handdator

Visa fullständig version : Ni är bortskämda pubbeungar (krönika)

Sonny
2006-02-08, 21:07
Jag har inte mycket till övers för Linda Skugge men just den här krönikan träffar enligt mig huvudet på spiken.

Krönika (http://expressen.se/index.jsp?a=510401)

Jag har själv en vän som mår dåligt, har ångest osv. utan att jag kan förstå varför. Han har en bra familj med en bra ekonomi, han har inga problem i skolan varken socialt eller med arbetet men ändå så mår han dåligt.

Några kommentarer?

Zakath
2006-02-08, 21:13
Vem har skrivit artikeln? En kurator/skolsköterska som jobbat för länge? ;)

Yankeee
2006-02-08, 21:14
stfu är det väl det jag har att tillägga.

Kwon
2006-02-08, 21:15
Första jag trodde Yankee skulle säga var "Jävla Sousse".

sundvall
Sov tant.

Yankeee

Ja det är ju soussarnas jävla medelklassungar det handlar om så det passar också.

Slimfit
2006-02-08, 21:17
Kan inte mer än hålla med i det hon skriver. Verkar nästan som det är status i att ha mest ångest och må som sämst idag *screwy*

Som hon skriver, det var fan inte så lätt förr i tiden heller. För att citera den bortlidna Ernst Hugo's karaktär i riket.
"Tack ni svenska vakttorn. Med plutonium får vi dansken på knä. Här Danmark. Utskitet ur kalk och vatten. Där Sverige. Hugget i granit."

Vem ska ta i och hugga i granit i framtiden när alla drömmer om att få blotta sig i Big Brother eller jobba med "medianågonting" *slap*

Tolkia
2006-02-08, 21:22
Kan han ju inte, då hon med jämna mellanrum SYNNERLIGEN tydligt deklarerar vartåt hon lutar ... och det är inte ditåt. :D

On topic: Hon har en poäng; det finns en risk att man, om man ägnar alldeles för mycket tid åt att kontemplera sina problem snarare göder och föder än löser dem. Men hon har bara EN poäng av flera möjliga; det är ganska lätt att se på någon utifrån och tro att man vet Precis Allt(tm) om hur personen har det - och att det är så bra att han/hon inte borde "få" eller "kunna" må dåligt - fast man i själva verket inte vet mer än hälften. Och vem bestämmer när/hur/varför någon "får" må dåligt egentligen? Du? Jag? Psykakuten? Oprah? Linda Skugge? Man måste inte vara våldtäktsoffer, alkoholistbarn, mobbad i skolan/på arbetet och drabbad av cancer på en gång för att "få" må dåligt.

Sonny
2006-02-08, 21:22
Sov tant.Underbart med folk som tillför vettiga saker :)

Allan
2006-02-08, 21:24
Överskattad moderatkärring med ålderskomplex

allan

Mago
2006-02-08, 21:25
Gnälls det egentligen så mycket då? Jag lever kanske i min lyckliga bubbla... Skolan är/var ju rätt slapp. Jag hittar väl på vad jag känner för och är jävligt lyckligt trots mitt oglamorösa liv.

Jag kanske inte får räknas till ungdom längre förresten? Hmm.. ne. Var har min ungdom och mitt liv tagit vägen egentligen?! *cry* *zjElvmÅrd*

kimonque
2006-02-08, 21:26

allan

haha, håller helt med! :thumbup:

Sonny
2006-02-08, 21:28
On topic: Hon har en poäng; det finns en risk att man, om man ägnar alldeles för mycket tid åt att kontemplera sina problem snarare göder och föder än löser dem. Men hon har bara EN poäng av flera möjliga; det är ganska lätt att se på någon utifrån och tro att man vet Precis Allt(tm) om hur personen har det - och att det är så bra att han/hon inte borde "få" eller "kunna" må dåligt - fast man i själva verket inte vet mer än hälften. Och vem bestämmer när/hur/varför någon "får" må dåligt egentligen? Du? Jag? Psykakuten? Oprah? Linda Skugge? Man måste inte vara våldtäktsoffer, alkoholistbarn, mobbad i skolan/på arbetet och drabbad av cancer på en gång för att "få" må dåligt.Det kan jag hålla med om, men jag hör minst en eller två gånger i veckan ungdomar som klagar över deras ångest och hur jobbigt deras liv är. Jag har aldrig kännt så iof. så jag kan ha svårt att föreställa mig hur deras situation kan vara men så illa kan det väll ändå inte vara att alla dessa ungdomar jag hör klaga har det så illa ställt. Det där blev väldigt luddigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

JustinCredible
2006-02-08, 21:28
Ehm hon självömkar ju mest av alla. "Det här är inte en bok" är ju en 300 sidors helgondagbok.

