handdator

Visa fullständig version : Keto kombinerat med boxning/taekwondo?

paranoid
2006-02-12, 09:39
Är det någon här som har erfarenhet av att träna ganska hård konditionsträning kombinerat med tkd? Fungerade det bra?

Cerberus
2006-02-12, 20:58
Keto-dieten borde fungera fruktansvärt dåligt i teorin, jag har aldrig prövat dieten men den utesluter ju kolhydrater, vår främsta energikälla för intensiva träningsformer. Keto-dieten är väl egentligen bara tänkt för extremt överviktiga, eller folk som vill prestera dåligt?

paranoid
2006-02-12, 21:07
På tkd äter man ju kolhydrater direkt innan ett pass. Styrketräning fungerar t.ex. alldeles utmärkt. Jag har dock aldrig testat att kombinera tkd med boxning, därav frågan.

Om det finns fler som INTE har direkt erfarenhet av dieten men ändå känner att ni gärna vill säga något så kan ni väl kanske använda er av "Allmänt forum" framöver. *rolleyes* ;)

Cerberus
2006-02-12, 21:42
På tkd äter man ju kolhydrater direkt innan ett pass. Styrketräning fungerar t.ex. alldeles utmärkt. Jag har dock aldrig testat att kombinera tkd med boxning, därav frågan.

Om det finns fler som INTE har direkt erfarenhet av dieten men ändå känner att ni gärna vill säga något så kan ni väl kanske använda er av "Allmänt forum" framöver. *rolleyes* ;)

Ska jag skapa en ny tråd för att kommentera din tråd? skummo.. :P

paranoid
2006-02-12, 21:46
Precis! :) Vore bra om vi kunde avsätta plats i denna tråd till folk som verkligen tillhör den grupp till vilken jag riktade frågan. (Se första inlägget. Notera särskilt ordet "erfarenhet av") :)

thezet
2006-02-12, 21:49
Nej, ketos går inte att förena med intensiv träning. Varför ketos?

paranoid
2006-02-12, 21:53
O.K. Kan vi reda ut det här lite nu. Du har alltså testat och det fungerade inget vidare? Vill du utveckla?

thezet
2006-02-12, 22:03
Varför ketos?

paranoid
2006-02-12, 22:14
Varför denna motfråga? Har något att tillföra tråden eller inte?

Varför keto? Därför att jag har varit på tkd tidigare med väldigt goda resultat. Då tränade jag dock enbart styrketräning, och vare sig cardio eller boxning.

Eftersom jag nuförtiden dock även tränar boxning, och helst inte vill lägga av med det bara för att jag skall dieta, undrar jag därför om det är god eller dålig kombination. Och den frågan riktar jag ENBART till folk som har testat. Jag har en kompis som har testat och han ansåg att det fungerade bra, så länge som man såg till att få i sig tillräckligt med snabba kolhydrater innan passet. Jag vill dock gärna höra vad andra har att säga.

//ovanligt dryg Cissi

tossefar
2006-02-12, 22:16
Ptja det är en kass form av diet helt enkelt, de flesta här har insett det. Så svar från folk som testat blir nog sällsynta.

paranoid
2006-02-12, 22:49
Någon mer som känner att denna tråd verkligen riktar sig till dem, och som har något begåvat att säga? *popcorn*

z_bumbi
2006-02-12, 22:58
Om trådskaparen bara vill ha svar från de som gått en TDK och samtidigt tränat högintensivt kan väl trådskaparen få vänta in ev svar i fred.

Någon mer som känner att denna tråd verkligen riktar sig till dem

Nej.

och som har något begåvat att säga?

Ja, men jag får inte enligt första inlägget.

jakke
2006-02-13, 01:07
Jag körde keto, och efter ett tag blev allt lidande.. Ett under att det gick såpass bra i skolan.
Jag körde inga kolhydrater innan passet, vet inte vad dom gör i en keto diet heller.

paranoid
2006-02-13, 10:59
OK för att reda ut saker och ting; det är Targeted Ketogenic Diet (TKD):

http://www.halso.info/73.html

som jag talar om. Man fyller alltså på med kolhydrater innan och eventuellt efter passen. Den fungerar alltså väldigt bra i kombination med styrketräning. Frågan gäller alltså hur den fungerar med fysiskt hård konditionsträning. Visst, jag kan testa den och se vad som händer, tanken var bara att kolla upp ifall någon har erfarenhet av den och vad den personen i sådana fall har att säga.

(Detta innebär att alla gissningar, tolkningar eller åsikter icke grundade på erfarenhet endast är ett slöseri både med min och er tid! :) :) )

thezet
2006-02-13, 17:16
Varför denna motfråga?

Nyfikenhet? Själv mår jag förfärligt i ketos även i frånvaro av träning, vilket betyder att du inte har mycket nytta av mina erfarenheter. Eftersom TKD per definition är en kompromisslösning är det befogat att fråga sig vad du åstadkommer genom ketos? Även om du trivs med ketogena dieter kan du aldrig med en sådan utföra aktivitet över mjölksyratröskeln med likvärdigt resultat som på en diet med högre intag av kolhydrater. Varför begränsa din prestationsförmåga med hänsyn till ketos? Alternativet är att äta så mycket kolhydrater som krävs för att prestera bra. Om den nivån innebär ketos eller inte, so what?

paranoid
2006-02-13, 19:55
Fast man måste ju skilja på långsiktiga och kortsiktiga mål. För tillfället är mitt mål på kort sikt att fettreducera. När det gäller långsiktiga mål kommer jag alltid att prioritera prestation, styrka och uthållighet, men på kort sikt kan jag tänka mig att ge avkall på dessa faktorer i syfte att minska lite i fettvikt. Det gör man väl hursomhelst oavsett vilken dietform man väljer - inte presterar man max på vanlig lågkaloridiet?

paranoid
2006-02-13, 20:09
Thezet: Jag inser att jag läste ditt meddelande lite slarvigt. Du får gärna utveckla det där du skrev i fråga om mjölksyratröskel. Det var minst ett år sedan jag var på keto sist och minns inte hur jag kände mig rent prestationsmässigt vad gäller annat än styrketräning.