handdator

Visa fullständig version : Fördomar

paddanboy
2006-02-07, 17:29
Vad anser ni om påståendet att det finns fördomar om att atleter/vältränade/biffiga är dummare? Såsom snygga ses som dummare?

Jag har tänkt och anser själv att jag har denna fördom om muskelberg inte är värst smarta...

Man har aldrig sett en biffig politiker, vetenskapsman osv, de är kanske därifrån man fått allt ifrån?

Har ni samma fördom?

Yankeee
2006-02-07, 17:31
Man har aldrig sett en biffig politiker, vetenskapsman osv, de är kanske därifrån man fått allt ifrån?

Arnold?

Det KAN ju vara så att framgångsrika personer (som inte är i behov av en juste kropp) lägger sin tid på annat än träning.

Sve
2006-02-07, 17:32
Arnold?

idrottsministern i turkiet?

Ninjasmurf
2006-02-07, 17:32
Nix
Alla "muskelberg" jag mött har varit smarta...

Kwon
2006-02-07, 17:35
Det kan det väl vara så (ibland) att om man forskar inom något, så har man kanske inte tid att träna så mycket alt följa dieten.

Man kanske sitter fast i labbet och har tankarna på annat håll.

Allt har att göra med prioritering.

Pianister tränar oftast på pianot för att bli duktiga tex ist för att hänga i gymet.

Författare skriver och gör forskningar inom olika ämnen.

Men självklart finns det ju de som har tid för träning och rätt kost också!

Det beror ju på var man har sin passion.

Olika områden.

Vill man bli bäst (så bra man kan bli) inom ett enda område satsar man oftast all tid på just det området.

Sen finns det de som lägger ner tid på fler områden.

Kan tänka mig att Einstein inte hade några speciella tankar på att bli grofv när han skrev o tänkte i labbet.

Dumleman
2006-02-07, 17:36
Jag har en fördom och det är att alla muskelbärg tror de är smarta för om någon säger emot så får de en jeffla höger!

vhailor
2006-02-07, 18:20
Det beror nog inte på dumhet, utan nervositeten som framställer muskelberg som dumma. 90% av alla muskelberg är nervösa och osäkra och var mobbade i mellanstadiet.

Trance
2006-02-07, 18:22
Det beror nog inte på dumhet, utan nervositeten som framställer muskelberg som dumma. 90% av alla muskelberg är nervösa och osäkra och var mobbade i mellanstadiet.

Rätt likt min erfarenhet.

Dumleman
2006-02-07, 18:23
har du en källa på detta? Jag är fet så jag har inte vart mobbad utan jag åt allas mat
Men det här gäller ju inte fetton utan muskelberg :).

Wennerberg
2006-02-07, 18:25
Men det här gäller ju inte fetton utan muskelberg :).

Ja och jag påpekade det för att man skulle uppfatta att jag var nyfiken fast jag inte är ett muskelberg

vhailor
2006-02-07, 18:26
har du en källa på detta? Jag är fet så jag har inte vart mobbad utan jag åt allas mat

Källa? Detta fenomen kan du lätt undersöka själv. Prata med de riktigt grova på gymmet så kan du fort se tydliga signaler som mobbare nog plockade upp när de var barn. En vanlig åkomma är stamning och andra talfel.

bubbe
2006-02-07, 18:29
Källa? Detta fenomen kan du lätt undersöka själv. Prata med de riktigt grova på gymmet så kan du fort se tydliga signaler som mobbare nog plockade upp när de var barn. En vanlig åkomma är stamning och andra talfel.

