handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott = Dopning...?

Zäta
2006-02-02, 13:48
Tja!
Jag kom inte på någon bättre rubrik... men skit samma.

Jag har pratat en hel del med en kille på Riksidrottsförbundet i Sverige som btw. heter Peder Mathiasson. Tracka inte killen nu bara.. ok? :D
Anledningen till att jag först tog kontakt med killen var att det på "mitt gym" florerar många och vissa konstiga frågetecken kring andvändandet av kosttillskott i samband med hård träning. På gymmet hemma får man inte förtära någon som helst form av kosttillskott i lokalerna... Vilket jag personligen tycker är trams och gallimattias (eller hur det nu stavas). Men när jag pratade en stund med den här Peder så hänvisade han till deras dopningtester och studier som genomförts av Riksidrottsförbundet. Och där kunde man läsa tex. att ca. 10% av alla som testas possitivt för dopning i SVERIGE (utav förbundets tester) har fått i sig dessa preparat genom olika typer av kosttillskott (fastställt av förbundet) alltså inget skylla ifrån sig dravell... Han kunde räkna upp ett otal olika "kosttillskott" som det visat sig senare att de innhöll substanser som i kroppen omvandlades till dopningklassade preparat. Dock gav han mig inga uppgifter på att detta skulle ha förekommit på "motions" tränande nivå utan bara på "elit" nivå. Vilket iof. kan tolkas på olika vis... Jag frågade honom också om det finns någon myndighet eller liknande som sköter kontrollen av kosttillskott som får säljas i landet. Men det enda svar jag fick var att kontrollen var bristfällig.

Så vilka kosttillskotts tillverkare kan man "lita på"?? Eller vilken/vilket granskande organ sköter kontrollen utav kosttillskott som skall säljas på den svenska marknaden?

Tacksam för svar eller åsikter....

z_bumbi
2006-02-02, 13:58
Kosttillskott från svenska märken bör inte vara något problem med tanke på att prohormoner och efedrin inte får säljas i Sverige.
Fanns det ett enda proteinpulver med i de saker han räknade?

Sen ska man inte köpa något som man inte vet vad det är, det finns fler orsaker än dopningsrisken för att inte göra det iofs. :)

Är man på något sätt tveksam om en produkt så avstår man innan man har kunnat kolla upp den.

Att ett gym förbjuder tillskott ser jag som humor däremot, får man äta bananer?

Piranha
2006-02-02, 14:08
Kosttillskott från svenska märken bör inte vara något problem med tanke på att prohormoner och efedrin inte får säljas i Sverige.

Sen ska man inte köpa något som man inte vet vad det är, det finns fler orsaker än dopningsrisken för att inte göra det iofs. :)

Är man på något sätt tveksam om en produkt så avstår man innan man har kunnat kolla upp den.

Samma inställning på gymmet jag tränar på, inte för kunder, men personal etc har strikta förhållningar att inte öppet äta tillskott etc, och i lokalen finns det
A4 papper uppsatta om att tillskott inte behövs för tränande etc etc etc.

Daniel-san
2006-02-02, 14:25
Tja!
Jag kom inte på någon bättre rubrik... men skit samma.

Jag har pratat en hel del med en kille på Riksidrottsförbundet i Sverige som btw. heter Peder Mathiasson. Tracka inte killen nu bara.. ok? :D
Anledningen till att jag först tog kontakt med killen var att det på "mitt gym" florerar många och vissa konstiga frågetecken kring andvändandet av kosttillskott i samband med hård träning. På gymmet hemma får man inte förtära någon som helst form av kosttillskott i lokalerna... Vilket jag personligen tycker är trams och gallimattias (eller hur det nu stavas). Men när jag pratade en stund med den här Peder så hänvisade han till deras dopningtester och studier som genomförts av Riksidrottsförbundet. Och där kunde man läsa tex. att ca. 10% av alla som testas possitivt för dopning i SVERIGE (utav förbundets tester) har fått i sig dessa preparat genom olika typer av kosttillskott (fastställt av förbundet) alltså inget skylla ifrån sig dravell... Han kunde räkna upp ett otal olika "kosttillskott" som det visat sig senare att de innhöll substanser som i kroppen omvandlades till dopningklassade preparat. Dock gav han mig inga uppgifter på att detta skulle ha förekommit på "motions" tränande nivå utan bara på "elit" nivå. Vilket iof. kan tolkas på olika vis... Jag frågade honom också om det finns någon myndighet eller liknande som sköter kontrollen av kosttillskott som får säljas i landet. Men det enda svar jag fick var att kontrollen var bristfällig.

Så vilka kosttillskotts tillverkare kan man "lita på"?? Eller vilken/vilket granskande organ sköter kontrollen utav kosttillskott som skall säljas på den svenska marknaden?

Tacksam för svar eller åsikter....

Personligen tror jag att en betydande del av de positiva fall du nämner inte alls har fått i sig dopingklassade preparat av misstag, utan helt enkelt har spår av medvetet bruk kvar i kroppen. Jag vet ju inte vilka förbjudna substanser eller kosttillskott det var tal om, men jag misstänker att sanningen inte är fullt så oskuldsfull som man gärna vill tro bland elitidrottare.

