Visa fullständig version : Ska våga mig på bänk
Pellefant
2006-02-11, 00:16
Hej,
Tänkte i veckan våga mig på att testa "bänk", dvs lyfta stången när man ligger på rygg så att man håller den med raka armar. (visst heter det "bänk"?), saken är den att på ett av mina första gymbesök för några år sedan, följde med en kompis, orkade jag inte enbart stången på rakar armar. :em: Grymt pinsamt var det, mycket folk på gymmet, följde inte med fler gånger....där hör ni hur otränad jag var en gång i tiden. (var ca 20 år då)
Har ju gått lite på gymmet sporadiskt senaste året, bara på "maskinerna"(dvs inte fria vikter, och det trivs jag bra med) så tänkte för skojs skull testa enbart stången igen när det är tomt där(pinsamhetsfaktorn), det borde väl vara lugnt att orka lyfta den nu, för den orkar "alla" som styrketränat på maskinerna ett tag?
Eller hade jag kass teknik den gången, för stången orkar "alla"? Fast minns att jag verkligen kämpade med att få upp den.
Väger alla sådana stänger lika mycket? Hur mycket?
(Seriöst inlägg, tarvliga gliringar undanbedes så är ni snälla)
Berenger
2006-02-11, 00:18
det finns ju damstänger på 15kg
Pellefant
2006-02-11, 00:21
det finns ju damstänger på 15kg
Aha, och "herrstänger" är på 20 kg?
Så alla damer som styrketränar tar inte en herrstång utan vikter?
Det var kanske inte så enormt pinsamt ändå då att inte orka, då det var mitt första gymbesök?
Nu vet jag inte riktigt hur mycket du tränar med i maskinerna, men det är klart att du klarar av stången! :) Om du tycker att det är pinsamt så kan du ju, tillsammans med en kompis, besöka gymmet då det är relativt lite folk där.
Greatness
2006-02-11, 00:25
Stången på gymmet jag tränar på väger 22kg av någon anledning...
sgtbarnes
2006-02-11, 00:29
1. Stången väger oftast 20 kg, iaf har inte jag stött på tyngre stänger.
2. Gör du armhävningar?
3. om ja på ovanstående, hur gör du dom? breda? på knäna?
Jag tycker du ska försöka bänka stången! Har du kört ett tag på maskiner nu så ska det nog gå bra!
Själv kunde jag väl som max pressa 5 armhävningar för några år sen, men man tränar upp sig fortare än man tror.
Krokodil
2006-02-11, 00:30
Hej,
Tänkte i veckan våga mig på att testa "bänk", dvs lyfta stången när man ligger på rygg så att man håller den med raka armar. (visst heter det "bänk"?), saken är den att på ett av mina första gymbesök för några år sedan, följde med en kompis, orkade jag inte enbart stången på rakar armar. :em: Grymt pinsamt var det, mycket folk på gymmet, följde inte med fler gånger....där hör ni hur otränad jag var en gång i tiden. (var ca 20 år då)
Har ju gått lite på gymmet sporadiskt senaste året, bara på "maskinerna"(dvs inte fria vikter, och det trivs jag bra med) så tänkte för skojs skull testa enbart stången igen när det är tomt där(pinsamhetsfaktorn), det borde väl vara lugnt att orka lyfta den nu, för den orkar "alla" som styrketränat på maskinerna ett tag?
Eller hade jag kass teknik den gången, för stången orkar "alla"? Fast minns att jag verkligen kämpade med att få upp den.
Väger alla sådana stänger lika mycket? Hur mycket?
(Seriöst inlägg, tarvliga gliringar undanbedes så är ni snälla)
Självklart har du blivit starkare av att träna i maskinerna. Om du haft någon belastning förstås.
Skämmas ska man aldrig göra! *flex*
Pellefant
2006-02-11, 00:41
Tack för svaren. :)
Jo,gör en slags armhävningar ibland på morgonen, brukar ha benen fram till knäna på sängen och armarna på golvet(ganska brett mellan händerna) och göra 10-20 st då varje gång ända ner, brukar kännas okej.
Greatness
2006-02-11, 00:45
Det här med armhävningar är konstigt?
Jag kunde göra 20st med en arm, vänster eller höger spelade ingen roll, för ca. 2år sedan när jag vägde 95kg+. 17kg lättare och 2 år senare med 5 månaders stadig träning (+ 6 månaders discoträning för 1-1½år sedan) klarar jag inte en enda på en hand...
Skumt...
