Visa fullständig version : Vad ska jag tänka på?
Metal_boy_
2006-02-01, 10:44
Om jag ska starta en egen webshop?
biffsson
2006-02-01, 10:46
Om jag ska starta en egen webshop?
Att inte länka till den från Kolozzeum ;)
Squatinator
2006-02-01, 10:47
Du bör ha nått som är enkelt och sälja och som folk vill ha och som inte väger överdrivet mycket. Är det nått folk hatar så är det att betala frakt!!! Det är nog en av anlendingqarn till artt ************* är så piopulära som dom åär idag.
Du bnör också ha tillgång till massor med kartonger eller skyddade brev som du kan skicka maskinellt istället för att gå och köpa nya grewjer för varje order. Etikettprogram som du kan srkiva ut avsändare och el. mottagare är superbra. Men mest av allt så hjälper det med F-skatt annars får du rsv på ditt arsle även om du roddar med 137 kg
Metal_boy_
2006-02-01, 10:49
Du bör ha nått som är enkelt och sälja och som folk vill ha och som inte väger överdrivet mycket. Är det nått folk hatar så är det att betala frakt!!! Det är nog en av anlendingqarn till artt ************* är så piopulära som dom åär idag.
Du bnör också ha tillgång till massor med kartonger eller skyddade brev som du kan skicka maskinellt istället för att gå och köpa nya grewjer för varje order. Etikettprogram som du kan srkiva ut avsändare och el. mottagare är superbra. Men mest av allt så hjälper det med F-skatt annars får du rsv på ditt arsle även om du roddar med 137 kg
:laugh: Tack för tipsen :) Alla tips är välkomna!
Metal_boy_
2006-02-01, 10:50
Att inte länka till den från Kolozzeum ;)
Naturligtvis, jag har dock inte sagt att det ska handla om kosttillskott ;)
Metal_boy_
2006-02-01, 11:02
Websidan är iaf inga problem och inte lageryta heller om det skulle gå bra och man kunde utöka organisationen. Jag har tillgång till en lokal nu på 40kvadrat.
Squatinator
2006-02-01, 11:05
Websidan är iaf inga problem och inte lageryta heller om det skulle gå bra och man kunde utöka organisationen. Jag har tillgång till en lokal nu på 40kvadrat.
Så lite lager som möjligt = mindre utlagda pengar. Tänk på att du ska bara vara mellanhand om du inte köper direkt från tillverkare. Att ha lager är att ha pengar som inte tjänar mer pengar åt dig.
Kolla upp alla fasta utgifter för att driva en affärsverksamhet och lägg upp en budget.
Kolla upp inköpspris på det du ska sälja.
Kolla upp vad det kostar att låta ett proffs slänga ihop sidan, det finns inget värre än en amatöruppbyggd webshop som inte är logisk, saknar vettiga funktioner och även ser amatörmässig ut. Räkna även med support.
Kompletera budgeten.
Gör en marknadsundersökning.
Jämför webshopar i Sverige, EU och utanför EU men även det som många glömmer bort, vanliga butiker.
Korrigera budgeten efter hur priserna ser ut.
Gör en till marknadsundersökning med en annan infallsvinkel.
Korrigera budgeten
Och så gör du en marknadsundersökning där du låter andra bestämma infallsvinklarna utifrån vad du fått fram tidigare.
Korrigera budgeten.
Nu kan du börja fundera på saken.
Returer tar mer tid än vad man räknar med, alltid, oavsett branch.
Att tänka på; marknadsföring är väl bland det viktigaste... utan kunder ingen försäljning. HAr du stora konkurrenter som kan köra över dig vad gäller pris, marknadsföring, o.s.v.
Smidiga och flera olika sätt att betala, inga fraktkostnader är önskvärt, tänk på att folk kommer att vilja returnera varor, bra design av webshoppen, snabb och säker server, bra e-handelssystem.
Metal_boy_
2006-02-01, 11:08
Så lite lager som möjligt = mindre utlagda pengar. Tänk på att du ska bara vara mellanhand om du inte köper direkt från tillverkare. Att ha lager är att ha pengar som inte tjänar mer pengar åt dig.
