handdator

Visa fullständig version : Ljudnivå!

paddanboy
2006-02-07, 17:32
Ljudnivån på gymmet där jag tränar är relativt högt, vilket fått mig att bära hörselskydd iform av skumproppar.

Detta pga att jag har ökande tinitusvolymer som härjar bakom hörnet, och de kan gärna stanna där!

Musiken är lite för hög, när folk tränar så släpps vikter och dyligt som skapar oväsen...

Är ljudet för högt på ditt gym?
Varför tas inte buller på större allvar i samhället?

Wennerberg
2006-02-07, 17:34
Äh vafan be dem sätta på metallica elelr något, hade gett min hemgjorda bombsamling för att få gymmet att spela högre och bättre musik

Nejv
2006-02-07, 17:36
Har också tinnitus. Nu när jag tränar på ett lite mindre gym är det inga problem. Tidigare var det rätt jobbigt. Man måste ju vara ultraförsiktig med öronbesvär.

Runda Grodan
2006-02-07, 17:38
Musiken är för hög eftersom den är kass. Det är sån där "ödz, ödz, ödz, ödz, ödz - musik". Tror inte att det är någon som gillar den, eller kanske ett par som är dumma i huvudet.

Lullig
2006-02-07, 17:42
Man kan ju inte komma till ett gym och sen styra och ställa oÒ

Jorgen
2006-02-07, 17:58
Man kan ju inte komma till ett gym och sen styra och ställa oÒ
Jag kan.

Wennerberg
2006-02-07, 17:58
jo om man har en bomb i väskan kan man, på med ill nino annars smäller det som fan i väggarna här ve

babyshambles
2006-02-07, 18:02
För hög musik på gymmet är inget problem. Men Grazy Frog, Schnappi och Hej Hej Monika låten däremot... *grr*

z_bumbi
2006-02-07, 18:04
Jag kan.

:D

I den vanliga avdelningen är volymen lagom.

I konditionsavdelningen gillar jag inte alltid volymen men där är jag å andra sidan inte så länge.

Lyftarrummet låter ganska mycket när vikter far i golvet/ställningar men musikvolymen kan man själv reglera så den biten är det ingen fara med där.

raZmus
2006-02-07, 18:06
Jag skadade öronen för något år sedan. Var väldigt känsligt i säkert över ett år efter det. Då var det jobbigt att vara på gymmet ibland, kommer ihåg att jag tänkte samma tankar då, varför buller inte tas på allvar ungefär. Nu när mina besvär är det inget jag tänker på längre. Det är nog helt enkelt svårt att förstå problemen om man inte själv har haft dem.

Fartman
2006-02-07, 18:08
Nä, den är nära perfekt. Det blir aldrig för hög musik längre nu när volymdrevet på stereon är spärrad.

paddanboy
2006-02-07, 18:09
Mja, det är ju inte så att jag får ont i öronen eller liknande, eller kanske i vissa fall. Men man har ju sen flera år tillbaka sett höga ljudvolymer som ett hot, därför är man försiktig.

Även om de sänkte musiken, skulle detta inte hjälpa. Då skulle man behöva lära folk att vara mindre vårdslösamma, så de blir nog att använda skummisarna i fortsättningen också =)

Wennerberg
2006-02-07, 18:10
jag blir taggad som fan när de tät hög msuik, gärna metal, låt skiten avar på

Batman
2006-02-07, 18:59
Visst spelar dom för hög musik på mitt gym oxå.
Dom som jobbar där borde förstå det när det ofta är någon som bär iväg högtalaren som står vid dom lite mer manliga vikterna och gömmer den i ett hörne.

Jag har även märkt att min koncentrationsförmåga påverkas nått enormt av alla ljud omkring, oftast kör jag med freestyle men att höra 2 ljud sammtidigt blir bara gröt och träningen får lida.

Jag tränar som bäst när det är tyst och ingen hör mig stöna.

hahavaffan
2006-02-07, 19:03
Högt och hårt, så ska det va! Jag bestämmer ljudnivån. Ibland sänker kärringarna, men då går man och höjer igen. Enkelt!

Avesta
2006-02-07, 19:13
Musiken är för hög eftersom den är kass. Det är sån där "ödz, ödz, ödz, ödz, ödz - musik". Tror inte att det är någon som gillar den, eller kanske ett par som är dumma i huvudet.
HAHA!

