Visa fullständig version : Ang dv kameror
Nu är det såhär att jag ska införskaffa mig en DV kamera. Har bestämt mig för att det ska va MiniDV då minneskort känns omständigt. och dyrt. Jag kan mycket om teknik och data men just DV kameror e nått jag inte har läst på så mkt om.
Det Första jag reagerar på är den låga antal megapixel som dem har. en dv för 6000 med 0.8mpix? Är det så att det inte behövs lika mycket, för att optiken gör jobbet?
Funderade på en Canon MVX4I med 4megapixel. går loss på runt 11 papp. Men det känns ändå lite overkill om det ändå duger fint med en kamera för 6-7.
Någon som har bra erfarenheter av kameror och kan rekomendera något? eller komma med vidare info så är jag tacksam ;)
Då MiniDV ligger på en upplösning av 720x576 för pal och 720x480 för NTSC så känns optiken viktigare än eventuella "megapixel". Snöa för guds skull inte in på höga siffror! Prova kamerorna och jämför själv vilken DU tycker blir bäst för DITT ändamål, olika kameror kommer vara olika bra under olika förutsättningar.
Nu är det såhär att jag ska införskaffa mig en DV kamera. Har bestämt mig för att det ska va MiniDV då minneskort känns omständigt. och dyrt. Jag kan mycket om teknik och data men just DV kameror e nått jag inte har läst på så mkt om.
Det Första jag reagerar på är den låga antal megapixel som dem har. en dv för 6000 med 0.8mpix? Är det så att det inte behövs lika mycket, för att optiken gör jobbet?Är väl snarare tvärtom, många megapixel är värdelöst med kass optik eftersom optiken ändå inte har så bra upplösning.
0.8mpx borde ju ge 1024x768 och det är ju bra mycket mer än tv-upplösning som är 720x584 eller något, så det räcker ju gått o väl, det senare blir ju 0.4mpx.
Funderade på en Canon MVX4I med 4megapixel. går loss på runt 11 papp. Men det känns ändå lite overkill om det ändå duger fint med en kamera för 6-7.Det är väl 4mpx FOTO isf, inte film? en hdtvfilmkamera kostar väl mer än 11? Foto skiter du ju i, ofta du tar bilder med en dv-kamera, köp en digitalkamera isf, lite smidigare att ha i fickan kanske...
Någon som har bra erfarenheter av kameror och kan rekomendera något? eller komma med vidare info så är jag tacksam ;)Lita inte för mycket på marknadstexterna? Jag skulle nöja mig med en rätt billig, sök reviews med google på det vanligaste på cyberphoto eller något? De brukar ju ha rätt bra texter själva annars.
Då MiniDV ligger på en upplösning av 720x576 för pal och 720x480 för NTSC så känns optiken viktigare än eventuella "megapixel". Snöa för guds skull inte in på höga siffror! Prova kamerorna och jämför själv vilken DU tycker blir bäst för DITT ändamål, olika kameror kommer vara olika bra under olika förutsättningar.Var väl typiskt att man skulle ha fel, men jag orkade inte leta ;)
Vad gäller optiken skriver de ju ofta "200x zoom" osv ;D, brukar ju dock vara rätt rejäl optisk zoom med, vet inte hur kvaliten är på den men värt att tänka på är väl att det lätt blir väldigt skakigt hur som helst. Så bry dig (han) inte så mycket om det heller.
High1ander
2006-01-31, 06:34
Alla miniDV:s ligger på 720*576, finns HD:s som kör 1024 och mer, men de ligger på i Sverige iaf minst runt +25k, och då är det "halvdana HD-kameror"
Megapixel är därmed "skitsamma så länge man inte vill kunna ta stillbilder" på DV-kameror.
Som andra säger, är optiken som är viktigare och andra funktioner.
Sen att filma som du verkar vilja i "högupplösning" kräver enormt mycket utrymme.
