Visa fullständig version : Vad göra med äldre dator?
Har ni några tips på kul saker man kan göra med en dator som inte används?
Brandvägg / server av något slag / whatever?
Slänga på påskbrasan?
Så gammal är den inte ;)
Så gammal är den inte ;)
gör en server av skiten.. bror min har en i vardagsrummet..
annars kan du ju plocka ut lite delar å sätta in i den du använder..
om det finns något vettigt
Ja men VAD för server? ;)
Brandvägg ja, men det finns lite mer att hämta från burken.
Ja men VAD för server? ;)
Brandvägg ja, men det finns lite mer att hämta från burken.
slänga upp en hemsida på eller något? kanske
så stor koll har jag inte :D
Ett fult litet mediacenter?
Metal_boy_
2006-02-04, 10:45
Tja, varför inte ha den till mp3-låtar?
nordlander
2006-02-04, 10:45
En webserver såklart...helst med ftp funktion så man kan slänga upp bilder på den...sen får jag ensamrätt till den :)
Ett fult litet mediacenter?
Jag har funderat på det, men tyvärr så är den allt annat än tyst.
Btw så är det en
AMD 3200+
768 RAM
20 GB hårddisk
det är frågan om. 2 NIC's har den också.
En webserver såklart...helst med ftp funktion så man kan slänga upp bilder på den...sen får jag ensamrätt till den :)
Webserver är helt klart användbart, tänkte inte på det :)
Ljuddämpa den, plocka ut fläktar , klocka ner den så den inte blir så varm.
Stoppa i ett nätverkskort till i den.
Stoppa in en linuxdist , kör den sen som router och webbserver.
Stoppa på en gallerifunktion och hosta bilder.
Ljuddämpa den, plocka ut fläktar , klocka ner den så den inte blir så varm.
Stoppa i ett nätverkskort till i den.
Stoppa in en linuxdist , kör den sen som router och webbserver.
Stoppa på en gallerifunktion och hosta bilder.
Bra ideer. Har funderat på linux också, mest för att jag har glömt bort allt.
2 nätverkskort sitter i.
Har ingen cd-rom hemma dock.
Funkar vanlig wellpapp bra som ljuddämpning? :)
2 nätverkskort sitter i.
Har ingen cd-rom hemma dock.
Vad väntar du på ?
Välj en dist, ladda hem och börja mecka.
Men se till att dämpa eländet om du skall ha den på 24/7
Vad väntar du på ?
cd-rom, men jag kan iof använda den jag har i denna datorn ;)
Har du något tips på bra linuxdist? Som inte är FÖR krånglig.
Annars går det alltid att ställa den i ett typ ett föråd.
Yankee:
Linux brukar tillåta installation över ftp.
Jag gillar Feodora Core 4, den bygger på redhat och är hyffsat enkel
ClarkConnecten är väl byggt på Fedoran och "lätt" att komma igång med.
Med den har du ett webgui där du kan plocka hem och installera diverse moduler som , proxy , webbgalleri , databas , forum ? , etc etc etc. brandvägg.
Smidig , jag vet inte hur det är med säkerheten i den dock.
Annars går det alltid att ställa den i ett typ ett föråd.
Yankee:
Linux brukar tillåta installation över ftp.
Jag gillar Feodora Core 4, den bygger på redhat och är hyffsat enkel
Jo, det går självklart också :)
Men jag måste ändå har något att boota på även om jag ska installera via ftp?
Jo, det går självklart också :)
Men jag måste ändå har något att boota på även om jag ska installera via ftp?
Finns bootdisketter som monterar nätverkskortet och sen kopplar upp dig emot FTP'n.
Finns bootdisketter som monterar nätverkskortet och sen kopplar upp dig emot FTP'n.
Floppy har jag inte haft på väldigt många år :|
ClarkConnecten är väl byggt på Fedoran och "lätt" att komma igång med.
Med den har du ett webgui där du kan plocka hem och installera diverse moduler som , proxy , webbgalleri , databas , forum ? , etc etc etc. brandvägg.
Smidig , jag vet inte hur det är med säkerheten i den dock.
Låter intressant.
När vi lix. talar om dist:ar, vad skulle du rekommendera för en laptop?
Saker som finns inbyggd: Wlan, blåtand, kortläsare, usb dvdRW(dell skickade fel till alla i min klass =) )
Låter intressant.
När vi lix. talar om dist:ar, vad skulle du rekommendera för en laptop?
Saker som finns inbyggd: Wlan, blåtand, kortläsare, usb dvdRW(dell skickade fel till alla i min klass =) )
Jag kör fedora på min, HP NX7010 har installerat allt förrutom Wlanet på den, mest för jag inte orkat , den har ändå bluetootch etc etc
Vad för specar? brandvägg, webserver, egen mailserver, ftpserver, filserver, quakestation, ..
Använd som hemmabiopc.
Sätt i ett tv-kort och använd den som video med exempelvis mythtv?
Btw så är det en
AMD 3200+
768 RAM
20 GB hårddisk
det är frågan om. 2 NIC's har den också.Helidiotiskt att köra den som server, skapligt mycket overkill och så drar den en del ström. Installera o kör x på den eller använd den som sådan inspelningsgreja som sagt. Kör du x på den kan den ju vara brandvägg o webserver o grejer med, bara det att du använder den lite också ;)
2 nätverkskort sitter i.
Har ingen cd-rom hemma dock.Låna från den andra datorn under tiden?
FreeBSD kan du installera från två disketter, openbsd från en ;/
Mao, saker yankeee skall göra med sin dator:
1) Köpa ett tv-kort som han vet fungerar i Linux (eller eventuellt freebsd, men tror du är begränsad till färre då).
2) Installera (ubuntu?) Linux eller freebsd.
3) Sätta upp den som brandvägg, webserver.
4) Installera mythtv så han kan spela in tvprogram på den.
5) Spela x.
Ja för helvete! "Gammal dator", det där duger ju till att göra vafansomhelst med.
*slår på med en mjuk spikklubba*
Vad väntar du på ?
Men se till att dämpa eländet om du skall ha den på 24/7Min athlon-xp blir aldrig tyst för wd-diskarna väsnas som fasiken, är väl lite svårt att göra något åt det utan att byta diskar? Någon som vill ha 2st 80gb/8mb cache wd-diskar för asdyrt? :D
Helidiotiskt att köra den som server, skapligt mycket overkill och så drar den en del ström. Installera o kör x på den eller använd den som sådan inspelningsgreja som sagt. Kör du x på den kan den ju vara brandvägg o webserver o grejer med, bara det att du använder den lite också ;)
Jajo, men det är det enda jag har, ska jag kasta den och köpa en sämre? :)
Jag hade nog byggt en liten HTPC.
Med förutsättning att det finns ett ljudkort iaf ;)
Mao, saker yankeee skall göra med sin dator:
1) Köpa ett tv-kort som han vet fungerar i Linux (eller eventuellt freebsd, men tror du är begränsad till färre då).
2) Installera (ubuntu?) Linux eller freebsd.
3) Sätta upp den som brandvägg, webserver.
4) Installera mythtv så han kan spela in tvprogram på den.
5) Spela x.
Uhm, känns lagom onödigt att spela in tvprogram när det finns andra som gör det, men betydligt bättre kvalitet ;)
Jag hade nog byggt en liten HTPC.
Med förutsättning att det finns ett ljudkort iaf ;)
Inbyggt, men det är nog rätt lamt.
Min athlon-xp blir aldrig tyst för wd-diskarna väsnas som fasiken, är väl lite svårt att göra något åt det utan att byta diskar? Någon som vill ha 2st 80gb/8mb cache wd-diskar för asdyrt? :D
Stoppa in diskarna i såna där dämplådor, det är hyfsat nördigt och bra. Kan bli lite väl mycket grilleffekt bara :)
Jajo, men det är det enda jag har, ska jag kasta den och köpa en sämre? :)Ge den till mig? ;), sälj? eller använd till något tyngre än brandvägg ;)
min m0n0wall med en 433mhz celeron klarar av 80mbps som "router".
Stoppa in diskarna i såna där dämplådor, det är hyfsat nördigt och bra. Kan bli lite väl mycket grilleffekt bara :)säkert skitbilligt?
Ge den till mig? ;), sälj? eller använd till något tyngre än brandvägg ;)
Sälja känns rätt onödigt, får inte många hundringar för den. Bättre att göra något kul med den. Jo, men det är ju de där "tyngre" sakerna jag vill ha tips på :)
Uhm, känns lagom onödigt att spela in tvprogram när det finns andra som gör det, men betydligt bättre kvalitet ;)Men de kanske inte spelar in ALLT du vill ha, och smidigare att ha det direkt utan att behöva ladda ner, och lagligt, och om du vill se en sak kl 20 men inte är säker på att du kommer hem kan du ju börja kika på det när du kommer hem, även om det inte har slutat ännu.
