Logga in

Visa fullständig version : ”Avskaffa svenskan”

Überbiffen
2006-02-02, 11:35
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,772394,00.html

*screwy*

Kwon
2006-02-02, 11:42
Lika bra att alla länder tillber Bush o Blair omedelbums och blir kolonier under deras styre! :confused:

Scratch89
2006-02-02, 11:44
Inte för att jag skulle vilja det, men jag ser inga nackdelar i det. Svenskan är ett dumt språk, som är nästan helt omöjligt att lära sig för utomstående.

Krokodil
2006-02-02, 11:45
Nej!

Snake
2006-02-02, 11:45
"Radetzki, som själv kommer från Polen, väckte uppseende bland sina studenter i Luleå när han krävde att alla hans doktorander i nationalekonomi skulle prata och skriva på engelska."

Det där var vettigt, men att ersätta vårt modersmål är lite overkill.

Dissector
2006-02-02, 12:04
Aldrig i livet att jag skulle rösta för något sådant. Finns säkert en del praktiska skäl, men ibland måste man väl ändå kunna välja "känslomässiga" delar före. Att döda språket vore fullkomligt galet, för att inte tala om synd. Jag tycker Sverige och övriga norden är väldigt karaktäristiskt och språken känns identifierbart med dessa länder. Jag tycker det duger utmärkt att vi lär oss engelska, men behåller svenskan till vardags, som det är idag. Lite patriotiska anledningar känns väl inte helt fel i dessa frågor.

aliquis
2006-02-02, 12:06
Men visst vore det smidigt med ett o samma språk överallt? Frågan är dock om det skall vara det lättaste eller mest populära språket som väljs. Rätt borde ju att ta ett så lätt och "rätt" som möjligt så många lätt kan lära sig det i mitt tycke. Så esperanto borde ju vara bättre än engelska trots att det inte är lika vanligt. Fungerar ju dock bara om många lär sig det.

aliquis
2006-02-02, 12:09
Aldrig i livet att jag skulle rösta för något sådant. Finns säkert en del praktiska skäl, men ibland måste man väl ändå kunna välja "känslomässiga" delar före. Att döda språket vore fullkomligt galet, för att inte tala om synd. Jag tycker Sverige och övriga norden är väldigt karaktäristiskt och språken känns identifierbart med dessa länder. Jag tycker det duger utmärkt att vi lär oss engelska, men behåller svenskan till vardags, som det är idag. Lite patriotiska anledningar känns väl inte helt fel i dessa frågor.Dissector har ju iofs en poäng där, det räcker ju med att alla KAN tala engelska, utan att för den del alltid göra det. Huvudsaken är att alla kan kommunicera på något sätt.

Kwon
2006-02-02, 12:10
Smidigt ja, men varje land förlorar ju sin identitet efter ett tag om detta skulle införas!

Jag vill inte bli assimilerad av en stor BORG! :(

Efter språket, blir det kultur och seder...

Sedan (runt 2036) ser vi bara ett enda stort USA i kartboken

z_bumbi
2006-02-02, 12:12
Men visst vore det smidigt med ett o samma språk överallt?

Problemet är att en indier inte förstår allt vad en amerikan säger och tvärt om om båda talar sin version av engelska.

Har man ett eget språk och ett internationellt språk så kanske man klarar av att hålla det internationella språket något så när enhetligt.

Kwon
2006-02-02, 12:19
Obligatorisk engelska-utbildning i skolan däremot är ju mysigt.

Så varje land har sitt eget språk + engelskan i bagaget iaf.

Men tvingas sluta med det egna språket för engelskans skull tycker jag är lite väl.

Tanken är god att alla länder skall kunna kommunicera med varandra, men metoden är det som verkar lite otrevlig.

bigtraps
2006-02-02, 12:53
Ja förbjud det svenska språket :bow:

Sparrisen
2006-02-02, 13:04
Inte för att jag skulle vilja det, men jag ser inga nackdelar i det. Svenskan är ett dumt språk, som är nästan helt omöjligt att lära sig för utomstående.

där har du nog väldigt fel, jag hade tex en klasskompis på gymnasiet som började på naturprogrammet efter enbart ett års vistelse i Sverige. Han pratade jättebra svenska efter bara ett år.

