Visa fullständig version : Till ni som använder Internet Explorer
Dumleman
2006-02-02, 16:11
...sluta med det snälla för erat eget bästa :). Det tog 15 minuter att hitta alvarliga säkerhetshål i andra betan till version 7 av Internet Explorer. Det räcker med koden SRC=file://---------------------------------------------------------- > för att få Internet Explorer 7 att kracha. Det visar ju hur "högt" M$ prioriterar säkerheten.
Här är två bra webbläsare som är gratis:
Opera 8.5 http://www.opera.com/download/get.pl?id=27561
Firefox 1.5 http://download.mozilla.org/?product=firefox-1.5.0.1&os=win&lang=en-GB
Källa: http://www.idg.se/ArticlePages/200602/02/20060202130540_NOK/20060202130540_NOK.dbp.asp
Ej oväntat att det fanns fel. Men så här snabbt? Måste varit någon kille som verkligenverkligen bara ville hitta något fel :P
Allvarligt säkerhetshål? Det krashade enbart, ingenting kan väl utnyttjas? Sedan är det en beta, alltså inte en färdig version.
Jag gillar firefox mer, mest på grund av tabsurfningen(som iofs skall vara väldigt bra i ie. 7). Men hypen börjar snart gå för långt.
http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html
Men jag är även snäll och postar lite svar från andra:
http://nanobox.chipx86.com/blog/2005/12/re-firefox-myths.php
Hur som helst så är ie bättre än sitt rykte. Nya ie kommer nog vara riktigt bra, skall bli roligt att se hur firefox svarar på det och om de kan få in lite nya roliga funktioner. Att Ms gör dålig programvara är ju inte sant. XP är överlägset, Office är överlägset etc.
Dumleman
2006-02-02, 16:20
Äsch skitedit, koden är inte riktigt sådär men det spelar kanske inte så stor roll. Här är det from the horse mouth: http://www.security-protocols.com/advisory/sp-x23-advisory.txt
Ej oväntat att det fanns fel. Men så här snabbt? Måste varit någon kille som verkligenverkligen bara ville hitta något fel :P
Automatiskt testverktyg
Dumleman
2006-02-02, 16:27
Nya ie kommer nog vara riktigt bra, skall bli roligt att se hur firefox svarar på det och om de kan få in lite nya roliga funktioner. Att Ms gör dålig programvara är ju inte sant. XP är överlägset, Office är överlägset etc.
Ja allt talar ju verkligen för att det ska bli bra, eller inte :). Att inte upptäcka det där problemet säger det mesta om kompetensen hos microsofts programmerare.
Du får gärna kalla det hype när jag föreslår en webbläsare som är överlägsen IE i detta nuet och att du påstår att ie kommer bli riktigt bra är inget hållbart argument för att använda det innan det har blivit bra.
Läst det här om Firefox, ni som gnäller på IE?
Firefox slukar minne. Programmet lägger beslag på minne, men glömmer bort att lämna tillbaka minnet när det inte längre behövs.
Fortsättning här:
http://kommentar.mikrodatorn.se/?p=28
Fatalist
2006-02-02, 16:37
Mitt FF ligger just nu på 45mb ram. Spela roll när man har över 1024mb? Noope.
Själva det faktum att IE är M$ produkt är väl ett gott argument att använda firefox.
Firefox = Bra inge popups inge virus (inte för mig iaf)
Dumleman
2006-02-02, 16:43
Firefox slukar minne. Programmet lägger beslag på minne, men glömmer bort att lämna tillbaka minnet när det inte längre behövs.
Fortsättning här:
http://kommentar.mikrodatorn.se/?p=28
Det där är för version 1.5, 1.5.0.1 finns ute nu och där har de fixat lite minnesläckage.
Ja allt talar ju verkligen för att det ska bli bra, eller inte :). Att inte upptäcka det där problemet säger det mesta om kompetensen hos microsofts programmerare.
Du får gärna kalla det hype när jag föreslår en webbläsare som är överlägsen IE i detta nuet och att du påstår att ie kommer bli riktigt bra är inget hållbart argument för att använda det innan det har blivit bra.
Hahaha, MS har nog flertalet av de bästa programmerarna som finns. Säg ett bättre operativssytem än XP för hemmabruk. Säg ett bättre paket än Office-paketet för ordbehandling etc.
ie har stora brister, men varför skulle man få mer virus/popups av ie med s2 än firefox?
Mm, och du hänvisar till en beta av IE som har problem.
Detta var/är en riktig version av FF.
Det där är för version 1.5, 1.5.0.1 finns ute nu och där har de fixat lite minnesläckage.
Dumleman
2006-02-02, 16:50
Hahaha, MS har nog flertalet av de bästa programmerarna som finns. Säg ett bättre operativssytem än XP för hemmabruk. Säg ett bättre paket än Office-paketet för ordbehandling etc.
ie har stora brister, men varför skulle man få mer virus/popups av ie med s2 än firefox?
Anpassning till hemmabruk är inte programmerarnas förtjänst utan istället useabilityexperternas förtjänst. Jag kan nämna många os med betydligt bättre uptime än microsofts os och bra uptime är helt beroende av att det inte finns minneläckage vilket i sin tur kräver mycket kompetenta programmerare.
Anpassning till hemmabruk är inte programmerarnas förtjänst utan istället useabilityexperternas förtjänst. Jag kan nämna många os med betydligt bättre uptime än microsofts os och bra uptime är helt beroende av att det inte finns minneläckage vilket i sin tur kräver mycket kompetenta programmerare.
Ja, min dator som jag spelar, tittar på film på, kodar och slösurfar har snart varit igång i tre veckor. Har varit längre innan och jag har stängt av den pågrund av program kräver det eller jag åkt iväg en längre stund. Kommer inte ihåg senast XP krashade för mig.
Vadå anpassning till hemmabruk, det är gjort delvis för hemmabruk. Säg något bättre operativssystem för kontorsarbete då? Släng fram lite OS då och säg varför de är bättre än XP? Vilket använder du själv t.ex.?
Dumleman
2006-02-02, 16:55
Mm, och du hänvisar till en beta av IE som har problem.
Detta var/är en riktig version av FF.
Ja men de där smärre minneläckagen ser jag som inte speciellt alvarliga för den vanlige användare.
Ja men de där smärre minneläckagen ser jag som inte speciellt alvarliga för den vanlige användare.
Till skillnad från en sida som måste vara konstruerad på ett visst sätt för att krasha ie? Med andra ord skulle du kunna surfa på alla normala sidor utan det någonsin skulle vara ett problem.
Håller med Trance, det börjar gå för långt med anti-ms propagandan. XP fungerar klockrent. Har inte haft en krash på jag vet inte hur länge, iaf så länge SP2 har funnits. Firefox använder jag av vana just nu, min session tar dock 85 MB RAM just nu, inte ovanligt att det ligger runt 120 MB. Inte jag bryr mig om direkt, och frågan är vad IE tar med motsvarande mängd sidor uppe.
rememberence
2006-02-02, 17:01
jag fick aldig IE att krascha med den där hemsidan som var bifogad i txt dokumentet *screwy*
EDIT: kanske för att jag använder 6.0 fortfarande :D
Dumleman
2006-02-02, 17:02
Ja, min dator som jag spelar, tittar på film på, kodar och slösurfar har snart varit igång i tre veckor. Har varit längre innan och jag har stängt av den pågrund av program kräver det eller jag åkt iväg en längre stund. Kommer inte ihåg senast XP krashade för mig.
Vadå anpassning till hemmabruk, det är gjort delvis för hemmabruk. Säg något bättre operativssystem för kontorsarbete då? Släng fram lite OS då och säg varför de är bättre än XP? Vilket använder du själv t.ex.?
Jag har svårt att förstå varför du har hakat upp dig på windows operativsystem när tråden handlar om deras webbläsare. Kontorsmiljö och hemmamiljö är "ganska" lika, useability är jätteviktigt där också. xp är bra för den som inte kan så mycket, som jag som inte kan speciellt mycket, så där håller jag med dig men det är inte programmerarnas förtjänst utan useabilitysnubbarnas. Men det finns mycket stabilare os som free-, net- och openbsd som har mycket längre uptime än windows.
http://www.mreriksson.net/uptimes/toplists/?list=hostsuptime
rememberence
2006-02-02, 17:08
det är onödigt att jämföra servrar med persondatorer ;)
Jag har svårt att förstå varför du har hakat upp dig på windows operativsystem när tråden handlar om deras webbläsare. Kontorsmiljö och hemmamiljö är "ganska" lika, useability är jätteviktigt där också. xp är bra för den som inte kan så mycket, som jag, så där håller jag med dig men det är inte programmerarnas förtjänst utan useabilitysnubbarnas. Men det finns mycket stabilare os som free-, net- och openbsd som har mycket längre uptime än windows.
