Visa fullständig version : Protein och bakning
Hejsan! Har frågat förr vad som egentligen händer med proteinet (proteinpulver) vid bakning. Sverker gav mig svaret att ca 10-15% förstörs, självklart beroende på hur länge man hade det inne. Under processen bildas bl.a cancerogena ämnen. Jag blev skitskraj och slutade direkt med sånt.
Men nu är fallet så att jag sitter med ca: 500 gram oätlig sojaprotein smak naturell som jag VERKLIGEN vill baka in. Är det verkligne så att alla proteinpulver ökar cancerrisken när man bakar in det? Och om något icke-cancerogent finns, vad heter det isåfall?
Vad är det för proteinpulver? Jag har också ett naturellt sojaprotein som jag använder, och jag blandar det antingen med minimjölk och funlight (om man nu törs använda sötningsmedel längre... :confused: )
Men annars kan du anv'nda kanel och kardemumma.
Efter träninspass blandar jag det med kakao, minimjölk och banan, då smakar det som en sockerkakssmet med kakao, *MUMMMMMMMS*!
Haha, jaa du har nog rätt! borde nog ge upp mina drömmar om ett proteinpulver man kan "baka in". Får väl köra på chokladpulvver i typ chokladbollar o sånt man slipper grädda! ska testa banansmeten dock!
Jag gör tusan allt för att slippa sojaprotte smak!:D
Ah, vart kan man köpa sojaprotein? För jag antar att det är helt vegetabiliskt?
Jag köpte mitt på exist.. 130 kr/kg. Var väl inte så grymt bra (hög protte-halt) Och det var ganska mkt fett, däremot bra sådant. Massa fleromättade o så, faktum är att jag tror de brukar säga att vassle/kasein är bättre ur byggningssynpunkt, men sojaproteinet är bättre rent hälsomässigt. :)
Jag köpte mitt på exist.. 130 kr/kg. Var väl inte så grymt bra (hög protte-halt) Och det var ganska mkt fett, däremot bra sådant. Massa fleromättade o så, faktum är att jag tror de brukar säga att vassle/kasein är bättre ur byggningssynpunkt, men sojaproteinet är bättre rent hälsomässigt. :)
Exist, är det en vanlig affär (vanlig som i att det är en skapligt stor kedja som finns här och där)?
Jag är veg så vassle är helt uteslutet. Att sojaprotein dessutom är bättre för hälsan passar mig utmärkt. ;P
Jag köpte mitt på life, det var det billigaste, fattig som jag är :P 149 för 1kg
Jag köpte mitt på life, det var det billigaste, fattig som jag är :P 149 för 1kg
Nice. ;P
Hejsan! Har frågat förr vad som egentligen händer med proteinet (proteinpulver) vid bakning. Sverker gav mig svaret att ca 10-15% förstörs, självklart beroende på hur länge man hade det inne. Under processen bildas bl.a cancerogena ämnen. Jag blev skitskraj och slutade direkt med sånt.
Men nu är fallet så att jag sitter med ca: 500 gram oätlig sojaprotein smak naturell som jag VERKLIGEN vill baka in. Är det verkligne så att alla proteinpulver ökar cancerrisken när man bakar in det? Och om något icke-cancerogent finns, vad heter det isåfall?
Ojdå, det var inte meningen att skrämma upp dig :(
1. Du förstör den känsliga aminosyran lysin vid bakning och stekning. Den reagerar med olika kolhydrat och bildar den bruna färgen i brödskorpan. Det sker en försämring av proteinkvaliten men det kan du lätt korrigera med att dricka mjölk till eller blanda in soja, för både soja och mjölk har överskott av aminosyran lysin.
2. Brödskorpan är GRASS, Generally Regarded As Safe. Folk har i 10 000 år ätit bröd och av erfarenhet vet man att bröd inte är cancerogent.
3. Bränner du brödet så bildas tusentals nya föreningar, en del PAH och annat trevligt som är cancerogent. Bränd mat kan alltså leda till olika typer av cancer.
Du kan lungt blanda sojan i brödet...men bränn det inte.
SVERKER YOU MADE MY DAY! :D
Jamen isådana fall kanske jag vågar på någon protte-mix av mitt soja nu isåfall :) Inge aspartam i det så redan har jag ju minskat de eventuella cancerriskerna!
Jaasi, här på kolo finns svaret till mycket. Problemet är väl att man nästan blir hypokondriker på köpet haha;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.