Visa fullständig version : värk i underarmarna
Har haft problem med värk i underarmarna sedan ett par månader tillbaka. Det har dock gått över när jag medvetet eller omedvetet tvingats till en lite längre vila (1 vecka).
Grejen är att det återkommer så fort jag börjar träna igen. Kör nästan enbart med fria vikter, och det är just i momenten när curlar upp hanteln/skivstången som det smärtar till som mest.
Börjar allvarligt fundera på ett besök till nån idrottsläkare. En "vanlig" läkare lär ju knappast göra nån nytta, blir väl det vanliga "Här, ät dom här tabletterna i 14 dar samtidigt som du vilar från träningen! Är det inte bra efter det får du komma tillbaka."
Visst, jag vill bli kvitt skadan, men för att bli det permanent känns det som att jag måste få reda på orsaken till den, om jag gör nåt fel osv.
Är det nån som känner igen detta? Som kanske har haft samma problem och har nåt råd hur man blir kvitt det.
Jag tror faktiskt inte att det beror på nån form av överträning då jag är rätt noga med vila osv.
Yeah yeah, nog surrat nu!
Pudzianovski
2002-09-11, 12:54
Det har förekommit en disskusion om detta fenomen förrut tror jag. Jag kommer inte exakt ihåg vad som sas. men ngn gör säkert det. annars kan du ju söka..
:rolleyes:
Alltså, jag har dragits med samma problem i ett par månader nu (har tränat i ett år den 23 september)
Har en kompis som tränat i tre-fyra år, enligt honom så är det ett problem han har dragits med under större delen av tiden när han tränar.
För mig är det bra ibland, sämre andra gånger. Har den uppfattningen att det hänger ihop med hur tungt och hur många repetitioner man kör.
Det blir oftast värre under perioder då jag börjar köra tyngre. När jag kör många reps, och lättare vikter, så försvinner det i regel helt.
När jag känner av det är oftast när jag kör övningar som skivstångscurl.
Har blivit lite värre nu i veckan faktiskt, känner ibland en lite svag värk i vänsterarmen, som om man sitter och "spänner" den hela tiden, ganska skumt faktiskt.
btw, vissa rekommenderar att man lindar handlederna, men personligen så tycker jag inte att det hjälper :(
Tomten, låter bekant det där ja!
Just vid skivstångscurl är det som värst, men även vid hammercurl och vanlig hantelcurl får man reda på att man lever!
:mad:
Det känns som att värken sitter inne eller åtminstone i direkt anslutning till benet på yttersidan av armen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=5471
Thanks Daemon!
Läste igenom tråden och din beskrivning om var på armen du har ont var skrämmande likt det jag har.
Det har ju gått ett litet tag nu sedan du postade ovanstående tråd, har det hänt nåt?
Man kanske skulle ta och testa remmar, men det känns som att det inte kommer hjälpa helt. Har även problem med armarna när jag ska föra hantlarna till startläge vid tex hantelpress.
johan-cr
2002-09-11, 16:00
En liten följdfråga angående ont i underarmar då...
Jag har samma problem som ni beskriver men jag har dessutom fått små blåmärken på ca 1 cm i diameter som sitter på undersidan av armen. De sitter ungefär 3/4 upp på armen och jag har 3st på högerarmen och 1 på vänsterarmen.
Någon som vet varför de har uppkommit just där och om det är något speciellt jag skall tänka på (om det är farligt, om jag skall vila armarna ordentligt, mm)?
psyko_bob
2002-09-11, 16:22
Byt ut de övningar som gör ont, typ kör bänk istället för hantelpress etc.
Jo det är en skada på benhinnan. Denna uppkommer av det vanliga felet folk gör. Släpper ner vikterna för snabbt alternativt inte tränar underarmarna ngn vidare. Släpp långsammare så underarmarna hinner med era snabba ökningar i biceps.
Det enda du kan göra för att undvika detta är att vila i 3-4 veckor. Sen skall det inte vara några problem.
OBS!! fortsätt inte.. benhinneinflammation är inge skoj att ha göra med.
//B
Halloj. Tycker det låter som inflammerade underarmar. Vila brukar hjälpa för mig. Försök inte att köra övningar där det gör ont. Träna runt skadan!
Att linda underarmarna (i syfte att hålla dom varma) skall hjälpa för en del. Annars kan ni prova att köpa någon anti-inflammatorisk salva t ex. orudis och smeta på!
Ifall inget av ovanstående hjälper testa doktorn
Försök hålla lösare i vikterna, stretcha underarmarna noga och börja med några dagars vila.
Brutal underarmsträning i ett par år så blir ni immuna mot sånt här.
Daja!
Att använda remmarna har fungerat bra för mig, det låter greppet vila. Smärtan försvann omgående.
Jag bestämde mig för att använda dessa i två månader och därefter succesivt minska.
Vet inte om det här är det bästa sättet men jag tyckte det att det var värt ett försök.
Nästa vecka(eller eventuellt imorgon) ska jag köra mitt första Bic-pass utan, får se hur det går.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.