Visa fullständig version : Definera "seriös träning"
Man ser ju med jämna mellanrum folk som skriver att de tränat i x antal år varav det senaste seriöst. Så hur definerar du "seriös träning" kontra oseriös träning?
King Grub
2006-02-02, 22:29
När man anpassar träningen för att nå dom mål man satt upp.
Ja.
Kaboffastar
2006-02-02, 22:30
Word.
Eller t o m när man anpassar sitt liv efter vilka mål man satt upp.
allan
Krokodil
2006-02-02, 22:36
Jag hörde en rolig definition för ett par år sen. Man tränar seriöst när man nobbar en pubkväll med polarna för att man ska träna vader. :D
Jag hörde en rolig definition för ett par år sen. Man tränar seriöst när man nobbar en pubkväll med polarna för att man ska träna vader. :D
Word!
Man ser ju med jämna mellanrum folk som skriver att de tränat i x antal år varav det senaste seriöst. Så hur definerar du "seriös träning" kontra oseriös träning?
Ett sätt för en del att få det verka som det har gått väldigt fort fram med träningen.
Det är mycket roligare att säga att man tränat seriöst i 3 år för att stå på scenen/flaket istället för att säga att man tränat i 15 år men det är först de 3 sista åren man har bestämt för att satsa på den nuvarande idrotten.
Att man sen tävlat/tränat i grenar som tangerar den idrotten innan har ju ingen betydelse för det man håller på med numera eller något i den stilen.
Sen finns det självklart en del som inte har haft en aning om vad de hållit på med och sen ställer in målet och kör på det men de flesta har tränat bra länge innan det händer och tränar man regelbundet i 5-10 år så ser jag det inte direkt som oseriöst.
MasterChief
2006-02-03, 07:56
För mig är träning seriös när den är genomtänkt, medveten och koncentrationen är hög under passen. Till skillnad mot den som "bara drar till gymmet och gymmar lite" och när de väl är där mest snackar med polarna varvat med taskiga 3:or i bänken.
Ninjasmurf
2006-02-03, 08:01
Kungs Larven slog huvudet på spiken direkt
För mig är träning seriös när den är genomtänkt, medveten och koncentrationen är hög under passen. Till skillnad mot den som "bara drar till gymmet och gymmar lite" och när de väl är där mest snackar med polarna varvat med taskiga 3:or i bänken.
jag drar ofta till gymmet och gymmar lite, och snackar skit med träningspolare. Tycker ändå jag tränar seriöst, mycket med samma anledning som king grub skrev. Även om jag går ner, för att bara slänga runt lite vikt, så är det för att det ingår i ett större mål där även sådana pass är en del i att lyckas komma dit.
Ser förmodligen ut som jag inte tränar alls när man slänger upp 3or på 50-60% av ens kapacitet, men jag lovar det är målmedeten träning iaf.
H.Emanuel
2006-02-03, 08:08
Och om man tränar utan att nå resultaten, är man oseriös då? :confused:
Och om man tränar utan att nå resultaten, är man oseriös då? :confused:
du kan väl träna målmedvetet, fast du inte kommer fram.
men ja om du inte utvecklas alls, så borde du träna på något slarvig el konstigt vis ;)
seriös träning för mig är när man strävar efter ett mål och tänker på både kost och träning och att man tränar x antal dagar i veckan utan att skippa träningspass för att man inte orkar ta sig iväg eller vill spela dator eller nått annat. och att man gör detta under en längre tid och inte bara under en vecka för att sedan slappa 2
MasterChief
2006-02-03, 08:39
jag drar ofta till gymmet och gymmar lite, och snackar skit med träningspolare. Tycker ändå jag tränar seriöst, mycket med samma anledning som king grub skrev. Även om jag går ner, för att bara slänga runt lite vikt, så är det för att det ingår i ett större mål där även sådana pass är en del i att lyckas komma dit.
Ser förmodligen ut som jag inte tränar alls när man slänger upp 3or på 50-60% av ens kapacitet, men jag lovar det är målmedeten träning iaf.
Men då passar du inte in i bilden på de "gymmande killar" som mest snackar skit på gymmet varvat med ostrikt bänkande; så kallade wannabees.
De flesta är ju mer mer eller mindre seriösa och termen får väl anses vara relativ. Det som är oseriöst sett från Allans perspektiv ses nog som "överseriöst" sett från Svenssons perspektiv.
Men om man anser sig själv seriös bör man så småningom uppnå/närma sig sina mål. Gör man inte det så kanske man ska ta en funderare om man egentligen varit så seriös.
Grubbens definition ringar nog in det bäst.
Seriös träning för mig är när man har klara mål med vad man vill uppnå och framför allt att man har kontinuitet. Man ställer inte in 50 % av veckans pass för att man är lat. Målmedveten träning under lång tid blir seriös träning. Jag tycker inte man kan säga att man har tränat seriöst efter ett par månader. Det är många som är överambitiösa och kör disciplinerat fem-sex dagar i veckan men tröttnar i långa loppet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.