Visa fullständig version : Mål efter gymet, räcker detta?
När jag kommer hem efter att ha gymmat så brukar jag trycka i mig följande:
1 apelsin
1 äpple
250g kesella
50g lättmjölk
Är detta tillräckligt?
Detta brukar för övrigt vara mitt sista mål. Jag tränar sent, mellan 21 och 22.
Ligger just nu på ca 2100 kcal/dag. Kanske ska jag omfödela och lägga större del efter gymmandet?
mer snabba kolhydrater skulle jag vilja säga :MrT:
mer snabba kolhydrater skulle jag vilja säga :MrT:
Något tips?
Nötter?
Något tips?
Nötter?
russin, banan, knäckebröd
Du tränar ju väldigt sent, så du kommer lite i konflikt med nattmaten och maten som behövs för muskelbyggandet.
Går du och lägger dig rätt snart efter maten också?
Kanske skulle vara bättre att försöka flytta träningstiden någon/några timmar?
Men det är väl mest detaljer, ät mycket mat för att bli större, ät mindre mat för att bli mindre.
Du tränar ju väldigt sent, så du kommer lite i konflikt med nattmaten och maten som behövs för muskelbyggandet.
Går du och lägger dig rätt snart efter maten också?
Kanske skulle vara bättre att försöka flytta träningstiden någon/några timmar?
Men det är väl mest detaljer, ät mycket mat för att bli större, ät mindre mat för att bli mindre.
Jag brukar hoppa i bingen runt 23.30 så ganska snart efter träningen ja.
Men det kanske inte är något jag ska fundera mer på nu. Målet är trots allt att tappa fett för tillfället.
Spannmål
2006-02-04, 20:34
Jag brukar hoppa i bingen runt 23.30 så ganska snart efter träningen ja.
Men det kanske inte är något jag ska fundera mer på nu. Målet är trots allt att tappa fett för tillfället.
Åja, att behålla musklerna bör ligga i ditt intresse! Och de skulle må bra av minst en omgång protein till innan du somnar.
Åja, att behålla musklerna bör ligga i ditt intresse! Och de skulle må bra av minst en omgång protein till innan du somnar.
Absolut ligger det i mitt intresse. Dock känns det som att jag redan får i mig tillräckligt med protein. Ligger runt 2g/kg nu.
Eller vad tror du?
Greatness
2006-02-05, 00:50
russin, banan, knäckebröd
Jaha ja, hur många knäckebröd är det tal om då om man får fråga?
Jaha ja, hur många knäckebröd är det tal om då om man får fråga?
Ett riktmärke är 0,8-1 g kolhydrat/kg kroppsvikt.
Greatness
2006-02-05, 01:50
Okej, tack så mycket! :D
Förstår dock inte riktigt det här med snabba kolhydrater, så det går t.ex inte lika bra att bara ta 5-7 medelstora potatisar och äta? Eller 150g okokt pasta?
Fettecke
2006-02-05, 02:07
Okej, tack så mycket! :D
Förstår dock inte riktigt det här med snabba kolhydrater, så det går t.ex inte lika bra att bara ta 5-7 medelstora potatisar och äta? Eller 150g okokt pasta?
orsaken till att man stoppar i sig snabba kolhydrater är att tillgodise musklerna på förlorad näring, när du tränar bryter du ner muskler som du sen ska bygga upp igen(större) när du käkar... käkar du snabba kolhydrater så dras dom in i muskeln relativt direkt och lagras som glykogen(?) som du har tömt musklerna på under passet, som snabbar upp din återhämt/Bygg-ningstid, kort sagt.
Näring i huvudsak är det viktiga. sen om det är pasta eller potatis spelar mindre roll, bara du får i dig "rätt" mängd näring i slutloppet. då det skiljer så lite mellan dessa produkter.
Om jag har förstått det rätt dvs....
Greatness
2006-02-05, 02:11
orsaken till att man stoppar i sig snabba kolhydrater är att tillgodise musklerna på förlorad näring, när du tränar bryter du ner muskler som du sen ska bygga upp igen(större) när du käkar... käkar du snabba kolhydrater så dras dom in i muskeln relativt direkt och lagras som glykogen(?) som du har tömt musklerna på under passet, som snabbar upp din återhämt/Bygg-ningstid, kort sagt.
Näring i huvudsak är det viktiga. sen om det är pasta eller potatis spelar mindre roll, bara du får i dig "rätt" mängd näring i slutloppet. då det skiljer så lite mellan dessa produkter.
Om jag har förstått det rätt dvs....
Okej men då äter jag rätt alltså... det spelar ingen roll om jag trycker i mig knäckebröd eller pasta eller potatis? kolhydrat som kolhydrat? Om jag förstod ditt inlägg rätt nu...
Cerberus
2006-02-05, 03:05
Okej men då äter jag rätt alltså... det spelar ingen roll om jag trycker i mig knäckebröd eller pasta eller potatis? kolhydrat som kolhydrat? Om jag förstod ditt inlägg rätt nu...
potatis är relativt snålt på kolhydrater, typ 22g/100g potatis så du får käka en massa potatis innan du får i dig några mängder.
Pasta är dock lätt att få i sig mängder av kolhydrater.
Knäckebröd kan jag ej så mycket om eftersom jag aldrig äter det själv.
Annars kan du dra till butiken o köpa ett paket Dextropur, där har du garanterat ultrasnabba kolisar. Maltodextrin ska också vara bra, har inte prövat det själv eftersom jag inte vet var om man kan köpa dom i vanliga butiker?
potatis är relativt snålt på kolhydrater, typ 22g/100g potatis så du får käka en massa potatis innan du får i dig några mängder.
Kombinera minis råd med Cerberus info om kolhydratmängden potatis och jag får det till att 3 normalstora potatisar (100g styck) blir 66g kolhydrat. Om du inte väger 90+ är det säkert tillräckligt. Potatis e gott btw :)
edit: iofs får du ju kolhydrater från andra källor redan, vet inte hur mycket det är, men kanske kan plocka bort en potatis (hmm det där lät som petitesser men du låg ju i deff sa du själv) och ändå få en finfin återhämtning
Greatness
2006-02-05, 11:26
Kombinera minis råd med Cerberus info om kolhydratmängden potatis och jag får det till att 3 normalstora potatisar (100g styck) blir 66g kolhydrat. Om du inte väger 90+ är det säkert tillräckligt. Potatis e gott btw :)
edit: iofs får du ju kolhydrater från andra källor redan, vet inte hur mycket det är, men kanske kan plocka bort en potatis (hmm det där lät som petitesser men du låg ju i deff sa du själv) och ändå få en finfin återhämtning
Ja precis, hade för mig att även jag hade räknat på att 5-7 potatisar räcker gott.
Väger 77-78kg f.ö... :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.