handdator

Visa fullständig version : Helt fel?

Jacqis
2006-02-03, 18:22
Så här ligger det till; Jag tränar mellan 6-8 pass i veckan inkl. idrottslektioner i skolan (vilka ofta är ganska tuffa), mitt minimum är att träna minst 5pass i veckan.
Jag kör ganska varierad träning en vecka kan se ut så här:
Måndag: Gym, Box
Tisdag: Kampsport (Inte alls tufft i och med att det mest är teknikträning)
Onsdag: Gym, Bodycombat
Torsdag: Kampsport (+Idrottslektion)
Fredag: Gym, bodypump alt. kondition el. styrketräning i gymmet. (+Idrottslektion)
Lördag: Vila
Söndag: Gym, Box el. annat pass.

Men grejen är den att jag vill ha muskler som faktiskt "syns" (känner mig jätte fåfäng genom att säga så) i och med att det skulle göra mig ännu mer motiverad att faktiskt "se" resultaten och jag tycker att jag ändå borde göra det efter att ha tränat så här i ca. 6månader (?). Nu känns det nästan som att jag börjar tappa motivationen till att träna.

Jag är 17år 174-175 lång och väger 64-65, så jag är ju inte tjock på nått sätt.. Men det är just det att jag vill att det ska synas och jag vill ha bort det där "extra" hullet om man säger så...
Jag vet inte om det kanske har med kostvanor att göra? Men jag äter varken mer eller mindre än någon annan, äter minst 3 riktiga mål omdagen, sen någon frukt eller så i mellan.

Finns det någon som har haft samma dilemma eller kan komma med några tips på hur man ska göra?

mela
2006-02-03, 18:30
Övertränad kanske?
Mer vila skulle jag börja med..
samt äta 6-7 mål om dagen

krilleh
2006-02-03, 18:31
Vill du bygga muskler måste du ligga på ett kaloriöverskott.

Vill du få bort fettet måste du ligga på ett kaloriunderskott.

Jag föredrar att du bygger upp dig med kanske 10 kg. sen deffar du ner dig nåra kg tills du e nöjd.

mela
2006-02-03, 18:32
Vill du bygga muskler måste du ligga på ett kaloriöverskott.

Vill du få bort fettet måste du ligga på ett kaloriunderskott.

Jag föredrar att du bygger upp dig med kanske 10 kg. sen deffar du ner dig nåra kg tills du e nöjd.

10 kg är väl ändå att ta i?
man måste inte överdriva bulken.

krilleh
2006-02-03, 18:50
10 kg är väl ändå att ta i?
man måste inte överdriva bulken.

Har jag nämnt under hur lång period de ska va?

man får välja själv hur långt tid de ska gå. Ett halvår tycker jag e bra tempo men visst kna han dra ut de till ett år eller mer(!).

mela
2006-02-03, 18:52
Har jag nämnt under hur lång period de ska va?

man får välja själv hur långt tid de ska gå. Ett halvår tycker jag e bra tempo men visst kna han dra ut de till ett år eller mer(!).

men 10kg är fortfarande mkt..
jag gick upp 18kg under 2,5år.. alldeles för mkt..
för så mkt muskler bygger man inte som tjej...

eftersom hon vill ha synliga muskler är deff mer rekommenderat
men undvika överträning... vilovecka ibland kanske+

krilleh
2006-02-03, 18:54
men 10kg är fortfarande mkt..
jag gick upp 18kg under 2,5år.. alldeles för mkt..
för så mkt muskler bygger man inte som tjej...

eftersom hon vill ha synliga muskler är deff mer rekommenderat
men undvika överträning... vilovecka ibland kanske+

Mm, tänkte inte på att hon var tjej. Då tycker jag självklart en deff skulle sitta fint.. Eller så går du upp bara ett par kgn och sen deffa ner.

inte så insatt när de gäller kvinnornas träningar :) De skiljer sig säkert en hel del.

