handdator

Visa fullständig version : IP-telefoni

Davil
2006-02-02, 11:07
Funderar på att skaffa IP-telefoni via stadsnätet.

Jag ringer väldigt sällan från min fasta telefon och därför vill jag gärna slippa telias nätavgift..

Vad har ni för erfarenheter av telefoni via bredbandet ? Krångligt med "dosan" man behöver mellan telefon och bredbandet ? Är det stabilt och bra ljud osv ?

Johan O
2006-02-02, 11:13
Du har väl inte Telias bredband? Då kan du INTE säga upp det fasta abonnemanget och ha kvar bredbandet.

z_bumbi
2006-02-02, 11:20
Vad har ni för erfarenheter av telefoni via bredbandet ? Krångligt med "dosan" man behöver mellan telefon och bredbandet ? Är det stabilt och bra ljud osv ?

Jag har haft några kortare driftstörningar men ingen som jag har lidit av då jag inte heller ringer så mycket (Det är värre att www försvinner under samma period.). Ljudet kan variera något men inget jag har lidit av.

En liten irriterande detalj är om man drar ur strömförsörjningen till dosan så kan det ta ett litet tag innan man får en bra förbindelse efter att man stoppat i sladden igen.

Jag har BBB.

Power
2006-02-02, 11:28
Jag har bredbandstelefoni från ComHem och har stooora problem med det.
Folk som ringer till mig får meddelande om nätproblem, kommer inte fram alls eller att det låter som att det går fram signaler utan att det hörs nåt i min telefon.
De flesta klagar på att de måste ringa mig två gånger innan det funkar!
Försöker jag ringa så är det inte sällan att jag får lyfta flera gånger på luren för att få kopplingston.

Från ComHem säger man att de jobbar på problemet, men efter sex månader så har jag inte märkt nån skillnad.

En kompis som också bytte märkte att han inte kunde jobba med datorkoppling över modem mot sin arbetsplats. Detta "glömde" de tala om för honom när han anslöt sig.

Det finns dock saker som är bra:
Jag slipper betala räkningen till Telia på 125 kr/månad, utan betalar istället 60 kr/mån till ComHem.
Ljudet är helt OK, ingen större skillnad mot Telia alltså.

Så... kontentan är... kolla upp om du verkligen vill ha bredbandstelefoni och vilket företag som i så fall kan koppla upp dig.
Det må vara billigare än Telia, men frågan är om man vill ha det.

Arnesson
2006-02-02, 11:33
Folk som ringer till mig får meddelande om nätproblem, kommer inte fram alls eller att det låter som att det går fram signaler utan att det hörs nåt i min telefon.
Försöker jag ringa så är det inte sällan att jag får lyfta flera gånger på luren för att få kopplingston.

Från ComHem säger man att de jobbar på problemet, men efter sex månader så har jag inte märkt nån skillnad.

En kompis som också bytte märkte att han inte kunde jobba med datorkoppling över modem mot sin arbetsplats. Detta "glömde" de tala om för honom när han anslöt sig.

Det finns dock saker som är bra:
Jag slipper betala räkningen till Telia på 125 kr/månad, utan betalar istället 60 kr/mån till ComHem.

Så... kontentan är... kolla upp om du verkligen vill ha bredbandstelefoni och vilket företag som i så fall kan koppla upp dig.
Det må vara billigare än Telia, men frågan är om man vill ha det.

Jag har via comhem med, men har inga problem alls. Fick brev om att det hade problem i området, men inget jag någonsin märkt av.

Hobbes
2006-02-02, 11:40
Kör med SKYPE och har en sådan där liten lur som man kopplar i USB porten. Aldrig några problem med vare sig ljud eller något annat.

Har både SkypeIN och SkypeOut! Helnöjd!

aliquis
2006-02-02, 12:28
Från början hade jag Bredbandsbolaget både som isp och för telefoni, samt en ata-box. BBB kan ju prioritera och se till att telefonitrafiken går före annat och det var aldrig några som helst problem, men jag tyckte det var lite dyrt.

Därför kör jag nu med Rix telecom där jag för 75kr/mån även får ringa hur mycket som helst till det fasta nätet utan någon uppkopplings- eller minutavgift. De har ett väldigt trevligt forum (men det här har jag redan skrivit om i en annan tråd, du kanske skulle söka?) och det fungerar bra. Ljudkvaliten är dock inte alls lika bra och många klagar på den, detta beror dock troligtvis på att jag inte använder en atabox utan kör allting i mjukvara.

