Logga in

Visa fullständig version : Mycket dynga.

Steelan
2006-02-08, 17:50
Hejsan *rolleyes*

Skulle ni administratörer kunna göra mig och många andra tjänsten att försöka spola bort all goja i trådarna. Folk upprepar, skriver många threads istället för en, skriver om sig själv (vad de klarar, väger etc) när tråden inte handlar om dem.

Jag börjar blir riktigt less på sådan läsning. Det känns som väldigt många postar bara för att de ska synas och få fler inlägg. Ofta lägs det till helt onödiga kommentarer. Som jag ser det ska ett professionellt forum hållas professionellt och med lite mer strickt ordning skulle läsningen bli mycket mer effektiv eftersom man slipper ladda sida efter sida med saker man redan läst.

/ Ett par irriterande ögon.

Genesis
2006-02-08, 17:51
Tyst Jörgen.

Tricklev
2006-02-08, 17:52
Du kan lägga folk på ignore, problem löst.

Skulle dom göra kolo striktare än det är skulle dom förstöra det.

Spannmål
2006-02-08, 17:52
Jag håller med.

T.ex. CERBERUS är bra på att gå offtopic.

Steelan
2006-02-08, 17:55
Tricklev: Det är mycket möjligt att folk som ofta skriver saker som inte borde finnas med, enligt mig, så kan de i andra fall säkerligen skriva något intressant. Av den enkla anledningen ska man inte behöva sätta folk på ignorelista.

MasterChief
2006-02-08, 17:58
Hejsan *rolleyes*

Skulle ni administratörer kunna göra mig och många andra tjänsten att försöka spola bort all goja i trådarna. Folk upprepar, skriver många threads istället för en, skriver om sig själv (vad de klarar, väger etc) när tråden inte handlar om dem.

Jag börjar blir riktigt less på sådan läsning. Det känns som väldigt många postar bara för att de ska synas och få fler inlägg. Ofta lägs det till helt onödiga kommentarer. Som jag ser det ska ett professionellt forum hållas professionellt och med lite mer strickt ordning skulle läsningen bli mycket mer effektiv eftersom man slipper ladda sida efter sida med saker man redan läst.

Varför ens öppna tråden om du blir less?

egge
2006-02-08, 18:08
Finns en report-knapp.

Vad händer om man har ngn på ignore? Ser man inte personens posts då?
Känns ju som man kan missa sammanhanget i trådarna då.

Cerberus
2006-02-08, 18:15
Jag håller med.

T.ex. CERBERUS är bra på att gå offtopic.

vadå :P har jag gjort det? Omedvetet i så fall...säg gärna till mig i tråden eller via PM om jag gör det. Hellre att du säger till mig än att folk snackar om mig i andra trådar utan att jag vet om det..

:)

Lalla
2006-02-08, 18:20
Men det är ju bara o hålla tassarna borta från "Allmänt" o skippa trådar som ser ointressanta ut...
Sim salabim! ;)

z_bumbi
2006-02-08, 18:21
Rapportera inlägg så får vi syn på dem snabbare.

De som vet med sig att de skriver off-topic i seriösa trådar kan ju fundera en gång extra på om det hör hemma där, om det ska ligga i en egen tråd eller om det kanske t o m inte ska skrivas alls.

Att det blir flera trådar om samma typ av ämne har nog alla forum i hela världen försökt att hindra utan framgång, det får man leva med.

Vad händer om man har ngn på ignore? Ser man inte personens posts då?
Känns ju som man kan missa sammanhanget i trådarna då.

Testa och se vad som händer, det ska gå att återställa men jag har aldrig testat funktionen och tyvärr kan jag inte göra det som moderator heller.

skaparn
2006-02-08, 18:25
Varför ens öppna tråden om du blir less?

Jag väger för övrigt ca 70 kg och klarar just ingenting.

tossefar
2006-02-08, 18:30
Jag väger för övrigt ca 70 kg och klarar just ingenting.
Jag med!

Känns ju underbart när en 40-postare berättar för oss andra hur vi ska agera på forumet.

z_bumbi
2006-02-08, 18:48
Känns ju underbart när en 40-postare berättar för oss andra hur vi ska agera på forumet.

