Visa fullständig version : Prottepulver + havregrynsgröt
Är det något icke bra med att blanda, typ nu när jag kommer hem från ett träningspass så är jag hungrig och ska ha lite kvällsmat och väljer då lite havregrynsgröt men så vill jag ju ha lite protein också och blandar i prottepulver i mjölen som jag har på gröten, blir det nån konstig reaktion som inte är bra?
Toljanen
2006-02-07, 21:24
Är det något icke bra med att blanda, typ nu när jag kommer hem från ett träningspass så är jag hungrig och ska ha lite kvällsmat och väljer då lite havregrynsgröt men så vill jag ju ha lite protein också och blandar i prottepulver i mjölen som jag har på gröten, blir det nån konstig reaktion som inte är bra?
Varför blanda? Det är ju bara dricka att proteindrinken till gröten!
gör som du vill men jag brukar göra denna blandning före träningen då jag tänker på att havregryns gröten har långsam GI.
Efter träningen är det bättre med snabba kolhydrater och då är ju gröten inte det bästa.
King Grub
2006-02-07, 21:50
GI har inte så stor betydelse här heller; mängden kolhydrat är viktigare för återhämtning och glykogeninlagring än deras GI-värde.
GI har inte så stor betydelse här heller; mängden kolhydrat är viktigare för återhämtning och glykogeninlagring än deras GI-värde.
Så om man vill gå ner lite i vikt och inte äta ett riktigt mål mat extra så är det inte så dumt med 1.5 dl havre + 30gram protte + mjölk när man kommer hem. Finemang, det är ju så jävla gott.
1. Är det forfarande viktigt att proteinet är snabbt, eller är det i princip lika bra att äta spagetti med köttfärssås som att ta en gainer efter träningen?
2. Eller där förstör det höga fettinnehållet en snabb återhämtning?
King Grub
2006-02-08, 11:13
1. Kasein och vassle är i alla fall likvärdigt en timme efter träning. Övriga tillfällen och andra livsmedel som källor till aminosyror är inte studerade i samband med styrketräning.
2. Allra närmast efter träning kanske man vill undvika fett för att inte göra magsäckstömningen långsammare än nödvändigt. Att helt undvika fett hela näringsfönstrets tid är nog ett misstag, då även intramuskulära triglycerider förbrukas vid ansträngning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.