Visa fullständig version : Köttfunderingar!
Hur smakar egentligen nyslaktat kött, dvs kött som inte hängts och mörats innan man äter det?
Åse Columbus
2002-09-15, 08:47
jag tycker det är gott...
kannibalen
Snälla, säg att du inte tänker plocka med dig från dina dissektionssession. :nono:
Det finns gränser för hur hardcore man får bli :D :D
Absolut nyslaktat innan rigor mortis ( likstelhet ) lär vara det möraste köttet.
Kött där rigor mortis precis kommit lär vara det seeeegaste som finns:D .
För att påskynda nedbrytningen av muskelfibrer så skickar man ju ström genom den nyslaktade grisen som sedan hänger i två dygn innan styckningen.
Ungnöt kräver däremot att det hängs eller snarare styckas och vakuumpackas i 4 veckor innan det är tuggbart.
Vad som krävs är att pH sjunker i muskeln och det proteolytriska enzymerna i lysozomerna kommer ut i cellsaften och börjar kapa upp muskelfilamenten.
Smakbildningen är ett annat kapitell. detta är den mörande processen.
Vad skriver jag egentligen:confused: emmzan har ju full koll på rigor mortis men nu börjar jag bli förvirrad.
Mycket av smaken i kött är ju nedbrytnings produkter under mörningen under flera dagar så då borde ju alldeles färsk kött inte smaka något.
Är det smakrikt ? Enligt Åse Columbus är det mycket gott så nu är det flera som undrar, för jag har aldrig ätit sådant kött
Originally posted by Andy
Snälla, säg att du inte tänker plocka med dig från dina dissektionssession. :nono:
Det finns gränser för hur hardcore man får bli :D :D
:devil:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.