Det var inte direkt ett bra argument du. Du tror inte hypernördar som registerar sig på en sådan sida och vill ha igång en dator i ett antal år kör linux/bsd i överlägsen majoritet? Dock fanns det väl med en Windows-dator som varit igång i nästan två år. De räcker nog rätt bra skall du se. Så det är inte direkt ett bra argumentation för stabilitet.
Skall jag vara ärlig så tror jag du inte vet någonting om MS programmerare. Du snackar usability hit och dit. Användbarhet är väl bra, men jag förstår inte hur det kommer in i bilden. Du säger att MS inte kan programmera, jag säger att de kan det och visar på att på de största områdena så är de bäst. Du säger att det är pågrund av användbarhet?
Enligt mig så finns det ingenting som inte visar på att de bara programmerar rätt saker utan även gör det bra.
"Vanliga" användare bryr sig nog inte om uptime då de stänger av sina datorer när de går hem från jobbet/går och lägger sig hemma.
Det är mera intressant när det gäller serverar.
Langster
2006-02-02, 17:10
Säg något bättre operativssystem för kontorsarbete då? Släng fram lite OS då och säg varför de är bättre än XP? Vilket använder du själv t.ex.?
OSX är ju inte sämre iaf. Men jag vettefan om det är så mycket BÄTTRE längre. Hade mindre problem när jag jobbade med OS9.
Opera kraschar ju ett par gånger om dagen UTAN att någon försöker krascha det. Det går bra med sidor som brukar fungera också.
Och den firefoxversion jag har läcker minne som ett såll.
Linux + KDE är bättre än XP, MacOS X är bättre än allt ;/
Dumleman
2006-02-02, 17:13
"Vanliga" användare bryr sig nog inte om uptime då de stänger av sina datorer när de går hem från jobbet/går och lägger sig hemma.
Det är mera intressant när det gäller serverar.
Jo men det var ju någon som länkade till en artikel som handlade om just minnesläckage och det resulterar i kortare uptime, där ansåg du ivf att uptime var viktigt för användarna.
Linux + KDE är bättre än XP, MacOS X är bättre än allt ;/
Vad är de bättre på?
Fortsättning här:
http://kommentar.mikrodatorn.se/?p=28Förr eller senare kommer de säkert fixa det, men ja, det är riktigt illa.
Orka tjafsa om vilken browser folk gillar bäst. Det är enkelt: Gillar man reklam, popups och inte förstår vad man ska med tabbar till så använder man IE6. Gillar man att programmera websidor så hatar man alla som använder IE. Själv kör jag Safari eftersom den UPPLEVS snabbare för mig och ser snyggare ut än alla teman jag testat för Firefox. Lite som att vissa gillar pizza, andra kebab.
Allvarligt säkerhetshål? Det krashade enbart, ingenting kan väl utnyttjas? Sedan är det en beta, alltså inte en färdig version.
Jag gillar firefox mer, mest på grund av tabsurfningen(som iofs skall vara väldigt bra i ie. 7). Men hypen börjar snart gå för långt.
http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html
Men jag är även snäll och postar lite svar från andra:
http://nanobox.chipx86.com/blog/2005/12/re-firefox-myths.php
Hur som helst så är ie bättre än sitt rykte. Nya ie kommer nog vara riktigt bra, skall bli roligt att se hur firefox svarar på det och om de kan få in lite nya roliga funktioner. Att Ms gör dålig programvara är ju inte sant. XP är överlägset, Office är överlägset etc.Jag skiter i minimispecar, jag har en ok dator, men firefox läcker minne som sagt.
Firefox ÄR mycket snabbare än ie.
Jag skiter fullständigt i vad som är populärast.
Att firefox skulle vara säkrare ger jag inte mycket för, de har med haft problem.
Firefox extensions äger, OCH mindre spyware fungerar med firefox.
Jag får aldrig popups i firefox, det har tabbar från början och det stödjer standarder bättre än ie.
Vad gäller acid2 kolla hur det ser ut i ie...
Men jag tycker opera är en bättre webläsare än firefox, bara tråkigt att den kraschar så ofta, men man blir iaf inte av med sidorna man hade uppe, bara eventuella bookmarks man hade satt sedan senast.
Orka tjafsa om vilken browser folk gillar bäst. Det är enkelt: Gillar man reklam, popups och inte förstår vad man ska med tabbar till så använder man IE6. Gillar man att programmera websidor så hatar man alla som använder IE. Själv kör jag Safari eftersom den UPPLEVS snabbare för mig och ser snyggare ut än alla teman jag testat för Firefox. Lite som att vissa gillar pizza, andra kebab.
Själv tycker jag firefox är rätt kasst på att ta bort popups numera. Har dock inte kört ie mycket sedan s2 så jag vet inte hur stor skillnad det är.
Sant är dock att ie kräver massa fulfix i dagsläget. Förhoppningsvis så blir det bättre i nästa version.
Orka tjafsa om vilken browser folk gillar bäst. Det är enkelt: Gillar man reklam, popups och inte förstår vad man ska med tabbar till så använder man IE6. Gillar man att programmera websidor så hatar man alla som använder IE. Själv kör jag Safari eftersom den UPPLEVS snabbare för mig och ser snyggare ut än alla teman jag testat för Firefox. Lite som att vissa gillar pizza, andra kebab.Konqueror och safari är ju relativt lika, och konqueror är också trevlig. Kanske inte stödjer riktigt lika många sidor som firefox men den är vänligare mot datorn.
Men jag tycker opera är en bättre webläsare än firefox, bara tråkigt att den kraschar så ofta, men man blir iaf inte av med sidorna man hade uppe, bara eventuella bookmarks man hade satt sedan senast.
Bara testat Opera lite. Men några sidor såg helt konstiga ut. Tror det var worldofwarcraft.com eller liknande. Så jag fastnade aldrig för det.
ie har stora brister, men varför skulle man få mer virus/popups av ie med s2 än firefox?För att det finns massa buggar som har uppkommit sedan sp2 men som inte har fixats. Och för att det är intressantare att försöka jävlas med ie som används av så många än firefox som används av få.
Personligen gillar jag inte office, alldeles för många menyer, knappar, rader o skit, så jävla omständigt med typ 35.000 olika alternativ, egentligen vill jag bara kunna skriva text och dra in en o annan bild. Men antagligen är det bättre än programmen som försöker efterapa det. Staroffice står sig dock bra och är i mitt tycke bättre iaf i worddelen, att det dessutom är gratis och därför inte kostar vad? 3000kr? gör det till ett självklart val.
Dokument skriver jag dock i latex.
Staroffice kalkyleringstjosan jämfört med excel är skit.
Nej?
Tråden handlar om att IE är skit, då pekar jag på att andra browsers inte är felfria. I FFs fall minnesläckage.
Sedan går tråden över att att jämnföra olika operativsystem och då är MS Xp operativ skit då med pga att de har låg uptime, vilket inte är det mest intressant på hemdatorer (utan då servrar som man vill slippa starta om).
Jo men det var ju någon som länkade till en artikel som handlade om just minnesläckage och det resulterar i kortare uptime, där ansåg du ivf att uptime var viktigt för användarna.
Vad är de bättre på?Bättre programintegration, enklare att konfigurera hur gränssnittet fungerar, renare användarinterface, central lagring av lösenord, enklare att flytta från dator till dator, massa fler program som följer med, gratis, segar inte sönder bara för att man kopierar filer mellan två enheter eller bränner ut en skiva, bättre ljudkvalite, bättre filsystem, säkert bättre tcp/ip-stack, bättre firewall, enklare att hitta teknisk dokumentation, opensourceprogramvara fungerar bättre i Linux än i Windows, shellen är bättre.
KDE känns mycket mer ombonat.
Blir ju lite rörigt när man jämför både operativsystem och fönsterhanterare.
Bara testat Opera lite. Men några sidor såg helt konstiga ut. Tror det var worldofwarcraft.com eller liknande. Så jag fastnade aldrig för det.Den fungerar bra här, språkväljarrutan ser lite konstig ut men annars så.
