handdator

Visa fullständig version : 1500 kcal om dagen? Kan detta vara sunt?

Millard
2006-02-14, 03:56
Hejsan!

Har sedan i somras börjat min resa mot ett sundare liv. Träningsjournal finns på forumet om någon är intresserad. Jag summerar lite snabbt. I somras när jag ställde mig på vågen visade den 145 kg. Men en längd på 1,90 och BMI på strax över 40 orkade jag knappt med mig själv längre. Jag började tänka sundare och lever idag ett bättre liv. Sedan i somras har jag tappat ca 25 kg, och dessutom gått upp en aning i muskelmassa. Jag är nu nere på 120 kg, och har satt min målvikt på 100 kg. För detta finns ett slutdatum då min målvikt ska vara uppnådd (deltar i en tävling, orkar inte förklara allt nu). Här om dagen fick jag för mig att jag skulle testa programmet hälsovakten som jag hört mycket gått om. I programmet fick jag skapa en profil, men min läng och nuvarande vikt. Hälsovakten frågade dessutom efter min målvikt, och eftersom det bara gick att välja -10 kg åt gången så valde jag att jag ville gå ner 10 kg, på 10 veckor. Det jag då fick till svar var att jag kunde uppnå detta genom att äta ca 1500 kcal om dagen om jag var helt stillasittande, vilket jag är någon enstaka dag i veckan. Annars motionerar jag regelbuntet. Som mest bränner jag ca 1500 kcal på en dag genom min kondition vissa av veckans sju dagar. Då kan jag förstå att jag ska äta mer. Men hur ska jag göra de dagar jag är mer stillasittande. Är 1500 kcal verkligen sunt för kroppen under denna korta period?

Vänliga hälsningar
Millard

King Grub
2006-02-14, 06:02
1500 kcal per dag är inte skadligt eller osunt på något sätt över en kortare tidsperiod, förutstatt att kalorierna består av näringsrika livsmedel i en bra fördelning.

Om nu Hälsovaktens siffror är att förlita sig på till 100% är en annan sak.

Lizard
2006-02-14, 06:34
Själv tycker jag att 1500kcal/dygn är vansinne.
Du kommer att krascha dina hormonkurvor, vrida ned din förbränning och äta av dina muskler förutom att du får ett humör som en kokainist under avgiftning.

Promenera bort 300kcal/dygn och sänk intaget med ungefär lika mycket är mitt råd.

Lizard

Cerberus
2006-02-14, 09:20
Japp jag tror man bör ta hälsovaktens kcal-rekommendationer med en nypa salt. Tror programmet är gjort mest för feta gubbar/tanter som lever på gräddsås o vrider sig i sängen i form av kardio.

Enligt en ekvation i Grubbs deff-guide ska jag käka 2200kcal för att upprätthålla vikten. För att jag ska gå ner i vikt på lägsta aktivitetsnivå(noll, sitter mest hemma om jag inte tränar eller handlar) i hälsovakten ska jag käka 1500kcal per dag...jag överskrider denna gräns vissa dagar eftersom annars blir jag ganska så hungrig..

Mental
2006-02-14, 11:40
Japp jag tror man bör ta hälsovaktens kcal-rekommendationer med en nypa salt. Tror programmet är gjort mest för feta gubbar/tanter som lever på gräddsås o vrider sig i sängen i form av kardio.

Enligt en ekvation i Grubbs deff-guide ska jag käka 2200kcal för att upprätthålla vikten. För att jag ska gå ner i vikt på lägsta aktivitetsnivå(noll, sitter mest hemma om jag inte tränar eller handlar) i hälsovakten ska jag käka 1500kcal per dag...jag överskrider denna gräns vissa dagar eftersom annars blir jag ganska så hungrig..

Det stämmer, väljer man att man har ett stillasittande arbete och inte motionerar alls, så får man de siffrorna, men nästan alla motionerar lite i sin vardag, mindre promenader osv, bara att städa lägenheten i en timme bränner rätt bra :)

Sätt dig inte på lägsta aktivitetsnivån då, utan skriv upp den 2 pinnhål.

Mental
2006-02-14, 11:48
Jag åt helt enligt hälsovaktens rekomendationer, och jag följde kurvan i programmet, det stämde mer eller mindre exakt under de 20 veckor jag körde, men jag tog ett halvkilo i veckan. så jag låg runt 17-1800 kcal.

Och äter man magra produkter så blir det jävligt mycket mat :D
gröt mjölk och macka till frukost.
frukt och mjölk till mellanmål
soppa och en liten sallad till lunch
morots & gurkstavar och dipp till mellanmål
Kycklingfile, ris, wokgrönsaker till middag.
Ev något att äta på kvällen.

Sen ytterligare en middag på träningsdagar.
Ibland fick jag lägga in en näve nötter eller så för att komma upp i kcalmålet, och jag gick inte hungrig på dagarna, tyckte jag åt hela tiden.

Äter man bara energifattigt volymrikt och nyttigt går det bra.
Sen garderade jag mig med en daglig aco vitamineraltablett. utifall man missat något.

Edit: Ät mycket grönsaker, ger vitaminer och mättar men är energifattigt.