Precis! Men lokalen är mina föräldrars så jag ska bara låna den lite. Så där går inga pengar åt :)
Metal_boy_
2006-02-01, 11:10
Skitbra tips ni skriver grappar. Jag ska skriva upp allt sen när jag kommer hem. :thumbup:
Precis! Men lokalen är mina föräldrars så jag ska bara låna den lite. Så där går inga pengar åt :)
Lager = Varor
Metal_boy_
2006-02-01, 11:14
Lager = Varor
Precis :thumbup:
http://www.startaeget.se/articles.e-handlarens_skyldigheter_-_6_lagar_att_kaenna_till.asp
Metal_boy_
2006-02-01, 11:35
http://www.startaeget.se/articles.e-handlarens_skyldigheter_-_6_lagar_att_kaenna_till.asp
Hivens :thumbup:
Perscitus
2006-02-01, 11:50
Hivens :thumbup:
Vad är det du ska sälja måntro? En massa sjuka idéer ploppar upp i mitt huvud...
Precis :thumbup:Vet inte om du förstod poängen med det han sade ändå? Att med stort lager menar de många varor liggandes som du behöver ligga ut med pengar för att ha där. Inte lokalytan.
Metal_boy_
2006-02-01, 12:42
Vet inte om du förstod poängen med det han sade ändå? Att med stort lager menar de många varor liggandes som du behöver ligga ut med pengar för att ha där. Inte lokalytan.
Den poängen tänkte jag inte på nej, men tack för upplysningen :thumbup: Lokalen har jag ju som sagt bara ifall att(som jag tror att jag sa i början av tråden) det går bra och jag kan utöka verksamheten.
Metal_boy_
2006-02-01, 12:44
Vad är det du ska sälja måntro? En massa sjuka idéer ploppar upp i mitt huvud...
Det är inte riktigt bestämt, men jag pendlar mellan lite alternativ.
hahavaffan
2006-02-01, 12:50
Det är inte riktigt bestämt, men jag pendlar mellan lite alternativ.Knark, träsprit och ryssfemmor? Kör på alla tre vettja. känner många som blandar groggar av alla tre. *flex*
Jag hade tillsammans med två polare en webbshop som sålde datorkomponenter. Det var ett UF-Företag, och hette HAJ-Dator :D Vår logo bestod av en redigerad Clip-art haj.
Så mitt tips till dig: Lägg ner tid på webbsidan :thumbup:
Metal_boy_
2006-02-01, 12:52
Knark, träsprit och ryssfemmor? Kör på alla tre vettja. känner många som blandar groggar av alla tre. *flex*
Jag hade tillsammans med två polare en webbshop som sålde datorkomponenter. Det var ett UF-Företag, och hette HAJ-Dator :D Vår logo bestod av en redigerad Clip-art haj.
Så mitt tips till dig: Lägg ner tid på webbsidan :thumbup:
Hehe. Självklart ska det inte vara skräp till sida, jag vet redan vem som ska få bygga den åt mig.
sgtbarnes
2006-02-01, 13:02
ska du sälja kosttillskott:
¤ en enkel guide inte helt fel, den ska vara lätt för nybörjare att förstå, och inte för lång så man orkar läsa den. många kunder är ju impulskunder.
Löjtnant Blank
2006-02-01, 13:20
många kunder är ju impulskunder.
Även på nätet? Jag har fått det motsatta intrycket. Bosse Johansson som ska köpa en ny dammsugare har ofta läst senaste Råd & Rön och letar nu bara efter billigaste inköpsstället.
hangatyr
2006-02-01, 13:24
det man ska tänka på är att alla bra idéer redan är upptagna och att internet är fullkomligt översnöat med webshopar osm saluför allt möjligt och omöjligt. att lyckas med en webbshop idag är som att åka till scweiz och försöka kränga marabou-choklad. kul men olönsamt.