Sälja känns rätt onödigt, får inte många hundringar för den. Bättre att göra något kul med den. Jo, men det är ju de där "tyngre" sakerna jag vill ha tips på :)Tror det krävdes uppemot 1ghz maskin eller så för att kunna spela in och spela upp film samtidigt med mythtv, så det är väl den tunga grejen jag kommer på =)
och så skiter du i mysql o kör postgresql istället o försöker hitta fotoalbum o dylikt som stödjer det ;)
du kan ju köra måånga små saker på den.
Internt:
DHCP, router, firewall, smb
Externt
Vpn tunnel till kompisar osv.
Webradio
Webserver med stöd för php, mysql, mm
FTP server med ssl kryptering
Någon spelserver.
listan kan göras lång
Tror det krävdes uppemot 1ghz maskin eller så för att kunna spela in och spela upp film samtidigt med mythtv, så det är väl den tunga grejen jag kommer på =)
och så skiter du i mysql o kör postgresql istället o försöker hitta fotoalbum o dylikt som stödjer det ;)
Du kanske kan börja med att fråga Yankie boy om han är intresserad av det. ( mediamaskin)
Clarkconnect verkar bra, kom inte så långt in i installationen dock. Skivan uppskattades inte.
Du kanske kan börja med att fråga Yankie boy om han är intresserad av det. ( mediamaskin)tystnad i klassen.
12:05 @<TsuB> flickan ligger å sussar i sängen
12:05 @<[MePh]> =)
12:05 @<TsuB> hon ble trött efter frukost
12:05 @<[MePh]> gå ut gör man inte mer än nödvändigt den här tiden på året
12:06 @<Noiz> TsuB: lurat nån att sova över?
12:06 @<TsuB> hitta en när jag åkte runt torget inatt
12:06 @<Noiz> roadkill?
12:06 @<TsuB> hon låg i en busskur
12:06 @<TsuB> haha
yankee: köp bättre skivor, och det var väl inte det jag sade åt dig att installera ;D
yankee: köp bättre skivor, och det var väl inte det jag sade åt dig att installera ;D
Tss, windows går fungerar utmärkt på mina skivor ;)
säkert skitbilligt?
Skitbilligt vet jag inte men för en femhundring eller så får du en flashig aluminiumlåda :)
Tss, windows går fungerar utmärkt på mina skivor ;)På alla ställen?
Skitbilligt vet jag inte men för en femhundring eller så får du en flashig aluminiumlåda :)Ja då är det ju inte värdare att köpa en ny disk ;), eventuellt om man dessutom har sålt de jag redan har.
Inbyggt, men det är nog rätt lamt.Hade jag glömt svara på, är det spdif borde det ju inte spela någon roll, men vad vet jag.
Går det att ändra root-lösenordet efter installationen? I clarkconnect då.
Skitbilligt vet jag inte men för en femhundring eller så får du en flashig aluminiumlåda :)
För 50-100 kr får man ett begagnat kökskåp eller något annat skåp, sen är det bara att borra några hål för sladdarna. Ljudmatta att sätta på insidan finns på Biltema etc men äggkartonger funkar lika bra.
Det kan bli lite varmt men volymen är förhoppningsvis ganska stor och det är inte så svårt att fälla in en eller två gamla el-radiator i någon av väggarna av skåpet som passiv kylning. Man får vrida och bända på dem så att värmeelementen har kontakt med plåten som är vänd mot datorn och så plockar man bort täckplåten utåt.
Om man nu har lust att få riktigt tyst på datorn och känner sig kreativ.
Att ha aktiv kylning av något enklara slag går nog att få ganska tyst det också men då måste man nog fundera mer på det hela och så kostar det mer.
En förutsättning är kanske att man har plats för härket också. :D
Jag tog minne från gammal burk o stoppade in i den nya.
Tog även hårddisk och körde in i nya som sekundär slav.
Funkis! mera minne och mera lagringsutrymme.
OBS! När jag gjorde detta fick jag klagomål av grannarna i stil med "Jävla Sousse" (som inte köper nytt).
Jag tog minne från gammal burk o stoppade in i den nya.
Tog även hårddisk och körde in i nya som sekundär slav.
Funkis! mera minne och mera lagringsutrymme.
OBS! När jag gjorde detta fick jag klagomål av grannarna i stil med "Jävla Sousse" (som inte köper nytt).
Mja, minnet jag har i den andra passar visserligen, men jag har inte dubbla stickor. Hårddisken är bara 20 gig och slö. Dessutom blir det knappt någon skillnad ;)
Det är lite sousse ja, men vad gör man? :|
Nu har jag iaf lyckats få igång en del. Den är i garderoben och rullar, brandvägg och skit funkar, galleri har jag lyckats med också. Måste få igång ftpn nu, bara men det är lite komplicerat :|
Nu funkar iaf allt (?) fint. Tack pirre för tipset. Smidigt som fan är det. Ska se om jag hittar något mer kul att göra, samt sätta mig in i.
