir det jobbigare för magen att ta hand om dem, kanske inte direkt nagot att rekommendera för större mängder, men ett par matskedar kanske.

Du behöver ju inte ta de "vanliga" havregrynen. Själv har jag gjort en blandning pa:
havregryn, korn, vete, linfrön, solrosfrön, vetekli, rag.

Personligen äter jag mitt andra mal klockan 10.00 -om jag äter frukost vid 8.00- och sa fortsätter det hela dagen.

:thumbup:

Unknown
2002-09-24, 07:01
Att man ska käka snabba kolhydrater just efter träningen vet väll alla. Men det kan inte bara vara druvsocker utan man måste käka nått annat snabbt förutom socker typ en banan..

Man ska ha i sig ca 25% av dagens alla kalorier till frukost. Käka en ordentlig frukost. En stor portion havregrynsgröt med något grovt bröd t.ex så orkar man längre, lågt gi på det mesta.

Sen att du tycker att du blivit "tjockare" tror jag har mycket med psyket att göra. Det är väldigt svårt att bedömma själv om man inte varit superdeffad och just ett kön(Gissa) brukar tycka dom är tjockare av 3 hg(nästan), inget illa menat.

Hoppas jag var till någon hjälp.