Visa fullständig version : Morgonpromenad + tid?
Fick en fråga ang. just morgonpromenader i veckan som ställde till det lite i skallen för mig, visste att jag läst det någonstans men kom inte på var.
Ja, min fråga är just varför 45-60min verkar vara optimalt att vara ute och gå?
Läste någonstans att det inte var lika bra att gå längre/mindre, eller var det kanske att det bara är onödigt att gå längre för att man inte längre bränner efter visst mycket?
Är detta bara båg, hur ligger det till? utförliga svar vore tacksamt.
userfriendly
2006-02-11, 20:15
över 2 timmar är inte att rekommendera men 90min är väl absolut ingen fara? - många kör ju så i slutet av deffarna.
så lnge du äter massor efteråt :)
anledningen till att 2 timmar är gränsen är väl att proteinsyntesen nånting nånting o du börjar ta av musklerna på ett annat sätt skulle jag tro. nåt proffs kan förklara det bättre :)
Spannmål
2006-02-12, 00:13
60 minuter tycker jag är lagom. Efter den tiden är jag trött i psyket av alla knalla runt och benen börja värka så smått. Jag tror att benhinnor kan ta stryk om man börjar gå tvåtimmarspromenader varje morgon (särskilt om man inte har rört så mkt på sig tidigare)
Cerberus
2006-02-12, 02:42
En timma på kvällen kan fungera också :) mindre andel fett brännt men det är kcal-underskottet som räknas.
userfriendly
2006-02-12, 09:03
En timma på kvällen kan fungera också :) mindre andel fett brännt men det är kcal-underskottet som räknas.
jag tror oxå det är bättre men frågan var väl OM DET ÄR DÅLIGT att gå för länge
45-60 min tycker jag är perfekt, fast undrar dock om det är bra och vänta en halvtimme innan man drar.
ex.
Jag går upp kokar en kopp kaffe sveper den och 200mg koffeintabletter sen drar jag mig ut i det givna intervallet. Vet dock inte om detta kommer att ge mig en extra piff på förbränningen, när jag känner att de börjar kännas för mycket i benhinnorna joggar jag sista biten.
Sen väl hemma så stretchar jag i 10 min, sen en stabil frukost. *whatever*
45-60 min tycker jag är perfekt, fast undrar dock om det är bra och vänta en halvtimme innan man drar.
ex.
Jag går upp kokar en kopp kaffe sveper den och 200mg koffeintabletter sen drar jag mig ut i det givna intervallet. Vet dock inte om detta kommer att ge mig en extra piff på förbränningen, när jag känner att de börjar kännas för mycket i benhinnorna joggar jag sista biten.
Sen väl hemma så stretchar jag i 10 min, sen en stabil frukost. *whatever*
Låter som ett rätt bra upplägg, se till att inte vänta fööör länge (Läs 2h) innan du går ut och går efter du gått upp.
Men koffeintabletter är perfekt.
Lycka till
userfriendly
2006-02-12, 12:05
jag tycker att det mest handlar om vana... 1 timme är ingenting om du är van vid det.. 75min kan man oxå klara men sen börjar blodsockret verkligen sjunka för min del.. :eating:
Att det ligger precis vid 45 min, är väl att man måste gå upp så tidigt. Då skolbussen går vid 7:15 , då skall man ju hinna med koka kaffet, promenaden, dushen, frukosten.
:)
Och jag behöver då inte dra mig upp ur sängen heller då jag är morgonpigg oh älskar att promenera. Började träna för 5-6v sedan, då låg jag på 93.5 kg 185cm 20% FETT!, nuvet jag inte men gått upp i styrka och ner i fett. så lite +- där i vikt. men ligger iaf på 89-90 nu.
:cool:
Okey.
Fick väll eg. inte riktigt svar på min fråga.
Kanske kan ta det som att just 45-60min är att föredra, och tid över därikring är det mer en "hobby"? :)
Snurrade runt och googlade lite men hittade inget svar där heller, så jag antar att det bara var något jag fått för mig att man inte ska gå längre än en viss tid.
Men tack för svaren iallafall ;]~
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.