Visa fullständig version : Löpband eller utomhus?
stoney_king
2006-02-09, 21:40
Kanske en dum fråga men spelar det nån roll om man går sin morgonpromenad på ett löpband eller utomhus?
Alexlindgren
2006-02-09, 21:40
inte om du går i samma hastighet?
stoney_king
2006-02-09, 21:51
inte om du går i samma hastighet?
ca 7 km/h?
Cykelmannen
2006-02-09, 22:14
Självklart, går du utomhus så är det flera faktorer som ger det mer jobbigt/bränner fler kalorier:
Friktionen
Vinden
Luftmotstånden
Temperaturen (kyla förbränner mer?)
Och så vidare..
stoney_king
2006-02-09, 22:23
ok, då har jag lite att fundera på....
Cykelmannen
2006-02-09, 22:32
Under en promenad är skillnaden säkert försumbar men i längden så..
Dessutom är det skönare att gå ute, i 99% av fallen...hmm tycker jag då.
jag är rätt säker på att man känner sig rätt välmående efter att varit utomhus och andats lite frisk luft, kan ju vara lite varmt och instängt inomhus :)
Springa inomhus det kan jag köpa (det kan tex vara ett helvete att flåsa kall luft) men att gå inomhus? Nä, ut och få dig frisk luft!
Du får ju mer variation om du går ute, du kan välja nya "slingor" osv, du mår nog bra av att få lite friskluft osv. Löpbandet är ju rätt enformigt *rolleyes*
Det spelar nog ingen större roll, men jag mår iaf bättre av att gå ute!
Pellefant
2006-02-11, 00:04
Löpbandet är ju rätt enformigt *rolleyes*
Kan lösas med att se olika filmer och tv-program tex. :)
Cerberus
2006-02-11, 00:13
Vad kostar ett billigt löpband? Jag får så jävla ont i röv o pung efter spinngincyklarna på gymmet.. :cryout:
Longshot
2006-02-12, 13:02
Jag personligen tycker det är mycket skönare att springa utomhus (iaf på mitt gym) för det är så fruktansvärt kvavt *spy*
Tror det är hugget som stucket vilket sätt du än väljer att utföra din cardio på i denna situation MEN rent välmåendemässigt så mår nog det stora flertalet bättre av frisk luft istället för att vara instängd och kolla på väggarna. ;)
Om man går i samma hastighet som ute så är det mindre jobbigt att gå på ett löpband. När jag går utomhus kommer jag normalt inte upp i mer än ca 5,5 km/h men på ett löpband kan jag hyfsat lätt öka till 6,5 km/h.
Att gå på ett löpband blir mer som att lyfta upp benet och sätta ner det igen - utan att man skjuter ifrån.
Luta bandet lite grand och sätt hastigheten till 6,5-7.0 km/h så blir det mer realistiskt.
Cykelmannen
2006-02-12, 13:30
Om man går i samma hastighet som ute så är det mindre jobbigt att gå på ett löpband. När jag går utomhus kommer jag normalt inte upp i mer än ca 5,5 km/h men på ett löpband kan jag hyfsat lätt öka till 6,5 km/h.
Att gå på ett löpband blir mer som att lyfta upp benet och sätta ner det igen - utan att man skjuter ifrån.
Luta bandet lite grand och sätt hastigheten till 6,5-7.0 km/h så blir det mer realistiskt.
Det du pratar om är något slags lunkande. Kan inte bli någon större förbränning av det. Jag håller 8.0 km/h på löpband och något långsammare utomhus. Om man nu prompt måste träna ineffektivt (långintensivt) så får man göra det bästa av situationen.
Riktigt så enkelt är det inte, men visst är det lättare med löpband än motionsspåret etc. Du slipper energiåtgången vid acceleration samt luftmotståndet. Men skillnaden är inte stor vid lägre hastigheter. Men att skjuta ifrån kommer du inte ifrån, såvida du inte vill hamna på golvet eller tänker köra statisk dipsträning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.