Konqueror och safari är ju relativt lika, och konqueror är också trevlig. Kanske inte stödjer riktigt lika många sidor som firefox men den är vänligare mot datorn.
På datorer där man kan köra Safari finns ingen anledning att köra konqueror. Men visst, på linux är det en bra browser.
Och Trance.. Office. Det suger fan största älgballen söder om dalälven. Använd programmen seriöst ett par gånger och säg vad du tycker om det UTAN att jämföra med alternativen. Alla dom vanliga sakerna man vill göra i Word är "svåra" att använda. Hur skapar du t ex en mall som du sen skickar till någon annan? Ett sjukt irriterande program. Det låter mer som att du, Trance, inte har testat något annat än det du använder just nu; jag har det.
Den fungerar bra här, språkväljarrutan ser lite konstig ut men annars så.
Ok, kan varit http://wow-europe.com/en/ också. Eller en av deras olika teman som fuckade sig. Jaja, hur som helst. Just nu är jag nöjd med firefox.
På datorer där man kan köra Safari finns ingen anledning att köra konqueror. Men visst, på linux är det en bra browser.
Och Trance.. Office. Det suger fan största älgballen söder om dalälven. Använd programmen seriöst ett par gånger och säg vad du tycker om det UTAN att jämföra med alternativen. Alla dom vanliga sakerna man vill göra i Word är "svåra" att använda. Hur skapar du t ex en mall som du sen skickar till någon annan? Ett sjukt irriterande program. Det låter mer som att du, Trance, inte har testat något annat än det du använder just nu; jag har det.
Jag har testat openoffice, skrivit en uppsats i det samt gjort någon presentation. Office har jag använt vanligt samt programmerat en del mot Word och Excel. Men jag är inte närheten av en expert nej, men läst en del argumentation för och emot de olika alternativen.
Sedan så missförstod jag nog din fråga. Du menar inte bara save as .dot? Eller vad vill du göra?
Dumleman
2006-02-02, 17:40
Eftersom någon nämnde office så kan jag nämna den här länken där någon har jämfört openoffice calc med msoffice excell. http://www.nyteknik.se/art/44281
Nej?
Tråden handlar om att IE är skit, då pekar jag på att andra browsers inte är felfria. I FFs fall minnesläckage.
Sedan går tråden över att att jämnföra olika operativsystem och då är MS Xp operativ skit då med pga att de har låg uptime, vilket inte är det mest intressant på hemdatorer (utan då servrar som man vill slippa starta om).XP har ju bra uptime dessutom, fullt tillräckligt för mig iaf. Problemet ligger inte där utan i att det kostar pengar, jag gillar inte riktigt hur guit är (allt är fönster och alltid på samma skärm, svårt att växla mellan och få en överblick, jag gillar heller inte placeringen av knappen för att stänga fönster, de har ett dåligt shell (går dock att fixa med andra program), gnu-programvara är omständigare att använda, datorn upplevs långsam vid kopiering/bränning, och med kde får jag ju en mycket bättre integration av komponenterna som sagt (adressbok, kalender, im, webläsare, rss-läsare, filhanterare, ..), de har även ett skriptspråk för att underlätta för program att kommunicera med varandra, det går att dela desktop tillsammans med en annan användare över nätverket utan tredjepartsprogramvara, de har superkaramba motsvarande macosx uhm, vad de kallar dem, applets? widgets? whatever =P
Bättre programintegration, enklare att konfigurera hur gränssnittet fungerar, renare användarinterface, central lagring av lösenord, enklare att flytta från dator till dator, massa fler program som följer med, gratis, segar inte sönder bara för att man kopierar filer mellan två enheter eller bränner ut en skiva, bättre ljudkvalite, bättre filsystem, säkert bättre tcp/ip-stack, bättre firewall, enklare att hitta teknisk dokumentation, opensourceprogramvara fungerar bättre i Linux än i Windows, shellen är bättre.
KDE känns mycket mer ombonat.
Blir ju lite rörigt när man jämför både operativsystem och fönsterhanterare.
Men du glömmer en mycket viktig sak. Det finns inget operativsystem som heter Linux. Snackar du om GNUs userland-verktyg kombinerat med standardkärnan, eller snackar du om mklinux som använder BSD-kärnan (på 68k?), Linux-kärnan med BSD-userland då? Hur förhåller sig alla pakethanterare till det här då?
Ska du jämföra så får du typ jämgöra Ubuntu Linux med XP eller fedora mot OS X osv.
För att du ska kunna jämföra så att det blir intressant så får du först räkna upp lite anvädningsfall och hur du ska bedömma ett som bättre än ett annat. Med tanke på vad du använder datorn till så är tammefan min miniräknare lika bra och det är windows 95 också. Det blir snudd på personligt och under bältet nu men det du säger utan att använda datorn till något är fan inte värt något.
hahavaffan
2006-02-02, 17:43
Har alltid använt IE, och har aldrig fått in nån skit i datorn p.g.a. det. Så jag är nöjd.
Och Trance.. Office. Det suger fan största älgballen söder om dalälven. Använd programmen seriöst ett par gånger och säg vad du tycker om det UTAN att jämföra med alternativen. Alla dom vanliga sakerna man vill göra i Word är "svåra" att använda. Hur skapar du t ex en mall som du sen skickar till någon annan? Ett sjukt irriterande program. Det låter mer som att du, Trance, inte har testat något annat än det du använder just nu; jag har det.Office är ju lätt för att folk har fått lära sig hur man gör där, men inte i andra program. Men redan för ett tiotal år sedan resonerade jag som så att jag inte var särskilt intresserad i att specialisera mig i hur man gjorde dittan o dattan i m$-office, det man vill göra är ju oftast att ändra textstorlek, centrera, byta font, lägga till en bild och skriva ut, och allt sådant är lätt att lista ut i valfri miljö.
Hur man får numrerade listor, skriver ekvationer, fixar en innehållsförteckning eller som du säger skapar en dokumentmall är långtifrån självklart i office. Än mindre hur man får en bildjävel att STÅ STILL i texten och inte hoppa runt överallt eller lägga sig sist eller först osv.
Staroffice är minst lika bra som sagt, utan att kosta flera tusen kronor.
Ok, kan varit http://wow-europe.com/en/ också. Eller en av deras olika teman som fuckade sig. Jaja, hur som helst. Just nu är jag nöjd med firefox.
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/wowopera.png
Jag har testat openoffice, skrivit en uppsats i det samt gjort någon presentation. Office har jag använt vanligt samt programmerat en del mot Word och Excel. Men jag är inte närheten av en expert nej, men läst en del argumentation för och emot de olika alternativen.
Sedan så missförstod jag nog din fråga. Du menar inte bara save as .dot? Eller vad vill du göra?
Jo det är det jag menar. Det naturliga hade varit:
1) Nu vill jag göra en mall av mitt dokument.
Man börjar fara runt för att se vart fan det menyalternativet eller den dialogen finns. Men... det finns ingen sån. Man ska spara den som ett annat format. Får man en WordPerfect-mall om man spar den som ett WordPerfect-dokument? Nej: då får man ett WordPerfect-dokument.
2) Nu vill jag använda en mall för det jag ska skriva. Ok.. erm, öppnar jag mallen då? Visst, det låter hyffsat naturligt. Men ska jag spara i mallen sen? Skriver jag inte över mallen då? Men om jag spar mall-filen som Word; konverteras mallfilen till något annat då eller.. erm.
Det är microsoft-produkter i ett nötskal. Det går inte att göra något av alla vanliga saker utan att göra fel 140 gånger först, googla efter manual eller fråga någon. Varför?
Eller försök skriva en längre text med rätt hantering av tabbar, stycken, listor, tabeller, tabell-fötter osv. Det går tammefan inte utan att göra fel och börja om tusen gånger. Varför? Varför tycker du och alla andra som säger att ni gillar skiten om det? Varför tycker ni att det är ok?
Vilka nya funktioner finns i Office 2003 (det är väl namnet på senaste?) som inte fanns i Office 95? Jag sätter in 50 spänn på ditt konto om du kan räkna upp 5 utan att googla.
XP har ju bra uptime dessutom, fullt tillräckligt för mig iaf. Problemet ligger inte där utan i att det kostar pengar, jag gillar inte riktigt hur guit är (allt är fönster och alltid på samma skärm, svårt att växla mellan och få en överblick, jag gillar heller inte placeringen av knappen för att stänga fönster, de har ett dåligt shell (går dock att fixa med andra program), gnu-programvara är omständigare att använda, datorn upplevs långsam vid kopiering/bränning, och med kde får jag ju en mycket bättre integration av komponenterna som sagt (adressbok, kalender, im, webläsare, rss-läsare, filhanterare, ..), de har även ett skriptspråk för att underlätta för program att kommunicera med varandra, det går att dela desktop tillsammans med en annan användare över nätverket utan tredjepartsprogramvara, de har superkaramba motsvarande macosx uhm, vad de kallar dem, applets? widgets? whatever =P
Jag har som sagt var inte jättemycket kunskap i detta. Men min personliga erfarenhet är att jag knappt känner av när jag bränner en cd/dvd. Däremot flyttning av filer kan sega ner rejält ja.
Utseende har jag använt olika teman rätt länge och är nöjd, använder det där man ersätter :uxtheme.dll och sedan är det bara att klicka på ett tema. Vet inte om det är bra eller ej men fungerar fint för mig.
Sedan flera skrivbord har jag aldrig använt direkt, även om en kompis gillar det skarpt när han kör linux. Sedan angående din förra post om open source. Jag tror nästa hälften på sourceforge är open source för windows så det fungerar fint.
Eftersom någon nämnde office så kan jag nämna den här länken där någon har jämfört openoffice calc med msoffice excell. http://www.nyteknik.se/art/44281Det som gör att jag säger att det var sämre är att jag saknade funktionerna för att "koda" celler, men de kanske bara kör ett annat språk, eller så går det inte. I vilket fall som helst så är det besvärligt.
Har alltid använt IE, och har aldrig fått in nån skit i datorn p.g.a. det. Så jag är nöjd.
Vilket virusprogram har du?
hahavaffan
2006-02-02, 17:49
Vilket virusprogram har du?Absolut inget.
Absolut inget.
Men du vet att du inte har något "skit" i datorn?
Men du glömmer en mycket viktig sak. Det finns inget operativsystem som heter Linux. Snackar du om GNUs userland-verktyg kombinerat med standardkärnan, eller snackar du om mklinux som använder BSD-kärnan (på 68k?), Linux-kärnan med BSD-userland då? Hur förhåller sig alla pakethanterare till det här då?Visst, och hade jag skrivit freebsd direkt hade du sluppit fundera, anledningen till att jag istället skrev Linux var för att jag förväntade mig att en del saker fungerade bättre i den världen, och med det menar jag naturligtvis GNU/Linux, men jag kommer ju inte specificera varenda programvara jag har installerad.Ska du jämföra så får du typ jämgöra Ubuntu Linux med XP eller fedora mot OS X osv.Ubuntu linux är det jag kör, jag är inte helnöjd med allt men distributionen ligger nog på topp.
För att du ska kunna jämföra så att det blir intressant så får du först räkna upp lite anvädningsfall och hur du ska bedömma ett som bättre än ett annat. Med tanke på vad du använder datorn till så är tammefan min miniräknare lika bra och det är windows 95 också. Det blir snudd på personligt och under bältet nu men det du säger utan att använda datorn till något är fan inte värt något.Jobbigare att visa flera fönster på din räknare. Iaf med det innehåll jag vill ha.
Visst, och hade jag skrivit freebsd direkt hade du sluppit fundera, anledningen till att jag istället skrev Linux var för att jag förväntade mig att en del saker fungerade bättre i den världen, och med det menar jag naturligtvis GNU/Linux, men jag kommer ju inte specificera varenda programvara jag har installerad.Ubuntu linux är det jag kör, jag är inte helnöjd med allt men distributionen ligger nog på topp.
Jobbigare att visa flera fönster på din räknare. Iaf med det innehåll jag vill ha.
Men då är det fortfarande Ubuntu som är systemet du kör. Jag kör OS X och kallar inte det för BSD trots att det rullar på BSD.
Jag har som sagt var inte jättemycket kunskap i detta. Men min personliga erfarenhet är att jag knappt känner av när jag bränner en cd/dvd. Däremot flyttning av filer kan sega ner rejält ja.Min dator stod typ still. Bra för dig isf.
Utseende har jag använt olika teman rätt länge och är nöjd, använder det där man ersätter :uxtheme.dll och sedan är det bara att klicka på ett tema. Vet inte om det är bra eller ej men fungerar fint för mig.
Sedan flera skrivbord har jag aldrig använt direkt, även om en kompis gillar det skarpt när han kör linux. Sedan angående din förra post om open source. Jag tror nästa hälften på sourceforge är open source för windows så det fungerar fint.Hälften vad? Som är användbart? gaim, mutt. gpg, apache, irssi, m.fl. blir svårare att använda i Windows. Största problemet är att shellet som följer med är så värdelöst, men det finns som sagt lösningar till det.
Men även med ett bättre så är ju inte operativsystemet och applikationerna gjorda för att utnyttja det.
Men då är det fortfarande Ubuntu som är systemet du kör. Jag kör OS X och kallar inte det för BSD trots att det rullar på BSD.Jag tycker dock de flesta linuxdistributioner trots att det finns tusentals av dem är rätt lika. Det är ju större skillnad på macos x och openbsd isf.
Dumleman
2006-02-02, 17:58
gaim, mutt. gpg, apache, irssi, m.fl. blir svårare att använda i Windows.
Hmm börjar bli svårt för mig att motivera varför jag kör windows när jag anvädner både gaim och apache :). Enda anledningen är nog att jag är för lat för att byta.
Och det spelar inte så stor roll vilken linuxdist + kde du väljer, det jag sade gäller ändå, bara det att en del är mer förståndshandikappade än andra hur nu det kan gå till, men i linuxdistributionsvärlden är det så. Åh så smidigt.
Jo det är det jag menar. Det naturliga hade varit:
1) Nu vill jag göra en mall av mitt dokument.
Man börjar fara runt för att se vart fan det menyalternativet eller den dialogen finns. Men... det finns ingen sån. Man ska spara den som ett annat format. Får man en WordPerfect-mall om man spar den som ett WordPerfect-dokument? Nej: då får man ett WordPerfect-dokument.
2) Nu vill jag använda en mall för det jag ska skriva. Ok.. erm, öppnar jag mallen då? Visst, det låter hyffsat naturligt. Men ska jag spara i mallen sen? Skriver jag inte över mallen då? Men om jag spar mall-filen som Word; konverteras mallfilen till något annat då eller.. erm.
Det är microsoft-produkter i ett nötskal. Det går inte att göra något av alla vanliga saker utan att göra fel 140 gånger först, googla efter manual eller fråga någon. Varför?
Eller försök skriva en längre text med rätt hantering av tabbar, stycken, listor, tabeller, tabell-fötter osv. Det går tammefan inte utan att göra fel och börja om tusen gånger. Varför? Varför tycker du och alla andra som säger att ni gillar skiten om det? Varför tycker ni att det är ok?
Vilka nya funktioner finns i Office 2003 (det är väl namnet på senaste?) som inte fanns i Office 95? Jag sätter in 50 spänn på ditt konto om du kan räkna upp 5 utan att googla.
Angående mallar så har jag nog "alltid" vetat hur det gått till så det har alltid varit naturligt för mig. Däremot har jag fastnat på småsaker verkligen, t.ex. inte få första sidan räknas med i innehållsförteckningen krånglade som fan för mig. Men att MS produkter är mindre användarvänliga än andra håller jag nog inte med om, t.ex. PowerPoint är mycket mer lättanvänt än det som finns i Open Office. Iallfall den versionen jag använde mig av.
Jag har också problem med formateringen ibland, den gör verkligen inte som jag vill. Men en kompis är riktigt haj på det så när han gör det så ser det trots allt rätt enkelt ut. Men jag tror man vill att programmet skall vara enklare än det är, det är ett avancerat program och om man skulle lägga ner lite tid på det så är det också grymt kraftullt. Annars kan man ju lika gärna använda wordpad t.ex.
Sedan använde jag inte Office 95 i stor utsträckning så jag kan nog inte rabbla upp 5 saker nej. Förutom då saker som är relaterade till programmering av Word, typ xml-stöd, vilka funktioner som exporteras etc och det är ju rätt meningslöst.
Hmm börjar bli svårt för mig att motivera varför jag kör windows när jag anvädner både gaim och apache :). Enda anledningen är nog att jag är för lat för att byta.och firefox? och kanske thunderbird? och kunde köra staroffice? och kdes desktop är smidigare än xps? ;/, och linux "känns" snabbare, och du slipper betala för ditt os (för det gör du ju, såklart, ...)