Krokodil
2006-02-02, 14:32
http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=kosttillskott

"Dopingjouren har en mycket restriktiv hållning till kosttillskott eftersom ”Kosttillskottsindustrin” tjänar stora pengar på försäljning av dessa preparat och många produkter är inte tillräckligt kvalitetskontrollerade och innehållsdeklarerade. "

"Forskning
IOK har gjort en undersökning av 634 kosttillskott ifrån olika distributörer i olika länder. Av dessa 634 produkter hittade man dopningsklassade substanser i ca 15 % (94 st). Länk till sammanfattning av IOK´s rapport finns längst ned på sidan."

http://multimedia.olympic.org/pdf/en_report_324.pdf

Ninjasmurf
2006-02-02, 14:52
Jag tror skyllandet på kosttillskott är ganska vanligt bland dom som åker fast i dopingtest. Vilket kan förklara dopingjourens inställning...

Beast
2006-02-02, 15:23
ÄH, det lär knappt finnas kvar nu, Bumbi: Det är förbjudet där också.
Jag hade väl kankse kollat två gånger på helt nya super hypade tillverkare annars är chansen obefintlig enligt mig.

EiseltUK
2006-02-02, 18:58
http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=kosttillskott

"Dopingjouren har en mycket restriktiv hållning till kosttillskott eftersom ”Kosttillskottsindustrin” tjänar stora pengar på försäljning av dessa preparat och många produkter är inte tillräckligt kvalitetskontrollerade och innehållsdeklarerade. "

"Forskning
IOK har gjort en undersökning av 634 kosttillskott ifrån olika distributörer i olika länder. Av dessa 634 produkter hittade man dopningsklassade substanser i ca 15 % (94 st). Länk till sammanfattning av IOK´s rapport finns längst ned på sidan."

http://multimedia.olympic.org/pdf/en_report_324.pdf

I den undersökningen fann man inte dopningsklassade ämnen i något av de svenska märkena som testades. Men det betyder ju inte att de är garanterat fria för all evighet.

/ Henrik

Zäta
2006-02-03, 13:43

Han hänvisade till det kända fallet med Patrik Nilsson som spelar i djurgården efter ett tags avstängning för dopningsbrott. Han hade ätit (förmodligen bland annant) kosttillskottet "Animal stack" som visade sig inehålla prohormoner vilket förvandlas till nandrolon i kroppen. Detta kunde man vid denna tid (ungefär 2004-2005) köpa i Sverige helt legalt. Vilket känns lite knepigt tycker jag...

hehe! ja det där med kosttillskott har jag nog disskuterat ett dussintals gånger med föreståndaren. Men det är som att bånka huvudet i en j-vligt tjock vägg. Men efter våra samtal så har vi kommit fram till att problemet är att man blandar ett pulver med vatten/mjölk. Eftersom gymmet i övrigt säljer färdigförpackade sandvichar och liknande. Har dock aldrig frågat vad dom anser om bars:) ;)

Honn
2006-02-03, 13:48
Om jag tänker på rätt fall så hade han köpt Animals produkt i USA , och det stod klart och tydligt på burken att den innehöll prohormoner.

z_bumbi
2006-02-03, 13:50
Han hänvisade till det kända fallet med Patrik Nilsson som spelar i djurgården efter ett tags avstängning för dopningsbrott. Han hade ätit (förmodligen bland annant) kosttillskottet "Animal stack" som visade sig inehålla prohormoner vilket förvandlas till nandrolon i kroppen. Detta kunde man vid denna tid (ungefär 2004-2005) köpa i Sverige helt legalt. Vilket känns lite knepigt tycker jag...

Det fanns väl inte till salu i Sverige helt legalt då prohormoner var förbjuda sen några år tillbaka vid den tiden?
I alla fall stog det, om jag kommer ihåg rätt, på burken att det innehöll prohormon och att det kunde ge utslag på ett dopingtest.

Nitrometan
2006-02-03, 13:54
Nej. Det kunde man inte. Han köpte det i utomlandet. Dessutom stod det med nästan decimeterstora bokstäver på burken "ät inte detta om du sysslar med en sport där de dopintestar deltagarna, produkten innehåller prohormoner som ger utslag i dopingtest!" - iofs stod det på engelska men han missade kanske det.

z_bumbi: you beat me to it!

I övrigt tror jag att det i de flesta fall är folk som försöker skylla på tillskotten. Sen har de missat att de alltid är ansvariga för vad de stoppar i sig. Även om ett piller/pulver skulle sakna innehållsförteckning eller ljuga i sin innehållsförteckning så är det idrottaren som är ansvarig för det h*n stoppar i sig.

Fartman
2006-02-03, 14:13
Skulle vara kul att se hur många av de positiva kosttillskotten som var av typen gainers/proteinpulver..

Zäta
2006-02-03, 15:39
Om jag tänker på rätt fall så hade han köpt Animals produkt i USA , och det stod klart och tydligt på burken att den innehöll prohormoner.

Jovisst, Patrik köpte sina produkter i USA med identiska varor fanns faktiskt vid den här tiden att köpa i Sverige. Om inte killen på Riksidrottsförbundet ljuger mig rakt upp i ansiktet :MrT:

Zäta
2006-02-03, 15:40
Det fanns väl inte till salu i Sverige helt legalt då prohormoner var förbjuda sen några år tillbaka vid den tiden?
I alla fall stog det, om jag kommer ihåg rätt, på burken att det innehöll prohormon och att det kunde ge utslag på ett dopingtest.

Som jag precis skrev till "honn" så fanns detta tillskott att köpa i Sverige under samma period som Patrik Nilsson köpte sina produkter i USA.

Fartman
2006-02-03, 15:42
Jovisst, Patrik köpte sina produkter i USA med identiska varor fanns faktiskt vid den här tiden att köpa i Sverige. Om inte killen på Riksidrottsförbundet ljuger mig rakt upp i ansiktet :MrT:
Tror knappast han ljög men produkter med prohormoner har varit förbjudna i sverige i ett tag nu, men det brukar finnas lagliga versioner utan prohormoner här i sverige ibland.....

jwzrd
2006-02-03, 15:47
DHEA och Androstenedion tillsammans med andra prohormoner slutade säljas i slutet av 98 så vitt jag vet.

Honn
2006-02-03, 15:51
Zäta: Det fanns inte lagligt i alla fall. Men det finns alltid butiker som som säljer mer än vad de får.

King Grub
2006-02-03, 19:40
"The purpose of this study was to analyze the composition of 103 dietary supplements bought on the internet. The supplements were dispatched in four different categories according to their announced contents [creatine, prohormones, "mental enhancers" and branched chain amino acids (BCAA)]. All the supplements were screened for the presence of stimulants and main anabolic steroids parent compounds. At the same time, the research was focused on the precursors and metabolites of testosterone and nandrolone. The study pointed out three products containing an anabolic steroid, metandienone, in a very high amount. The ingestion of such products induced a high quantity of metandienone metabolites in urines that would be considered as a positive antidoping test. The results have also shown that one creatine product and three "mental enhancers" contained traces of hormones or prohormones not claimed on the labels and 14 prohormone products contained substances other than those indicated by the manufacturer. The oral intake of the creatine product revealed the presence of the two main nandrolone metabolites (19-norandrosterone and 19-noretiocholanolone) in urine."

Scand J Med Sci Sports. 2006 Feb;16(1):41-8. Research of stimulants and anabolic steroids in dietary supplements.

hwasser
2006-02-05, 14:49
hmm, lite pinsam fråga angående de här men..

skulle progainer eller kreatin kunna ge mig mindre penis ? :em:

Herkulez
2006-02-05, 15:01

nej

jwzrd
2006-02-05, 15:30
nej

Säker? :em:

Fatcan
2006-02-05, 15:42

Väldigt pinsam fråga tycker jag :D

Viveqa
2006-02-05, 19:34

NEJ :D

Zäta
2006-02-05, 20:21
"The purpose of this study was to analyze the composition of 103 dietary supplements bought on the internet. The supplements were dispatched in four different categories according to their announced contents [creatine, prohormones, "mental enhancers" and branched chain amino acids (BCAA)]. All the supplements were screened for the presence of stimulants and main anabolic steroids parent compounds. At the same time, the research was focused on the precursors and metabolites of testosterone and nandrolone. The study pointed out three products containing an anabolic steroid, metandienone, in a very high amount. The ingestion of such products induced a high quantity of metandienone metabolites in urines that would be considered as a positive antidoping test. The results have also shown that one creatine product and three "mental enhancers" contained traces of hormones or prohormones not claimed on the labels and 14 prohormone products contained substances other than those indicated by the manufacturer. The oral intake of the creatine product revealed the presence of the two main nandrolone metabolites (19-norandrosterone and 19-noretiocholanolone) in urine."

Scand J Med Sci Sports. 2006 Feb;16(1):41-8. Research of stimulants and anabolic steroids in dietary supplements.

Det här visar ju att faktiskt förekommer produkter på marknaden som inte är riktigt vad de utger sig för att vara. Men är denna studie gjord på världsmarknaden eller är det en lokal undersökning?
Och hur kan detta förekomma? Ska det inte finnas instutitioner/myndigheter som ska hålla koll på dessa preparat??

Viveqa
2006-02-06, 01:29
Samtliga kosttillskott som har innehållit doping har varit prohormoner, eller?
Har mycket svårt att tänka mig att man i smyg skulle tillsätta det i ex. proteinpulver, alldeles för dyrt och riskabelt

cjs
2006-02-06, 10:17
Samtliga kosttillskott som har innehållit doping har varit prohormoner, eller?
Har mycket svårt att tänka mig att man i smyg skulle tillsätta det i ex. proteinpulver, alldeles för dyrt och riskabelt

Man tillsätter det nog inte med flit, men använder fabriken samma trummor/behållare vid tillverkningen av t.ex. DHEA (eller steroider som kanske är legala i Östereuropa etc) så kan rester och spårämnen föras vidare till proteinpulvret när det senare ligger och blandas runt där.

Danne8
2009-06-10, 13:37
Men vilka företag och produkter säljer "seriösa kosttillskott" utan dopingsubstanser? Spelar det någon roll om det är proteinpulver, Kreatin eller fettförbrännare? Har nämligen också bollats fram och tillbaka med RF och Dopingjouren, men dom ger inga vettiga svar. Jag själv köper från ************* (Star Nutrition: Whey-80, Whey-100 och Gainer Pro) och Life (WNT:s Super Mass och Dahlblads: L-Glutamin och Kreatinpyruvat.

Vill nämligen inte bli dopingpositiv och avstängd för något jag ej har gjort, då jag enbart tar kosttillskott! Bodybuilding är en del av mitt liv! Framtog man inte kosttillskott för 25-30 år sedan för att undvika att kroppsbyggare skulle dopa sig, och så kommer dessa 2 organisationer och dopingförklarar detta också?!

Vad är det som stämmer egentligen?!

z_bumbi
2009-06-10, 13:58
Framtog man inte kosttillskott för 25-30 år sedan för att undvika att kroppsbyggare skulle dopa sig,

Nej, det började folk använda för i alla fall för 2000-2500 år sedan för att någon påstod att det gav bättre resultat.
Dagens tillskott blev väl populärt efter andra världskriget och sen dess har man hittat på nya varianter för att få sälja mer och ibland har det också visat sig ha en effekt.

Protein, gainers och kreatin som säljs på den svenska marknaden av kända märken bör inte orsaka några problem, en del märken testar sina grejer och/eller att det är tillräckligt många som använder produkterna för att det skulle märkas om de rutinmässigt innehöll något skumt.
Ett okänt märke som säljs via en mindre hemsida alt att man importerar från USA etc innebär en ökad risk.
Självklart litar jag personligen på Kolozzeums och Fairings egna grejer och iom att jag vet folk som pisstestat utan att det har hittats något konstigt så är jag dubbelt lugn.

kalajset
2009-06-10, 14:01
Men vilka företag och produkter säljer "seriösa kosttillskott" utan dopingsubstanser? Spelar det någon roll om det är proteinpulver, Kreatin eller fettförbrännare? Har nämligen också bollats fram och tillbaka med RF och Dopingjouren, men dom ger inga vettiga svar. Jag själv köper från ************* (Star Nutrition: Whey-80, Whey-100 och Gainer Pro) och Life (WNT:s Super Mass och Dahlblads: L-Glutamin och Kreatinpyruvat.

Vill nämligen inte bli dopingpositiv och avstängd för något jag ej har gjort, då jag enbart tar kosttillskott! Bodybuilding är en del av mitt liv! Framtog man inte kosttillskott för 25-30 år sedan för att undvika att kroppsbyggare skulle dopa sig, och så kommer dessa 2 organisationer och dopingförklarar detta också?!

Vad är det som stämmer egentligen?!

Det här kan vara en bra början:

http://www.halsokostradet.se/default.aspx?SelSidID=10293

Man kan förövrigt mer eller mindre utgå ifrån att produkter tillverkade i Sverige av större tillverkare knappast har dopingrester av något slag i sig. Dels hanterar de i praktiken inte dopingklassade ämnen i produktionslokalerna, och dels säljer iaf de allra största tillverkarna produkter till svenska idrottsmän/kvinnor på elitnivå enligt utsago. Lägg till certifikat, egna produktkontroller etc etc till detta, och risken torde vara tämligen obefintlig. Troligtvis bättre att då vara lite extra tveksam till produkter tillverkade i Asien eller Amerikatt.

Sedan måste man också göra skillnad på produkt och produkt. Ett proteinpulver, som oftast tillverkas i stora volymer, med få ingridienser, (och där man dessutom kan anta att inte så mycket annat görs i dessa kärl med tanke på hur stor "omsättning" ett proteinpulver faktiskt har), har rimligtvis en mindre risk för kontaminering än ett "hi tech"-preparat med en triljard olika substanser och ämnen i sig, varav ett flertal kanske inte ens hunnit utvärderats ordentligt än.

Slutsats: Väljer man beprövade tillskott från svenska tillverkare, ska risken vara minimal/i det närmaste obefintlig för doping. Å andra sidan är det alltid en persons, (ja, kanske "särskilt då" en idrottsmans), eget ansvar vad denne stoppar i sig. Åker man fast i en dopingkontroll "av misstag" har man ändå en gång valt att stoppa i sig en viss produkt där ämnet uppernbarligen ändå fanns, det är något som absolut kan hända i teorin, även om jag är ytterst tveksam till att det händer särskilt ofta i praktiken.

saab900
2009-06-10, 14:20
På mitt gym är det absolut inte förbjudet att käka tillskott i lokalerna som tur är, ägaren försöker dessutom pracka på en det märke han själv är återförsäljare till och har i kassan :)
Att han sedan inte förefaller veta något själv om Kost & Näringslära är en annan sak.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men var det inte Svenska Friidrottsförbundet som med en företrädare i spetsen envist hävdade att kosttillskott var helt onödigt, och dessutom att svenska landslagsidrottare inom friidrott inte använde några tillskott?
Själv finner jag det mycket svårt att tro att våra friidrottsstjärnor inte skulle använda en produkt som kreatin i idrotter där centimetrar och hundradelar är så otroligt viktiga, när det bevisligen fungerar mycket bra och är väldigt smidigt att använda.

