Visa fullständig version : Angående att träna i strumplästen...
BigForre
2006-02-05, 19:57
Det här kan vara en mindre seriös fråga som innehåller några delfrågor. Ibland kommer det upp frågor om vilka skor man ska böja och marka i osv...har själv aldrig funderat över detta, jag och min träningspolare tränar nämligen alltid i strumpor. Är det någon mer som gör detta, eller har gjort detta? En till fråga som jag kommer och tänka på är om det är något som är dumt med detta, tänker då framförallt på böj och mark, kan inte komma på varför det skulle vara det själv, men kanske är något som man inte tänkt på...Vad har ni på fötterna när ni tränar?
Hälsningar / Forsman
AndersJohansson
2006-02-05, 20:06
Det här kan vara en mindre seriös fråga som innehåller några delfrågor. Ibland kommer det upp frågor om vilka skor man ska böja och marka i osv...har själv aldrig funderat över detta, jag och min träningspolare tränar nämligen alltid i strumpor. Är det någon mer som gör detta, eller har gjort detta? En till fråga som jag kommer och tänka på är om det är något som är dumt med detta, tänker då framförallt på böj och mark, kan inte komma på varför det skulle vara det själv, men kanske är något som man inte tänkt på...Vad har ni på fötterna när ni tränar?
Hälsningar / Forsman
Jag kör i strumpor, får inte plats med skorna eftersom jag brukar träna direkt efter skolan.
I mark så behöver du inte lyfta lika långt, skillnaden är nog ganska marginel 2cm? Är du orolig är det bara att köra på en plattå.
I böj så tycker jag det går bra, kör man vädligt brett med fötterna kan man känna att dom börjar glida utåt vilket kan vara lite läskigt men det har gått bra hittils för mig.
AndersJohansson
2006-02-05, 20:08
Blir lite spam eftersom man inte kan editera:
Tränar jag hemma har jag skor ibland, har inte tänkt på skillnaden, enda gången var när jag hade tofflor, dom var inte sköna att böja med. :D
Skulle inte kunna tänka mig köra utan skor. Framför allt för ett ordentligt fotfäste och lite stöd och dämpning. Sulan skyddar mot ojämnt och räfflat underlag. Fötterna utsätts för stora krafter. De ska räcka livet ut.
BigForre
2006-02-05, 20:15
Skulle inte kunna tänka mig köra utan skor. Framför allt för ett ordentligt fotfäste och lite stöd och dämpning. Sulan skyddar mot ojämnt och räfflat underlag. Fötterna utsätts för stora krafter. De ska räcka livet ut.
Det var faktiskt precis sådant jag var orolig för, fotfäste känner jag inte är något problem på de mattor som jag brukar böja på, men om fötterna faktiskt tar skada av det...är det så?
Jag kör alltid mark i strumpor, men använder skor när jag böjjer.
I mark med dämpande skor så känns det som om man inte får bra stabilitet, skorna fjädrar för mycket samt att jag känner att jag inte får fokuserad styrkan neråt, hmm vet inte om nån forstår vad jag menar.
men jag har funderat på att investera i knäböjskor.
/N
BigForre
2006-02-05, 20:21
Jag kör alltid mark i strumpor, men använder skor när jag böjjer.
I mark med dämpande skor så känns det som om man inte får bra stabilitet, skorna fjädrar för mycket samt att jag känner att jag inte får fokuserad styrkan neråt, hmm vet inte om nån forstår vad jag menar.
men jag har funderat på att investera i knäböjskor.
/N
Yes jo jag förstår vad du menar, skulle aldrig kunna slänga på mig ett par löparpuppor och ställa mig och marka. Anledningen att jag kör i strumpor är nog egentligen att det är förbannat skönt, avslappnat och hemtrevligt eller hur jag nu ska förklara det. Men bara för att det känns bra kanske det inte är bra, om det skulle visa sig att det inte är bra så kanske man skulle investera i ett par skor som är till för detta..
Brukar köra mark i strumpor men böj i skor.
Man kommer närmare vikten när man kör utan skor i mark tycker jag, sedan är väl inte belastningen på fötterna mindre för att man kör med skor?
Den enda faran jag kan se med att köra utan skor är väl att man kan få plattfot, men det märker man.
Den enda faran jag kan se med att köra utan skor är väl att man kan få plattfot, men det märker man.
Jag använder skor i alla övningar förutom marklyft. Skulle aldrig falla mig in att träna andra saker utan skor - skulle med 99% sannolikhet tappa något på tårna!
har aldrig skor, finns ingen som helst anledning till det heller föruom i ett exeptionellt fall och det är vadträningen, där skor kan vara ett måste beroende på underlaget(vilket i mitt fall är durkplåt i samtliga maskiner)..
i samtliga övningar som fodrar gott fäste är det bara att köra med någon form av gummerad-matta som underlag, bättre fäste än med skor på vill jag nästan påstå.
emmzan >> mao. kör du med stålhetta :) , för inte gör det någon markant skillnad på om du tappar en 20kg´s viktskiva på tårna om du har vanliga tunna träningsskor som utan?
emmzan >> mao. kör du med stålhetta :) , för inte gör det någon markant skillnad på om du tappar en 20kg´s viktskiva på tårna om du har vanliga tunna träningsskor som utan?
Jag undviker alltid att tappa 20-kakorna men mina lyftarskor dämpar sannolikt lite då de har rätt styv hätta. DOCK menade jag på att jag skulle göra klantiga saker OM jag gick i strumplästen bara för att jag inte hade några skor - typ råka sparka till saker etc.
Jag undviker alltid att tappa 20-kakorna men mina lyftarskor dämpar sannolikt lite då de har rätt styv hätta. DOCK menade jag på att jag skulle göra klantiga saker OM jag gick i strumplästen bara för att jag inte hade några skor - typ råka sparka till saker etc.
mm, aj. typ går lite raskt till toaletten och slår i tån i vadpressen.
Tror faktiskt det är förbjudet att inte har skor hos oss.
mm, aj. typ går lite raskt till toaletten och slår i tån i vadpressen.
Tror faktiskt det är förbjudet att inte har skor hos oss.
Gymet jag jobbade på förut hade också förbud mot att träna i strumplästen.
Brukar köra mark i strumpor men böj i skor.
Man kommer närmare vikten när man kör utan skor i mark tycker jag, sedan är väl inte belastningen på fötterna mindre för att man kör med skor?
jag är plattfot.är det inte bra för fötterna att köra utan skor då?
jag är plattfot.är det inte bra för fötterna att köra utan skor då?
Har faktiskt ingen större kunskap om plattfot förutom att det är ett icke eftersträvansvärt tillstånd.
Fråga din läkare, men jag tror att det inte är speciellt bra att belasta foten såpass mycket som man gör i marklyft utan nån typ utav hålfotsinlägg om man har plattfot.
jag har speciella fotinlägg i mina arbetsskor.kanske att jag skulle marka i dessa? dock är dessa rätt höga
Jag har kört i strumpor, för att det skulle vara bättre, men då skulle det vara sämre, så nu gör jag det inte ;D (många kockar).
Nu tränar jag i sketbilliga inneskor som har en sula utan dämpning.
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/skor2.jpeg
198kr på stadium ;/
Tror problemet kan vara att fotvalvet inte får något stöd om man kör barfota.
Det finns ju en hel del väldigt låga basketskor som man säkert kan träna i också.
BigForre
2006-02-06, 18:20
Att tappa vikter på fötterna är en risk jag är väl medveten om och inser att om det skulle hända så får jag ont som fan, men blir inte lidande för livet. Att man kan halka förstår jag också, men inget jag har problem med tack vara trevligt golv...Men jag har själv svårt att bara förstå att fötterna skulla ta skada av att jag står med kroppsvikt+stångvikt eftersom det är frågan om en statisk belastning, kan tänka mig att springa barfota skulle göra bra mycket större inverkan då det blir en dynamiskt arbete med kraftiga impulser och många upprepningar på mindre yta av foten vid isättning...
Det jag ville komma till, är det bara som många gånger annars kvallificerade chansningar som folk kommer med när det gäller t.ex. plattfot eller finns det något bakomliggande i era inlägg???
Kan man verkligen "få" plattfot?
Är det inte medfött?
*okunnig*
Det jag ville komma till, är det bara som många gånger annars kvallificerade chansningar som folk kommer med när det gäller t.ex. plattfot eller finns det något bakomliggande i era inlägg???
Kolla knäna på en som är plattfotad och som kör utan skor, orkar man inte hålla upp fotvalven så går knäna väldigt ofta in i rörelsen.
Jag skulle inte uppmuntra någon som är plattfotad att köra utan skor med bra hålfotstöd. Det går att jobba med fotstyrkan (Vilket det är förvånande att inte fler har fått träningsprogram för.) men det räcker troligtvis inte om man redan är plattfotad.
muddafrikka
2006-02-06, 19:02
hmm.. så det är SÅ alla klarar av att köra vadpress utan att börja grina av fotont :D
bör jag rådfråga en naprapat ang om jag behöver sulor eller ej? jag är alltså "plattfot"
BigForre
2006-02-06, 22:40
Kolla knäna på en som är plattfotad och som kör utan skor, orkar man inte hålla upp fotvalven så går knäna väldigt ofta in i rörelsen.
Jag skulle inte uppmuntra någon som är plattfotad att köra utan skor med bra hålfotstöd. Det går att jobba med fotstyrkan (Vilket det är förvånande att inte fler har fått träningsprogram för.) men det räcker troligtvis inte om man redan är plattfotad.
Förstod inte riktigt vad du menar att knäna går in i rörelsen...lider själv inte av detta utan frågan var väl snarare om man kunde "bygga" en plattfot genom träning utan skor, vilket det det lät som på vissa. Eller egentligen min ursprungliga fråga, om man kan ådra sig någon annan slags skada överhuvudtagat på grund av att träna utan skor.
Helt enkelt skulle du inte heller råda mig till att köra utan skor trots friska fötter?
Man kan få plattfot av träning, men då måste man väga ordentligt mycket och göra tunga lyft under lång tid. Jag vet inte om skor hjälper motverka plattfot. Fötterna består av många ben och senor. Skorna stabiliserar och håller allt på plats. Skorna är väl som handskar och handledsstöd är för händerna.
Jag kör också med billiga inomhusskor köpta på Stadium. Tunn odämpad sula, mjuk skinn och snörning för ordentlig komfort.
Förstod inte riktigt vad du menar att knäna går in i rörelsen..
Det ser ut som om knäna ska mötas när man lyfter, antingen på vägen ner, på vägen upp eller i båda fallen. Ibland är det bara ett ben som beter sig på det sättet.
Det ser hemskt ut kan jag väl tillägga.
.lider själv inte av detta utan frågan var väl snarare om man kunde "bygga" en plattfot genom träning utan skor, vilket det det lät som på vissa.
Man belastar även musklerna i foten så foten blir starkare, jag vet inte om man kan skapa en plattfot genom att träna utan skor om man inte har tendenser åt det hållet redan men ibland så kanske man inte vill chansa med vissa saker.
Helt enkelt skulle du inte heller råda mig till att köra utan skor trots friska fötter?
Det beror på hur det ser ut när du gör det och i vilka övningar men om det bara är i marken så ser jag inget större problem.
BigForre
2006-02-07, 10:09
Då är jag mer med på vad du menar med knäna, och nej man kanske inte bör chansa med vissa saker. Kör inte barfota i enbart mark, utan det gäller samtliga övningar. Men det kanske är dags för ett par skor lämpade för just detta endamål, har också sett att det är skillnad på skor ämnade för mark och böj och jag vet inte vad man önskar att dessa skor skall ha för egenskaper, men hade nog inte tänkt att ta det till den nivån att jag ska ta olika skor för mark och böj än, eller blir jag glad av det?
Aja kanske får söka lite i gammla trådar om detta, eller starta en ny om jag inte hittar allt jag undrar, men tack för informationen om detta ämne iaf, har ni några tipps på skor får ni gärna slänga in dessa här också för min del även om det blir lite OT.
hur tycker du att jag ska göra? vem bör jag rådfråga?naprapat?
hur tycker du att jag ska göra? vem bör jag rådfråga?naprapat?
Löplabbet eller Gå&Löp-kliniken kan kolla sånt och tillverka stödjande sulor etc.
jag har en rätt platt fotsula, samt platta skor. Har inga problem med inåtgående knän. Hade faktiskt mer problem när jag tränade i vanliga träningsskor. iofs har jag också jobbat en del med tekniken att hålla knäna rakt.
Löplabbet eller Gå&Löp-kliniken kan kolla sånt och tillverka stödjande sulor etc.
jag har specialla fotsulor till mina arbetsskor.så jag borde kunna marka i dom skorna.fast då får jag flera cm högre lyftväg
jag har specialla fotsulor till mina arbetsskor.så jag borde kunna marka i dom skorna.fast då får jag flera cm högre lyftväg
Prova! Jag har överjävligt dåliga fotvalv och pronerar riktigt rejält när jag springer i dåliga skor etc. Har inte haft så jättebekymmer trots att jag kört i strumplästen i marken men känner att stabiliteten i fötterna definitivt kan förbättras.
Kan man verkligen "få" plattfot?
Är det inte medfött?
*okunnig*
Att fotvalvet plattas ut vid t ex tung belastning eller kroppsvikt är rätt vanligt. Om folk vill träna i strumplästen eller i dojjer måste vara en smaksak. Men badtofflor... Fan jag blir galen av att se flip-flops på gymet. Varje vecka är det nån ny stjärna som snubblar, trasslar in sig, halkar med skiten... Det finns faktiskt gym där det är FÖRBJUDET av säkerhetsskäl.
Böjer gör man med skor på. Man måste ha ett rejält stöd under hålfoten för att inte dra knät inåt. Mark kan man däremot köra i mockasiner.
allan
Prova! Jag har överjävligt dåliga fotvalv och pronerar riktigt rejält när jag springer i dåliga skor etc. Har inte haft så jättebekymmer trots att jag kört i strumplästen i marken men känner att stabiliteten i fötterna definitivt kan förbättras.
jag märker aldrig av smärta när jag springer,går,gymmar med vanliga skor utan specialsulan.men det är ju dumt och få problem med knäna om några år.även om det känns bra nu så kan det ju komma problem om några år
Allan> Du är min hjälte. :bow:
Hade faktiskt tänkt ställa en fråga du just svarade på.
Vad utmärker böjskor? Finns det någon anledning att inte använda böjskor i allmänhet som träningsskor på gymmet? Well... jag tänkte marka i strumplästen.
Nobeliten
2006-02-20, 20:15
Hälsningar / Forsman
KÖR MED TOFLOR, SÅ ATT FÖTTERNA KAN ANDAS LITE !
Hmm, varför kan man inte editera sina inlägg? Morrrrrr.... ;)
Metal's SL skor verkar rätt bra som alroundsko. :)
BigForre
2006-02-20, 22:42
Hmm, varför kan man inte editera sina inlägg? Morrrrrr.... ;)
Metal's SL skor verkar rätt bra som alroundsko. :)
Var kan man kika på dessa skor? om du också är sugen på skor rekomenderar jag: Den Stora Gymsko_Tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63125) ...där du gärna kan langa in svaret på min fråga också...
Mina knän darrar lite vid marklyft ibland. Är detta ett tecken på att jag har dåliga skor? Har ett par adidas springskor
KÖR MED TOFLOR, SÅ ATT FÖTTERNA KAN ANDAS LITE !
Var det du som hade tränat i två månader? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.