Visa fullständig version : Hade du lätt för dig i skolan?
I alternativ 2 är kanske inte "prestation" bästa ordvalet, eller bra överhuvudtaget.
Nitrometan
2006-02-13, 13:45
Önskar att jag hade ansträngt mig mer. Visst var resrultatet OK. Men jag hade kunnat lära mig mer.
Metal_boy_
2006-02-13, 13:48
Jag hade skoj hela terminerna och gjorde skiten i sista minuten, det gick kanon ändå.
Helt klart. Jag hade säkert kunnat ha 5:or i allt (utom matte) om jag hade ansträngt mig.
Helt klart. Jag hade säkert kunnat ha 5:or i allt (utom matte) om jag hade ansträngt mig.
+1.
Önskar att jag hade ansträngt mig mer. Visst var resrultatet OK. Men jag hade kunnat lära mig mer.Det gick alltså bra på prov och så men du hade kunnat lärt dig mer runtomkring? Så har nog jag med i en hel del ämnen från universitetet då jag ofta mer eller mindre bara pluggade genom att kolla på gamla tentor. De täcker ju trots allt inte allt som man gick igenom på kursen.
Helt klart. Jag hade säkert kunnat ha 5:or i allt (utom matte) om jag hade ansträngt mig.Men du hade ju utseende och kön på din sida :/
Men du hade ju utseende och kön på din sida :/ :( Jag har inte alltid varit så här vacker.
:( Tjejer får inte högre betyg än killar.
mangemani
2006-02-13, 13:56
det enda som fanns i mina tankar på den tiden var amigan/alla andra tv-spel samt vilka kompisar jag skulle vara med när jag kom hem, så jag tog inte skolan på fullaste allvar,visst,jag klarade mej ju gott och väl,men det kunde ha gått mycket bättre för mej om det nu inte hade varit sådär.
Men du hade ju utseende och kön på din sida :/
Vad hade jag på min sida i så fall? :D
Vad hade jag på min sida i så fall? :DDu låg med lärarna. :(
Lyckades få till bra betyg på såväl gymnasiet som universitetet.
Ifs ligger det periodvis ganska mycket jobb bakom, men visst - jag har lätt för att lära!
Pja, jag är inte speciellt svårlärd heller antar jag har nog största delen av mina studieresultat tack vare självdisciplin och studiemetoder.
mangemani
2006-02-13, 14:00
:( Tjejer får inte högre betyg än killar.
pfft,säg inte det..beror helt och hållet på läraren.
vi på måleri hade en lärare som var strikt mot oss killar medans den enda tjejen som gick i våran klass fick mycket beröm och applåder även om hon gjorde ett lika illa jobb som oss andra....hon fick MVG i måleri fastän det fanns en del andra som utklassade henne totalt.
King Grub
2006-02-13, 14:00
Alltid i topp, tillsammans med en kamrat. Inför proven studerade vi i princip bara på bussen på morgonen dagen provet skulle göras (gäller grundskolan och gymnasien, inte högskola). Och ändå fastnade kunskapen.
sgtbarnes
2006-02-13, 14:01
Önskar att jag hade ansträngt mig mer. Visst var resrultatet OK. Men jag hade kunnat lära mig mer.
+1
pfft,säg inte det..beror helt och hållet på läraren.
vi på måleri hade en lärare som var strikt mot oss killar medans den enda tjejen som gick i våran klass fick mycket beröm och applåder även om hon gjorde ett lika illa jobb som oss andra....hon fick MVG i måleri fastän det fanns en del andra som utklassade henne totalt.
Hon var ensam tjej, det är en annan femma. Fick vi inte konstaterat att betyg och framgång hade med kroppslängd att göra? Själv var jag en i mängden bara, fast mer högljudd. Undras vilket betyg jag hade haft om jag hade gått igenom gymasiet med e-kupor. Lägre eller högre? *screwy*
Du låg med lärarna. :(
Inte alla. Bara med italienskalärarinnan.
Inte alla. Bara med italienskalärarinnan.
Och träslöjdsläraren, Ove. :(
Och träslöjdsläraren, Ove. :(
Är du fortfarande ledsen över att du fick nobben? Ove hade ju ett rejält vedträ.