Angående risker med kontaminerade kosttillskott skulle jag vilja tillstå att det räcker med att det tillverkas enligt GMP (Good Manufacturing Practice) föra tt man ska kunna lita på att det innehåller just det som står på innehållsförteckningen och inget annat, och dessutom i de kvantiteter som anges.

Att kosttillskott är en djungel är en annan sak, och på mitt gym finns det de som hävdar att t ex AST är det enda riktiga medan Eiselt är skit, och at innehållet i proteintilskotten enligt påsen är nästan exakt samma spelar ingen roll :D

Pontus H
2009-06-10, 16:25
haha med tanke på hur mega turbo bra rage x2 ger (för mig) så borde den kanske testas en extra gång :D

Sverker
2009-06-10, 18:52
GMP är bra men inte helt täckande. GMP är mer anpassat för tillverkning av läkemedel medan kosttillskott är livsmedel.

Får du med BRC, British Retail Consortium, får du ett mer täckande system anpassat för livsmedel och legoförpackning.

Danne8
2009-06-11, 09:18
Okej. Men har någon utav er testat produkterna jag har angett? Vad anser ni om dessa? och var står t.ex. British Retail Consortium på förpackningen någonstans? Om man köper kosttillskott från en hälsokostaffär som t.ex. Life eller en känd återförsäljare som ************* eller******** minimerar detta risken?

Vilka övriga kända märken känner ni till som man kan lita på och vilka produkter av dessa köper ni?

Ingen här på forumet som åkt fast för doping trots att man enbart inatgit ett kosttillskott?

Grahn
2009-06-11, 09:24
Ledsen, var tvungen att punkta för att få med namnet på återförsäljaren, blev bara stjärnor annars.

Du funderade aldrig över varför det var så? Eller om det var värt att dubbelposta för att göra det?

Pepz
2009-06-11, 10:21
finns ett gäng kostillskott som säljs på alla stora webbutiker som gör att du kan riskera att åka dit på ett dopingtest. ofta från USA med balla namn ;)

Håller man sig till svenskt kreatin, protein och koffein så borde risken vara obefintlig att man får i sig några olagligheter

Sebbe_H
2009-06-11, 10:36
Knappast att MMsports och GG´s alla varor är dopingfria. Som Pepz säger handlar det väl om tillskott som Jungle Warfare och liknande humbug.

Var det inte MMsports som åkte dit för att ha sålt nått som var dopingklassat?

Jorgen
2009-06-11, 10:55
Vilka övriga kända märken känner ni till som man kan lita på och vilka produkter av dessa köper ni?

Det är inte återförsäljaren som är viktig i detta fallet, det är tillverkaren av produkten. Köper du svensktillverkade kosttillskott (tex Fairing eller Dalblads) så är det säkert.

z_bumbi
2009-06-11, 11:41
Nu kanske jag är ute och cyklar, men var det inte Svenska Friidrottsförbundet som med en företrädare i spetsen envist hävdade att kosttillskott var helt onödigt, och dessutom att svenska landslagsidrottare inom friidrott inte använde några tillskott?
Själv finner jag det mycket svårt att tro att våra friidrottsstjärnor inte skulle använda en produkt som kreatin i idrotter där centimetrar och hundradelar är så otroligt viktiga, när det bevisligen fungerar mycket bra och är väldigt smidigt att använda.

Friidrottsförbundets sponsorer är bl a Proviva och Powerade så de har lite svårt med trovärdigheten i sådana uttalanden.:D
Självklart används det kreatin av friidrottare, liksom en hel rad andra tillskott. Det kanske finns en liten klick som inte använder något men som du skriver så ger det ju uppenbara fördelar att använda det så jag tvivlar på att det är så många. Det samma gäller för de flesta andra idrotterna jag har någon sorts inblick i.

Danne8
2009-06-11, 16:48
Okej, Men om ett preparat skulle kunna innehålla substanser av doping, borde man inte få liknande biverkningar och utslag som t.ex. AAS? Eller kan man ha någonting i sig utan att vare sig jag själv eller nära i min omgivning vet om det?

Finns det andra sätt att i övrigt undersöka om ett preparat ligger i en gråzon? metoder?

Vilka svenska kosttillskottstillverkare finns förutom Fairing och Dhalblads?

King Grub
2009-06-11, 16:57
Det är inte säkert, eller ens kanske sannolikt, att det i sådana fall skulle röra sig om tillräckliga mängder för att ge vare sig verkningar eller biverkningar, även om det skulle ge utslag i ett laboratorium.

Danne8
2009-06-11, 17:01
Det är inte säkert, eller ens kanske sannolikt, att det i sådana fall skulle röra sig om tillräckliga mängder för att ge vare sig verkningar eller biverkningar, även om det skulle ge utslag i ett laboratorium.

men om detta är så små mängder, så borde ju resultat B inte vara positivt i en kontroll? Eller? För urinen genomgår ju både ett A och B-prov.

bubbe
2009-06-12, 10:37
men om detta är så små mängder, så borde ju resultat B inte vara positivt i en kontroll? Eller? För urinen genomgår ju både ett A och B-prov.

Nej, man kissar på samma tillfälle både för A och B proven. B-provet kommer i såna fall bara att stärka bevisen på att du har olovliga ämnen i kroppen.

Danne8
2009-06-13, 21:58
Vad tycker ni man ska göra då: Köpa kosttillskott, oavsett märke eller produkt, som kan riskera att ge positivt resultat i kontroll och bli avstängd eller köra med mat i motsvarande mängd direkt efter träningen? Isåfall, om det gäller mat, vad för slags matprodukter kan man ta med sig till gymmet som motsvarar vassleprotein och maltodextrin, samt snabba kolhydrater direkt efter träningen. Vad motsvarar ett kaisinprotein utan fett och kolhydrater som man kan ta innan man lägger sig?

Detta blir så jävla mycket omständigare eftersom det dels kräver 1.ekonomi, 2.ork att äta och 3.tid till att äta direkt efter träningen eller om man ska äta mellanmål på jobbet. kosttillskotten har varit underlättande för mig vad gäller just dessa 3 punkter, både efter träningen och som mellanmål vid arbetstid. På arbetstid har du i praktiken dessutom bara 1 lunch och kanske 1-1par småraster. Att ta proteinpulver tar 1 minut, vilket inte ens märks under arbetstid, jämfört om jag skulle käka samma mängd i mat då det hade tagit upp till 10 min elelr 15 min.

Jag står just nu mellan att välja att fortsätta med kosttillskotten eller att försöka lägga ner en jävla massa tid extra vid spisen. 90 % av mitt dagliga intag är mat, resten är kosttillskott.

Tycker hela den här grejen om att det skulle finnas doping i kosttillskott är helt onödigt djup, men tydligen är det meningen att man ska bli doping och kriminellförklarad även om man man är en seriös byggare och inte tar AAS eller liknande i privat bruk.

Eller tycker ni att man ska fortsätta ta kosttillskott, trots risk? Snälla ge mig svar på alla frågor så mycket som möjligt, för jag tar detta jävligt allvarligt!

Pepz
2009-06-13, 22:01
Vad tycker ni man ska göra då: Köpa kosttillskott, oavsett märke eller produkt, som kan riskera att ge positivt resultat i kontroll och bli avstängd eller köra med mat i motsvarande mängd direkt efter träningen? Isåfall, om det gäller mat, vad för slags matprodukter kan man ta med sig till gymmet som motsvarar vassleprotein och maltodextrin, samt snabba kolhydrater direkt efter träningen. Vad motsvarar ett kaisinprotein utan fett och kolhydrater som man kan ta innan man lägger sig?

Detta blir så jävla mycket omständigare eftersom det dels kräver 1.ekonomi, 2.ork att äta och 3.tid till att äta direkt efter träningen eller om man ska äta mellanmål på jobbet. kosttillskotten har varit underlättande för mig vad gäller just dessa 3 punkter, både efter träningen och som mellanmål vid arbetstid. På arbetstid har du i praktiken dessutom bara 1 lunch och kanske 1-1par småraster. Att ta proteinpulver tar 1 minut, vilket inte ens märks under arbetstid, jämfört om jag skulle käka samma mängd i mat då det hade tagit upp till 10 min elelr 15 min.

Jag står just nu mellan att välja att fortsätta med kosttillskotten eller att försöka lägga ner en jävla massa tid extra vid spisen. 90 % av mitt dagliga intag är mat, resten är kosttillskott.

Tycker hela den här grejen om att det skulle finnas doping i kosttillskott är helt onödigt djup, men tydligen är det meningen att man ska bli doping och kriminellförklarad även om man man är en seriös byggare och inte tar AAS eller liknande i privat bruk.

Eller tycker ni att man ska fortsätta ta kosttillskott, trots risk? Snälla ge mig svar på alla frågor så mycket som möjligt, för jag tar detta jävligt allvarligt!

finns ett gäng kostillskott som säljs på alla stora webbutiker som gör att du kan riskera att åka dit på ett dopingtest. ofta från USA med balla namn ;)

Håller man sig till svenskt kreatin, protein och koffein så borde risken vara obefintlig att man får i sig några olagligheter

tyckte att jag sammanfattde det där.. ta du din gainer och var lugn:thumbup:

walegard
2009-06-13, 22:48
Animal Test innehåller väl prohormoner och finns att köpa hos svenska återförsäljare

Danne8
2009-06-14, 10:16
tyckte att jag sammanfattde det där.. ta du din gainer och var lugn:thumbup:

Jo, men Super Mass från WNT tycker jag låter ballt, men detta är bara en vanlig gainer. Finns det föresten någon garanti att om man undviker tillskott med "balla namn" så riskerar man ej doping?

Tack för dom svar ni ger! :)

Danne8
2009-06-14, 10:18
Animal Test innehåller väl prohormoner och finns att köpa hos svenska återförsäljare

Låter som ett ballt namn :S

BobaFett
2009-06-14, 11:59

Skulle progainer eller kreatin kunna ge mig mindre penis ? :em:

hahahahahahahha :d

KniveN
2009-06-16, 00:20
Jo, men Super Mass från WNT tycker jag låter ballt, men detta är bara en vanlig gainer. Finns det föresten någon garanti att om man undviker tillskott med "balla namn" så riskerar man ej doping?

Tack för dom svar ni ger! :)

Seriöst.. Sluta noja och köp protein och kreatin från en svensk tillverkare. (inte för att det är något problem med utländska heller så länge du håller dig till basprodukter)
Hur skulle någon kunna ge en garanti på att tillskott utan balla namn inte innehåller något dopingklassat?

Danne8
2009-06-16, 08:54
Seriöst.. Sluta noja och köp protein och kreatin från en svensk tillverkare. (inte för att det är något problem med utländska heller så länge du håller dig till basprodukter)
Hur skulle någon kunna ge en garanti på att tillskott utan balla namn inte innehåller något dopingklassat?

Jag vet att det inte finns garantier. Men jag fattar också att man tar saker på egen risk. Som sagt så tar inte alla detta så allvarligt, som jag. Men detta beror på att jag inte vill att något oförutsägbart ska hända. Jag vet inte hur andra tacklat en avstägning och jag vet inte hur jag skulle tackla detta heller. Därför gav jag två alternativ, "Mat eller kosttillskott". Jag kommer naturligtvis att fortsätta med kosttillskott trots denna diskussion, men meningen med tråden är att försöka få reda på detaljer som drabbade eller kunnigare personer har av detta angående doping och kosttillskott.

Vilka mer svensktillverkare än Fairing och Dalblads finns? Ge mig en lista.

kjell33
2009-06-16, 08:56
wnt

Nitrometan
2009-06-16, 09:14
Eiselt är väl också svenska?

Alone_in_the_dark
2009-06-16, 09:41
Eiselt är väl också svenska?

Ja de har tillverkningen i Göteborg (Nol).

Fairing
2009-06-16, 10:00

Fairing
Dalblads
Eiselt
Kolozzeum Nutrition
FX
Skip
Greath earth (vissa produkter , kanske alla)
Strenght

Sedan finns det en drös till som kör med private label men är ändå Svenska

TSullivanM
2009-06-16, 15:58
Mitt i alla denna kalabalik så måste jag ändå fråga.

Om nu vissa produkter innehåller vissa otillåtna ämnen eller spår av dessa, ibland kanske så lite så att det knappt syns i mätningar ens. Varför tillsätts dem då överhuvudtaget? Vem vinner på det?

Är det så att även den lilla mängden kan göra någon märkbar skillnad? Dem lär ju inte sälja mer annars och det måste väl ändå vara syftet eller är det nåt jag missar?

Olle MM
2009-06-16, 16:08
Fairing
Dalblads
Eiselt
Kolozzeum Nutrition
FX
Skip
Greath earth (vissa produkter , kanske alla)
Strenght

Protargo/ Nutravision
Peptipower
Body Science

KniveN
2009-06-16, 19:07
Mitt i alla denna kalabalik så måste jag ändå fråga.

Om nu vissa produkter innehåller vissa otillåtna ämnen eller spår av dessa, ibland kanske så lite så att det knappt syns i mätningar ens. Varför tillsätts dem då överhuvudtaget? Vem vinner på det?

Är det så att även den lilla mängden kan göra någon märkbar skillnad? Dem lär ju inte sälja mer annars och det måste väl ändå vara syftet eller är det nåt jag missar?

Dom lägger inte i dom med flit, produkterna kan bli kontaminerade om brukarna/ påsarna / kapslarna fylls i samma maskiner som dom tillverkar något dopingklassat i.

TSullivanM
2009-06-16, 19:30
Dom lägger inte i dom med flit, produkterna kan bli kontaminerade om brukarna/ påsarna / kapslarna fylls i samma maskiner som dom tillverkar något dopingklassat i.

Okej det skulle ju förklara saken i så fall. Men om det nu är så då antar jag att det är i väldigt små mängder trots allt. Löper man då någon potentiel hälsorisk eller något annat negativt av att "råka" få i sig dem ämnena om man är en i övrigt frisk icke tävlande individ?

Sverker
2009-06-16, 19:41

Det är just detta som inte ska inträffa.

Har tillverkaren / förpackaren ett accepterat kvalitetsledningssystem ska inte detta inträffa.
Det ska inte kunna hända att någon förväxlar säckar med råvara. Utrustningen ska kontrolleras att den är ren innan tillverkningen eller förpackningen startar. Det ska finnas rutiner att korrekt märkning kommer på de färdiga förpackningarna osv, osv.