Det är betydligt skummare när någon som har 500 inlägg och har varit reggad i ett år frågar över basgrejer i träningsdelen, vilket har hänt ett otal gånger.

Antalet inlägg har alltså inte så mycket med något att göra.

Ninjasmurf
2006-02-08, 18:54
Tycker folk brukar hålla sig till ämnet väldigt bra i dom flesta trådar. Förutom i Allmänt forum delen, men det är väl nästan meningen med denna delen av forumet.

Piranha
2006-02-08, 18:55
Sen allmänt forum tillåts vara lite oseriöst och här snackar myyyyyyyycket skit.

Är man intresserad av kost = kostdelen , diet = dietdelen.

Alla dem avdelningarna tillåter inte spam.

Välkommen till allmänt forum.

Piranha
2006-02-08, 18:56
Apropå dynga.

När skall vi få se Bumbi på bild utan skägg.

egge
2006-02-08, 20:11
Testa och se vad som händer, det ska gå att återställa men jag har aldrig testat funktionen och tyvärr kan jag inte göra det som moderator heller.

Testade men det hände ju inget. Fick bara detta meddelande: Sorry z_bumbi is a moderator/admin and you are not allowed to ignore him or her.
*innocent*

Steelan
2006-02-08, 20:17
Jag kan inte se att jag skrivit att jag syftade på allmänt forum, dock tyckte jag att själva tråden passade att lägga här.

z_bumbi: Jag uttryckte mig fel. Menar att i en tråd kan det komma många onödiga posts. Har full förståelse att det är svårt att se till att trådar inte återkommer.

Dipset_
2006-02-08, 20:31
Hejsan *rolleyes*

Själv så tycker jag att jag endast ser dynga i allmänt trådarna, Och spelar värkligen det så stor roll för dig (det är väll därför det heter allmänt) ? Bryr du dig värkligen om någon kommer offtopic i te.x "är hon snygg eller inte pollen" ? Det viktigaste är att man får bra info i dom övriga forumdelarna som tex kost & näring, och det tycker jag att man får.

Spannmål
2006-02-08, 20:36
Dynga är kanske ett starkt ord men ofta (!!) i de seriösa trådarna svarar folk på saker som inte hör frågan till eller skriver samma sak som redan konstaterats (pga att de inte läser trådarna innan de stänker in ett svar?). Detta gör att trådarna blir vansinnigt långa och det blir mkt dödläsning innan man hittar något som faktiskt berör ämnet.

Steelan
2006-02-08, 21:13
Själv så tycker jag att jag endast ser dynga i allmänt trådarna, Och spelar värkligen det så stor roll för dig (det är väll därför det heter allmänt) ? Bryr du dig värkligen om någon kommer offtopic i te.x "är hon snygg eller inte pollen" ? Det viktigaste är att man får bra info i dom övriga forumdelarna som tex kost & näring, och det tycker jag att man får.

Du verkar ha dålig uppfattningsförmåga om du ursäktar mig. Jag syftade inte på allmäna forumet.

Dumleman
2006-02-08, 21:17
Dynga är kanske ett starkt ord men ofta (!!) i de seriösa trådarna svarar folk på saker som inte hör frågan till eller skriver samma sak som redan konstaterats (pga att de inte läser trådarna innan de stänker in ett svar?). Detta gör att trådarna blir vansinnigt långa och det blir mkt dödläsning innan man hittar något som faktiskt berör ämnet.
Japp en tråd går egentligen i cykler om sådär 10 sidor. En tråd som är 60 sidor lång säger sällan mer än en tråd på 10 sidor *min nylanserade tråd-teori*.

z_bumbi
2006-02-08, 21:18
z_bumbi: Jag uttryckte mig fel. Menar att i en tråd kan det komma många onödiga posts. Har full förståelse att det är svårt att se till att trådar inte återkommer.

Jo jag är med på vad du menar, rapportera inläggen ifråga så hinner vi kanske plocka dem i tid. Om det kommit 10 inlägg på rad som tagit en annan riktning så är det inte lönt att lägga ner tid på att rensa.

Sen blir det alltid brus på ett forum och man får lära sig att sålla men det är även allas uppgift att faktiskt tänka lite på hur de skriver.