Pretender
2006-02-08, 21:29
Jag gillade speciellt den krönikan hon skrev om "kärringarna som jobbar på apoteket" :rolleyes:... verkar inte finnas någon som inser att apotekaren är en viktig del i kedjan och faktiskt kan "lite grann" om läkemedel och är noggranna för att undvika komplikationer. *grr27*

Yankeee
2006-02-08, 21:30
Det är väl ingen nyhet att folk gnäller och mår dåligt över minsta lilla idag. Dessutom räcker det tydligen med att inte ha råd med en goose-jacka för att bli sjukskriven. Jag fasthåller vid mitt "stfu". Gnäll inte så förbannat.

Sonny
2006-02-08, 21:31
Fan va svårt kolozzeums medlemmar har att hålla sig till ämnet :D

Sonny
2006-02-08, 21:32
Det är väl ingen nyhet att folk gnäller och mår dåligt över minsta lilla idag. Dessutom räcker det tydligen med att inte ha råd med en goose-jacka för att bli sjukskriven. Jag fasthåller vid mitt "stfu". Gnäll inte så förbannat.Sant.

Pretender
2006-02-08, 21:34
Fan va svårt kolozzeums medlemmar har att hålla sig till ämnet :D

Sorry, jag har burit på min ilska så länge ;)

Ninjasmurf
2006-02-08, 21:37
Hon hade rätt i en sak dock, ungdomar måste lära sig stänga av mobilen ibland och bara vara...
Resten hon skrev var mest dravel för att väcka uppmärksamhet.

fat_joe
2006-02-08, 21:38
Vill även tilläga att det är stor skillnad mellan att "må dåligt" och gå igenom en rejäl deppression.

Loke
2006-02-08, 22:15
Jag hoppas att alla inser att hennes texter oftast är dravel som är gjort för att spela på folks känslor. Hela texten är ju bara en omfomulering av "När jag var ung fick jag gå 2 mil till skolan i snöstorm..." Texten riktar sig mot en stereotyp som jag tvivlar på ens existerar i verkligheten. Det enda kloka är att skita i det Linda Skugge skriver, låt henne dö ut likt en dålig tråd. Skriv inga hatmejl, ge inget beröm. Diskutera inte ens det hon skriver på bussen med en kompis.

Goddaniel
2006-02-08, 22:30
Känner mig inte direkt träffad men hon låter som en riktigt tragisk människa med ålderskomplex som Allan även påpekade.

Squatinator
2006-02-08, 22:34
Vill även tilläga att det är stor skillnad mellan att "må dåligt" och gå igenom en rejäl deppression.

word!

Från vad jag har märkt också så är det de som mår dåligt som inte pratar så mycket om det. De har blivit så vana vid känslotillståndet att alltid må lite skit att de inte pratar så mycket om det medan andra snorungar som känner sig lite deppade en enda kväll helt plötsligt ringer folk o berättar att de inte vill leva mer.

Jag vet själv från mina egna erfarenheter att jag brukade/är väldigt lättordat över att jag mår jävligt skit som regel. Det blir mest att man skämtar bort det med "Ja, det är väll att vi går till synagogan för lite och fotar för få infiltrationsjudar, übersteleujtnant." :) Men det är så skrattretande att en del ungar förklarar för världen hur dåligt de har. Inte för att vara självgod(?), men de borde prova att ha depression och ADHD och sen försöka plugga medan alla gnäller på dig att du är för lat/oduglig/mmm för att du inte orkar eller kan koncentrera dig på studier och ha en farsa som var alkoholist och bli mobbad i skolan under typ hela skolgången. Det som händer är att man blir missbrukare, död eller bodybuilder... med jäkligt dålig humor *flex*

I vilket fall så helst så ska jag till läkaren nu i februari efter att ha väntat o väntat på att få prata lite med dom, kanske får roliga piller att knapra på :)

Srednq
2006-02-08, 22:52
hon har ju rätt. de räcker att läsa insändarna. folk gnäller över ALLT!
sömnproblem pga mobiltelefoner? stäng av skiten. så, de blir 300 kr för den diagnosen. e de så svårt å fatta?
har kompisar som fick alfa-kassa efter dom slutat lumpen och klagade på att dom inte hade tillräkligt med pengar. jaha? har du gjort något för att förtjäna pengar? nä du sitter framför datorn hela dagen hemma hos morsan.
i en av insändarna i metro idag stod det att centern vill sluta ha arbetsskyddsavtal (?) för personer under 26 år. ska jag säga till på jobb i morgon: ni vet va ni ska göra va för de e inte säker jag e här efter middag?
jättekul jobb? nä men helt okej jobb kan du hitta. tro inte att du rullar skrattande ur sängen på morgonen va fan du än jobbar med.