jag har hittils inte träffat på någon mer välbyggd person som stammar. Men enligt din teori, självhävdelse att man har varit förtyckt som barn, ger en kraft
att åstadkomma stora resultat som vuxen. Slutsats, alla mobbade är idag dom mest framgångsrika inom sina intresseområden :confused:

vhailor
2006-02-07, 18:34
jag har hittils inte träffat på någon mer välbyggd person som stammar. Men enligt din teori, självhävdelse att man har varit förtyckt som barn, ger en kraft
att åstadkomma stora resultat som vuxen. Slutsats, alla mobbade är idag dom mest framgångsrika inom sina intresseområden :confused:

de "coola" grabbarna lirar fotboll och peakar på sin "livstopp" som 16-åringar med folkölsparty och utomhushångel med fjortonåriga tjejer. Sen växer de upp och arbetar på bandet på Volvo. De mobbade, blivande byggarna spelar Drakar & Demoner när de är 16, och peakar som 29-åriga biffiga dörrvakter som scorar med 17-åringar med falskleg. Framgångsrikt?

bubbe
2006-02-07, 18:35
men de "coola" grabbarna lirar fotboll och peakar på sin "livstopp" som 16-åringar med folkölsparty och utomhushångel med fjortonåriga tjejer. Sen växer de upp och arbetar på bandet på Volvo. De mobbade, blivande byggarna spelar Drakar & Demoner när de är 16, och peakar som 29-åriga biffiga dörrvakter som scorar med 17-åringar med falskleg. Framgångsrikt?

Du verkar ha en negativ livssyn, sluta upp med det!

sundvall
2006-02-07, 18:43
de "coola" grabbarna lirar fotboll och peakar på sin "livstopp" som 16-åringar med folkölsparty och utomhushångel med fjortonåriga tjejer. Sen växer de upp och arbetar på bandet på Volvo. De mobbade, blivande byggarna spelar Drakar & Demoner när de är 16, och peakar som 29-åriga biffiga dörrvakter som scorar med 17-åringar med falskleg. Framgångsrikt?

Intressant...

Fredrici
2006-02-07, 19:42

Egna erfarenheter? *popcorn*

Mvh Fredrik

Lizard
2006-02-07, 20:36
Kwon :thumbup:

Lizard

stahlberg
2006-02-07, 20:53
Jag är inget muskelberg (och har inte styrketränat alls sedan 1987). Däremot har jag träffat både ett och annat muskelberg - förstås främst styrkelyftare - de senaste 30 åren.

Jag håller inte med vhailor. Naturligtvis kan vi träffa på människor som börjat styrketräna för att de varit mobbade eller osäkra. Men dessa är alldeles säkert i minoritet. Det finns massor av orsaker till att man börjar styrketräna.

Dessutom är de största muskelbergen stora redan som unga. Det är inte säkert att mobbare ger sig på dem i första taget. Här tar jag igen gärna min f.d adept som exempel. När han var 13 år, 185cm lång och vägde 85-90 kg så var det inte så många som retade och förtryckte honom i skolan (då var han ännu helt otränad, och hade aldrig rört en skivstång).

Inte heller är muskelberg dummare än andra. Framförallt så blir man inte dummare när man får större muskler. Vi kan förstås utgå ifrån att många som styrketränar hårt är mera praktiskt än teoretiskt inriktade. Tvärtom gäller det för muskelberg (i alla fall om de samtidigt är toppar inom sin gren) det som enligt vetenskapliga undersökningar gäller genomsnittet av eliten i alla grenar : de är något intelligentare än "medelsvensson".

paddanboy
2006-02-07, 21:57
Haha ett roligt citat!

"de "coola" grabbarna lirar fotboll och peakar på sin "livstopp" som 16-åringar med folkölsparty och utomhushångel med fjortonåriga tjejer. Sen växer de upp och arbetar på bandet på Volvo. De mobbade, blivande byggarna spelar Drakar & Demoner när de är 16, och peakar som 29-åriga biffiga dörrvakter som scorar med 17-åringar med falskleg. Framgångsrikt?"

Det verkar som diskussionen spårat ur lite, jag pratar om att man ser muskelberg som dumma allmänt; fantatiker?

Tricklev
2006-02-07, 22:29

:laugh:

Klockrent citat, aningen cyniskt dock :MrT:

Tricklev
2006-02-07, 22:30
:thumbup: Och som vanligt har kwon en bra ide om det hela :thumbup: