Visa fullständig version : Fulaste dialekten?
Svårt att göra en poll av detta så jag låter bli.
Själv tycker jag att stockholmska är fulast när den pratas av kaxiga små 13-åringar, låter förjävligt.
Annars är kalmaritiska ibland fruktansvärt fult, speciellt om det pratas grovt av en man på 40-50 år.
Svårt att göra en poll av detta så jag låter bli.
Själv tycker jag att stockholmska är fulast när den pratas av kaxiga små 13-åringar, låter förjävligt.
Annars är kalmaritiska ibland fruktansvärt fult, speciellt om det pratas grovt av en man på 40-50 år.
Känner igen ämnet....var det inte uppe för en vecka sen typ?
Efter du har sett detta kommer du nog säga östgöta:
http://gnuserver.mine.nu/~soniq/video/strul.wmv
http://vazze.born2bfriends.net/AX/strul2.wmv
J.Saarela
2006-02-02, 15:34
Jense är fulast
tossefar
2006-02-02, 15:35
Jag var på väg att säga hela norrland, men min mamma säger att man inte får sparka de som redan ligger. De har det svårt nog.
Sån överklass Stockholmska som dom "fiiiiina" pratar.
Va en sån i stan idag.. Va nära på att trycka in mina nya
kläder i munnen på henne.. usch
Om stockholmska är en dialekt på svenskan - var pratar man då ren svenska?
J.Saarela
2006-02-02, 15:41
Sån överklass Stockholmska som dom "fiiiiina" pratar.
Va en sån i stan idag.. Va nära på att trycka in mina nya
kläder i munnen på henne.. usch
I dag var det 2 Göteborgare på Max en lång tönt å en brud,snacka om att bete sig som 2 muppar *slap* känner du dom?
Älskar det där klippet :)
Gillar den där dialekten faktiskt, mkt mer än Skånska
I dag var det 2 Göteborgare på Max en lång tönt å en brud,snacka om att bete sig som 2 muppar *slap* känner du dom?
känner inga töntar :D
Jense är fulast
dialekter var det
Tråkigt att anväda sig av termer som "ren" svenska. Enligt mig existerar ren svenska enbart på pappret.
Rikssvenska ftw :thumbup:
carloskar
2006-02-02, 15:48
Om jag inte är helt ute och cyklar så talar man Rikssvenska i Mälardalen, eller allt där i kring klassas som rikssvenska.
Jag tycker all dialekt där man skorrar låter illa. Men det värsta är ju när man gör tvärtom, som stockholmarna.. Låter som Amerikanarnas R
Det värsta som finns är helt enkelt Lidingö bor och Östermalmares talspråk. :laugh:
Jadu, finns faktiskt "forskning" om detta. Rätt säker på att det iaf inte var stockholm.
Om jag inte är helt ute och cyklar så talar man Rikssvenska i Mälardalen, eller allt där i kring klassas som rikssvenska.
Jag tycker all dialekt där man skorrar låter illa. Men det värsta är ju när man gör tvärtom, som stockholmarna.. Låter som Amerikanarnas R
Det värsta som finns är helt enkelt Lidingö bor och Östermalmares talspråk. :laugh:
Håller med om Lidingö.
Småländska!
De låter ju som en parodi på sig själva
Hehe, älskar Stockholmare som vägrar inse att de har en dialekt.
tossefar
2006-02-02, 16:05
Stockholm hör väl till mälardalen?
Här i Västerås är vi nog ändå ganska nära. Uppsala ska väl vara närmast.
Mälardalen alltså.. Hörde någon annan som sa Nyköping (wikipedia).
Detta står också där
Den främsta normen för god talad rikssvenska erbjuds av de anställda på Sveriges Radio och Sveriges Television och av skådespelare på scen och film, i något mindre grad av skollärare, riksdagsmän och universitetsutbildade i allmänhet. Denna norm är verksam ännu under 2000-talet men är inte längre så enhetlig och inflytelserik som tidigare.