Ångrar nästan att jag röstar. Igen är detta en extremt subjektiv poll. Många som säger att de knappt pluggade något pluggade bra mycket mer än andra som säger samma sak. T.ex. ett par timmars läxläsning totalt i veckan kan vara ingenting för en del men riktigt mycket för andra.
Själv så klarade jag mig igenom precis med halvkassa betyg. Läste upp ett ämne på komvux sen och kom in på högskolan på högskoleprovet. Som de flesta andra så ångrar jag mig att man inte tog tag i det då, det är ju inte direkt svårt i gymnasiet. Men det var andra saker som var mer intressant då, typ att spela datorspel och snacka skit med polarna. Dessutom så hade vi det rätt slappt med närvaroplikt.
Sedan kan så gott som alla få rätt bra betyg i gymnasiet tror jag. Det är inte så svårt. Att bara hänga med på lektionerna gör väldigt mycket.
Lyckligtvis så är jag dum nog att nästan göra samma misstag på högskolan, skulle kunna presterat mycket bättre här också. Framför allt när det gäller att lära sig de kurserna jag iofs har klarat men tyckt varit tråkiga så ingenting sitter kvar.
Ja. Gick väldigt bra till och med gymnasiet. Pluggade inte så mycket men jag såg ändå alltid till att göra det som skulle göras. Var alltid noga med att sköta mig och skolkade aldrig även om studiedisciplinen inte var den bästa. Betygen blev en bra bit över medel men inte exceptionella.
På högskolan var det först en chock hur lite det räckte att leva på att man hade det lätt. Problemet var att de flesta andra också hade haft det lätt under grundskolan. Efter första året fick jag in en bättre studierutin och sedan dess har det gått rätt bra. Tillhör dock inte de bästa som i grundskolan. Jag har fått acceptera att min kapacitet bara räcker till att vara medelbra men är rätt nöjd ändå. :D
Känner däremot många som har fått sig rejäla knäckar på högskolan när de inte längre är bäst och märker sina begränsningar.
Fatalist
2006-02-13, 14:17
Jag har bra betyg på naturvetenskapliga och anstränger mig inte det minsta.
Händer att jag försover mig lite ibland. Insatsen skulle lätt kunna fördubblas, om bara orken fanns där :D
Nej, jag ansträngde mig inte och naturligtvis gick det åt helvete
Vin kvinnor och sång har jag antagligen mvg i dock :p
Men trots runt 19 IG så fastnade det kunskap tror jag, anser mig ganska allmänbildad och skrev 1.7 på mitt första högskoleprov.
sgtbarnes
2006-02-13, 14:28
det är rätt gött! men bra om du har grundläggande behörighet kanske?
Jag är lite kluven till om jag faktiskt ansträngde mig speciellt mycket i skolan eller inte. O ena sidan rörde jag knappt skolböckerna utanför klassrummet, o andra sidan lade jag ganska stor vikt vid alla inlämningsuppgifter, allt sånt som gav direkta konsekvenser om man struntade i det.
Tillräckliga svenska- och engelskakunskaper för att klara MVG i dessa ämnen fick man ju i stort sett gratis av filmer, böcker och dataspel. Har man dessutom lätt för matte och "förståelseämnen" överlag kommer ytterligare några höga betyg utan ansträngning, speciellt i gymnasiet där man kan sålla bort större delen av "banka-in-fakta"-samhällsämnena och ge plats för naturvetenskapen.
Jo, jag tycker jag fick väldigt höga betyg för det arbete jag satte in i skolan, och visst, bristen på en ordentlig studiedisciplin märks i hoppet till naturvetenskap på högskolenivå. Inte för att det är svårare, utan för att det inte finns någon närvaroplikt och att man har betydligt större individuellt ansvar för sin framgång.
ansträngde mig inte ett dugg så gick ett år för mycket och gick ut med 14 ig. ja, jag ångrar mej nu.
Pluggar lite dagen innan till prov, gör alla inlämmningar dagen innan.