Marran
2006-02-07, 19:35
Ni ska vara glada att ni får ha musik över huvud taget.På mitt gym där jag tränar har vi haft musik hela tiden,men nu har dom monterat upp en tv och har ljud på den istället sammtidigt som dom visar Eurosport(inge vidare träning till OS då alla kommer att hänga vid tv´n :P) eller MTV.

I början var det bra för då spelade dom skivor,sedan tog dom fjärrkontrollen till sterion och spelade radio musik istället på för låg volym men det kunde man ju acceptera,fast nu vet jag inte om jag vill köpa nått nytt gymkort när mitt går ut på det där gymmet nå mer.

babyshambles
2006-02-07, 19:38
Ni ska vara glada att ni får ha musik över huvud taget.På mitt gym där jag tränar har vi haft musik hela tiden,men nu har dom monterat upp en tv och har ljud på den istället sammtidigt som dom visar Eurosport(inge vidare träning till OS då alla kommer att hänga vid tv´n :P) eller MTV.

I början var det bra för då spelade dom skivor,sedan tog dom fjärrkontrollen till sterion och spelade radio musik istället på för låg volym men det kunde man ju acceptera,fast nu vet jag inte om jag vill köpa nått nytt gymkort när mitt går ut på det där gymmet nå mer.
MP3-spelare?

Marran
2006-02-07, 19:53
Jag tycker inte att man ska behöva ta med sig en mp3 spelare för att få lyssna på musik när man gymmar.Men visst så vore det ett alternativ,om det inte nu var så att jag bara har mp3 på min mobiltelefon som är lika stor som en lastbil.Svårt att få den att ligga still i fickan på träningsbyxorna.

Nucleus
2006-02-07, 20:47
MP3-spelare?
yeah no doubt.

På mitt gym spelar dom typ tråkig chartmusic *cry*

så Ipod nano med mycket hårdrock funkar för mig.
Ju hårdare musik ju bättre funkar det när jag kör styrketräning.
nu gymmar jag mycket till Pantera, typ vulgar display of power och far beyond driven, SKITBRA :)

/N

Loke
2006-02-07, 20:55
På mitt gym frågar man de andra som är där om musiken och volymen är ok om man går och fipplar med stereon. Om någon där inne inte vill ha musik så brukar man göra en kompromiss och låta ljudet vara riktigt lågt. Det har aldrig varit nåt problem med det så vitt jag vet.

Därmot vet jag att vissa går dit och vrider upp volymen högt som fan när de är själva där, vilket stör grannarna.

Cinna
2006-02-07, 20:57
Äh blir det för högt går man å sänker, inte svårare än så!

Större problem är när funkklassen i salen bredvid drar på så speglarna skakar, skulle inte vilja stå under den högtalaren *screwy*

kneger
2006-02-07, 21:05
köp Koss Spark Plug och en mp3, sen sätter du på din musik du vill ha, med låg volym, man hör inget annat än bara den lugna fina musiken, skit bra!

z_bumbi
2006-02-07, 21:06
Större problem är när funkklassen i salen bredvid drar på så speglarna skakar, skulle inte vilja stå under den högtalaren *screwy*

Ett känt problem som många gym inte verkar bry sig om.
http://ebib.arbetslivsinstitutet.se/arb/2000/arb2000_21.pdf

Cinna
2006-02-07, 21:11
Ett känt problem som många gym inte verkar bry sig om.
http://ebib.arbetslivsinstitutet.se/arb/2000/arb2000_21.pdf

Tyvärr sant :(
Vi har nyligen köpt in ett öra till aerobicsalen, inte en dag för tidigt!
Nu fattas bara en till spinningen.

hum
2006-02-07, 22:26
Brukar få problem med ena örat ibland om jag köra långa och hårda pass. Brusar och sprakar vilket gör träningen rätt outhärdlig.

Gymmet har Rix FM på en fast ljudnivå vilken är lite i högsta laget för mig, men det funkar.

Alla ni som tjatar om hög volym, hoppas ni dör i plågsam tinnitus.

capoje
2006-02-07, 22:43
Va rädd om örona gott folk :)

Kan bli värre som det vart för mig :/

Får klara mig utan mp3 och bas vid datorn.

Rekomenderar också folk att börja med öronproppar på krogen vilket både jag och flera jag känner börjat med.

Men men :)