handdator

Visa fullständig version : Nyttigare ckokladbollar

lejdii
2006-02-03, 11:54
Hittade ett recept på ett annat forum och har testat de själv. Mycket goda!

Ingredienser:
*Fiberhavregryn
*Katrinplommonpure, osockrad (T ex Barnmat)
*Minikeso
*Kakao eller Canderels chokladdryckspulver
*Strösötningsmedel (T ex Hermesetas)
*Starkt kaffe
*Kokos att rulla bollarna

Blanda ihop dessa ingredienser till bra konsistens och kör med stavmixer så att massan blir slät. Gör bollar av massan och rulla i kokos. Smakar som original om du gör rätt :)

Herkulez
2006-02-03, 12:57
coolt, får prova nåndag att göra dom där NEGERbollarna

RassK
2006-02-03, 13:05
negerTESTIKLAR om man ska vara pk

jwzrd
2006-02-03, 13:12
Hittade ett recept på ett annat forum och har testat de själv. Mycket goda!

Ingredienser:
*Fiberhavregryn
*Katrinplommonpure, osockrad (T ex Barnmat)
*Minikeso
*Kakao eller Canderels chokladdryckspulver
*Strösötningsmedel (T ex Hermesetas)
*Starkt kaffe
*Kokos att rulla bollarna

Blanda ihop dessa ingredienser till bra konsistens och kör med stavmixer så att massan blir slät. Gör bollar av massan och rulla i kokos. Smakar som original om du gör rätt :)

Vad i dom där negerbollarna är nyttigare eller bättre än att använda dom vanliga ingredienserna?

gothen
2006-02-03, 13:37
Em brukar inte negerbollar ha en massa margarin i sig? Så dom här borde väll vara bättre...

jwzrd
2006-02-03, 13:39
Em brukar inte negerbollar ha en massa margarin i sig? Så dom här borde väll vara bättre...

Det är canderel och hermesetas jag undrar över. Negerbollar gör man med smör, socker, kakao och andra naturliga ingredienser (även om jag inser sockrets eventuellt bristande naturlighet i sammanhanget). Bör man inte fundera över syftet med chokladbollarna innan man sötar dom med sötningsmedel man inte vet vad dom ställer till med?

lejdii
2006-02-03, 13:42
Vad i dom där negerbollarna är nyttigare eller bättre än att använda dom vanliga ingredienserna?

I originalreceptet är det en massa smör och socker. Fast det är ju upp till var och en vad man tycker är nyttigt.. :)

tigerofsweden
2006-02-03, 13:44
Det är canderel och hermesetas jag undrar över. Negerbollar gör man med smör, socker, kakao och andra naturliga ingredienser (även om jag inser sockrets eventuellt bristande naturlighet i sammanhanget). Bör man inte fundera över syftet med chokladbollarna innan man sötar dom med sötningsmedel man inte vet vad dom ställer till med?

Håller med, varför försöka göra exempelvis chokladbullar en smula nyttigare? Är ju inte så att man käkar det varje dag och ska man då äta det kan man väl unna sig orginal istället för att mesa med massa konstigheter :D

lejdii
2006-02-03, 13:55
Håller med, varför försöka göra exempelvis chokladbullar en smula nyttigare? Är ju inte så att man käkar det varje dag och ska man då äta det kan man väl unna sig orginal istället för att mesa med massa konstigheter :D

En smula nyttigare? Jag skulle nog säga betydligt nyttigare. Men som sagt, det är ju upp till var och en vad man vill söta dom med. Så mycket andra konstigheter var det ju inte. :)

jwzrd
2006-02-03, 13:57
En smula nyttigare? Jag skulle nog säga betydligt nyttigare. Men som sagt, det är ju upp till var och en vad man vill söta dom med. Så mycket andra konstigheter var det ju inte. :)

Jag åt just en db och känner mig extra optimal nu. Hoppas det inte var sötningsmedel i den.

tigerofsweden
2006-02-03, 13:57

Som sagt :D Om man som jag befinner sig under deff så äter man ju knappt sånt här på en vardag och ska man då äta ngt på sin eventuella ätardag så kan man ju fläska på med orginal som säkert smakar lite bättre iallafall :thumbup: Men alla gör ju som de vill :)

userfriendly
2006-02-03, 17:19
aspartam rockar.. jag har säkert redan 2-3 aspartam tumörer efter alla dieter o störningar :D

coxie
2006-02-03, 17:30
Håller med att man nyttigare är fel ordval, hade varit bättre med kalorisnåla chokladbollar istället.

jag personligen äter aspartan och andra sötningsmedel, dock så sparsamt jag kan för man vet aldrig vad forskarna kan hitta i framtiden.

gustavk
2006-02-03, 17:33
tjaa nu när vi nåt en skön offtopic-nivå ang sötningsmedel tänkte jag bara säga att jag just beställt "Stevia" Och ska försöka styra ihop nå negerbolls-aktigt då de kommit :D Tror stevia är rel. säkert iaf, nyttigare än aspartam iaf.

Knowledge
2006-02-03, 20:07
tänkte jag bara säga att jag just beställt "Stevia".

Vart då? Ett PM skulle uppskattas :)

Milia
2006-02-03, 20:22
tjaa nu när vi nåt en skön offtopic-nivå ang sötningsmedel tänkte jag bara säga att jag just beställt "Stevia" Och ska försöka styra ihop nå negerbolls-aktigt då de kommit :D Tror stevia är rel. säkert iaf, nyttigare än aspartam iaf.
Vad tusan är stevia??nåt nytt sötningsmedel? jag vill också veta var man kan köpa det isf!!(gärna pris oxå) *slap*

J.Saarela
2006-02-03, 20:26
Antingen så gör man vanliga negerbollar eller så gör man inga alls.Varför förstöra nått så gott.

Jakobbus
2006-02-03, 21:10
Antingen så gör man vanliga negerbollar eller så gör man inga alls.Varför förstöra nått så gott.

Definiera förstöra... Gjorde man dom rätt så smakade dom ju som originalen.

gustavk
2006-02-03, 23:34
Jommen hörrni, sök på stevia på kost o näring så kommer min lilla tråd upp :) det diskuteras lite med grubben, man kan beställa det här i sverige. Addressen får ni gissa... :)

Saarela: Jag förstår din tanke, hade ngn skapat fett/sockerfri knäck o bjudit mig på julafton hade jag gråtit blod, men vad tusan! Nu kanske det här inte är några förbättringar, men jag tycker lätt man ska testa nya recept, hade vi inte gjort det hade vi inte ens haft några negerbollar att förstöra ;)
(Vi har alla olika "helighetsnivå" på livsmedel..)

J.Saarela
2006-02-04, 14:28
Definiera förstöra... Gjorde man dom rätt så smakade dom ju som originalen.

Finns inte en chans i världen att dom smakar som orginalen,med dom ingredienserna.Säkert gott endå,men inte som orginalen...

Jompi
2006-02-04, 14:52
Finns inte en chans i världen att dom smakar som orginalen,med dom ingredienserna.Säkert gott endå,men inte som orginalen...
Deffa:D

:notme: :naughty:

Callister
2006-02-04, 14:54
Det enda med sötningsmedel jag kör på är läsk, annars riskerar det att bli för mkt.

Finns naturliga recept på negerbollar som är nyttiga, nyttiga. ;)

Kommer inte ihåg receptet men det var mörk choklad, mandlar, fikon o s v ..

Sök tråd här

Sweetie
2006-02-26, 13:02
Du kan köpa stevia hos http://www.steviabutiken.se eller http://www.stevia.se .