Visa fullständig version : kalori funderingar
hej!
en pirog innehåller 380 kalorier och ja bränner ca 380 kalorier när jag springer 40 minuter. alltså behöver man springa 40 minuter bara för att bränna bort en enda pirog eller försvinner lite kalorier ur pirogen när man går på toa så de blir tex 200 kalorier kvar att bränna?
på ett yoghurt paket som har 0.2% fett innehåller ca 400 kalorier och en pirog där fett halten e betydligt mer ligger kalorihalten på ca 400 kalorier oxå.
frågan är: vad spelar de för roll att fetthalten e liten när kalorihalten e hög, har de någon effekt på förbränningen av fett?
tack på förhan :)
ps: sökte men hitta inte svaret så...
Cerberus
2006-02-07, 01:45
Grejen e att så länge du gör av med mer energi än du förbrukar så går du ner i vikt, punkt. Sen finns det massa sätt att göra det på.
Men i teorin kan du ju faktiskt dieta på pizza, godis, glass men då får du fanimej cykla o springa som en tok för att hamna på energiunderskott! Din kropp tar upp all näring från maten.
Ett tips är att hitta bra näringsrik mat som inte är så energität som typ pirog eller yoghurt. Bra mat som mättar är havregrynsgröt :D tillsätt proteindrink och du har en bra måltid :D
Tack för svaret cerberus, men det va inte riktigt de svar ja sökte. :)
King Grub
2006-02-07, 11:01
Du behöver inte "kvitta" allt du äter med motion; du har en basalmetabolism också, som förbrukar över 1000 kcal per dygn bara genom att ligga i sängen, plus mycket mer på det vid ett normalt liv. I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i total vila. Så fort du rör på dig kostar det också energi. Du förbrukar massor av energi dygnet runt, utan att motionera.
Dom såkallade "basala behoven" eller steg 1 i Maslows behovstrappa
userfriendly
2006-02-07, 18:25
Du tar upp en viktig sak när det gäller yoghurten o pirogen. Fetthalten talar inte alltid om if. en produkt är nyttig eller ej. Yoghurten innehåller nog mkt socker ist för fett.
Då kan man ju säga att ~1500kcal är redan "säkrade" som man kan äta "gratis" på en hel dag, utan att göra något speciellt alls? Dvs inget mer än att kanske gå runt i huset eller till och från bussen?
En annan sak jag har funderat på är hur mycket extra kalorier kroppen förbrukar i kyla? Hur mycket extra kalorier går det t.ex. åt att gå ~5km nu på vintern än på sommaren. Jag läste också någonstans att kunde man sänka rumstemperaturen ner till under 20 grader i rummet så gör man av med mycket fler kalorier i denna kyla, är det sant? Jag vet att det går åt energi att hålla uppe kroppsvärmen, men hur mycket är det egentligen?
Sry för dubbelpost, men edit knappen var borta :S
Då kan man ju säga att ~1500kcal är redan "säkrade" som man kan äta "gratis" på en hel dag, utan att göra något speciellt alls? Dvs inget mer än att kanske gå runt i huset eller till och från bussen?
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Räkna ut det och multiplicera med 1,2 får du ut hur många kalorier ungefär du förbrukar en vilodag.
Det låter dock som, rätta mig om jag har fel, att du är ganska ung och därför växer?
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Räkna ut det och multiplicera med 1,2 får du ut hur många kalorier ungefär du förbrukar en vilodag.
Det låter dock som, rätta mig om jag har fel, att du är ganska ung och därför växer?
Jag är 16, så ja, jag växer nog fortfarande :P
King Grub
2006-02-07, 20:40
Även om du skulle bli sjuk och helt sängliggande kan du äta runt en sådan mängd energi utan att gå upp i vikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.