handdator

Visa fullständig version : Min fars gamla högtalare

beckman88
2006-02-06, 19:12
jag har fått min pappas gamla högtalare, eller jag fick dom för typ 2 år sen...nu har ena elementet gått sönder på den ena, jag är ett fan för hög musik :hbang:

Nån som vet om man kan lämna in den för lagning eller är dom förstörda för evigt? :confused:

CC81
2006-02-06, 19:13
Det är ju bara att skruva ut dom och byta.....kolla mått och sånt så får du nog hjälp att hitta rätt i butiken.

Jarod
Troligtvis billigare att plocka isär och byta elementet själv. Att bara köpa det elementet som är paj brukar inte kosta någon skjorta.

Edit: Sen som vanligt

Kaboffastar
jag har fått min pappas gamla högtalare, eller jag fick dom för typ 2 år sen...nu har ena elementet gått sönder på den ena, jag är ett fan för hög musik :hbang:

Nån som vet om man kan lämna in den för lagning eller är dom förstörda för evigt? :confused:

vad är det för talare ?
Vilket av elementen har pajjat ? det kanske ud inte vet men.. är det en bas som katten rivit ränder så borde ju se det =P

Jarod
2006-02-06, 19:15
Förresten...såg din avatar. Om du spelat Thåström på stereon så kanske inte högtalarna är paj trots allt. Jag menar - det är ju svårt att höra skillnad på skit och skit.

:D

beckman88
2006-02-06, 19:24
Förresten...såg din avatar. Om du spelat Thåström på stereon så kanske inte högtalarna är paj trots allt. Jag menar - det är ju svårt att höra skillnad på skit och skit.

:D

Lite OT? :D

beckman88
2006-02-06, 19:25
12" element tror jag det är..vad kan sånna kosta?

bubbe
2006-02-06, 19:27
12" element tror jag det är..vad kan sånna kosta?

Om det är bra högtalare så vill du inte bara köpa ett element som har rätt passform. Det är många parametrar som skall stämma.

Fettecke
2006-02-06, 19:29
Om det är bra högtalare så vill du inte bara köpa ett element som har rätt passform. Det är många parametrar som skall stämma.

Precis, lådvolymen osv är hur viktig som helst för att ett element ska låta bra.!

det är som sagt inte bara att stoppa in en 12" och sen tro att det ska låta lika

beckman88
2006-02-06, 19:30
Precis, lådvolymen osv är hur viktig som helst för att ett element ska låta bra.!

det är som sagt inte bara att stoppa in en 12" och sen tro att det ska låta lika

Nae orka mäta och skit =)

Jarod
2006-02-06, 19:30

Äh...vaffan... Han lyssnar ju på Thåström - tror att han struntar i ljudbild och att det ska låta "bra" å sånt... :D

(OT igen...och lite sarkastiskt...*fniss*)

Jorgen
2006-02-06, 19:32
Äh...vaffan... Han lyssnar ju på Thåström - tror att han struntar i ljudbild och att det ska låta "bra" å sånt... :D

Du är helt crazy. :D

bubbe
2006-02-06, 19:34

Ok, såga ut en spånskiva och skruva fast en bilhögtalare, sen bara skruvar du den i högtalaren. På med fronten. Lovar det kommer låta för jävligt men det låter ju!

edit: apropå crazy då.....(ännu ett meninslöst inlägg att lägga på stacken)

aliquis
2006-02-06, 19:38
Jag har två små frågor också, men ena antar jag att ni inte kan hjälpa mig med så den skiter jag i. Den andra är att katten i början klöste på tyget framför mina element, så jag tog bort framsidorna. Bra tills hon ville hoppa upp på högtalaren och tog en genväg över fronten. På vägen satte hon väl ner baktassarna och skar därför upp ett litet "v" i gummiupphängningen av ena elementet. Jag hade tänkt limma det men nu har den biten trillat bort, vet inte om den har vibrerat bort eller vad som har hänt. Vad rekommenderas att man hittar på? (nej, inte slå ihjäl katten) (det är kanske 3mm långt litet hål, så det är ju inte värsta grejen.

Metal_boy_
2006-02-06, 19:40
Släng ut skiten genom föstret och köp nytt ffs. Tjänar inget på det där, om inte högtalarna är extrema förstås.

bubbe
2006-02-06, 19:41
Jag har två små frågor också, men ena antar jag att ni inte kan hjälpa mig med så den skiter jag i. Den andra är att katten i början klöste på tyget framför mina element, så jag tog bort framsidorna. Bra tills hon ville hoppa upp på högtalaren och tog en genväg över fronten. På vägen satte hon väl ner baktassarna och skar därför upp ett litet "v" i gummiupphängningen av ena elementet. Jag hade tänkt limma det men nu har den biten trillat bort, vet inte om den har vibrerat bort eller vad som har hänt. Vad rekommenderas att man hittar på? (nej, inte slå ihjäl katten) (det är kanske 3mm långt litet hål, så det är ju inte värsta grejen.

Finns utbyteskanter, men jag skulle byta elementen mot original dito om dom finns hos distributören.

Davil
2006-02-06, 19:45
Mitt råd är att köpa nya basar till båda högtalarlådorna.
Vad är det för märke ? Det står ofta på baksidan där kabelanslutningen sitter. Där står isf modellnamn. Börja med att ta reda på detta.

beckman88
2006-02-06, 20:13
Det är 2 st JAMO (LASER3000 POWER) Från 80-talet

Laan
2006-02-06, 20:34
till aliquis så är botemedlet någon form av gummi limm som du tätar med.. när det är så litet så är det bara ev problem med vandrande luft vad jag kan tänka mig..

beckman88
2006-02-06, 21:16
till aliquis så är botemedlet någon form av gummi limm som du tätar med.. när det är så litet så är det bara ev problem med vandrande luft vad jag kan tänka mig..

Tror du inte att det kan leda till att skadan komemr tillbaka rätt lätt med hög bas?

Davil
2006-02-06, 21:38
Det är 2 st JAMO (LASER3000 POWER) Från 80-talet
Hm..Ok jag finner inga data om de högtalar-elementen...men kolla Ohm-talet på basarna (antagligen 8, men kan vara 4 och i särfall 6) så hör du med tex www.ljudia.se eller www.brl.se vad de rekomenderar för ersättningselement.

BigForre
2006-02-06, 22:46
Eller hifikit (www.hifikit.se)