handdator

Visa fullständig version : Köttfunderingar!

emmzan
2002-09-15, 08:42
Hur smakar egentligen nyslaktat kött, dvs kött som inte hängts och mörats innan man äter det?

Åse Columbus
2002-09-15, 08:47
jag tycker det är gott...

kannibalen

Andy
2002-09-15, 12:07
Snälla, säg att du inte tänker plocka med dig från dina dissektionssession. :nono:
Det finns gränser för hur hardcore man får bli :D :D

Sverker
2002-09-15, 16:12
Absolut nyslaktat innan rigor mortis ( likstelhet ) lär vara det möraste köttet.
Kött där rigor mortis precis kommit lär vara det seeeegaste som finns:D .

För att påskynda nedbrytningen av muskelfibrer så skickar man ju ström genom den nyslaktade grisen som sedan hänger i två dygn innan styckningen.
Ungnöt kräver däremot att det hängs eller snarare styckas och vakuumpackas i 4 veckor innan det är tuggbart.
Vad som krävs är att pH sjunker i muskeln och det proteolytriska enzymerna i lysozomerna kommer ut i cellsaften och börjar kapa upp muskelfilamenten.

Smakbildningen är ett annat kapitell. detta är den mörande processen.

Sverker
2002-09-15, 17:57
Vad skriver jag egentligen:confused: emmzan har ju full koll på rigor mortis men nu börjar jag bli förvirrad.
Mycket av smaken i kött är ju nedbrytnings produkter under mörningen under flera dagar så då borde ju alldeles färsk kött inte smaka något.
Är det smakrikt ? Enligt Åse Columbus är det mycket gott så nu är det flera som undrar, för jag har aldrig ätit sådant kött

emmzan
2002-09-15, 22:43
Originally posted by Andy
Snälla, säg att du inte tänker plocka med dig från dina dissektionssession. :nono:
Det finns gränser för hur hardcore man får bli :D :D

:devil: