handdator

Visa fullständig version : Nybörjare :)

foxx
2006-02-05, 04:20
Tjenare, vänt mig hit för att få lite åsikter och tips på träning osv :) Har tränat ungefär 3 månader seriöst nu, 2 år innan dess har jag inte gjort ett skit :D annars har jag tränat brottning samt handboll i x antal år, vill nu satsa på styrketräningen. Tränar 4 ggr i veckan och dricker whey-100 3ggr om dagen, morgon, middag, och efter träningen

Fakta om mig:

17år
188lång
86kg :(

Jag vill verkligen upp i massa, ge gärna tips och råd hur det går till ;P

Vad anser ni om utvecklingen hitils?

http://img358.imageshack.us/img358/1327/p20400174qc.jpg
http://img358.imageshack.us/img358/5097/p20400182xp.jpg
http://img156.imageshack.us/img156/3753/p20400196pd.jpg
http://img156.imageshack.us/img156/4746/p20400209id.jpg

stoney_king
2006-02-05, 04:36
Jag tycker det ser bra ur.... tips på hur man går upp i vikt?
Du är ganska lång så det kan verka ta längre tid innan du ser att massan kommer....
86 kg på 188 cm är inte så väldigt lite... du ligger på ett normalt bmi... du väger ju mer än mig...
Vad för råf vill du ha?
Hur ser ditt schema ut nu?

foxx
2006-02-05, 04:49
Jag tycker det ser bra ur.... tips på hur man går upp i vikt?
Du är ganska lång så det kan verka ta längre tid innan du ser att massan kommer....
86 kg på 188 cm är inte så väldigt lite... du ligger på ett normalt bmi... du väger ju mer än mig...
Vad för råf vill du ha?
Hur ser ditt schema ut nu?

BMI är överskattat, stämmer ju inte om man tränar ;P Jag vill upp i massa, tycker jag är rätt smal. Skall jag t.ex köra 6x3 istället för 12x3 om jag vill upp i massa?

Mitt schema:

Måndag: Biceps, Axlar
Tisdag: Bröst, Triceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Ben
Fredag: Biceps, Bröst

Kör 3 olika övningar per muskelgrupp, 8x3

Sällen
2006-02-05, 11:13
BMI är överskattat, stämmer ju inte om man tränar ;P Jag vill upp i massa, tycker jag är rätt smal. Skall jag t.ex köra 6x3 istället för 12x3 om jag vill upp i massa?

Mitt schema:

Jag tycker det ser bra ut, Bilderna alltså.

Jag tycker du bör lägga om schemat lite, biceps får ju träning i de flesta ryggövningar, plus du har 2 pass biceps, Och du kör Axlarna dagen före bröst det tycker jag att du ska ändra på också.

Här är ett schema som jag går efter nu, som du kanske bör prova istället för det du har nu.

Mån: Bröst/Triceps
Tis: Ben/Biceps
Tors:Axlar/Mage
Fre:Rygg/Underarmar

Och om du inte vill lägga ner möda å tid på underrmarna så kan du ta bort de och byta Biceps från tisdag till fredag, så har du ett pass éndast för benen.

Om du vill öka i massa så tycker jag att du ska variera, t.ex kör 12reps några veckor tills du ser att det inte tar mer, då går du på 6-8reps osv...

robba_86
2006-02-05, 12:09
du kanske skulle ha ett långsammt protein pulver också istället för att bara dricka whey 100, beror kanske lite på när du tränar och hur bra du äter...

lauria
2006-02-05, 12:16

Mitt schema:

Av vilken anledning ska du köra bröst och biceps två ggr/veckan?

SchiVen
2006-02-05, 13:15
Av vilken anledning ska du köra bröst och biceps två ggr/veckan?

prioriterar dom kanske ?

Sällen
2006-02-05, 13:50
prioriterar dom kanske ?

prioritera å prioritera....

Biceps får träning 3ggr i veckan och axlarna får det också 3ggr i veckan.

Foxx: hur länge har du tränat med det dära schemat?

larre
2006-02-05, 14:41
Tjenare,
Heeey!

Som du skriver så vore det najs med mer massa overall och det är det vanliga som gäller, slit på gymmet, gärna med basövningarna och ät ät ät.
Det gör sådan skillnad ifall man äter ordentligt, det har jag själv verkligen erfarat.
Se till o äta mycket och ofta.
Och låt bli o supa
Och dra upp brallorna ;)

Vad är målet med träningen då?

Rejäl karl du har som avatar btw, Sixten Landby, en redig karl som kan teckna vackert också :D

Edit: Bara som som tycker det ser tungt ut att köra ben och rygg på samma dag?
Bröst dagen efter axlar funkar inte bra för mig iaf då axlarna ät trötta, försök f å in en vilodag mellan bröstet o axlarna.

foxx
2006-02-05, 16:14
Jag tycker det ser bra ut, Bilderna alltså.

Jag tycker du bör lägga om schemat lite, biceps får ju träning i de flesta ryggövningar, plus du har 2 pass biceps, Och du kör Axlarna dagen före bröst det tycker jag att du ska ändra på också.

Här är ett schema som jag går efter nu, som du kanske bör prova istället för det du har nu.

Mån: Bröst/Triceps
Tis: Ben/Biceps
Tors:Axlar/Mage
Fre:Rygg/Underarmar

Och om du inte vill lägga ner möda å tid på underrmarna så kan du ta bort de och byta Biceps från tisdag till fredag, så har du ett pass éndast för benen.

Om du vill öka i massa så tycker jag att du ska variera, t.ex kör 12reps några veckor tills du ser att det inte tar mer, då går du på 6-8reps osv...

Okej, känner inte direkt för att lägga tid på underarmar så här tidigt, vill ju ha "basen" innan jag går på detaljerna :) Mage kör jag 3 dar i veckan också, inte speciellt seriöst. Skall dock testa på att lägga om mitt schema som du skrev. Tack för svaret!

foxx
2006-02-05, 16:19
Hm målet med min träning, bli stor och stark, inte alltför stor kanske, men vill ha mukler överallt som syns iaf. :)

Sällen
2006-02-05, 16:22
för stor kan man inte bli:D.....träna, vila och ät som en övergödd elefant så ska du se på resultat:)

foxx
2006-02-05, 16:52
för stor kan man inte bli:D.....träna, vila och ät som en övergödd elefant så ska du se på resultat:)

Yes sir! ;D

Tack för alla råden :))

SchiVen
2006-02-05, 17:04
träna, vila och ät så ska du se på resultat:)

va, äre sant ? :o

lauria
2006-02-05, 17:18
prioriterar dom kanske ?
Ja det är ju klart att han prioriterar dom, men av vilken anledning. Det är väl det första nybörjar misstaget att man kör muskel/musklerna för mkt så att det bara leder till motgånger efter ett tag. Och konstikgt att det är just börst och biceps *rolleyes* ....

FOXX: Skippa att köra börst o bicca två ggr i veckan, du känar inte nått på det. Du har bara tränat i 3månader så jag tycker inte att du ska börja prioritera muskelgrupper än. Vänta heller i 3-4år och se vart det leder med vanlig hård träning. :thumbup:

Sällen
2006-02-05, 17:19
va, äre sant ? :o

jag är inte riktigt säker...

hultman
2006-02-05, 19:25
Ja det är ju klart att han prioriterar dom, men av vilken anledning. Det är väl det första nybörjar misstaget att man kör muskel/musklerna för mkt så att det bara leder till motgånger efter ett tag. Och konstikgt att det är just börst och biceps *rolleyes* ....

FOXX: Skippa att köra börst o bicca två ggr i veckan, du känar inte nått på det. Du har bara tränat i 3månader så jag tycker inte att du ska börja prioritera muskelgrupper än. Vänta heller i 3-4år och se vart det leder med vanlig hård träning. :thumbup:

Nja, jag personligen håller inte alls med om det. För mig funkar det bättre om jag tränar varje muskelgrupp oftare än en gång i veckan. I början körde jag bröst 6 gånger i veckan, och visst fan ökade jag bra på det. Att köra små muskelgrupper en gång i veckan är ju rent ut sagt idiotiskt.

adis
2006-02-06, 11:02
tycker att det ser bra ut foxx, dock skadar inte mer massa :D

sundvall
2006-02-06, 12:54
Nja, jag personligen håller inte alls med om det. För mig funkar det bättre om jag tränar varje muskelgrupp oftare än en gång i veckan. I början körde jag bröst 6 gånger i veckan, och visst fan ökade jag bra på det. Att köra små muskelgrupper en gång i veckan är ju rent ut sagt idiotiskt.

zzzz

hultman
2006-02-06, 13:44
zzzz

sundvall
Registered User

--------------------------------------------------------------------------------

Hej. Körde ett triceps/biceps-pass igår och jag funderar över om det är bra att köra ett axel-pass ikväll? Eftersom att jag ska köra militärpressar så kommer ju triceps att belastas, och jag har hört att den förhöjda proteinsyntesen stannar upp om muskeln överbelastas en dag efter?

*slap*

sundvall
2006-02-06, 14:10
sundvall
Registered User

--------------------------------------------------------------------------------

Hej. Körde ett triceps/biceps-pass igår och jag funderar över om det är bra att köra ett axel-pass ikväll? Eftersom att jag ska köra militärpressar så kommer ju triceps att belastas, och jag har hört att den förhöjda proteinsyntesen stannar upp om muskeln överbelastas en dag efter?

*slap*

Eh? Jaha? Whats the deal?

sundvall
2006-02-06, 19:13
Nähe...

lauria
2006-02-07, 15:15

Du är king grub att framstå som okunnig *rolleyes*

EDIT: Bröst är inte en liten muskel.

delta_mats
2006-02-07, 16:12
Ser ut som att du har en bra grund att bygga vidare på. Du och jag är lika långa, fast jag har 18 kg plus på dig:) Jag tycker du borde basera ditt träningsprogram på ganska låga till mellanlåga repetitioner, 3-8 reps. 3-5 set på varje övning är säkert lagom. 3-5 övningar per muskelgrupp. 3-5 gånger i veckan är lagomt att träna. Huvudsaken är att du kör tungt, regelbundet och tycker det är roligt. Ät bra mat och försök att ha en jämn viktökning, behöver inte vara mycket bara du stadigt ökar i vikt. Då kommer musklerna på köpet.