Angående mallar så har jag nog "alltid" vetat hur det gått till så det har alltid varit naturligt för mig. Däremot har jag fastnat på småsaker verkligen, t.ex. inte få första sidan räknas med i innehållsförteckningen krånglade som fan för mig. Men att MS produkter är mindre användarvänliga än andra håller jag nog inte med om, t.ex. PowerPoint är mycket mer lättanvänt än det som finns i Open Office. Iallfall den versionen jag använde mig av.
Jag har också problem med formateringen ibland, den gör verkligen inte som jag vill. Men en kompis är riktigt haj på det så när han gör det så ser det trots allt rätt enkelt ut. Men jag tror man vill att programmet skall vara enklare än det är, det är ett avancerat program och om man skulle lägga ner lite tid på det så är det också grymt kraftullt. Annars kan man ju lika gärna använda wordpad t.ex.
Sedan använde jag inte Office 95 i stor utsträckning så jag kan nog inte rabbla upp 5 saker nej. Förutom då saker som är relaterade till programmering av Word, typ xml-stöd, vilka funktioner som exporteras etc och det är ju rätt meningslöst.
Så av hela office tar du Powerpoint som exempel för att visa att suiten är grym. Bra gjort, vilka andra DTP-program har du testat?
Aliquis här kanske kan berätta om koffice suger.
Jag har också problem med formateringen ibland, den gör verkligen inte som jag vill. Men en kompis är riktigt haj på det så när han gör det så ser det trots allt rätt enkelt ut. Men jag tror man vill att programmet skall vara enklare än det är, det är ett avancerat program och om man skulle lägga ner lite tid på det så är det också grymt kraftullt. Annars kan man ju lika gärna använda wordpad t.ex.Om du kollar på apples wdc05 (hette det så?)-presentation och jämför med hur deras officeliknande produkt iwork? pages? vet inte vad den heter, men något, fungerade jämfört med office så skulle du aldrig säga att office är smidigare. Klart folk som har suttit med skiten i 2000 timmar hittar rätt bra, men det har ju inget att göra med hur lätt det faktiskt ÄR. Sätt någon som aldrig har använt en dator där och låt dem göra något. Du kan ju som sagt börja med en numrerad lista så får vi se hur lätt de "kommer ur" den överhuvudtaget... Eller placera en 1600x1200 bild högercentrerat i mitten vertikalt sett på en sida full med text.
Min dator stod typ still. Bra för dig isf.
Heh, ok. Ja jag brukar kolla på tv-serie samtidigt som jag surfar och snackar på icq eller liknande medan jag bränner. Kanske är programmet, använder nero eftersom jag gillar namnet. Nero burning rom(e) är bara så bra.
Hälften vad? Som är användbart? gaim, mutt. gpg, apache, irssi, m.fl. blir svårare att använda i Windows. Största problemet är att shellet som följer med är så värdelöst, men det finns som sagt lösningar till det.
Men även med ett bättre så är ju inte operativsystemet och applikationerna gjorda för att utnyttja det.
Det kanske är de du gillar bäst också. Själv använder jag miranda och gillar det väldigt mycket. Apache är inte relevant för mig nu. De andra har jag bara hört talas om. Har en snodd variant av mIRC just nu, men funderar på att köra det i miranda också om jag hittar en plugin som snyggar till det lite. Det andra vet jag inte, mutt är mail va? Där kör jag bara webbaserat eftersom jag gillar det mer.
En annan fråga, du kan nog mer om dessa saker än mig. Hur ser Vista ut? Bra eller dåligt?
[EDIT]
Angående sidan innan så såg den ju bra ut, dock typsnittet har du valt själv eller. Det ser inte direkt samma ut?
Så av hela office tar du Powerpoint som exempel för att visa att suiten är grym. Bra gjort, vilka andra DTP-program har du testat?
Aliquis här kanske kan berätta om koffice suger.Jag använder sällan vare sig office, staroffice, abiword eller koffice, Latex är smidigare än dem allihop även om "instegsnivån" är högre.
Hade inte koffice eller abiword installerat nu, men till grundläggande dokumentskrivning skulle jag tro att de äger både staroffice och office helt enkelt för att de inte är bloatade till tusen och gör det man behöver kunna.
Kword:
http://www.koffice.org/kword/pics/mars_2005_09.png
abiword:
http://www.abisource.com/screenshots/abi-win32.jpg
Aliquis här kanske kan berätta om koffice suger.
Nej, det sade jag inte. Jag gav det som ett exempel på användarvänlighet. Att släppa vad användarna vill ha och göra det ofta har ju varit Microsofts styrka om inte annat. Därför har det inte alltid varit snyggast eller bäst kanske.
Men enligt min uppfattning så är Office-paketet bättre än det Open Office jag testade.
hahavaffan
2006-02-02, 18:14
Men du vet att du inte har något "skit" i datorn?Ja. Dels för att det hade jag med största sannolikhet märkt, och dels för att jag kör Norton Antivirus plus ett annat antivirus en gång i halvåret. Och där har i princip aldrig varit nåt annat än några fula cookies, eller kanske nån trackerskit bland IEs tempfiler.
MasterChief
2006-02-02, 18:15
Lite sådär halvt off-topic..Men Excel gör att jag alltid kommer älska Microsoft. Detta program är så fullständigt underbart! Jag vet inte ens om det finns några konkurrenter?
För övigt kör jag IE också. Det funkar och jag har inga problem med virus eller pop-ups. Ser ingen större anledning att byta (har FF på datorn men det blir liksom inte av).
Jag använder sällan vare sig office, staroffice, abiword eller koffice, Latex är smidigare än dem allihop även om "instegsnivån" är högre.
Sedan är ju iofs Latex j-vligt överskattat också. Det som alla säger om att bilder inte flyttar på sig och att det är felfritt stämmer inte om du skriver en längre rapport. Jag har skrivit rapporter i Latex i flera år och senaste året har jag nästan gått tillbaka till Word. Latex känns ibland som nördars sätt att stänga ute vanliga användare genom att stoltsera med ett program som är svårare att lära sig. Iden bakom Latex var god när den kom eftersom det inte fanns så många alternativ om du ville ha snygga rapporter.
Dessutom behöver du ofta hundra olika tilläggspaket till Latex när du ska ha en särskild funktion.
Helena B
2006-02-02, 18:16
Jag använder IE och varför för att det ligger i datorn när man får den. Men om nu IE är så dåligt varför är det standard i många datorer? Ni som använder något annat än IE, använder ni även något annat operativsystem?
Det är som vanligt med Linux-världen; man springer efter vad window har och göra hela tiden istället för att göra något smart och bra. Men det säger väl en del om allting egentligen. Att lyssna på något som gillar Linux är som att sitta och lyssna på en partidebatt; man hör (S) babbla om hur bra deras grejer är (windows) och (M) babbla om hur dåliga (S)' grejer är. Linux-nissens bästa argument för varför Linux > Windows är för att alla sura Linux-tools inte funkar i windows.
Samma sak hör man när Windows-nissen ska berätta varför MacOS suger. "Men jag kan ju inte spelalol eller ställa in min hårdvara (eller vaffan)".
Jag har använda ett par olika linux-system (gentoo, fedora core 3, redhat och mandrake på den tiden och Slackware), Windows 2k och XP och MacOS X som arbetsstation. Dvs: jag har suttit och gjort mitt jobb på dom. Det bästa allt som allt hittils är MacOS X och det för att allting fungerar asbra direkt. Jag fick till en hyffsat arbetsstation med gentoo också men den krävde 1 timme konfigurering och skit varje dag (emerge update och merge) efter 2 veckors grejande för att få allting kompilerat konfigurerat och klart. Windows tar mig typ 1 vecka att få allting installerat och uppsnyggat. OS X tog mig någon timme.
Det som suger med windows som arbetsstation för programmering (eller sysadmin) är att det saknas ett användbart command shell, och cygwin suger ultrasnopp. Sen är det helt enkelt fult jämfört med default-utseendet i OS X och vad man kan trixa ihop med någon linux-distro. Programvarumässigt är det fortfarande bajs på linux. Det finns fortfarande ingen snabb och stabil filhanterare (nautilus krashar hela tiden, Rox är bökig att få att använda rätt program för att öppna filer/dokument, konqueror krashar och är onödigt invecklad).
Jag använder IE och varför för att det ligger i datorn när man får den. Men om nu IE är så dåligt varför är det standard i många datorer? Ni som använder något annat än IE, använder ni även något annat operativsystem?
Det är standard på "alla" datorer med windows eftersom det .. följer med windows. Vi som kör annat använder annat för att det är bättre.
Nej, det sade jag inte. Jag gav det som ett exempel på användarvänlighet. Att släppa vad användarna vill ha och göra det ofta har ju varit Microsofts styrka om inte annat. Därför har det inte alltid varit snyggast eller bäst kanske.
Men enligt min uppfattning så är Office-paketet bättre än det Open Office jag testade.
Men hur menar du egentligen när du säger det? Du kunde ju inte ens räkna upp några nya funktioner?
Heh, ok. Ja jag brukar kolla på tv-serie samtidigt som jag surfar och snackar på icq eller liknande medan jag bränner. Kanske är programmet, använder nero eftersom jag gillar namnet. Nero burning rom(e) är bara så bra.Jag använde nero eller dvddecrypter, prova att växla runt mellan olika program och njut... Nero är också en sådan där windowssak, hur bra är inbyggda brännarprogrammet i xp? Rätt värdelöst, nero kostar en slant. K3b till kde är gratis:
http://k3b.plainblack.com/uploads/nG/Ku/nGKuJXQiRXoNn3I_adc0Ag/welcome_screenshot_0.12.png
Likaså hur smidigt är mediaspelaren mot amarok?
http://amarok.kde.org/images/stories/albums/album03/amarok13.png
MS-DOS prompten mot konsole?
http://konsole.kde.org/pics/konsole-4shells_1.5.png
Det kanske är de du gillar bäst också. Själv använder jag miranda och gillar det väldigt mycket.Jag provade trillian (bloatat gui), miranda (snyggt och smidigt, men när man skriver medelanden laggar klienten och tecken kastas om eller missas o har sig (om man skriver många rader fort), så jag var inte nöjd. Gaim är mycket smidigare, men i windows minimerar det till startmenyn istället för systrayen som default (tror man kan fixa det med något tillägg) och är det något jag hatar i xp så är det startmenyn och alla program som hamnar där, grupperas o har sig, skitsvårt att hitta RÄTT fönster.
Apache är inte relevant för mig nu. De andra har jag bara hört talas om. Har en snodd variant av mIRC just nu, men funderar på att köra det i miranda också om jag hittar en plugin som snyggar till det lite. Det andra vet jag inte, mutt är mail va? Där kör jag bara webbaserat eftersom jag gillar det mer.Problemet med mutt, irssi m.fl. är ju att de sällan går att kompilera i windows utan en massa jobb, visst finns xchat, gaim, firefox, thunderbird, apache, mysql m.fl. till windows, men det är mest för att de blev så populära och någon lade ner energi på att porta över dem, men de skrevs ju inte för windows först och många av programmen kommer aldrig att hamna där. Vill man ha gnuprogramvara så är det ju enklast att köra Linux.
Apache fungerar ju i windows, men det är nog enklare att kompilera om och lägga till moduler o ha sig i någon unix, irssi är lätt trevligaste ircklienten, mutt är en textbaserad men hemtrevlig klient, det jag gillar mest är hur smidigt den hanterar trådar vid mailinglistor och dylikt. Thunderbird kan detta numera också. Outlook klarade ju inte ens av att skilja mina mail och min pgp-signatur åt förr utan folk som fick mail från mig såg bara ett tomt mail med två bilagor, hur smidigt är det?
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/mutttradar.png
En annan fråga, du kan nog mer om dessa saker än mig. Hur ser Vista ut? Bra eller dåligt?
[EDIT]
Angående sidan innan så såg den ju bra ut, dock typsnittet har du valt själv eller. Det ser inte direkt samma ut?Jag kör ju linux och inte windows, antagligen saknar jag fonterna som används i windows och fick någon annan.
Vista vet jag typ ingenting om, men det kommer ju garanterat vara mycket säkrare och sannolikt stabilare. De har ju ett riktigt smart filsystem och en sökfunktion som äger spotlight. Det jag stör mig mest på i windows gui är som sagt tre saker:
1) Knappen för att stänga fönster är på fel sida, den skall vara skiljd från de andra knapparna som i AmigaOS eller MacOS före X eftersom man då och då råkar stänga fönster man inte ville stänga när tanken var att trycka på en annan knapp. Dessutom är ibland ett bakomliggande fönster maximerat men inte fönstret som ligger närmast, man slänger upp musen i högre övre hörnet och klickar, och stänger fönstret som låg bakom... inte riktigt som det var tänkt.
2) Inget stör för hela skärmar eller virtuella desktops, i amigaos använde program som använde många fönster en helt egen skärm, och man slapp blanda ihop allting. I de flesta windowmanagers till unix finns ju stöd för virtuella desktops. Windows har stöd för MDI-fönster, dvs fönster som kan innehålla fler fönster, används av exempelvis office och photoshop. Det är bättre än inget men sämre än de andra alternativen.
3) Startmenyn (taskbaren heter det kanske?) där nere blir lätt full med rutor där man inte ser vad som är vad, och blir det många likadana fönster som exempelvis internet explorer så grupperas de ihop. Men säg då att jag har öppnat 10st olika kolozzeum fönster, hur vet jag då vilken av dem jag ville välja utan att klicka mig in på allihop o leta? Asstörigt.
Som du ser på mina screenshots ligger exempelvis mutt, gaim och min telefon på desktop 1, på desktop 2 har jag opera, och jag har lagt min "taskbar" överst på skärmen för att slippa blanda ihop den med menyn där nere, i den visar jag bara fönster som visas i den aktuella desktopen (men man kan trycka längst till vänster i den menyn och får upp en lista på ALLA fönster, och information om vilken desktop de ligger på).
I mitt tycke mycket smidigare än xps upplägg.
Men hur menar du egentligen när du säger det? Du kunde ju inte ens räkna upp några nya funktioner?
Eftersom jag inte använt Office 95 i någon stor utsträckning. Men gör det att jag inte kan säga hur det är nu?
Kan väl börja rabbla lite.
Stöd för xml
Stöd för smart tags
Stöd för smart documents
Inget behov av att själv installera interopt assembies(mot 97, finns nog inte ens för 95)
Funktionen för att ersätta bookmarks är mycket bättre.
Mycket stabilare genom att det är lättare att stänga ner processen vid crash så det inte samlas flera instanser.
Nöjd?
Hur smidig amarok är framgår inte riktigt av screenshoten, men den lägger all musik du har i en databas och håller koll på hur många gånger olika låtar har blivit spelade osv, du kan lätt söka på kategori, namn osv som i winamp/itunes men smidigare, du ser albumsbilderna, den submittar spelad musik till last.fm och du kan göra intelligenta spellistor på olika sätt, den kan slumpa fram låtar men även spela låtar på rekommendationer från last.fm (dvs du väljer en "recommended list" och den kollar vilken musik du har som liknar det du gillar bäst och slumpar lite av dessa låtarna) osv. Grymt bäst.
http://www.apple.com/iwork/pages/
Pages ingår i iWork, kolla på det. Så skall det fungera, min mamma skulle kunna göra ett snyggt dokument på en timme (hon kan inte ett skit), på en timme i office skulle hon eventuellt kunna skriva några rader, ändra fontstorlek och skriva ut det.
Men enligt min uppfattning så är Office-paketet bättre än det Open Office jag testade.Vilket var det? Openoffice är gratis, staroffice är gratis för studenter, och är du inte student kan du ju låtsas. Prova :)
(laddningstiden är värre än office)
Jag provade trillian (bloatat gui), miranda (snyggt och smidigt, men när man skriver medelanden laggar klienten och tecken kastas om eller missas o har sig (om man skriver många rader fort), så jag var inte nöjd. Gaim är mycket smidigare, men i windows minimerar det till startmenyn istället för systrayen som default (tror man kan fixa det med något tillägg) och är det något jag hatar i xp så är det startmenyn och alla program som hamnar där, grupperas o har sig, skitsvårt att hitta RÄTT fönster.
Problemet med mutt, irssi m.fl. är ju att de sällan går att kompilera i windows utan en massa jobb, visst finns xchat, gaim, firefox, thunderbird, apache, mysql m.fl. till windows, men det är mest för att de blev så populära och någon lade ner energi på att porta över dem, men de skrevs ju inte för windows först och många av programmen kommer aldrig att hamna där. Vill man ha gnuprogramvara så är det ju enklast att köra Linux.
Apache fungerar ju i windows, men det är nog enklare att kompilera om och lägga till moduler o ha sig i någon unix, irssi är lätt trevligaste ircklienten, mutt är en textbaserad men hemtrevlig klient, det jag gillar mest är hur smidigt den hanterar trådar vid mailinglistor och dylikt. Thunderbird kan detta numera också. Outlook klarade ju inte ens av att skilja mina mail och min pgp-signatur åt förr utan folk som fick mail från mig såg bara ett tomt mail med två bilagor, hur smidigt är det?
.
Angående miranda har jag inte märkt att det kastas om i den versionen jag har iallfall och jag skriver rätt snabbt ändå. Allmänt dock, hur kan du ha så många färger ;) . Jag måste ha det så stilrent som möjligt. Svart text på vit bakgrund i irc. Grå text på svart bakgrund och minimalt med färg i MUD.
Gruppering av samma typer av fönster i XP stänger jag av direkt, klarar inte av det.
Eftersom jag inte använt Office 95 i någon stor utsträckning. Men gör det att jag inte kan säga hur det är nu?
Kan väl börja rabbla lite.
Stöd för xml
Stöd för smart tags
Stöd för smart documents
Inget behov av att själv installera interopt assembies(mot 97, finns nog inte ens för 95)
Funktionen för att ersätta bookmarks är mycket bättre.
Mycket stabilare genom att det är lättare att stänga ner processen vid crash så det inte samlas flera instanser.
Nöjd?
Dom där sakerna betyder ingenting. Vadå stöd för xml? Smart tags, Smart documents? Det är ju bara trademark-ord. Och det sista du säger är ju så patetiskt att det inte är sant. Det är stabilare på så vis att det är lättare att fixa en krash?! Varför är det ok att programmet krashar?!
Hur smidig amarok är framgår inte riktigt av screenshoten, men den lägger all musik du har i en databas och håller koll på hur många gånger olika låtar har blivit spelade osv, du kan lätt söka på kategori, namn osv som i winamp/itunes men smidigare, du ser albumsbilderna, den submittar spelad musik till last.fm och du kan göra intelligenta spellistor på olika sätt, den kan slumpa fram låtar men även spela låtar på rekommendationer från last.fm (dvs du väljer en "recommended list" och den kollar vilken musik du har som liknar det du gillar bäst och slumpar lite av dessa låtarna) osv. Grymt bäst.
Det har jag haft i iTunes i två år nu. Men visst, det är assmidigt. Mig veterligen har även Windows Media Player haft libraries som erbjudit det där i ytterligare fler år.
Sedan är ju iofs Latex j-vligt överskattat också. Det som alla säger om att bilder inte flyttar på sig och att det är felfritt stämmer inte om du skriver en längre rapport.Sade jag att de inte flyttade sig i latex? I latex SKALL de flytta sig, I latex behöver du inte bry dig om var de hamnar eller hur det ser ut, du säger att du vill ha in en bild och det fixar det. Men i Office förleds du ju till att försöka placera bilden själv, vilket inte alltid är så lätt. Så har du otur spenderar du 5 minuter på att försöka få det rätt, och blir duktigt frustrerad på att du något så enkelt som att få in en bild kunde ta sådan tid.Jag har skrivit rapporter i Latex i flera år och senaste året har jag nästan gått tillbaka till Word. Latex känns ibland som nördars sätt att stänga ute vanliga användare genom att stoltsera med ett program som är svårare att lära sig. Iden bakom Latex var god när den kom eftersom det inte fanns så många alternativ om du ville ha snygga rapporter.
Dessutom behöver du ofta hundra olika tilläggspaket till Latex när du ska ha en särskild funktion.Jag är inte särskilt erfaren av det så jag kan behöva kolla upp saker, men OM jag skrev mer regelbundet skulle jag ju vänja mig, och saker som att skriva en asjobbig formel skulle bli så mycket enklare än i office.
Jag använder IE och varför för att det ligger i datorn när man får den. Men om nu IE är så dåligt varför är det standard i många datorer? Ni som använder något annat än IE, använder ni även något annat operativsystem?För att det är gjort av microsoft och de avfärdade Internet från början. Netscape hade marknaden och Microsoft insåg tillslut att de också ville vara med, så de skickade med sin webläsare som då var sämre GRATIS med windows, och på så sätt fick de fler användare trots att de inte riktigt förtjänade det. Sedan utvecklade de explorer och det blev bättre än netscape så folk var nöjda. Nu har de dock inte utvecklat det på en tre år och andra alternativ har kommit ikapp, men eftersom IE fortfarande följer med windows är det lätt för folk att stanna kvar.
Prova opera, jag tror du kommer bli förtjust. http://www.opera.no/
Om du inte är van med tabbar kanske du inte riktigt märker vad som är så smidigt, men gå exempelvis hit till kolozzeum, håll inne vänstra ctrl och shift och klicka med vänster musknapp på alla trådar som kan tänkas intressera dig.
Vet inte vilken version av IE jag anväder men jag får inte upp några popups så det stör mig. Vilka posssidor surfar ni på egentligen? :)
Bara det fungerar att surfa på så är jag nöjd, finns så mycket annat att pilla med. Varför är IE sämre om man gillar göra hemsidor? =)
Vet inte vilken version av IE jag anväder men jag får inte upp några popups så det stör mig. Vilka posssidor surfar ni på egentligen? :)
Bara det fungerar att surfa på så är jag nöjd, finns så mycket annat att pilla med. Varför är IE sämre om man gillar göra hemsidor? =)
Gå in på aftonbladet. Alltid minst en popup. Du har kanske något annat installerat som tar bort dom.
Sade jag att de inte flyttade sig i latex? I latex SKALL de flytta sig, I latex behöver du inte bry dig om var de hamnar eller hur det ser ut, du säger att du vill ha in en bild och det fixar det. Men i Office förleds du ju till att försöka placera bilden själv, vilket inte alltid är så lätt. Så har du otur spenderar du 5 minuter på att försöka få det rätt, och blir duktigt frustrerad på att du något så enkelt som att få in en bild kunde ta sådan tid.Jag är inte särskilt erfaren av det så jag kan behöva kolla upp saker, men OM jag skrev mer regelbundet skulle jag ju vänja mig, och saker som att skriva en asjobbig formel skulle bli så mycket enklare än i office.
Jag har mest skrivit tekniska rapporter och formler är definitivt enklare i Latex. När det gäller bilder som flyttas runt skrev du att Latex var betydligt smidigare och det var bara ett exempel. Det finns kommandon i Latex som ska få en bild att hamna precis där man vill. Det gör den oftast inte. Det kallar jag en bugg.
Dom där sakerna betyder ingenting. Vadå stöd för xml? Smart tags, Smart documents? Det är ju bara trademark-ord. Och det sista du säger är ju så patetiskt att det inte är sant. Det är stabilare på så vis att det är lättare att fixa en krash?! Varför är det ok att programmet krashar?!
Jag sade ju att jag inte kunde annan skillnad än det jag märkt vid programmering, därför är det meningslösa skillnader jag kunde.
Stöd för XML, du kan spara ditt Word 2003 document i XML-format. Excel har varit det sedan 2000 tror jag. Sedan kan du öppna det i notepad och titta om du känner dig sugen.
Ja, trademark-ord som betyder specifika saker som man inte kunda göra i äldre versioner av office.
Sedan det sista, uttryckte mig nog fel. När man programmerar mot det så är inte det helt stabilt(även om 2003 är rätt bra) och om det krashar eller om man gör något fel så på äldre versioner så ligger office.exe kvar som en process och tar minne. Denna process är lättare att döda med felhantering i 2003.
Som jag sade, helt meningslösa saker. Men kan fråga morsan som faktiskt använt det sedan 95 om skillnaden nästa gång jag träffar henne.
Fick ingen popup. Vet inte om jag har det, kanske är något som Norton har gjort?
Fettecke
2006-02-02, 18:44
Därför att IE är För tollerant med felskriven kod. ett javascript som är fel går ändå till viss del att köra i IE, samma sak med CSS... bättre med FF som visar sidan som den verkligen ska se ut, om man har gjort lite fel.
funkar den i FF så funkar den lika bra i IE (till 99%), men inte tvärtom med lite felskriven kod...