Allan
2006-02-08, 21:31
Det här är bara gnäll. Ge mig konkreta exempel. Jag kan inte påminna mig att jag sett särskilt många reports av trådstartaren. Kolozzeum är ett stort forum, men det är också ett levande forum. Att folk kapar trådar och bidrar med ovidkommande lär du få leva med - det blir så med hundratals nya trådar varje dag.
Ge mig exempel på professionella forum då - så får vi se vad du menar. Men kom ihåg att Kolozzeum inte primärt är ett forum för folk som tillbringar sina dagar framför datorn, och oftast inte ens på andra forum.

allan

Steelan
2006-02-08, 21:36
Jag har ingen stor erfarenhet av träningsforum och vet inte hur man rapporterar en post. Jag tyckte det var lämpligt att skriva en sådan tråd för att dels uppmana andra och dels få reda på vad man kan göra åt det. Jag tycker dessutom att kolozzeum är ett bra forum. Dock verkar de flesta inte vara rent nybörjare här på forumet iom att det är många som har väldigt många posts och varit med ett tag.

Jorgen
2006-02-08, 21:39
Tryck på http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/buttons/report.gif om du vill rapportera en post.

tossefar
2006-02-08, 21:40
Jag har ingen stor erfarenhet av träningsforum och vet inte hur man rapporterar en post. Jag tyckte det var lämpligt att skriva en sådan tråd för att dels uppmana andra och dels få reda på vad man kan göra åt det. Jag tycker dessutom att kolozzeum är ett bra forum. Dock verkar de flesta inte vara rent nybörjare här på forumet iom att det är många som har väldigt många posts och varit med ett tag.

Vi VILL inte göra något åt saken. Det är som det för att majoriteten vill ha det så. Och det är fabulicious! Så ta ditt gnäll till ett annat forum eller acceptera kolo för vad det är. Hälften absolut seriositet och hälften vuxendagis :thumbup:

Allan
2006-02-08, 21:42
Steelan har en poäng som förtjänar betonas. Det är i Allmänt ribban ska ligga lågt - i de övriga forumen är vi beroende va medlemmarnas hjälp för att hålla nivån.

allan

Jorgen
2006-02-08, 21:43
Vi VILL inte göra något åt saken.
Vilka vi?

tossefar
2006-02-08, 21:48
Vilka vi?
Jag och kwon, vi älskar trams. Och jörgen. :em:

emmzan
2006-02-08, 22:36
Apropå dynga.

När skall vi få se Bumbi på bild utan skägg.

Never in your life.

JJ
2006-02-08, 22:48
Never in your life.

Är det så illa?

tossefar
2006-02-08, 22:50
Är det så illa?
Varför tror du att emmzan slog ihjäl grisen? Inte var det lycka.

Pez
2006-02-08, 23:20
Kolozzeum är inte en databas - Kolozzeum är ett diskussionsforum, med lite mer än 11000 medlemmar och en bit över 2000 inlägg postade om dagen. Att en del av de 2000 inläggen inte kommer falla alla av de 11000 medlemmarna i smaken.. känns ofrånkomligt.

Spam i de seriösa kategorierna ses inte med blida ögon av staffen, men spammande medlemmar är som små snattande äldre tanter i en Ica Maxi - det finns helt enkelt för många för att vi ska knipa varenda jävel varje gång dom fuckar upp. Ett visst svinn får man räkna med.

aliquis
2006-02-09, 01:47
Hejsan *rolleyes*

/ Ett par irriterande ögon.Hur skulle administratörerna hinna med det? Vilken goja skall bort? Vad säger att forumet skall vara professionellt? Jag trodde det var "Mötesplatsen för dig som tränar". Fast jag är helt klart skyldig till "upprepar" eftersom jag egentligen inte vet vad jag gör här och ibland inte orkar läsa hela tråden/allt/..

Men visst har du rätt, och jag har själv klurat på problemet och funderat på att sätta upp en mailinglista utan allmänt, journaler, bilder, videoklipp (som inte har med träning att göra då..), korta inlägg i stil med "så gör jag" (mer artikelbetonat, skriv allt i ett inlägg och inte flera..), osv.
Dock gärna med strikta regler mot signaturer, top posting, "långa" rader (kanske inte så hemskt iofs, menar på bredden då före radbrytning.), och jag vet inte hur många som skulle "klara av" den biten.
Det krävs ju dessutom en mailklient som är någotlunda bra på att klara av trådar.