Jag hör då absolut ingen skillnad på hur man pratar på SR och SVT jämfört "stockholmska". Så när någon klagar på stockholmskan klagar dom, för mig, på svenska språket. ;)
Håller med dig om lidingö dock, DET är en dialekt :)
Mälardalen alltså.. Hörde någon annan som sa Nyköping (wikipedia).
Detta står också där
Jag hör då absolut ingen skillnad på hur man pratar på SR och SVT jämfört "stockholmska". Så när någon klagar på stockholmskan klagar dom, för mig, på svenska språket. ;)
Håller med dig om lidingö dock, DET är en dialekt :)
Det är för man inte kan bedömma sin egna dialekt.
Det är för man inte kan bedömma sin egna dialekt.
Är det verkligen så? Så dom som bor i malmö tycker dom pratar precis likadant som rikssvenskan?
Sparrisen
2006-02-02, 16:16
Instämmer!
Fatalist
2006-02-02, 16:19
Tråkigt att anväda sig av termer som "ren" svenska. Enligt mig existerar ren svenska enbart på pappret.
Hej goddag, någonsin lyssnat på seriösa nyhetsuppläsare?
Jense är fulast
haha, ja men det är en svensk dialekt iaf, SSAAAAAARIIIIILEEEEENIIIIIIIII
Är det verkligen så? Så dom som bor i malmö tycker dom pratar precis likadant som rikssvenskan?
Nej de gör de nog inte. Men du märker inte småord. Många som bor i göteborg pratar inte direkt som veiron i ottan utan tycker själva att de pratar rätt likt rikssvenska. Men du som inte kommer därifrån skulle nog märka småord som inte de tänker på.
Nej de gör de nog inte. Men du märker inte småord. Många som bor i göteborg pratar inte direkt som veiron i ottan utan tycker själva att de pratar rätt likt rikssvenska. Men du som inte kommer därifrån skulle nog märka småord som inte de tänker på.
Jag pratar tydligen mycket Göteborgska
för att bo i Göteborg. Är ni snälla kan jag
spela in en saga :)
Kanske, men syftar du inte på om man jämför sig själv med någon annan nu? Om man lyssnar på helt andra personer så borde man ju höra skillnad i alla fall, tycker jag.
haha, ja men det är en svensk dialekt iaf, SSAAAAAARIIIIILEEEEENIIIIIIIII
Skånska? Nej, det är ingen svensk dialekt. :laugh: (true)
Skånska? Nej, det är ingen svensk dialekt. :laugh: (true)
du är väl inte rätt man att avgöra det
Vill gärna höra! :thumbup:
du är väl inte rätt man att avgöra det
det ÄR INGEN svensk dialelkt, ju! *screwy* :laugh: :laugh:
Vill gärna höra! :thumbup:
oväntat :D
det ÄR INGEN svensk dialelkt, ju! *screwy* :laugh: :laugh:
dialelkt nej, med det är en DIALEKT
dialelkt nej, med det är en DIALEKT
Nej, det är det inte. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig?
Wennerberg
2006-02-02, 17:02
Vill säga att stockholmska låter fult, men när tjejer snackar det låter det inte fult, det är fint, göteborgska är ännu ballare, smålänska låter så sjukt fult om rätt person snackar det
Rinkebysvenska/(Botkyrkasvenska) :D
J.Saarela
2006-02-02, 17:36
Pitemål 9mil från mig,fattar inte ens hälften.Skånskan är ju hur tydlig som helst som man jämför.
Listerländska
Hoho! :laugh: Jeppz! Forskare åker dit av två anledningar:
1: Att studera den obskyra dialekten
2: Inavel...
melancoolio
2006-02-02, 17:46
Göteborska, hur man nu skriver det ordet! Ska alltid va så jävla klämkäcka och goa....bläähk!
