handdator

Visa fullständig version : Formtoppning...

jerikl
2002-09-18, 09:52
Några funderingar på hur man skall lägga upp de sista veckorna/dagarna av deffen.
Har inga egna erfarenheter, men har läst/hört att man bör lägga upp det enligt följande.
- ca 2 veckor före dagen D: Fortsätta äta som man gjort tidigare (balanserat mellan kolhydrater, protein och fett) men lägg in ett lite högre saltintag.
- ca 1 vecka före: Plocka bort allt fett och kolhydrater, öka ytterligare på saltintaget (riktigt mycket). Drick mycket vatten.
- ca 3 dagar före: Skippa allt salt och protein. Ät endast kolhydrater i stora mängder. Lägg också in kreatin. Drick mycket vatten.
- Dagen D. Snåla in lite på vattnet de sista timmarna.

Och sen skall man alltså vara hård.. Eller? Någon som har erfarenheter av något liknande. Något mer man bör tänka på? Är något helt åt skogen?

Sverker
2002-09-19, 06:07
Är det en häftig bild till skrivbordet eller är det tävling på gång ?

Det spelar ingen roll,ingen kan veta hur kroppen kommer att reagera när man toppar formen så måste man pröva.
Du har ju redan bestämt dig för hur du skall göra och det är bra. Jag tror att det värsta för kroppen är att man inte vet så att man lyssnar på alla och prövar allt på en gång.

Helst skall du fråga någon i din närhet som själv toppat formen med gott resultat. Praktiska erfarenheter är vida överlägsna teoretiska kunskaper.

Men eftersom du frågar så skall du få mina erfarenheter som passar mig.
-Saltladdning, är enkelt att göra och helt logiskt i teorin. Passar mig själv och ett fåtal andra. Många har misslyckats. Jag kommer själv att saltladda ungefär som du skrev.

- Kolhydrattömning Lämnar betydligt fler alternativ.
Är du nöjd som du ser ut någon vecka innan så varför ändra ett vinnande lag ? Fortsätt eftersom du är på rätt väg. Detta gäller också saltladdningen !
” Tömma ” helt utan kolhydrat. Kom då ihåg att träna ordentligt så att du verkligen tömmer ut muskelglykogenet. Finns inget annat sätt än att träna de muskler som sedan skall laddas med glykogen och ” suga upp ” vattnet från underhuden.
Det verkligt svåra är ju sedan att ladda optimalt. Inte för lite så att man får dåligt tryck i musklerna och inte för mycket heller så att man håller vatten i huden och blir ” blöt ”.

Egna erfarenheter är att det är lätt att tappa några kg muskler sista veckan när man inte äter kolhydrat. Jag har senast valt att endast sänka kalorierna ned till ( för mig ) låga 2500 kcal i två dagar för att därefter ladda relativt försiktigt med kolhydrat. Magen är inte riktigt beredd
att ta emot 5000 – 6000 – 7000 kcal kolhydrat !

Kreatin så sent som sista veckan har jag ingen erfarenhet av ! Berätta gärna vad du tänkt.

jerikl
2002-09-19, 09:04
Tanken med creatinet är om jag fattat det rätt att det skall hjälpa till att samla vätska i musklerna = lite extra hård...

Det där med att man tappar mycket muskler sista veckan låter ju inte så kul, speciellt om man som jag är klen från början.... =)
Nåja, om ett par veckor så vet jag hur det gått.

Deffen är egentligen ett litet test för att se om jag klarar av det och också så att jag skall få lite nya erfarenheter...

ToXY
2002-09-19, 10:11
Sverker>>>När får vi se dej nästa gång i tävling???

/Martin

Sverker
2002-09-19, 10:44
Den 30 / 11 hänger lite i luften mest beroende av Coachning, resor och uppehälle.

GARANTERAT den 7 / 12 i Göteborg.

Danne
2002-09-19, 10:50
Danne håller tummarna för dig Sverker ! :kickass:

ToXY
2002-09-19, 11:20
Okej då ser vi dej här i götet då!!:hbang: Hur ligger du till iår med formen om du jämför med förrra året???

/Martin

Sverker
2002-09-19, 12:00
Tack Danne ! Skall inte du till Lund för att tävla själv i AF ?

Jag kanske skulle skriva dagbok själv ToXY.

Det är lugnt, väger knappt 95 kg nu så mitten av november bör jag vara klar. Blir allt som jag hoppas kanske jag kan väga 1 kg till.
Vi får hälsa på varandra i Göteborg Martin :)

ToXY
2002-09-20, 10:49
Jag väntar som alltid på att din journal skall dyka upp Sverker! Ja det kanske vi kan göra.. du ser den lilla blonda killen! Nej nu får ja fan träna om vi skall ses! haha :D :eating: :bpump: :eating:

/Martin:thumbup:

Danne
2002-09-20, 11:27
Lund är uteslutet för mig det ligger ju så ocentralt till :)
men SM-kvalet ska jag satsa på...

rota
2002-09-23, 19:52
Så det blir inte Lund för dig danne, det var ju synd, jag hade hoppats på att få möta dig.

Men lycka till på SM-kvalet!