Visa fullständig version : stabilitet???
Att man ska konsumera en blandad proteindrink rätt snart efter blandadet har ju redits ut i otaliga trådar, jag har läst dem, men inte fått klart för mig hur de "RTD" som säljs fungerar, idag t.ex. köpte jag en flaska "nitro-tech" på gymmet efter passet med 45 g. protein i och den höll i ytterliggare ett halvår stod det. Är aminosyrorna i dessa flaskor lika bra som om jag blandade en vassledrink och drack direkt?
Sen om mjölk kan stå "färdigblandat" i en vecka, varför klarar kasein inte ett dygn i kylen då??? *screwy*
Varför man skall dricka rätt snart utöver att det kanske bildas bakterier vet jag inte, och jag tror inte den tar någon som helst skada av att ha lång hållbarhet.
Jag tror kasein klarar ett dygn i kylen utan problem. Möjligen att hydrolyserat protein eller rena aminosyror klarar sig lite sämre (men det vet jag inget om).
EiseltUK
2006-02-16, 18:09
Att man ska konsumera en blandad proteindrink rätt snart efter blandadet har ju redits ut i otaliga trådar, jag har läst dem, men inte fått klart för mig hur de "RTD" som säljs fungerar, idag t.ex. köpte jag en flaska "nitro-tech" på gymmet efter passet med 45 g. protein i och den höll i ytterliggare ett halvår stod det. Är aminosyrorna i dessa flaskor lika bra som om jag blandade en vassledrink och drack direkt?
Sen om mjölk kan stå "färdigblandat" i en vecka, varför klarar kasein inte ett dygn i kylen då??? *screwy*
Proteiner är stabila eftersom aminosyrorna är "inbakade" i långa kedjor. Det är när proteinet är hydrolyserat eller om aminosyrorna är i fri form som stabiliteten försämras.
/ Henrik
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.