MojjMojj
2006-02-02, 17:48
Norrtälje är de som fått alla dumma norrlänningar och snåla smålänningar att tro att stockholmare utalar Ä som E.. för de gör fan de gaystjärtarna :)
Förresten så är norrland typ bäst och sthlmska är helt okey.. småländska och fan alla dialakter i södra sverige är ju äckligt fula. oavset om det är en snygg tjej som prata lr inte... *jiiisch*
örebro - sveriges mest skitnödigaste språk
Wennerberg
2006-02-02, 18:18
Ok. Skånska är ändå ingen svensk dialekt.
Du har sagt samma fras en miljon gånger nu, dags att komma med ett argument kanske?
Vad talar du för dialekt själv?
JAg var på bröllop i Norrland, skånska och norrlänska är så olika så det gick skitbra att kommunicera
Nästa person som inte kan hålla sig till reglerna i denna tråden kommer att få en varning.
Helena B
2006-02-02, 18:29
Fulaste är nog svårt att säga, mer eller mindre uppskattande ja. Fast sedan finns det flera dialekter i rikssvenskan som sörmländska till exempel. Jag har lite svårt att hålla mig för skratt när någon pratar gottländska. Fast åt andra sidan är jag bara avundsjuk, önskar jag oxå hade en dialekt.
Du bor väl inte i Göteborg? Trodde du bodde i Partille. *slap*
:D
För övrigt är de fulaste dialekterna östgötskan och gnällbältet (Närke). Jag har en kompis från Örebro och jag blir nästan förbannad bara han öppnar käften. Allt låter så besvärligt när han säger det. Östgötska pratar jag lite själv och den bara skriker småhåla. Ta en tur i Mjölby (det går fort) och hör hur folk pratar där. En annan variant är Surbullestan (Norrköping). Deras östgötska är mer gnällig än den i Mjölby och saknar den lantliga stilen.
mister_power
2006-02-02, 22:01
Skånska måste ju vara den fulaste, riktig inbiten skånska finns det nåt värre? Det låter mer som danska än svenska.
Stockholmska tycker jag är fiiint för det är så rent. :bow:
Norrtälje är de som fått alla dumma norrlänningar och snåla smålänningar att tro att stockholmare utalar Ä som E.. för de gör fan de gaystjärtarna :)
Vad snackar du om din öbo? I Norrtälje pratar man Roslagsmål - eller rospiggska eller vad det kan heta. Och "man eter det man eter, både krefter å reker.." om man ens ska vara i närheten av att kalla sig stockholmare.
Det finns inget som heter stockholmska. Det finns en massa olika mål beroende på var man kommer från. Det låter olika på fina flickan från Lidingö, på kisen från Söder eller Solna och på snubben från Alby. På samma sätt som Malmömål är TOTALT obegripligt, medan folk i Klippan är hyvens folk.
Jag har varit ihop med en tös från Karlskrona, och hon pratar INTE som fotbollsspelarna i Mjällby kan jag lova! Och ändå är allt blekingska.
Rikssvenska? Tja, på tjugotalet hade man oerhört rudimentär radioutrustning, både för sändning och mottagning. Det visde sig raskt att vissa dialekter lämpade sig sämre för överföringen medan det läte som frambringades kring Uppsala förstods av alla. Det kan ha funnits en viss landsortsfientlighet i valet också. Helt klart är att skorrande och mycket sjungande dialekter lämpar sig sämre för överföring.
Dessutom hade man sedan 1700-talet upptäckt ungefär samma sak med de kringresande teatersällskapen. Det var lättare att höras från scenen om man pratade nån sorts uppsvenska, och värre med sydsvenska mål eller dal- och gutamål.
För övrigt...det där de talar kring Heby...det är inte vackert, det är det inte...
allan
Lasse Kongo
2006-02-02, 22:57
Östgötska är ta mig fan INTE vackert, usch va jag hatar min dialekt, låter som jag kommer direkt från lagårn på väg till åkern för att plöja :laugh:
Östgötska är ta mig fan INTE vackert, usch va jag hatar min dialekt, låter som jag kommer direkt från lagårn på väg till åkern för att plöja :laugh:
samma här :(
Jakobbus
2006-02-02, 23:35
Finns ingenting fulare är Gottländska, inte i något land, någonstans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.