handdator

Visa fullständig version : Lägesrapport från Anna i Stockholmsnatten

Langster
2006-01-31, 14:13
Lite kul (http://www.ssu.se/index.php?p=5&a=1824)

tusenkonstnar
2006-01-31, 14:14
Lite kul (http://www.ssu.se/index.php?p=5&a=1824)
Sitter bakom surffilter på jobbet och kommer inte åt rapporten. Vad står det?

Farzan
2006-01-31, 14:15
Hmm... intressant.

Skulle nån här förklara vem hon är och vad hon gör? Det låter som en bra journalist.

Slartibartfast
2006-01-31, 14:15
Tur att hon har Internet i alla fall. :thumbup:

Farzan
2006-01-31, 14:16
Sitter bakom surffilter på jobbet och kommer inte åt rapporten. Vad står det?

Här är rapporten.

"Lägesrapport från Anna i stockholmsnatten

Tåget mot Norrköping är på väg att lämna Stockholms Central för att ta trötta resenärer med julklappar och portföljer hem till någon som väntar. Jag sitter på en bänk mitt på stationen och tittar ut över massan av människor som ständigt uppträder i nya formationer och som segt flyter över golvet. Jag är på ett av mina livs märkligaste studiebesök. Från tisdagens eftermiddag och fram till onsdag eftermiddag lever jag på Stockholms gator.

Det räcker att ta några steg från den plats där jag är nu för att stöta på människor som har berövats allt det som vi tar för givet. Bara under den korta tid jag varit ute nu har jag fått höra mängder av berättelser.
En man berättade för mig om det som från början inte verkade vara ett problem, men som snabbt växte till ett ekonomiskt förfall och ett krossat äktenskap. Det krossade äktenskapet gav ändlösa nätter med flaskan som enda vän. Flaskan gick inte ihop med jobbet, så något var tvunget att försvinna. Flaskan var det som blev kvar. Och eftersom man inte tjänar några stora pengar på flaskor så blev det ingenting av det som tidigare varit någonting. Inget äktenskap, inget boende, inga pengar och inget liv. Det enda som växte var den nya världen av bottenlöst utanförskap.

Tänk dig att bo på olika platser hela tiden. Att ena natten bo på ett härbärge där olika människor med olika problem söker skydd. Där du somnar och ibland hetsigt tvingas vakna upp till bråk. En person jag träffade idag berättade att han valde att sova ute under tre års tid. Han stod inte ut med de ständiga bråken och känslan av att aldrig få vara ifred. Det kändes märkligt nog tryggare att dra en tidning över sig än att ha tak över huvudet.

Kontrasten mellan de som är inne i värmen och glatt ägnar sig åt julklappshandel och de som står utanför är enorm. I tidningen kan jag läsa att nattens temperatur beräknas bli -3 grader kallt."

Langster
2006-01-31, 14:17
Äh ni fattar ju inte. Bilden i kombination med rubriken i kombination med helgens händelser osv... SSU, Anna, fylleslagsmål... Bla bla..

ugglan
2006-01-31, 14:18
Vad bra att iaf någon känner solidaritet för folk som inte kan ta hand om sig själva, så slipper jag

Farzan
2006-01-31, 14:19
Äh ni fattar ju inte. Bilden i kombination med rubriken i kombination med helgens händelser osv... SSU, Anna, fylleslagsmål... Bla bla..

Heheh, förlåt då. :) Jag trodde först att det VAR anna tills jag läse artikeln. Hoppas det är en tröst. :D :laugh:

Kaboffastar
2006-01-31, 14:20

Ja fatta ;D