Axon
2006-02-02, 13:10
vilken dum jävel *screwy*

Snake
2006-02-02, 13:16
vilken dum jävel *screwy*

Idén i sig är bra, att människor blir mer flexibla om man kan flytande engelska. Sen kan man fråga sig om Alma som sitter i kassan på ICA har någon användning av att kunna språket flytande.
I framtiden kanske det blir vanligare att åka runt och hatta utomlands och arbeta, då underlättar det om man kan språket bra (fast det tror jag kommer naturligt, ungf. som när man flyttar till ett annat land så lär man sig språket).
Men idén är knappast genomförbar.

Slartibartfast
2006-02-02, 13:49
Man kunde avskaffa finskan istället.

wreka
2006-02-02, 13:54
Hade inte haft något emot det. Förutsatt att språket inte blev förstört av massa ”dialekter”, då kan man göra det lättare för sig och behålla soppan vi har nu.

Mr. Moose
2006-02-02, 14:08
Avskaffa svenskan?? Ja varför inte, skånska låter ju mycket finare. :bow:

Skämt åsido.

Angående invandrare, flyttar man till ett annat land ska man väl för fan lära sig språket!! Jag har bott ett tag i Indonesien o efter bara fyra månader klarade jag mig ganska bra. Man snacka inte flytande men det räckte för vardagligt bruk. (Mycket lätt språk att lära.)

Bor nu i Thailand o pratar naturlgtvis Thai. Knepigt språk, 5 olika tonläge. "Samma" ord kan ha upp till 5-6 olika meningar beroend på tonläge! T ex de två orden för, "rida på en häst" kan också betyda "hundskit"> Inte undra på att man fick lite underliga blickar ibörjan.

Kan jag lära mig så kan väl andra, jag hatade språk i skolan men är man "tvungen" så lär man sig. Det handlar dessutom om respekt, jag kan ju inte begära att folk här ska prata engelska när jag br i deras land.

Claes

Nina L
2006-02-02, 14:20
Jag håller med professorn. :thumbup:

Kwon
2006-02-02, 14:21
Jag håller med professorn. :thumbup:

Skånska kan man avskaffa iaf

Krokodil
2006-02-02, 14:23
Skånska kan man avskaffa iaf
Skånska är inte ett språk, det är ett talfel (sagt av en gammal fanjunkare). :D

Kwon
2006-02-02, 14:24
Skånska är inte ett språk, det är ett talfel (sagt av en gammal fanjunkare). :D

PRECIS!

Nån skum fnasig grötblandning mellan svenska och danska som ingen förstår! :laugh: :thumbup:

Nina L
2006-02-02, 14:30
Skånska kan man avskaffa iafJag håller med Kwon. :thumbup:

Kwon
2006-02-02, 14:35
Jag håller med Kwon. :thumbup:

Jaså? Det trodde jag inte du skulle göra!

Vad förvånad jag blir!

Krokodil
2006-02-02, 14:35
Jag håller med Kwon. :thumbup:Jag håller med Nina. :thumbup:

Kwon
2006-02-02, 14:37
Jag håller med Kwon. :thumbup:
Jag håller med NIna. :thumbup:

Jag håller med Krokodil. :thumbup:

Allan
2006-02-02, 14:39
Påpekas bör att han snackar svenska som om han kom igår, och att han är jättestolt över att fortfarande kunna bättre polska än svenska....

allan

Krokodil
2006-02-02, 14:41
Påpekas bör att han snackar svenska som om han kom igår, och att han är jättestolt över att fortfarande kunna bättre polska än svenska....

allan
Då är det ju självmål liksom... :D

Allan
2006-02-02, 14:44
Då är det ju självmål liksom... :D

Man är säkert intelligent om man blir professor. Men man behöver uppenbarligen inte vara smart.

allan

Nina L
2006-02-02, 14:47
Jaså? Det trodde jag inte du skulle göra!

Vad förvånad jag blir!Troirr du att jau vill snacka so häur, ellorhr? :(

Kwon
2006-02-02, 14:51
Troirr du att jau vill snacka so häur, ellorhr? :(

Du pratar väl sådär? Eller har jag missuppfattat?

Haha, så du vill egentligen inte prata sådär?

Strävar du efter en stockholms-dialekt månne? :D

Hur pratar du? Du har väl bott i Skåne hela livet?

AFanatic
2006-02-02, 14:57
Avskaffa svenskan?? Ja varför inte, skånska låter ju mycket finare. :bow:

Skämt åsido.

Angående invandrare, flyttar man till ett annat land ska man väl för fan lära sig språket!! Jag har bott ett tag i Indonesien o efter bara fyra månader klarade jag mig ganska bra. Man snacka inte flytande men det räckte för vardagligt bruk. (Mycket lätt språk att lära.)

Bor nu i Thailand o pratar naturlgtvis Thai. Knepigt språk, 5 olika tonläge. "Samma" ord kan ha upp till 5-6 olika meningar beroend på tonläge! T ex de två orden för, "rida på en häst" kan också betyda "hundskit"> Inte undra på att man fick lite underliga blickar ibörjan.

Kan jag lära mig så kan väl andra, jag hatade språk i skolan men är man "tvungen" så lär man sig. Det handlar dessutom om respekt, jag kan ju inte begära att folk här ska prata engelska när jag br i deras land.

Claes

Svårare än så var det inte. :thumbup:

Det märks också väldigt tydligt om man vill komma någonstans (ej geografiskt menat) i ett nytt land där man inte behärskar språket. Vill man något så lär man sig språket. Finns det ingen som helst vilja och än mindre respekt så kommer personen ifråga heller aldrig lära sig något nytt språk.

Mago
2006-02-02, 15:12
Måste allting gå mot att vara 100% effektivt hela tiden?
Det är kul med olika språk.

Nina L
2006-02-02, 15:18
Du pratar väl sådär? Eller har jag missuppfattat?

Haha, så du vill egentligen inte prata sådär?

Strävar du efter en stockholms-dialekt månne? :D

Hur pratar du? Du har väl bott i Skåne hela livet?Jag är född i princip dialektlös, men jag har skånska r som jag inte skulle sakna. I övrigt så imiterar jag (omedvetet) min omgivning. :em: Förresten så tycker de flesta skåningar inte alls om skånska, för när de hör skånska på teve så ryyyser de. :D (Nina begår landsförräderi med detta avslöjande.)

Kwon
2006-02-02, 15:20
Jag är född i princip dialektlös, men jag har skånska r som jag inte skulle sakna. I övrigt så imiterar jag (omedvetet) min omgivning. :em: Förresten så tycker de flesta skåningar inte alls om skånska, för när de hör skånska på teve så ryyyser de. :D (Nina begår landsförräderi med detta avslöjande.)

Mkt nice! Det är som jag alltid trott alltså!

Inte ens Skåningarna tycker om SKAUNSKAN!

WOOOHOOOOO!!!

Stockholmska For Teh WIN!!! :hbang:

Nina L
2006-02-02, 15:21
Stockholmska For Teh WIN!!! :hbang:Men vi gillar inte Stockholmska heller. :)

Allan
2006-02-02, 15:28
Men vi gillar inte Stockholmska heller. :)

Vilken tur att vi är olika. Man lär sig ett språk för att man har nytta av det. På artonhundratalet åkte en massa svenskar till USA och lärde sig aldrig engelska alls, eller bara knappt hjälpligt. De hade ingen anledning; alla i deras omgivning talade i varje fall svenska. Integrationen - om man ens kan tala om en sådan - blev deras barns bekymmer.
Fortfarande idag snackar folk i "de nordiska staterna" engelska så det låter som Göran Persson. Och de har bott där hela sitt liv. Kolla in filmen Fargo - där den ende som snackar riktigt bräkig jänkar-engelska är Peter Stormare!!
Lösningen med ett enda språk är naturligtvis utopisk, och eftersom den vördade professorn uppenbarligen verkligen tror på det där visar det bara att han nog inte bara är professor utan också en galen professor.

allan

Edit// Nina, vi gillar dig ändå. Jag får leva med att du inte gillar stockholmska!

Nina L
2006-02-02, 15:51
Nina, vi gillar dig ändå. Jag får leva med att du inte gillar stockholmska!Jag gillar stockholmska, men jag var tvungen att generalisera för diskussionens skull. Bara det inte är sån där gnällig pundarstockholmska så är det helt okej enligt mig.

Scratch89
2006-02-02, 15:53
där har du nog väldigt fel, jag hade tex en klasskompis på gymnasiet som började på naturprogrammet efter enbart ett års vistelse i Sverige. Han pratade jättebra svenska efter bara ett år.
Allt är ju relativt. Vissa har väldigt lätt för språk, vissa inte.
Dock är det fortfarande så att svenskan har så många onödiga saker, grammatiskt sett. Det finns inga regler för "en" eller "ett". Varför heter det "röda böcker", och inte "röd bokar"? Ska jag komma med fler exempel?

Noodles
2006-02-02, 16:01
Jag tycker det är viktigt att alla i Sverige kan tala engelska eftersom det är ett så pass gångbart språk. Däremot ska vi inte behöva göra det på bekostnad av svenskan. Det är svårt att motivera rent ekonomiskt varför alla ska ha olika språk. Efter en extemt jobbig övergångsperiod skulle ju alla använda samma (?) språk och det skulle inte krävas lika mycket resurser för att ha översättningar. Anledningen till att olika språk och dialekter ska behållas är att de är produkten av en historisk och kulturell utveckling. Självklart har en del språk försvunnit "naturligt". Om svenskan gör det så får man acceptera det. Jag tror däremot inte på att aktivt försöka avskaffa den.

Människan har inga som helst svårigheter att tala flera språk flytande. Kapaciteten är knappast ett problem. Vi kan lära oss engelska och behålla svenskan.

När det gäller ett universellt språk så blev ju esperanto en succe...

Noodles
2006-02-02, 16:04
Dock är det fortfarande så att svenskan har så många onödiga saker, grammatiskt sett. Det finns inga regler för "en" eller "ett". Varför heter det "röda böcker", och inte "röd bokar"? Ska jag komma med fler exempel?

Sådana brott från regler förekommer inte bara i svenskan. Det förekommer lika mycket i t ex tyskan. Där kan du också få vokaländring i plural. Tyskan har dessutom olika genus på varje substantiv och de är inte alltid logiska. Vokaländringen är en språklig utveckling som de flesta germanska språken gick igenom.

Trance
2006-02-02, 16:09
Lösningen med ett enda språk är naturligtvis utopisk, och eftersom den vördade professorn uppenbarligen verkligen tror på det där visar det bara att han nog inte bara är professor utan också en galen professor.

allan

Det är ju det som är meningen med viss forskning, att försöka verka mot en utopi eller visa verkligheten som det är. Jorden är platt etc. Sedan har väl folk alltid kallat de som tänker annorlunda idioter eller galningar.

Fatalist
2006-02-02, 16:46

Varför heter det une valise och inte un valise? Varför? Ska jag komma med fler exempel? Varför heter det ein auto, och inte eine auto? Varför finns de reglerna? Det ger ju inte snabbare/lättare/mer flytande uttal.

Varför finns grammatik ö h t? Man skulle ändå kunna föra en fungerande konversation!

Varför ens ifrågasätta det?

hio
2006-02-02, 17:01
Varför heter det une valise och inte un valise? Varför? Ska jag komma med fler exempel? Varför heter det ein auto, och inte eine auto? Varför finns de reglerna? Det ger ju inte snabbare/lättare/mer flytande uttal.

Varför finns grammatik ö h t? Man skulle ändå kunna föra en fungerande konversation!

Varför ens ifrågasätta det?
Han menar nog bara att vissa språk är svårare att lära sig än andra. Och svenskan är nog inte en utav dom lättaste. Självklart är det lättare att lära sig ett språk som är konsekvent och följer vissa ramar.

Fartman
2006-02-02, 17:03
Jag förstår hur han "tänker", det är dock ett väldigt dumt förslag imo.
Däremot det där om att han tvingade sin doktorander till att snacka engelska har dom säkert en hel del nytta av, även om jag hade blivit jävligt lack i deras situation.

Avesta
2006-02-02, 17:12
Fan inte, det är redan en skymf att vi har så många engelska ersättningsord i svenskan. Andra länder t.om lämpar för att behålla sin matkultur.

z_bumbi
2006-02-02, 17:30
även om jag hade blivit jävligt lack i deras situation.

För att?

När man pluggar på högskolenivå förutsättar jag att man har en engelska som är ganska bra och det går ganska snabbt att i alla fall få upp farten så mycket att man blir förstådd.

Fartman
2006-02-02, 17:51
För att?

När man pluggar på högskolenivå förutsättar jag att man har en engelska som är ganska bra och det går ganska snabbt att i alla fall få upp farten så mycket att man blir förstådd.

Jo sant förvisso, men som jag förstod så gällde det verkligen ALLTID engelska, även "utanför klassrummet" som jag förstod det.
Men visst är man på den nivån ska man ju faktiskt inte ha några problem med det alls.

Krampus
2006-02-02, 17:56
Troirr du att jau vill snacka so häur, ellorhr? :(

*bloob*

z_bumbi
2006-02-02, 17:57
Jo sant förvisso, men som jag förstod så gällde det verkligen ALLTID engelska, även "utanför klassrummet" som jag förstod det.

Den varianter låter faktiskt ganska frustrerande då nyanserna försvinner lätt försvinner ur språket.

Flygplan
2006-02-02, 18:08
Blir så förbannad när jag läser sånt här skit, patriot som jag är.

Kasta tillbaka honom till polen är min första tanke... *kissass*

Allan
2006-02-02, 18:39
Den varianter låter faktiskt ganska frustrerande då nyanserna försvinner lätt försvinner ur språket.

Herreje. Nå, det är ju skillnad på att tala ett språk och kunna det. Radetzski har varit i Sverige sen 1946 och kan säkert svenska. Men Arnold har lagt ner över en miljon dollar på tallektioner för att bli av med sin accent, och låter fortfarande som en tysk officer i en amerikansk film. Vår drottning är bevisligen studerad i ett flertal språk men talar allihop med en påtaglig tüsk betoning. Osv.
Språk är mer än bara ord - och ord som är helt oskyldiga i Sydafrika (fruit) är garanterat mer känsliga i San Francisco.

allan

Scratch89
2006-02-02, 22:31
Varför heter det une valise och inte un valise?
För att det syftar på att substantivet (väskan) är feminint. Vad var det svåra i det?

Scratch89
2006-02-02, 22:33
Herreje. Nå, det är ju skillnad på att tala ett språk och kunna det. Radetzski har varit i Sverige sen 1946 och kan säkert svenska. Men Arnold har lagt ner över en miljon dollar på tallektioner för att bli av med sin accent, och låter fortfarande som en tysk officer i en amerikansk film. Vår drottning är bevisligen studerad i ett flertal språk men talar allihop med en påtaglig tüsk betoning. Osv.
Språk är mer än bara ord - och ord som är helt oskyldiga i Sydafrika (fruit) är garanterat mer känsliga i San Francisco.

allan
Själva grejen är väl att folk som lär sig sitt modersmål lär sig också hur man kan och, viktigast av allt, INTE kan böja på tungan och forma munnen. Detta är största anledningen till att folk bryter. Många invandrare från mellanöstern pratar väldigt hackigt och hårt (d blir t, b blir p osv) just för att d och b inte används på det sättet i modersmålet.

Jompi
2006-02-02, 22:42
.Men idén är knappast genomförbar.

Haha, allt är genomförbart, för XX antal år sen fick man bort finskan i norra sverige genom att totalt förbjuda den, mkt är genomförbart.

Är själv emot iden, tycker man ska behålla våran svenska, självklart.

Men engelskan ser jag inget negativt med att kunna precis lika bra som svenskan.

Fatalist
2006-02-03, 01:04
För att det syftar på att substantivet (väskan) är feminint. Vad var det svåra i det?

Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår att jag ifrågasatte hela poängen med grammatik. Precis som du gjorde. Vad var det svåra i att förstå det, bubben?

Metal_boy_
2006-02-03, 01:20

Och? Hur många språk är inte det?

Fartman
2006-02-03, 02:15
Haha, allt är genomförbart, för XX antal år sen fick man bort finskan i norra sverige genom att totalt förbjuda den, mkt är genomförbart.

Fick bort och fick bort, det pratas ju fortfarande rätt mycket "meänkieli" trots tappra försök med att tex inte tillåta barnen att prata annat än svenska i skolan....

Scratch89
2006-02-03, 16:48
Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår att jag ifrågasatte hela poängen med grammatik. Precis som du gjorde.
Jag ifrågasatte iofs inte grammatiken i sig, utan snarare varför just svenskan som språk ska göra sig mycket mer besvärlig än t.ex engelskan, i allafall på många punkter.

Vad var det svåra i att förstå det, bubben?

Jag är INTE din bubbe! *grr27*
;)

Scratch89
2006-02-03, 16:49
Och? Hur många språk är inte det?
Självklart finns det språk som är mer eller mindre svåra att lära sig. Men som jag sagt förut, det är inte många språk som är svårare att lära sig än svenskan.

Nina L
2006-02-03, 17:01
*bloob**bloob själv* Trist avatar du har som inte ens snurrar, förresten. :(

Allan
2006-02-03, 17:17
Självklart finns det språk som är mer eller mindre svåra att lära sig. Men som jag sagt förut, det är inte många språk som är svårare att lära sig än svenskan.

Mja, jag sitter ju på en del forskning som visar på motsatsen. Var har du hört det? Ett gott tecken brukar vara vid vilken ålder ett barn lär sig tala "rent" och där ligger svenska barn i paritet med andra barn. I tjeckiskan t ex finns det ljud som barn kanske inte lär sig behärska förrän i sexårsåldern, vilket är jämförbart med xi-språket i Sydafrika (klickspråket).
Dessutom måste man definiera vad som är "korrekt". Är det förmågan att "låta" som en infödd eller är det att begripa vad som sägs? Jag känner folk som pratar bräkig amerikanska så det låter som de är födda i San Fernando Valley men de har ett minimalt ordförråd - kan de språket då?

allan

Kwon
2006-02-03, 17:30
*bloob själv* Trist avatar du har som inte ens snurrar, förresten. :(

:laugh:

Natascha Lett?!?!

Scratch89
2006-02-03, 17:42
Mja, jag sitter ju på en del forskning som visar på motsatsen. Var har du hört det? Ett gott tecken brukar vara vid vilken ålder ett barn lär sig tala "rent" och där ligger svenska barn i paritet med andra barn. I tjeckiskan t ex finns det ljud som barn kanske inte lär sig behärska förrän i sexårsåldern, vilket är jämförbart med xi-språket i Sydafrika (klickspråket).
Dessutom måste man definiera vad som är "korrekt". Är det förmågan att "låta" som en infödd eller är det att begripa vad som sägs? Jag känner folk som pratar bräkig amerikanska så det låter som de är födda i San Fernando Valley men de har ett minimalt ordförråd - kan de språket då?

allan
Definitionen på att kunna ett språk är att kunna prata det, förstå det, och framför allt; förstå när andra säger grammatiskt fel.
Tycker jag iallafall.

Noodles
2006-02-03, 17:45
Har träffat vuxna danskar som knappt kan uttala vissa ord på sitt modersmål. Då är det ett omöjligt språk där något är fel. :D

Herkulez
2006-02-03, 17:45
haha lolig kille, skulle tippa på att han blir dansbander efter det här

Metal_boy_
2006-02-03, 17:48

Det är nog högst individuellt.

Herkulez
2006-02-03, 17:50
Det är nog högst individuellt.
fel fettal din dansbander, svenska är svårt att lära sig.

evil
2006-02-03, 17:52

Jag hade en klasskompis so, inte kunde någon svenska alls efter ett år i Sverige. Så där har du nog väldigt fel.

Jompi
2006-02-03, 18:26
Jag hade en klasskompis so, inte kunde någon svenska alls efter ett år i Sverige. Så där har du nog väldigt fel.

beror ju på hur snabbt man lär sig, tror inte alls han har fel.

hasse36
2006-02-03, 18:36
Svenskans sje-ljud kan nog vara besvärligt men kan man lära sig att uttala engelskans she, shell etc kan man väl använde det "sje-ljudet".

Svenskan har en stor fördel jämfört med många andra språk - verbens böjs inte efter numerus och person. De böjs endast efter tempus.

På svenska säger vi:
jag arbetar, du arbetar, han/hon arbetar, vi arbetar, ni arbetar, de arbetar

På italienska heter det:
lavoro, lavori, lavora, lavoriamo, lavorate, lavorono

För att lära sig ett svenskt verb räcker det med att lära sig:
- Infinitiv: arbeta
- Presens: arbetar
- Imperfekt: arbetade
- Supinum: arbetat
- Futurum: samma som presens "i morgon arbetar jag"
- Imperativ: arbeta

I de flesta fall är presens, imperativ och futurum lika.

Okej, jag vet, jag förenklar något.

I italienskan måste man lära sig kanske 70 olika former. Visst, en del är lika och det finns regler men verb i latinska språk är ett helvete.

Verb är viktiga i ett språk. Man kan ofta peka på substantiv, illustrera adjektiv osv.

ErikWrestlingFreaket
2006-02-04, 02:10

Ehmm varför skulle det vara speciellt svårt att lära sig svenska?

Nina L
2006-02-04, 08:09
:laugh:

Natascha Lett?!?!Dzien dobry, Kwon! Jag räds inte "öststatssmutsen", som Piranha kallade det. Man skall vara stolt över sitt ursprung! :thumbup:

Scratch89
2006-02-04, 12:27
Ehmm varför skulle det vara speciellt svårt att lära sig svenska?
Har du inte läst mina tidigare inlägg i tråden?