Detta sker hos de flesta ( alla ? ) tillverkare idag. Det är inte Karlssons G&G ( går det, så går det ) som får uppdraget att tillverka livsmedel och kosttillskott.

Välj tillverkade som är certifierade !

Danne8
2009-06-17, 09:09
Tack ska ni ha för svaren!

Men är inte Sverige bara återförsäljare av kosttillskott som Eiselt och WNT, vilket innebär att dom i grunden kommer från utlandet? På WNT står det t.ex. att produkterna kommer ifrån Sport & Fitness AB, svenskt företag med inriktning på kosttillskottsutveckling och att deras grund ligger i övriga delen av Europa och USA.

Angående hur man gjorde förr? Vad åt man direkt efter träningen som motsvarar gainers idag? Vad motsvarade Kaiseinprotein utan fett och kolhydrater innan man lade sig, istället för det som kan kallas alltifrån slow pro till Night pro?

Vad säger ni om Star Nutrition? Är detta svenskt?

Nitrometan
2009-06-17, 09:10
Det är just detta som inte ska inträffa.

...

Välj tillverkade som är certifierade !
Fast sen har det ju visat sig vid ett antal tester att det har förekommit. Även hos certifierade tillverkare. I mängder som inte tyder på slarv.

Man kan väl gissa att de vill skapa en hype kring "en produkt som fungerar". Särskilt med tanke på hur ofta det lanseras nya produkter på den amerikanska marknaden.

Nitrometan
2009-06-17, 09:11
Tack ska ni ha för svaren!

Men är inte Sverige bara återförsäljare av kosttillskott som Eiselt och WNT, vilket innebär att dom i grunden kommer från utlandet?

Fairing presenterade en bra lista på svenska tillverkare.

z_bumbi
2009-06-17, 09:46
Men är inte Sverige bara återförsäljare av kosttillskott som Eiselt och WNT, vilket innebär att dom i grunden kommer från utlandet? På WNT står det t.ex. att produkterna kommer ifrån Sport & Fitness AB, svenskt företag med inriktning på kosttillskottsutveckling och att deras grund ligger i övriga delen av Europa och USA.

Det finns nog inget företag som bara har svenska råvaror men om man tittar på protein så köps det in tonvis från företag som inte har ett dugg med tillverkningen av prohormoner och annat skräp att göra. Eventuella skräprester kan ske vid blandning av protein med smakämnen och efterföljande förpackning. Om det blandas och förpackas i Sverige i fabriker som har någon sorts koll så blir det inga rester, särskilt som prohormon är förbjudet i Sverige och det inte förekommer hos de fabrikerna.

Angående hur man gjorde förr? Vad åt man direkt efter träningen som motsvarar gainers idag? Vad motsvarade Kaiseinprotein utan fett och kolhydrater innan man lade sig, istället för det som kan kallas alltifrån slow pro till Night pro?

Gainers går att ersätta med mat, om man vill ha det drickbart så funkar mjölk blandat med havregryn och/eller frukt och/eller oboy minst lika bra ur återhämtningsynpunkt. Gainers är däremot bekvämare att ha med och i de flesta fall också något lättare att få i sig.

Varför ska det vara utan fett och kolhydrater som kvälsmål? Det finns ingen större anledning att göra en sådan uppdelning men vill man trots det begränsa fett och kolhydratar så är kvarg, en mager ost, minimjölk, kycklingbröst, skinka etc bra källor.

Danne8
2009-06-17, 15:38
Det finns nog inget företag som bara har svenska råvaror men om man tittar på protein så köps det in tonvis från företag som inte har ett dugg med tillverkningen av prohormoner och annat skräp att göra. Eventuella skräprester kan ske vid blandning av protein med smakämnen och efterföljande förpackning. Om det blandas och förpackas i Sverige i fabriker som har någon sorts koll så blir det inga rester, särskilt som prohormon är förbjudet i Sverige och det inte förekommer hos de fabrikerna.

Gainers går att ersätta med mat, om man vill ha det drickbart så funkar mjölk blandat med havregryn och/eller frukt och/eller oboy minst lika bra ur återhämtningsynpunkt. Gainers är däremot bekvämare att ha med och i de flesta fall också något lättare att få i sig.

Varför ska det vara utan fett och kolhydrater som kvälsmål? Det finns ingen större anledning att göra en sådan uppdelning men vill man trots det begränsa fett och kolhydratar så är kvarg, en mager ost, minimjölk, kycklingbröst, skinka etc bra källor.

Tack för tipsen! :D

Sverker
2009-06-17, 17:45
Angående hur man gjorde förr? Vad åt man direkt efter träningen som motsvarar gainers idag?

Bara lite OT:em:

Vad andra åt vet jag inte men Naturens under var en juice med vassle. Den drack jag 1981- 1982-någonting. Den smakade t o m hyffsat:D
http://www.naringslivshistoria.se/templates/Arla/Article.aspx?id=1996&ArticleID=2190&CategoryID=&epslanguage=SV