Skärp er, för fan! Skaffa er lite verklighetsuppfattning!

nog de bästa jag läst på hela veckan. och de gäller dig. å dig å du där borta med.

de är gratis att gå i skolan i sverige. fan du får tom betalt för att gå där. så vad klagar du på?

inser att jag driver ifrån lite här å där man de skiter jag i för nu ska jag sova

Big_Vik
2006-02-08, 22:55
Det är väl ingen nyhet att folk gnäller och mår dåligt över minsta lilla idag. Dessutom räcker det tydligen med att inte ha råd med en goose-jacka för att bli sjukskriven. Jag fasthåller vid mitt "stfu". Gnäll inte så förbannat.

Jävla mouudde! Men du har onekligen en poäng där. :thumbup:

Jense
2006-02-08, 23:00

allan

tja men det är fortfarande ett jävla gnällande på kentungdommarna och deras miserabla liv. jävla veka skitungar, håll käften och sitt ner

Tolkia
2006-02-09, 00:27
Ehm hon självömkar ju mest av alla. "Det här är inte en bok" är ju en 300 sidors helgondagbok.
Poäng där. Jag skulle vilja påstå att Skugge gör ungefär som alla som när de uppnått medelåldern börjar dilla om hur fantastiskt det är att vara UNG OCH OBEKYMRAD - fast tvärt om. Först koketterade hon med vilken ångest hon hade/hade haft över allt och inget, nu koketterar hon med sin indignation över hur folk har ångest för allt och inget ... och tjänar pengar på DET istället. Samtidigt som de första alstren fortfarande säljer, ironiskt nog - skulle hon vara konsekvent skulle hon väl dra in alla sina tidigare jagharångestjämtochärräddföralltochvillhelstbarask adamigmednågotvasst-alster, eller?

Visst finns det något slags "ångestkult" både bland unga och bland vuxna (den är f.ö. inte något nytt; ta myten om den lidande konsnären, t.ex., som funnit i evigheter), men det retar mig lite när de som aktivt varit med och skapat kulten senare beter sig som om de aldrig haft något med denna UPPRÖRANDE OBSCENITET att göra, typ.

Vidare kan man ju fråga sig om tonåringar under någon tidsperiod varit kända för att ha sinne för proportioner? Det är nog ganska många högst väletablerade, småborgerliga svenssons som har en bakgrund som självmordsromantiker.

PePPinO
2006-02-09, 00:32
Det där skiten är ju endast skrivet flr att få igång en dissution, o göra folk upprörda åt båda håll!

Hnke
2006-02-09, 00:45
Jag vet inte vad jag ska tycka... håller med alla o speciellt yankeees: STFU

MacLeod
2006-02-09, 01:07
Det är helt jävla otroligt att hon öht uttalar sig om att ha ångest och må dåligt när hon började sin jävla karriär med att enbart klaga och ha ångest på precis allt runt om henne själv. Inte lätt för kids här att veta men så är det.

Hon hade ångest över att hon var ful o andra så vackra, hatade folk med barnvagnar osv osv. Nu sitter hon där med två jävla ungar och är fortfarande ful, och skriver samma risiga jävla piss som vanligt.
Så fruktansvärt jävla mediakåt att hon ställer upp i Bon utan smink med barnfödarärr och hela baletten, bara för att sen få vara med i precis alla tv-soffor och snacka om sin nya bokjävel och om hur många det är som ser upp till henne.

Linda Skugge, Jonna Bergh och Fredrik Virtanen är alla stöpta i samma äckliga form! Jag kan fan inte förstå hur dom kom dit dom kom idag.

grisbil3n
2006-02-09, 01:52
Jag läste lite i hennes blogg en gång, där skrev hon ingående om sin pågående rännskita. Jag vill inte läsa mer av Skugge.

A.Pahkamaa
2006-02-09, 01:54
http://istheshit.net:8000/inymajxl.jpg

Om man bortser från att det är Skugge som skrivit texten, så är den faktiskt ganska vettig. Det har blivit en jävla grej bland vissa kids att må dåligt utan direkt anledning...

grisbil3n
2006-02-09, 01:54
Det är helt jävla otroligt att hon öht uttalar sig om att ha ångest och må dåligt när hon började sin jävla karriär med att enbart klaga och ha ångest på precis allt runt om henne själv. Inte lätt för kids här att veta men så är det.

Hon hade ångest över att hon var ful o andra så vackra, hatade folk med barnvagnar osv osv. Nu sitter hon där med två jävla ungar och är fortfarande ful, och skriver samma risiga jävla piss som vanligt.
Så fruktansvärt jävla mediakåt att hon ställer upp i Bon utan smink med barnfödarärr och hela baletten, bara för att sen få vara med i precis alla tv-soffor och snacka om sin nya bokjävel och om hur många det är som ser upp till henne.

Linda Skugge, Jonna Bergh och Fredrik Virtanen är alla stöpta i samma äckliga form! Jag kan fan inte förstå hur dom kom dit dom kom idag.

Ord! Så det visslar om det.

Yes
2006-02-09, 02:35
Tonårsproblem må visserligen vara löjliga men Skugges syn på livet kan nog bäst beskrivas som äcklig.