handdator

Visa fullständig version : Min första deffvecka..

Olof Herlin
2006-02-14, 07:32
Då var första veckan avklarad. Har legat rätt stabilt på 2200-2700kcal per dag enligt hälsovakten (alltså kan siffrorna diskuteras) och ätit mest lättfil, kvarg, havregryn, polarkraft extrem, kalkon, ägg samt lite vanlig lunch och middagsmat men i lite mindre mängder. Har kört whey80 och malto som vanligt och även Omega3 och CLA.
Kan även tilllägga att jag helt slutat dricka alkohol förutom ett glas vin jag tog på resturang i söndags.

Jag har inte direkt varit hungrig men inte så mätt heller. Har inte minskat något alls i gymmet. Cardion har gått bra (4a ggr i veckan) och morgonpromenader likaså (3ggr i veckan).

Min morgonvikt var förra veckan runt 82-83kg. Alldeles nyss var den 79.5k. Detta samtidigt som mitt fettprocent enligt vågen (eller va det heter, den där vågmätningsmetoden med ström) 23.3% mot den 24.2% den visade förra veckan. Ska mäta mig idag och få mått att gå ifrån.

Hur tycker ni att allt det här ser ut sammataget?

Cerberus
2006-02-14, 09:14
Ser ju bra ut! Grym minskning :thumbup: lita dock inte på vågar som visar "fettprocent" för de stämmer oftast ej. Jag har en våg som ska visa % fett men den har inga sensorer what so ever för det syftet *screwy*.

Olof Herlin
2006-02-14, 17:46
Tack!

Jag har en rätt komplicerat variant så den ger en känsla av att vara "'äkta".
man kan ju tycka att en ström borde ge en mer exakt mätning än en kaliper?
Hursomhelst så borde ju inte värdet ändras helt random utan man kan iallafall se en minskning.

Cerberus
2006-02-14, 17:51
Så länge du minskar i vikt(inte för snabbt) så är du på rätt väg iaf :). Glöm inte att man ska må bra under tiden också vilket jag själv glömmer ibland..

Ninjasmurf
2006-02-14, 18:29
Tack!

Jag har en rätt komplicerat variant så den ger en känsla av att vara "'äkta".
man kan ju tycka att en ström borde ge en mer exakt mätning än en kaliper?
Hursomhelst så borde ju inte värdet ändras helt random utan man kan iallafall se en minskning.
Det är snarare tvärtom som jag förstått det.. impedans mätarna mäter motståndet i kroppen och det kan förändra ganska mycket beroende på vätskemängd samt vad man ätit..

muffe85
2006-02-14, 18:40
Då var första veckan avklarad. Har legat rätt stabilt på 2200-2700kcal per dag enligt hälsovakten (alltså kan siffrorna diskuteras) och ätit mest lättfil, kvarg, havregryn, polarkraft extrem, kalkon, ägg samt lite vanlig lunch och middagsmat men i lite mindre mängder. Har kört whey80 och malto som vanligt och även Omega3 och CLA.
Kan även tilllägga att jag helt slutat dricka alkohol förutom ett glas vin jag tog på resturang i söndags.

Jag har inte direkt varit hungrig men inte så mätt heller. Har inte minskat något alls i gymmet. Cardion har gått bra (4a ggr i veckan) och morgonpromenader likaså (3ggr i veckan).

Min morgonvikt var förra veckan runt 82-83kg. Alldeles nyss var den 79.5k. Detta samtidigt som mitt fettprocent enligt vågen (eller va det heter, den där vågmätningsmetoden med ström) 23.3% mot den 24.2% den visade förra veckan. Ska mäta mig idag och få mått att gå ifrån.

Hur tycker ni att allt det här ser ut sammataget?

minus 2,5-3,5kg per vecka? :confused:
Försök sänk den siffran till 0,5-1,0kg/vecka istället är mitt råd.
När du börjar ligga på över 1,0kg minus i veckan är risken enorm att man även förbränner en hel del muskler om man inte är ett tvättäkta proffs inom kost och träning.

Men aaa, du kan ha fått lägre vikt eftersom du kanske hade mindre vätska i kroppen just då...?
Min vikt varierar med upp till 3-4kg beroende på hur mycket vätska jag har i kroppen.

Olof Herlin
2006-02-14, 21:33
Hur borde jag mäta underhudsfettet då?

Snackade med min gymägare idag och han tyckte jag skulle vända mig till nåt bodybuildingförbund (finns en här runt hörnan tydligen) och be om en mätning. Att köpa en kaliper och köra själv verkar rätt dumt.

Annars äre väl en dietist? Måste ändå till en sån för att få lite värden till mitt projektarbete (handlar om min kropp). Har ni några bra tips på en bra dietist (Eller vad man nu vill kalla dem) i södermalmstrakten som utför sånt här?

Över till en helt annan sak... När jag kör cardio kör jag lite längre pass (25-35 minuter) på en rätt låg intensitet eftersom jag har sjukt dålig kondis. Enligt cyklen på gymmet ska jag ligga på 120-130 i "heartrate" (puls antar jag?) för att det ska va "fat burn" *rolleyes*. Hur är det egentligen? Bör jag ens köra efter min puls? Kan lätt hålla på i 40 minuter på 140 i puls nämligen så det känns inte såvärt fettförbrännande. Maskinen menar att högre puls ger mer cardio, men jag minns samtidigt att Grub sagt att högintensiv cardio bränner mer än lågintensiv?

Kort sagt, hur fasen ska jag göra egentligen!? Skiter egentligen i kondititionen, är fettminskning jag är ute efter (kondition lär man ju få på köpet).

Olof Herlin
2006-02-14, 21:39
minus 2,5-3,5kg per vecka? :confused:
Försök sänk den siffran till 0,5-1,0kg/vecka istället är mitt råd.
När du börjar ligga på över 1,0kg minus i veckan är risken enorm att man även förbränner en hel del muskler om man inte är ett tvättäkta proffs inom kost och träning.

Men aaa, du kan ha fått lägre vikt eftersom du kanske hade mindre vätska i kroppen just då...?
Min vikt varierar med upp till 3-4kg beroende på hur mycket vätska jag har i kroppen.
Du har helt rätt, är inte hållbart med en sådan nedgång. Men ~2500kcal borde vara perfekt för mig (blir nog runt 300-600kcal cardio per dag). Ska se vad som händer de två nästa veckorna innan jag ökar kalorierna.

muffe85
2006-02-14, 21:50
Du har helt rätt, är inte hållbart med en sådan nedgång. Men ~2500kcal borde vara perfekt för mig (blir nog runt 300-600kcal cardio per dag). Ska se vad som händer de två nästa veckorna innan jag ökar kalorierna.

Om du går ned 2,5-3,5kg i veckan med t.ex. 2000Kcal/dag, så ska du öka intaget med ungefär 1000Kcal/dag för varje kilo du vill gå upp i veckan (i detta fall, minska nedgången).
Så om du tar den mängd Kcal/dag du hade när du gick ned 2,5-3,5kg och öka på det med 1000Kcal borde du hamna på 1-2 ungefär (om dina värden stämmer, andra faktorer kan ju spela in, t.ex. vätskeprocenten)
Som sagt, jag varierar med upp till 3kg morgon/kväll

muffe85
2006-02-14, 21:52
alltså, variera Kcal/dag i förhållande till hur mycket du GÅR NED, så efter ett tag hittar du din balans då du går ned ~0.5-1.0kg i veckan.
Jag har t.ex. höjt mitt dagliga intag från 2800 till 3300 eftersom jag gick ned för fort.

Olof Herlin
2006-02-14, 21:52
Jag använder bara min morgonvikt att gå efter officiellt dock... Grejen är att skulle jag sätta i mig 1000kcal till känns det fan som jag äter när jag bygger hahaha. :eating:

muffe85
2006-02-14, 21:58
Jag använder bara min morgonvikt att gå efter officiellt dock... Grejen är att skulle jag sätta i mig 1000kcal till känns det fan som jag äter när jag bygger hahaha. :eating:

Ja ok.
chansen är ju faktiskt stor att en hel del av viktminskingen är vätska, och isf vore det väl =)
Du märker vid nästa vägning hur mycket du EGENTLIGEN förlorat. första vägningen är svår ^^
Men som sagt. max minus 1.0kg anser jag.

hellre att det tar 3 veckor längre tid, och att du tappar minimalt med muskler, än att deffen tar 3 veckor snabbare, och du tappat 4 kg muskler