mela
2006-02-03, 19:03
Mm, tänkte inte på att hon var tjej. Då tycker jag självklart en deff skulle sitta fint.. Eller så går du upp bara ett par kgn och sen deffa ner.

inte så insatt när de gäller kvinnornas träningar :) De skiljer sig säkert en hel del.

jag har själv bulkat..
assvårt att gå ner sedan.

vi har inte lika mkt testo som er.. så vi har svårare att lägga
på oss muskler samt förbränna fett

Robbin
2006-02-03, 20:42
Frågan är ju då om du har några muskler att tala om som du kan få fram genom en deff. Har du legat på kaloriunderskott under de här 6 månaderna du har tränat har du förmodligen inte byggt många gram muskler, kanske borde du försöka lägga dig på ett litet kaloriöverskott i önskad tid för att bygga upp dig lite innan du deffar.

Fast allt beror självklart på hur du vill se ut, du kanske bara vill bli slimmad.

Robbin
2006-02-03, 20:48
Öhmm föresten hur tränar du på gymmet? Alltså hur måga repetitioner brukar du köra per set, vad kör du för övningar osv? Om jag inte är dum i huvudet nu (har hänt förr) så borde väl även tjejer köra tung på gymmet om dom vill bygga muskler ifall du inte gör det redan. ;)

maRRtin
2006-02-03, 21:10
Jag tror, att om du vill se mer muskler så får du göra dig av med lite fett.
Oftast finns det lite muskler under "hullet", eftersom det är mest konturer du är ute efter antar jag och inte vill bli "stor".

3-4 mål mat tycker jag funkar rätt bra, slipper man oroa sig för allt för dyra tandläkarräkningar.
Kanske ska se över dina kostvanor lite bara, så kommer det nog ska du se.

Ät mycket grönt, och potatis :)

Smail
2006-02-03, 23:22
ÄT! Ät vid rätt tidpunkt i förhållande till träning och i rätt mängd så kommer resultaten. Att råda en 17-åring att deffa för att få tydligare muskler är bissart! Med tanke på din träningsmängd skulle jag tro att du redan är vältränad och har rätt tydliga konturer. Som tjej är det fullt naturligt att ha lite "hull" som du säger då den kvinnliga kroppen anatomiskt består av mer underhudsfett.

Läs gärna trådarna i forumet som handlar om kost kring träningen...

Lycka till med träningen och smaklig måltid.

//Smail :)

Jacqis
2006-02-04, 10:25
Jag brukar köra 15*3 reps på gymmet olika övningar.

Så ni säger egentligen att jag bara ska köra på och kanske kolla över kosten lite?

Det ska nog gå bra förhoppningsvis, tack för svaren:)

mela
2006-02-04, 10:30
jag tycker att du ska vila mer.. två pass om dagen?
10 pass i evckan?

Milia
2006-02-04, 10:33
jag tycker att du ska vila mer.. två pass om dagen?
10 pass i evckan?
håller med föregående talare :nono:

Milia
2006-02-04, 10:36
Med så många pass blir det svårt att hinna återhämta sig och överanstränger man musklerna för mycket så kan de ju inte bygga upp sig heller.
Träning är ju också en sorts stress för kroppen och för mycket stress gör att man utsöndrar stresshormoner som är nedbrytande och förhindrar uppbyggnad.
ät mer och vila mer är mitt råd! :thumbup:

skyler
2006-02-05, 11:23
Jag förstår att du gillar att träna och vara aktiv. Jag är likadan själv.Det är lätt att man fastnar i träningsträsket:-) Jag upplever dock att jag får betydligt mer tonade muskler när jag drog ner lite på kampsportsträningen och styrka och istället körde 2-3 powerwalks i veckan. Bra träning som inte sliter på kroppen, bränner fett och är avstressande.
Du har säkert hört detta förrut men prova att äta mer protein och mindre kolhydrater. Lycka till!