Det rör sig mest om att få ändan ur och fixa det, egentligen har jag ju massa fritid men jag har svårt att komma igång. Om det blir något av det vet jag inte heller om det är ok att tipsa om den här, och hur många som kan tänkas vara intresserade. Jag tycker dock det skulle vara så mycket enklare att följa och antagligen roligare att läsa. Sedan går det ju att ha arkiv på mailinglistor också.

Men det beror ju helt på vad man är ute efter, här spenderar ju folk det mesta av sin tid i allmänt, allmänt har ju verkligen blivit en lek o flamstråd så jag använder den som det och postar ointressant orelevant dynga bara för att jag kan och utifall att någon vill se den. Men man måste ju inte kolla i allmänt om man inte vill. Dock är väl kanske inte nivån perfekt i de andra delarna heller, men jag tycker den är helt ok.

Btw, är det ens folk som använder mailing listor längre? Jag följer några bsdlistor och det fungerar ju bra, men där är ju intresset något begränsat så oftast läser jag inte trådarna, men ibland dyker det ju upp något guldkorn.Rapportera inlägg så får vi syn på dem snabbare.

De som vet med sig att de skriver off-topic i seriösa trådar kan ju fundera en gång extra på om det hör hemma där, om det ska ligga i en egen tråd eller om det kanske t o m inte ska skrivas alls.

Att det blir flera trådar om samma typ av ämne har nog alla forum i hela världen försökt att hindra utan framgång, det får man leva med.

Testa och se vad som händer, det ska gå att återställa men jag har aldrig testat funktionen och tyvärr kan jag inte göra det som moderator heller.Men det är väl bara inlägg som bryter mot reglerna som man skall rapportera? Inte "det där inlägget tyckte jag inte gav så mycket"? ;)
Jag skriver nog en hel del som inte borde skrivas alls, jag borde inte ens vara på forumet, så sämst att sitta här o läsa dynga man redan vet om =P, man har ju sett det mesta, men någon enstaka gång kommer det ju något nytt.Själv så tycker jag att jag endast ser dynga i allmänt trådarna, Och spelar värkligen det så stor roll för dig (det är väll därför det heter allmänt) ? Bryr du dig värkligen om någon kommer offtopic i te.x "är hon snygg eller inte pollen" ? Det viktigaste är att man får bra info i dom övriga forumdelarna som tex kost & näring, och det tycker jag att man får.Är väl ungefär den uppfattningen jag får med. Skulle väl vara journaler som kan "glida ur" lite, men det gör det ju för att folk blir mer eller mindre vänner, och det är väl inget fel.

aliquis
2006-02-09, 01:50
Steelan har en poäng som förtjänar betonas. Det är i Allmänt ribban ska ligga lågt - i de övriga forumen är vi beroende va medlemmarnas hjälp för att hålla nivån.

allanKanske skulle döpa om Allmänt till "Övrigt" för sådant som inte passar in i resten och sedan ha ett "Klotterplank"?

Övrigt är ju dock ett lite luddigt begrepp. Iofs är det väl väldigt lite som inte passar in i de andra kategorierna. Jag hatar också att fasta i trådar på massa sidor, men det är ju mitt eget fel ;/

aliquis
2006-02-09, 01:53
Kolozzeum är inte en databas - Kolozzeum är ett diskussionsforum, med lite mer än 11000 medlemmar och en bit över 2000 inlägg postade om dagen. Att en del av de 2000 inläggen inte kommer falla alla av de 11000 medlemmarna i smaken.. känns ofrånkomligt.

Spam i de seriösa kategorierna ses inte med blida ögon av staffen, men spammande medlemmar är som små snattande äldre tanter i en Ica Maxi - det finns helt enkelt för många för att vi ska knipa varenda jävel varje gång dom fuckar upp. Ett visst svinn får man räkna med.Och som sagt, meningen (så som jag har uppfattat den, men vad vet jag) är väl inte att det skall vara ett "professionellt forum"? Men visst hade det sparat tid.

Det finns ju iofs det där ratingsystemet för att ratea trådar, men det används ju inte så mycket.

Jag spammar för mycket :/
Det gör jag jämt, överallt :(