Dumleman
2006-02-01, 13:26
Websidan är iaf inga problem
Mja det finns många som tar så fruktansvärt lätt på kraven på en hemsida, hur hemsidan är utformad har stor betydelse för hur högt upp du hamnar på t.ex. googles pagerank vilket gynnar marknadsföringen otroligt mycket. Ska du göra den själv i frontpage eller? :D
Metal_boy_
2006-02-01, 13:30
Mja det finns många som tar så fruktansvärt lätt på kraven på en hemsida, hur hemsidan är utformad har stor betydelse för hur högt upp du hamnar på t.ex. googles pagerank vilket gynnar marknadsföringen otroligt mycket. Ska du göra den själv i frontpage eller? :D
Hehe, sant. Nej jag ska inte göra den själv eftersom jag inte har den kunskapen. Min bror ska få göra den som har sålt en hel del seriösa sidor.
TommyBoy
2006-02-01, 13:30
Undvik att sälja per postförskott, många hämtar ej ut varan och det är omständigt att kräva pengar för avgifter och levernas efteråt.
Skaffa en tjänst för kreditkortsbetalning och eller tjänster som Paypal eller vad det nu heter.
Metal_boy_
2006-02-01, 13:31
det man ska tänka på är att alla bra idéer redan är upptagna och att internet är fullkomligt översnöat med webshopar osm saluför allt möjligt och omöjligt. att lyckas med en webbshop idag är som att åka till scweiz och försöka kränga marabou-choklad. kul men olönsamt.
Med en sån inställning blir allt olönsamt.
hangatyr
2006-02-01, 13:31
Hehe, sant. Nej jag ska inte göra den själv eftersom jag inte har den kunskapen. Min bror ska få göra den som har sålt en hel del seriösa sidor.
hoppas ni inte börjar snickra på själva shopen innan du bestämt vad du ska sälja. olika produkter har olika målgrupper med olika krav och behov avseende användbarhet, brukbarhet, och funktionalitet på en webbplats.
hangatyr
2006-02-01, 13:32
Med en sån inställning blir allt olönsamt.
tja, kanske det. men faktum kvarstår. du msåte ha en extremt bra produkt eller ett extremt bra koncept för att lyckas. om du gör det: hurra för dig!!!
Metal_boy_
2006-02-01, 13:35
tja, kanske det. men faktum kvarstår. du msåte ha en extremt bra produkt eller ett extremt bra koncept för att lyckas. om du gör det: hurra för dig!!!
Jag hade inte tänkt att bara slänga igång nått på en gång.
hangatyr
2006-02-01, 13:35
Jag hade inte tänkt att bara slänga igång nått på en gång. :thumbup: lycka till. :)
Metal_boy_
2006-02-01, 13:38
:thumbup: lycka till. :)
:thumbup: tackar
Dumleman
2006-02-01, 14:03
Det är ju mycket pappersarbete med eget företag också, många upplever det som jobbigast av allt faktiskt.
Metal_boy_
2006-02-01, 14:25
Det är ju mycket pappersarbete med eget företag också, många upplever det som jobbigast av allt faktiskt.
Jo, men det får man ju räkna med. Det är ju inte bara att glida omkring och tro att saker sköter sig själva :) Dock lär det väl inte vara lika mycket med en sån här verksamhet.
Om du nu berättar vilken typ av verksamhet det är kommer du att få betydligt bättre tips också. :thumbup:
Arnesson
2006-02-01, 14:28
Om du nu berättar vilken typ av verksamhet det är kommer du att få betydligt bättre tips också. :thumbup:
Har du inte listat ut att det är porr än?
Har du inte listat ut att det är porr än?
:laugh: Metal Doing Sweden part II?
Prova dina idéer!
Vi på kolozzeum står här till din tjänst.
:)
Metal_boy_
2006-02-01, 14:34
:laugh: Metal Doing Sweden part II?
It's The Metal-Age!
Ska du köpa en Dildo? Borstat stål med popnitar. (finns med neon också framtaget till J.Saarela och Pirre)
Dumleman
2006-02-01, 14:35
Prova dina idéer!
Vi på kolozzeum står här till din tjänst.
:)
Han är nog rädd att någon ska sno hans geniala idé!
Metal_boy_
2006-02-01, 14:36
Han är nog rädd att någon ska sno hans geniala idé!
genitala menar du?
Metal_boy_
2006-02-01, 21:27
Tror jag har hittat mitt koncept: http://platsbanken.amv.se/direkt/95/060124,110065,240901,11,721895.shtml
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.