Angående miranda har jag inte märkt att det kastas om i den versionen jag har iallfall och jag skriver rätt snabbt ändå. Allmänt dock, hur kan du ha så många färger ;) . Jag måste ha det så stilrent som möjligt. Svart text på vit bakgrund i irc. Grå text på svart bakgrund och minimalt med färg i MUD.
Gruppering av samma typer av fönster i XP stänger jag av direkt, klarar inte av det.Men slår man av grupperingen får man en massa 3mm breda fönster där man inte ser vad som är vad ändå.
Prova i miranda, öppna ett fönster till någon bekant och skriv snabbt
Hej och
grattis på
födelsedagen
eller något, och du kommer märka att vissa tecken kastades om eller inte kom med. Det fungerar dock bra i trillian och gaim.
Angående färgerna är det inte mina screenshots, det är nog mest därför färgerna skiljer sig åt.
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/farger.png
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/cleankde8.png
Något sådant är mitt.
Mutt har så många färger för att gröna mail är mail till mig, lila är mail till mig fast på en annan e-mailadress, orange är mailinglistor... Men man kan ställa in färgerna som man vill såklart. Eller köra svartvitt.
Det har jag haft i iTunes i två år nu. Men visst, det är assmidigt. Mig veterligen har även Windows Media Player haft libraries som erbjudit det där i ytterligare fler år.Vet inte hur media player har, jag har använt itunes, det är inte lika smidigt.
Men visst, som med så mycket annat i opensourcevärlden så är iden stulen, apple var först. Men amaroks variant är bättre.
Därför att IE är För tollerant med felskriven kod. ett javascript som är fel går ändå till viss del att köra i IE, samma sak med CSS... bättre med FF som visar sidan som den verkligen ska se ut, om man har gjort lite fel.
funkar den i FF så funkar den lika bra i IE (till 99%), men inte tvärtom med lite felskriven kod...
Nej? Korrekt kod fungerar inte i IE. IE följer en liten del av standarden och har en större del av standarder felimplementerade så det är snarare så att om det fungerar i IE så fungerar det _kanske_ i FF också, inte tvärtom.
Man kan skriva eleganta och riktigt bra lösningar på FF som aldrig kommer att fungera i IE utan att hoppa genom 42 eldringar.
Jag har mest skrivit tekniska rapporter och formler är definitivt enklare i Latex. När det gäller bilder som flyttas runt skrev du att Latex var betydligt smidigare och det var bara ett exempel. Det finns kommandon i Latex som ska få en bild att hamna precis där man vill. Det gör den oftast inte. Det kallar jag en bugg.Jag menade att jag tycker latex är smidigare totalt sett. Visst, jag kan det inte så bra, men om jag väl kunde det så hade det gått lättare att skriva en sak än att försöka leta runt i menyerna.
I latex kan du skriva "h" för att få den "here", men det fungerar ju bara om den faktiskt får plats där. Jag brukar dock låta den hamna "här", "botten", "topp", "nästa sida", "sist" eller hur det är, förhoppningsvis hamnar den nära, eventuellt inte, men i vilket fall så är den numrerad och det finns en figurförteckning så det är bara att kika.
Då är det ju bättra att skriva för IE eftersom flest har det?
Vet inte hur media player har, jag har använt itunes, det är inte lika smidigt.
Men visst, som med så mycket annat i opensourcevärlden så är iden stulen, apple var först. Men amaroks variant är bättre.
Hmm, vad är det amorak gör smidigare? Vore kul att veta.
Det du säger om miranda fattar jag inte, vadå kastas om? Jag har använt miranda i ett par år och den fungerar strålande.
funkar den i FF så funkar den lika bra i IE (till 99%), men inte tvärtom med lite felskriven kod...Sidor borde kontrolleras i amaya.
Grejen med standarder är ju att alla skulle kunna använda det, om man skriver specialsidor mot en browser. Vad händer då när den browsern ändras och kommer i en ny version.
Förhoppningsvis är nya ie bättre på den punkten.
Det beror på din målgrupp och hur mycket det kostar dig i underhåll att skriva något till IE eftersom det är mycket bökigare att få saker och ting att fungera tillförlitigt.
Det du säger om miranda fattar jag inte, vadå kastas om? Jag har använt miranda i ett par år och den fungerar strålande.Tecknena, skriv fort till någon med många returslag och se vad som händer.Samma här. Försökte men lyckades inte kasta om de mer än när jag skriver fel då.Kanske är det jag har gjort, men jag är skeptisk.
Jag måste göra mat för 1h-1h30m sedan, nu skiter jag i det här ;D
Det du säger om miranda fattar jag inte, vadå kastas om? Jag har använt miranda i ett par år och den fungerar strålande.
Samma här. Försökte men lyckades inte kasta om de mer än när jag skriver fel då.
Tecknena, skriv fort till någon med många returslag och se vad som händer.
Erm, det är så jag skriver och det händer inte mig nånting märkligt.
Dumleman
2006-02-02, 18:51
Lite sådär halvt off-topic..Men Excel gör att jag alltid kommer älska Microsoft. Detta program är så fullständigt underbart! Jag vet inte ens om det finns några konkurrenter?
Nej hur ska du kunna veta det när du inte ens orkar läsa tråden, det här skrev jag på sida 3:
Eftersom någon nämnde office så kan jag nämna den här länken där någon har jämfört openoffice calc med msoffice excell. http://www.nyteknik.se/art/44281
Jag menade att jag tycker latex är smidigare totalt sett. Visst, jag kan det inte så bra, men om jag väl kunde det så hade det gått lättare att skriva en sak än att försöka leta runt i menyerna.
I latex kan du skriva "h" för att få den "here", men det fungerar ju bara om den faktiskt får plats där. Jag brukar dock låta den hamna "här", "botten", "topp", "nästa sida", "sist" eller hur det är, förhoppningsvis hamnar den nära, eventuellt inte, men i vilket fall så är den numrerad och det finns en figurförteckning så det är bara att kika.
Problemet är att just Here funkar sällan i längre rapporter. Trots att det finns plats för bilden flyttas den runt. I allmänhet blir Latex otäckt instabilt för stora rapporter. Å andra sidan blir väl Office det också. De är nog lika dåliga på den punkten. :)
Nej hur ska du kunna veta det när du inte ens orkar läsa tråden, det här skrev jag på sida 3:
Sedan så släppte väl Microsoft sina XML-"ML något, vad det nu heter" så det finns väl möjlighet för öppna filer eller vad man säger. Så det stämmer ju inte riktigt i artikeln. Det är ju inte en standard dock, men det blir ju en helt öppen standard i nästa version med Microsoft Open Document.
Dumleman
2006-02-02, 19:01
Sedan så släppte väl Microsoft sina XML-"ML något, vad det nu heter" så det finns väl möjlighet för öppna filer eller vad man säger. Så det stämmer ju inte riktigt i artikeln. Det är ju inte en standard dock, men det blir ju en helt öppen standard i nästa version med Microsoft Open Document.
"Och även Microsoft kommer så småningom att öppna upp sitt tidigare delvis hemliga filformat. " från artikeln. Men ja det stämmer säkert inte helt som du säger men jag tycker ändå att det finns ett visst värde i den och man får en bra överblick :).
"Och även Microsoft kommer så småningom att öppna upp sitt tidigare delvis hemliga filformat. " från artikeln. Men ja det stämmer säkert inte helt som du säger men jag tycker ändå att det finns ett visst värde i den och man får en bra överblick :).
Japp det är sant. Roligt också att de börjar komma ifatt så det blir lite konkurrens på marknaden.
Problemet är att just Here funkar sällan i längre rapporter. Trots att det finns plats för bilden flyttas den runt. I allmänhet blir Latex otäckt instabilt för stora rapporter. Å andra sidan blir väl Office det också. De är nog lika dåliga på den punkten. :)Jag vet inte hur mycket en stor rapport är, men om det är en typ bok på säg 400 sidor så kan det sluta med typ 50 bilder på de sista sidorna alltså? Inte så lyckat kanske =P
MasterChief
2006-02-02, 19:33
Det är sant...Jag får ont i pungen av att bara titta på Aliquis enorma inlägg så jag har bara svept mig igenom tråden. Tack för länken!
Från artikeln:
"Enda problemet är att personer som är jättebra på att programmera Visual Basic i Excel kommer att vilja fortsätta med det istället för att lära sig det programmeringsspråk som följer med Calc.
Orkar inte lära mig ett nytt programmeringsspråk (...intresseklubben antecknar...) så för mig är det inte aktuellt men det är kul att det kommer konkurrenter!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.