Pellefant
2006-02-11, 00:46
Jodå, har motstånd i maskinerna, hehe. :D De flesta som är för armarna kan jag köra på 3,4 eller 5:an( av ca 12-15 eller hur mkt det nu är max) nu, 3x8, (minns inte vad varje platta väger nu)
sgtbarnes
2006-02-11, 00:55
Tack för svaren. :)
Jo,gör en slags armhävningar ibland på morgonen, brukar ha benen fram till knäna på sängen och armarna på golvet(ganska brett mellan händerna) och göra 10-20 st då varje gång ända ner, brukar kännas okej.
Det är bra med breda armhävningar för bröstträning, liknar väldigt mycket bänkpress.
Testa att gör vanliga också, på knä eller helst på tå. Du kommer in i det fortare än du tror.
:thumbup:
Kaboffastar
2006-02-11, 00:57
Jag är övertygad om att du klarar stången :)
Pellefant
2006-02-11, 01:14
Ska berätta sen hur det gick. *flex*
robba_86
2006-02-11, 01:48
klart att du måste ta det nu när du har tränat ett tag, mina bröder på 12år som enbart spelar fotboll har testat ett par gånger o tar 30kg, när morsan testade så kommer jag inte ihåg om hon fick upp den, det var gränsfall iaf.
Du borde klara det om du inte har extremt ogynsamma gener =/
Lycka till!
Aha, och "herrstänger" är på 20 kg?
Så alla damer som styrketränar tar inte en herrstång utan vikter?
Det var kanske inte så enormt pinsamt ändå då att inte orka, då det var mitt första gymbesök?De normala/herrstängerna väger 20 som sagt, och så finns det kortare stänger som väger 15. På vårt gym finns en del stänger i aluminium som väger 5, men de står inte framme jämt för då skulle de antagligen gå sönder rätt fort (maxbelastning 20kg på dem...)
Om du fixar 15-20 armhävningar med fötterna på sängen är det väl klart du fixar stången (och mer ändå).
Tycker du ska köra "vanliga" armhävningaar istället. (Dvs på tårna som ngn anna skrev.)
Klarar du ett par sånna så klarar du garanterat stången. :thumbup:
De normala/herrstängerna väger 20 som sagt, och så finns det kortare stänger som väger 15. På vårt gym finns en del stänger i aluminium som väger 5, men de står inte framme jämt för då skulle de antagligen gå sönder rätt fort (maxbelastning 20kg på dem...)
Om du fixar 15-20 armhävningar med fötterna på sängen är det väl klart du fixar stången (och mer ändå).
Det finns även tävlingsstänger på 30kg och uppåt, sådana som är gjorda för att klara tyngre påfrestningar. Dessa är lika långa som de som väger 20kg men är bara tjockare.
Rockhard
2006-02-11, 14:25
Kollade in lite snabbt i din träningsdagbok och såg bilderna, det kan inte finnas en möjlighet att du inte klarar stången, isf måste det sitta i huvudet bara.
Edit: såg nu att du gör massa armhävningar. klarar man bara en armhävning så ska ju inte stången vara nåt problem såvida man inte väger 40 kg :)
Om du nu mot all förmodan inte klarar stången så väger den bara ca 20 kg. Det är inte så farligt att få det på bröstet. Lycka till
Pellefant
2006-02-17, 15:12
Igår kväll tassade jag in och provade, väntade tills de snart skulle stänga, så det var inte så många kvar då. Kollade lite på stången, det stod 20 kg på sidan av den.
Lade mig tillrätta, och kände lite lätt på den, lyfte någon cm ovanför stödet och lade ner den igen, kändes inte så farligt ändå, så gjorde jag några lyft då, det gick hur bra som helst, kändes inte alls så tung som jag trodde och minns den, kände att det finns möjlighet att lyfta mer redan nu, ska testa någon dag att ha på lite vikter och se vad jag klarar, men då med en passare.
Tack för hjälpen och stödet!!! :bpump:
Igår kväll tassade jag in och provade, väntade tills de snart skulle stänga, så det var inte så många kvar då. Kollade lite på stången, det stod 20 kg på sidan av den.
Lade mig tillrätta, och kände lite lätt på den, lyfte någon cm ovanför stödet och lade ner den igen, kändes inte så farligt ändå, så gjorde jag några lyft då, det gick hur bra som helst, kändes inte alls så tung som jag trodde och minns den, kände att det finns möjlighet att lyfta mer redan nu, ska testa någon dag att ha på lite vikter och se vad jag klarar, men då med en passare.
Tack för hjälpen och stödet!!! :bpump:
Lycka till med bänkpressandet! var ju bra att du vågade dig på att testa iaf!
Sen tror jag faktiskt inte att det är nån som skrattar åt digt eller så bara för att du inte skulle orka så mycket. Visst kunde det varit lite pinsamt att inte orkat stången men samtidigt är det ju bara dig själv som du tävlar emot.
Ta det lugnt och öka lite i taget så kommer det gå galant i fortsättningen också!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.