Det finns en del andra leverantörer, exempelvis digisip (tror jag de heter) som ingen verkar särskilt nöjd med, men de har ingen månadsavgift. Tele2 har ingen heller, det kostar dock 699kr att skaffa (iaf förr) men då ingår även en ata-box.

Alla ovanstående kör sip, en standard för ip-telefoni där alla boxar, mjukvarutelefoner osv fungerar.

Skype är ju ett annat alternativ som har blivit populärt, antagligen för att det är enkelt, men tekniken och protokollet är deras eget, så glöm att köpa en ata-box eller telefon som inte är specifikt framtagen för skype, glöm även att kunna använda det i ett os som inte stöds av deras egen klient, eller att tala gratis med andra som har en voip-telefon som inte är skype. (Skaffar du ett sip-abbonemang från exempelvis tele2 kan du fortfarande ringa min sip-adress gratis (bör kunna iaf), men med skype ringer du gratis till skype, och det är allt.)

Jag är inte så förtjust i stängda format så därför snackar jag gärna skit om skype även om det fungerar.

Ett alternativ som är ungefär som skype, men kör sip, är gizmoproject. Det är gratis och du kan redan från början ringa alla sip-telefoner, du kan sedan precis som med skype köpa till möjligheten att ringa fasta telefoner, och antagligen få ett telefonnr med, men jag vet inte för vilka länder.

Slutligen fanns en sip-tjänst som jag inte minns namnet på med vilken man kunde ringa gratis till fasta telefoner i ett 20-tal länder, bl.a. Sverige. Detta måste ju vara optimalt om man dessutom skaffar en annan leverantör för att få ett telenr, gärna utan månadsavgift. Du kan ju då med dessa två ringa mer eller mindre gratis.

Vet inte hur ofta dålig samtalskvalite beror på nätverket, det är nog ett större problem om man kör adsl än som i ditt fall stadsnät. Med en atabox borde du få mindre problem eftersom den kommer "före" datorn och därför antagligen ser till att utnyttja bandbredden till samtal i första hand om det är ont om sådan. Kör du en mjukvaruklient kan antagligen exempelvis Linksys WRT54GL som router hjälpa eftersom man med denna kan få QoS, Quality of Service, och därför prioritera sip-samtal över annan trafik.

aliquis
2006-02-02, 12:29
Vad gäller telias abb vet jag inte riktigt hur det är med dem, men även med adsluppkoppling KAN du säga upp det fasta abbonemanget. Exempelvis Rix Telecom har Rix total eller vad de kallar det där du får både fast telefoni och adsl via dem.

aliquis
2006-02-02, 12:32

En kompis som också bytte märkte att han inte kunde jobba med datorkoppling över modem mot sin arbetsplats. Detta "glömde" de tala om för honom när han anslöt sig.Han frågade väl inte och de antog väl att ingen behöver det?Det finns dock saker som är bra:

Det må vara billigare än Telia, men frågan är om man vill ha det.Fast med dessa 60kr får du fortfarande betala minutavgift? Jag betalar 15kr mer men ringer å andra sidan gratis till alla fasta telefoner.

(dessutom med ett väldigt trevligt forum och kompetent och hjälpsam personal.)

aliquis
2006-02-02, 12:39
(detta gäller enbart om du inte använder en atabox, eller om din internetleverantör/skola/arbete/... kör nat)

Nämnas bör väl att skype har en del fördelar över sip också, det fungerar bra bakom routrar och nat, de använder p2p-teknik (är väl iofs ingen fördel) och det är krypterat (vet inte hur det är med sip där egentligen, en bekant påstod att åtminstone hans inloggning var krypterad, kanske är även samtalen det i sip?)

Men det är inte öppet som sagt. Med gizmoproject används stun och det underlättar samtal bakom brandväggar, jag TROR att det fungerar bra, men jag är inte 100% säker. Med sip utan stun är det lite värre och du får öppna lite portar i routern (de rödmarkerade är annat):
http://pizzeria.no-ip.org/~hagge/sipnat.png

Fördelen med ip-telefoni/sip är ju att du utöver låg månadsavgift kan ta med dig telefonen och ringa från vilket ställe som helst. Antingen genom att ta med dig boxen och koppla in den hos en kompis/... eller genom att använda en mjukvaruklient och headset.

aliquis
2006-02-02, 12:48
(inte så intressant) http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55883&highlight=ip-telefoni
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49390&highlight=ip-telefoni
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37015&highlight=ip-telefoni

tenchi
2006-02-02, 12:53
Har via BBB och har aldrig krånglat. Kör med "sällanringaren" och har ingen fast avgift alls, betalar bara för det jag ringer med en lite förhöjdstartavgift.

aliquis
2006-02-02, 12:57
Har via BBB och har aldrig krånglat. Kör med "sällanringaren" och har ingen fast avgift alls, betalar bara för det jag ringer med en lite förhöjdstartavgift.oh, de har bytt så det inte är 99kr/mån längre?

tenchi
2006-02-02, 12:59
oh, de har bytt så det inte är 99kr/mån längre?

de har nog alltid haft det alternativet. men du måste ringa till kundtjänst för det finns inte med på hemsidan. Det ska vara samma samtalstaxa vad jag hat förstått. Det enda som skiljer är som sagt den högre startavgiften för varje samtal som är minst det dubbla mot normal. Men jag ringer så lite så det kvittar, har inte fått en räkning på två månader nu. :)

aliquis
2006-02-02, 13:04
de har nog alltid haft det alternativet. men du måste ringa till kundtjänst för det finns inte med på hemsidan. Det ska vara samma samtalstaxa vad jag hat förstått. Det enda som skiljer är som sagt den högre startavgiften för varje samtal som är minst det dubbla mot normal. Men jag ringer så lite så det kvittar, har inte fått en räkning på två månader nu. :)De lär inte alltid ha haft det. Men det var nog en tre år sedan eller så som vi fick deras tjänst.

Davil
2006-02-02, 15:15
Tackar för alla svar !

Det jag funderar på och som det antagligen blir är affinity http://www.callback.se/telefoni_mobiltelefoni_internet/bredbandstelefoni.htm

Det jag tydligen behöver är en router...Suck att jag nyss köpt ett adslmodem med inbygd router...

aliquis
2006-02-02, 15:24
Tackar för alla svar !

Det jag funderar på och som det antagligen blir är affinity http://www.callback.se/telefoni_mobiltelefoni_internet/bredbandstelefoni.htm

Det jag tydligen behöver är en router...Suck att jag nyss köpt ett adslmodem med inbygd router...Var ju riktigt bra pris. Du har flera datorer då eller?

Med bara en dator fungerar ju adslmodem -> atabox -> dator.
Med flera datorer är ju adslmodem -> atabox -> switch -> datorer vettigast, men:
Med flera datorer fungerar ju även ditt adslmodem/router -> datorer och atabox.

Möjligt att du med lite otur kan få sämre samtalskvalite om du använder uppkoppling till max i det senare fallet. Värt att prova iaf.

Riktigt bra priser ju, där kommer man ju ner till 0kr/mån utan 699kr i startavgift, om man nu får sina inloggningsuppgifter så man inte behöver ataboxen dvs, eller kan tänka sig att binda sig 1 år.

Frågan är vilken typ av abb som blir mest förmånligt, ringer man mobilsamtal på mobiltelefonen med comviq.net/knockout blir ju det billigare, så då är det bara startavgiften som är ett problem, och jag skulle tro att alltid därför lönar sig bäst, (20kr högre startavgift men talar du minst 2min har du ju tjänat in det.)

aliquis
2006-02-02, 15:27
(ringer man sedan under 75/0.59=127 samtal i månaden eller drygt 4/dag blir det ju billigare än rix telecom (de har iofs billigare samtal till mobil OM man ringer dem med fasta telefonen.)

Davil
2006-02-02, 15:46
Var ju riktigt bra pris. Du har flera datorer då eller?

Med bara en dator fungerar ju adslmodem -> atabox -> dator.
Med flera datorer är ju adslmodem -> atabox -> switch -> datorer vettigast, men:
Med flera datorer fungerar ju även ditt adslmodem/router -> datorer och atabox.

Möjligt att du med lite otur kan få sämre samtalskvalite om du använder uppkoppling till max i det senare fallet. Värt att prova iaf.

Riktigt bra priser ju, där kommer man ju ner till 0kr/mån utan 699kr i startavgift, om man nu får sina inloggningsuppgifter så man inte behöver ataboxen dvs, eller kan tänka sig att binda sig 1 år.

Frågan är vilken typ av abb som blir mest förmånligt, ringer man mobilsamtal på mobiltelefonen med comviq.net/knockout blir ju det billigare, så då är det bara startavgiften som är ett problem, och jag skulle tro att alltid därför lönar sig bäst, (20kr högre startavgift men talar du minst 2min har du ju tjänat in det.)