Skrev ett 7 sidor långt arbete på 3-4 timmar natten innan det skulle lämnas in och läraren tyckte att det var det bästa hon läst, så jag är rätt nöjd med tanke på hur lite jag anstränger mig i jämförelse med dem som har samma betyg som jag. Däremot så tycker jag synd om dem som anstränger sig lika litet som jag, eller mer och ändå har usla betyg.
Ansträngde mig inte öht. Var tom så illa att jag var borta hela höstterminen i 2an. Tyckte det var lämpligt att säga att jag hade bytt skola så att jag kunde vara hemma och sova *screwy* Fick 14 i snitt till slut, inte mycket att komma med.
Sen finns det ytterligare en dimension, nämligen tiden. Det är ett väl etablerat faktum att det nya betygsystemet som drabbade generation 77- och framåt slog rätt snett. Kraven för MVG har tex sänkts så ett slutbetyg från 96 är INTE jämförbart med ett slutbetyg från 06. Tyvärr blir det ju snett när dessa skall konkurera om antagningplatser till högskola/universitet. Än värre är väl att de sammanfaller med ytterligare misslyckanden i gymnasiereformen vilket gör att inte bara betygen blir högre och högre utan de faktiska kunskaperna blir sämre och sämre!
Nåja, det är kanske ett litet (stort!) stickspår... men jag tror att man kanske tyckte att man "gjorde ingenting" för 10 år sen kan ses som "pluggade som fasiken" idag :D
Nåja, jag har väl knappast struntat i att plugga men klarar mig väldigt bra i jämförelse med många andra.
sen saknar jag alternativet, jag ansträngde mig och det gick jävligt bra!
/adde
I grundskolan hade jag jäkligt kul, var knappt i skolan alls utan var med kompisar och festade mm. Hade IG i 13 ämnen när jag gick ut men dock godkänt i grundämnena så jag kom in på det jag ville :)
Nu på gymnasiet har jag väldigt bra betyg, MVG i karaktärsämnena, Engelska mm.
stahlberg
2006-02-13, 14:47
Jag jobbade visserligen en del under ett par år. Men med tanke på arbetsinsatsen totalt så var mina betyg rätt bra. Tyvärr var de bra också med tanke på vad jag egentligen lärde mig. Vissa av mina vitsord tajatade jag mig till, och hade därför bättre siffror än jag borde ha haft.
Numera skulle jag dock inte kunna studera. Senast jag gick i skola gjorde jag det som vuxen. Gick på "handelslinje" och ägde samtidigt 10 företag i 4 länder. Jag kunde redan när jag började vissa ämnen minst lika bra som lärarna, medan jag inte alls kunde andra ämnen. När jag slutade ("studerade" i två år) var det PRECIS likadant. Skolan hade obligatorisk närvaro, men tack vare att rektor var en gammal bekant till mig kunde jag närvara ca en gång varannan vecka (har man 10 företag har man inte så mycket tid att vara i skolan. Sedan skulle jag vara på träningar också). Följande år bytte det rektor. Han var en annan bekant till mig. Jag var i skolan bara en gång det skolåret (jag skrev in mig, samt fick intyg som innebar att jag fick 50 % rabatt när jag åkte tåg). Tyvärr slutade min karriär som skolelev lite snöpligt. På sommaren innan skolan skulle börja på nytt träffade jag rektor på en restaurang. Han frågade : "Ska du börja skolan och vara där bara en dag dethär året också?". Då räckte inte riktigt min fräckhet till - jag måste haft ett svagt ögonblick - så jag svarade : "Nej. Nu slutar jag". Något avgångsbetyg fick jag inte.
det enda som fanns i mina tankar på den tiden var amigan/alla andra tv-spel samt vilka kompisar jag skulle vara med när jag kom hem, så jag tog inte skolan på fullaste allvar,visst,jag klarade mej ju gott och väl,men det kunde ha gått mycket bättre för mej om det nu inte hade varit sådär.Iofs är det kanske så för alla? Att ingen tycker att den gjorde tillräckligt och att det hade kunnat gå bättre =P. Så då skiter sig pollen likadant som de andra :(
Alltid i topp, tillsammans med en kamrat. Inför proven studerade vi i princip bara på bussen på morgonen dagen provet skulle göras (gäller grundskolan och gymnasien, inte högskola). Och ändå fastnade kunskapen.Så man skall göra, men mina resultat blev inte på topp av det, men jag klarade mig iaf.
Jag saknar ett alternativ. Nog hade jag betyg som låg över medel, men jag ansträngde mig alla gånger mer än medel för att få dem också.
bluelight
2006-02-13, 15:25
Grundskolan gick väl inte sådär jättebra, men jag kom in på det gymnasiet jag ville ändå, gymnasiet har gått bra hittils.
"Nej, jag ansträngde mig inte och naturligtvis gick det åt helvete"
Fick toppbetyg på både högstadiet och gymnasiet utan särskilt stor ansträngning.
Alltid i topp, tillsammans med en kamrat. Inför proven studerade vi i princip bara på bussen på morgonen dagen provet skulle göras (gäller grundskolan och gymnasien, inte högskola). Och ändå fastnade kunskapen.
Samma här! Lärde mig dessutom att läsa själv genom att se 5 myror är fler än 4 elefanter som 4-åring. Matematik lärde jag mig som 5-åring och låg hela tiden 2 år före då min syster är 2 år äldre... :) Tyvärr blev jag lat av det och fick en smärre chock när jag började på universitetet.....
Dissector
2006-02-13, 16:18
Vet inte om jag ska svara. Har 1 år kvar på gymnasiet så. Men som det ser ut nu skulle jag helt klart kunnat göra det bättre. Har varit alldeles för slapp under grundskolan och detta året på gymnasiet. Gymnasiegrejen handlade nog främst om att där jag gick första året var det otroligt enkelt att få bra betyg, och jag hade samma inställning när jag bytte (samma skola, annan ort), men helt plötsligt blev det en bra bit kämpigare, och nu har jag nog slarvat till det rejält. Nog ingen kris för att klara gymnasiet, men det blir nog ett G i snittbetyg över lags tyvärr, vilket är synd då jag är säker på att med lite krita i skulle jag kunna ha VG som lägst betyg, med en hel del MVG här och var, kanske undantaget matte. Har rätt svårt för matte när det gäller enbart siffror. Att sätta in det i praktiska problem brukar göra det enklare för mig.
Men kort och gott, jag ångrar att jag inte legat i mer, för inte fan har det varit speciellt vettiga grejer jag ersatt pluggandet med :P
grisbil3n
2006-02-13, 16:50
Nej inte överlag, saknade motivation och drivkraft. Men svenska var aldrig nåt problem, skriva skit osv. Inte heller historia för det tycker jag är trevligt.
The_RobRoy
2006-02-13, 18:59
Samma här! Lärde mig dessutom att läsa själv genom att se 5 myror är fler än 4 elefanter som 4-åring. Matematik lärde jag mig som 5-åring och låg hela tiden 2 år före då min syster är 2 år äldre... :) Tyvärr blev jag lat av det och fick en smärre chock när jag började på universitetet.....
Ungefär samma här, inom matematik iallafall, känns som det är rätt chockartat för de flesta som börjar i linköping..
sen saknar jag alternativet, jag ansträngde mig och det gick jävligt bra!+1
Jaassi, gjorde inte mkt på högstadiet typ 250 poäng tror jag.. men nu på gymnasiet landar jag väl iaf på 19,6 eller bättre (natur):D ska dock fixa upp mig till 20,0 bara för att kunna skryta om det på forum-poll's
Går väl ganska bra, ligger lite över medel skulle jag tro.
i gurndskolan och senare gymnasiet gick det väl så bra so jag ansträngde mig, och ofta bättre än så. på högskolan har det gått lite sämre med att jag får precis det betyget jag ansträgt mig för :)
The_RobRoy
2006-02-13, 19:29
Känns som dehär är ännu en tråd där dom som känner att dom är duktiga svarar oftare, vilket gör att det verkar som "alla" på kolo är bättre än medel, precis som intelligens tråden
Känns som dehär är ännu en tråd där dom som känner att dom är duktiga svarar oftare, vilket gör att det verkar som "alla" på kolo är bättre än medel, precis som intelligens tråden
det är väl bra, ingen som lider av dåligt självförtroende?