För 50-100 kr får man ett begagnat kökskåp eller något annat skåp, sen är det bara att borra några hål för sladdarna. Ljudmatta att sätta på insidan finns på Biltema etc men äggkartonger funkar lika bra.
Det kan bli lite varmt men volymen är förhoppningsvis ganska stor och det är inte så svårt att fälla in en eller två gamla el-radiator i någon av väggarna av skåpet som passiv kylning. Man får vrida och bända på dem så att värmeelementen har kontakt med plåten som är vänd mot datorn och så plockar man bort täckplåten utåt.
Om man nu har lust att få riktigt tyst på datorn och känner sig kreativ.
Att ha aktiv kylning av något enklara slag går nog att få ganska tyst det också men då måste man nog fundera mer på det hela och så kostar det mer.
En förutsättning är kanske att man har plats för härket också. :DOm man byggde alltsammans som låda och skrivbord i ett så är det ju rätt lugnt.
porr server för alla dina polare ;)
Går det att ändra root-lösenordet efter installationen? I clarkconnect då.
När du är inloggad som root skriver du bara "passwd".
Har du glömt root lösenordet är det faktiskt lättare.
hahavaffan
2006-02-05, 15:52
Btw så är det en
AMD 3200+
768 RAM
20 GB hårddisk
det är frågan om. 2 NIC's har den också.
Men tysta den då? Klocka ner prollen lite, och kör med en Zalman kylfläns och en mycket tyst 120mm fläkt till det. Hårddisken lär inte behöva nån kylning, och inte det övriga heller. Grafikkortet vet jag inte, men dessa brukar inte föra så mycket väsen om det inte är nåt grymt sheisse.
När du är inloggad som root skriver du bara "passwd".
Har du glömt root lösenordet är det faktiskt lättare.
problemet var att jag inte hade listat ut hur man fick fram consolen :em:
Sälj den bara, du kan säkert få några tusen för den!
Sälj den bara, du kan säkert få några tusen för den!
Nja, det är inte en komplett dator. Dessutom har jag ju fixat allt nu. Lär mig lite linux igen också :)
Nja, det är inte en komplett dator. Dessutom har jag ju fixat allt nu. Lär mig lite linux igen också :)
Upp med addressen nu, jag vill tanka!
Upp med addressen nu, jag vill tanka!
Fast jag har ingen ftp på den nu, bara min vanliga. Har inte bestämt hur jag ska göra där än :P
Fast jag har ingen ftp på den nu, bara min vanliga. Har inte bestämt hur jag ska göra där än :P
Jävla sousse, dela med dig. :)
Ja brukar ta riktigt gamla datorer med till skjutbanan å sen så pepprar man sönder skiten, skärmar är dock roligare att skjuta på.. *slap*
Ja brukar ta riktigt gamla datorer med till skjutbanan å sen så pepprar man sönder skiten, skärmar är dock roligare att skjuta på.. *slap*miljövänligt med?
Kan man på något sätt disabla http och bara använda sig av https?
Kan man på något sätt disabla http och bara använda sig av https?
Ja, ha bara porten för https öppen (443) och stäng port 80.
Ljudisolera något fruktansvärt, ställ den i tv-rummet å koppla in den till teven via tv-out och koppla upp den till nätverket. Nu kan du kolla på dina kazaa-porrfilmen på teven :thumbup:
Tänkte uploada lite till dig Yankee.
Va haru för info Sousse?
Ja, ha bara porten för https öppen (443) och stäng port 80.
Mja, det var så jag trodde :)
Ljudisolera något fruktansvärt, ställ den i tv-rummet å koppla in den till teven via tv-out och koppla upp den till nätverket. Nu kan du kolla på dina kazaa-porrfilmen på teven :thumbup:
Har tv-out -> tv på denna datorn, där allt tittbart ligger :)
Tänkte uploada lite till dig Yankee.
Va haru för info Sousse?
Har inte ftpn igång jao, men jag ska förmodligen fixa.
Har inte ftpn igång jao, men jag ska förmodligen fixa.
Säg till när den e uppe så fyller jag din HD me skit o krejjer som du inte har användning av + allehanda Virus
:thumbup:
Har tv-out -> tv på denna datorn, där allt tittbart ligger :)Kopplat till teven i tv-rummet framför den stora soffan?
Kopplat till teven i tv-rummet framför den stora soffan?
Mjeees. Så stor lägenhet har jag inte ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.