De kör på RIX:s nät och priserna är suveräna tycker jag som alltid ringer mobilsamtal från min mobil :) Jag hade tänkt binda upp mig på ett år då man får "dosan" gratis.
Men som vid alla förändringar så känner jag mig alltid lite orolig innan hehh..

Det som finns i mitt hushåll är 2st datorer och 2st telefoner. Smidigast lär vara att skaffa en "vanlig" router för min del.

aliquis
2006-02-02, 16:40
De kör på RIX:s nät och priserna är suveräna tycker jag som alltid ringer mobilsamtal från min mobil :) Jag hade tänkt binda upp mig på ett år då man får "dosan" gratis.
Men som vid alla förändringar så känner jag mig alltid lite orolig innan hehh..

Det som finns i mitt hushåll är 2st datorer och 2st telefoner. Smidigast lär vara att skaffa en "vanlig" router för min del.Jag förstår inte var "router" har med något att göra, dessutom om du redan har det i adslmodemet.

adslmodem/router -> atabox -> switch -> annat.

Men jag skulle tro att adslmodem -> dator, dator, atabox fungerar skapligt det med.

Davil
2006-02-02, 17:01
Jag förstår inte var "router" har med något att göra, dessutom om du redan har det i adslmodemet.

adslmodem/router -> atabox -> switch -> annat.

Men jag skulle tro att adslmodem -> dator, dator, atabox fungerar skapligt det med.
Jag skall ha internet via stadsnätet (fiberledning) och inte adsl. IP-bolaget som jag då kommer att få som internetleverantör ger endast ut ett IP-nummer och därför behöver jag en router som ger interna IP-adresser till telefoneriet/dator1 och dator2.

Det går väll inte att använda enbart routerfunktionen ur adsl-modemet ?

aliquis
2006-02-02, 17:35
(17:32:36) costar: "Telia standard taxa gäller alltid, oavsett prisplan, till företagsnummer"
(17:32:42) costar: det gör det hela rätt oanvändbart

Så långt läste ju inte jag... men lite fult, undra vad det gör för skillnad hos dem kostnadsmässigt.

aliquis
2006-02-02, 17:36
Jag skall ha internet via stadsnätet (fiberledning) och inte adsl. IP-bolaget som jag då kommer att få som internetleverantör ger endast ut ett IP-nummer och därför behöver jag en router som ger interna IP-adresser till telefoneriet/dator1 och dator2.

Det går väll inte att använda enbart routerfunktionen ur adsl-modemet ?Du sade ju att du hade köpt ett adslmodem? Vad skall du med det till om du kör fiber? Därför jag undrade.

Ingen aning.

Nåja, om du ändå måste köpa en router så är det ju bara att göra det och koppla fiber > atabox > router > datorer.

Davil
2006-02-02, 18:05
Du sade ju att du hade köpt ett adslmodem? Vad skall du med det till om du kör fiber? Därför jag undrade.

Ingen aning.

Nåja, om du ändå måste köpa en router så är det ju bara att göra det och koppla fiber > atabox > router > datorer.
Hehh...Jo alltså det var mer menat som lite gnäll. Jag köpte ett adsl-modem då mitt tidigare slutade fungera och luktade bränt. Just då hade jag inga planer på att byta till fiber.

Föresten ! Vet du om någon affär i örebro säljer linksys-router till ok pris ?

aliquis
2006-02-02, 19:19
Hehh...Jo alltså det var mer menat som lite gnäll. Jag köpte ett adsl-modem då mitt tidigare slutade fungera och luktade bränt. Just då hade jag inga planer på att byta till fiber.

Föresten ! Vet du om någon affär i örebro säljer linksys-router till ok pris ?Ingen som helst aning, jag beställer alltid på internet, lär ju bli billigare även med frakt =P

I örebro är annars TKS-dataservice trevligast. http://ctdata.optiuse.se/
De är trevligast för att de sålde amigor en gång i tiden!

WRT54G som var populär förr (finns kanske bättre nu?) har numera mindre minne och kör vxworks istället för Linux så det går inte att uppgradera mjukvara likadant som förr osv. Versionen med Linux heter numera WRT54GL.

Jet
2006-02-02, 19:57
Innan körde jag BBB både Internet och Telefoni via fast lina, det var aldrig problem. Nu ska vi köra BBB via jack istället, så framtiden får utvisa hur det går med det.