Får kriga en hel del, men det ger resultat, jag tror jag kommer bli nöjd över mina betyg.
Vilket är varför det inte alls är särskillt konstigt att resultaten blir så höga i båda trådarna. Jag tror inte så många där ljuger medvetet.
För min del har de största problemet varit motivation. De ämnen jag anser är tråkiga vill jag inte lära mig och spenderar heller inte någon större tid vid. Självklart har de tråkiga ämnena resulterat i sug-betyg även fast man fått slita som en hund för att skrapa ihop det lilla, det beror enligt mig på för tunn baskunskap för dessa ämnen, då de har varit tråkiga sedan tidigare.
Å andra sidan så har det gått super för de ämnen man antingen har haft intresse för sedan tidigare eller har full intresse för vid läsperioden.
Högstadie, gymnasie och högskolan har jag alltid varit sen med att lämna in saker eller plugga inför prov/tenta. I slutet av gymnasiet gick jag ner ca 10kg på 2-3 månader och höjde betyget över 10 ämnen. Och nu senast på högskolan tentade jag upp 20P på en månad, kostade också ett par kg kroppsvikt men fan det är de värt :D
Btw. Tråkiga ämnen är för tråkiga, bort med dem!
Edit: Jag hade förjävligt att lära in mig det jag var tvungen att lära in mig i skolan, ja!
Edit2: Lät som värsta latvaren och visst fan är jag. Men sen har jag fixat tentor med varken kurslitteratur eller föreläsningar.
Motivation is the shit *cry*
Tråkiga ämnen är för tråkiga, bort med dem!
1=1
Har väl haft det halvlätt för mig. Går iallafall bra för mig på universitetet.
Gick utan någon som helst ansträngning fram till derivator i maC, är på D nu och ångrar att jag inte läste ordentligt för ett halvår sen.
Dumleman
2006-02-13, 21:02
Jag hade lättast i grundskolan och i universitetskurser, gymnasiet var lite si och så. I gymnasiet gick matten och fysiken bra men resten, speciellt språk, religion och historia gick inte bra även om jag klarade kurserna.
Jag hade det svårt i skolan, mycket pga en relativt stökig uppväxt dessutom med mycket flyttande hit och dit. Konsentrationssvårigheter och lärare som inte kom överrens med varken mig, mina syskon eller mina föräldrar gjorde inte saken lättare. När jag efter två år på gymnasiet insåg att mitt yrkesval och karraktärsämnet i gymnasiet var det rätta för mig tog det hela en vändning. Mina kärnämneskunskaper är låga och jag är usel på mattematik men jag har i allafall en bra yrkesutbildning och behärskar mitt yrke väl.
wintersnowdrift
2006-02-13, 22:45
Hm. Känns inte som så jättenyanserade svarsalternativ. Jag valde ettan.
Jag har lätt för att lära (och tycker dessutom att det, oftast i alla fall, är roligt också!) samt är relativt duktig på att uttrycka mig muntligt och skriftligt. Då klarar man skolan utan att jobba ihjäl sig. Egentligen är jag en äkta medelmåtta, varken bäst eller sämst i något, men min lägstanivå är så pass hög att den i det svenska systemet hittills har räckt till högsta betyg rätt igenom...
Sen ska jag inte säga för mycket, för jag har inte studerat på högskolenivå (än). Återstår att se om min medelmåttighet räcker till även där.
//Kristin
victor_n
2006-02-13, 22:46
kan väll säga såhär.. hade svarat om det fanns ett alternativ som låter som detta!
haft ett helvete sen 1an... så nian och slutbetyg var ju inget att snacka om!
1 sabetsår (stavning) 1år på iv för att ta kärnämnesbetygen.. kämpade som fan gick från IG i alla kärnämnen till VG och VG+ i engelska.
går nu fordonslinjen och trivs jävligt bra och ser ljust på min kommande framtid :)
kan väll medela att en hel del barnpsykologer sabbade min upväxt genom att "dom vet bäst för barnet" BULL S***!!!
aja god natt på er!
och om jag inte slinker in imorn så får ni alla ha en trevlig alla hjärtans dag!
kJamizZajH// victor ;)
Det går jättebra, men jag anstränger mig en del.
Det gick bra så länge det räckte att närvara på lektionerna. Fick toppbetyg i matematik på gymnasiet.
Men när det kom till ett ämne där man behövde öppna boken hemma så gick det mindre bra. Enbart godkänd. Pluggade i stort sett aldrig hemma på grund av koncentrationsproblemen jag hade. Deprimerande att höra om potentialen man hade men aldrig lyckades uppnå.
Till er som ska studera på högskola ... ansträng er till 100 procent redan från början. Högre studier skiljer sig oftast på ett sådant sätt att senare kurser i större utsträckning kräver kunskaper från tidigare kurser än i gymnasiet.
Fan! Jag kom just på att jag sagt att jag inte skulle rösta i dina pollar denna veckan. Jävla minne!!! *grr27* *cry*
AngelLove
2006-02-14, 08:52
Beror ju väldigt mycket på hur pass enkelt informationen fastnar med i hur mycket man måste anstränga sig. Har i skola alltid haft lätt för att lära mig så jag läste kanske 20-25min om dagen på tåget hem i gymnasiet och hade bland de bästa snitten på skolan när jag gick ut. Tycker det är rätt bra utdelning på lite ansträngning, men de som aldrig läser i en bok utanför skolan tycker kanske 25min om dagen är mycket ansträngning...
MojjMojj
2006-02-14, 11:27
Alltid haft lätt med studerandet, hoppade över 7:an i grundskolan och gled på ett bananskal genom grundskolan och gymnasiet tills 3:an då jag i princip slutade gå på lektionerna, men fick ett ganska schysst snitt iaf.
Alltid gjort minsta möjliga för högsta möjliga betyg. Har fungerat finemang.
hahavaffan
2006-02-14, 16:10
Ansträngde mig väldigt lite. Ångrar mig lite så här i efterhand... men man orkade ju inte. Tror jag gick ut gymnasiet med ca 15 i snitt.
Scratch89
2006-02-14, 16:33
Jag vet inte. Grundskolan var FÖR lätt, vilket gjorde att man slappade. Men jag fick väl 250 poäng eller något, vilket är över medel och betyder väl drygt VG i snitt. Nu på gymnasiet, där jag går TE, så ligger jag väl som en medelmåtta. Efter betygen i ettan låg jag väl på 18 eller liknande i snitt, vilket är helt ok. Så länge jag kommer in på Chalmers är jag nöjd.
[SKRYT]
Säger inte att jag är bäst, men aldrig träffat på nån bättre ;)
Går sista året NV och har väl inte bäst betyg. 4vg (engelska *2, tyska och musik) och resten mvg. Men drar in 60-100k i månaden på poker så lägger inte ner nästan nå tid.
Brukar ofta(st) ha bäst på skolan i alla NV ämnen och spikat de tre senaste fysikproven(1p ifrån på senaste) på dagen innan plugg.. 35% frånvaro.
Och ja jag hade mvg i historia trots mitt idiotiska nick.
[SKRYT]
Gick ganske bra trots att jag inte ansträngde mig, har alltid haft läshuvud.
Jag vet inte. Grundskolan var FÖR lätt, vilket gjorde att man slappade. Men jag fick väl 250 poäng eller något, vilket är över medel och betyder väl drygt VG i snitt. Nu på gymnasiet, där jag går TE, så ligger jag väl som en medelmåtta. Efter betygen i ettan låg jag väl på 18 eller liknande i snitt, vilket är helt ok. Så länge jag kommer in på Chalmers är jag nöjd.
Det har verkligen gått inflation i dagens gymnasiebetyg om 18 räknas som medelmåttig. När jag gick ut gymnasiet (1999) var riksgenomsnittet 13 och på min skola (ren NV-skola) var det 14. Någon som vet vad medlet ligger på idag?
De som har hand om intromatten på Chalmers har ju beklagat sig över att de som börjar idag inte klarar vissa grundläggande mattemoment.
Scratch89: Se till att inte slappa för mycket även om du har det lätt utan få in en bra studiedisciplin så kommer det gå bra. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.