Om du vill veta om en kamera är bra så får du helt enkelt testa själv eller läsa tester, för det går inte att avgöra genom att bara kolla på infon om kameran.
Jag köpte denna kamera för några veckor sedan. Supernöjd. Men jag har iof inte så mycket att jämföra med.
Kostade 5000:-
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DCR-HC42E&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=CAM+MiniDV
http://productimages.sony-europe.com/HC42E_IM.jpg
Metal_boy_
2006-01-31, 07:50
Jag köpte denna kamera för några veckor sedan. Supernöjd. Men jag har iof inte så mycket att jämföra med.
Kostade 5000:-
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DCR-HC42E&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=CAM+MiniDV
http://productimages.sony-europe.com/HC42E_IM.jpg
Se till att filma lite på passen nu! :whipped:
Se till att filma lite på passen nu! :whipped:
Får smyga in kameran i så fall.. SATS är inte så glada åt att folk fotar eller filmar på deras gym.. de hänvisar till skydd av deras varumärke.
Men något kommer det nog bli framöver.. :D
Metal_boy_
2006-01-31, 08:06
Får smyga in kameran i så fall.. SATS är inte så glada åt att folk fotar eller filmar på deras gym.. de hänvisar till skydd av deras varumärke.
Men något kommer det nog bli framöver.. :D
Äh fan borde ju bara va bra PR för dom, är dom tönts eller? Får väl ha endast linsen synlig i nån gymbag annars :D
Låter bra det! :thumbup:
Äh fan borde ju bara va bra PR för dom, är dom tönts eller? Får väl ha endast linsen synlig i nån gymbag annars :D
Låter bra det! :thumbup:
Skratt, ja bli ertappad med dolk kamera så lär man bli lätt kickad ifrån gymmet.
Funderar också på DV kamera även om det är mest Videoredigeringsbiten jag är mest intresserad av.
Metal_boy_
2006-01-31, 08:18
Skratt, ja bli ertappad med dolk kamera så lär man bli lätt kickad ifrån gymmet.
Funderar också på DV kamera även om det är mest Videoredigeringsbiten jag är mest intresserad av.
Sant Pirre, det blir ju lätt att man dansar igenom Damernas i samma veva då. Du är en klok gammal man. :thumbup:
Sant Pirre, det blir ju lätt att man dansar igenom Damernas i samma veva då. Du är en klok gammal man. :thumbup:
Som snuskgubbe måste man tänka igen hela scenariot och avväga nöje emot straff. :D
Metal_boy_
2006-01-31, 08:22
Som snuskgubbe måste man tänka igen hela scenariot och avväga nöje emot straff. :D
:laugh:
MasterChief
2006-01-31, 08:23
Här finns omfattande tester på de flesta kamerorna:
http://www.camcorderinfo.com/
Själv kan jag rekommendera Sony HC-90. Grym kamera för 8-10kkr (beroende på inköpsställe).
Snart släpper dock Sony en billig HD-förberedd videokamera som kan vara intressant om du besitter högupplöst skärm hemma 8eller tänker inhandla en snart)!
www.dv.com
allt för amatörfilmaren med höga ambitioner
Är väl snarare tvärtom, många megapixel är värdelöst med kass optik eftersom optiken ändå inte har så bra upplösning.
0.8mpx borde ju ge 1024x768 och det är ju bra mycket mer än tv-upplösning som är 720x584 eller något, så det räcker ju gått o väl, det senare blir ju 0.4mpx.
Det är väl 4mpx FOTO isf, inte film? en hdtvfilmkamera kostar väl mer än 11? Foto skiter du ju i, ofta du tar bilder med en dv-kamera, köp en digitalkamera isf, lite smidigare att ha i fickan kanske...
Lita inte för mycket på marknadstexterna? Jag skulle nöja mig med en rätt billig, sök reviews med google på det vanligaste på cyberphoto eller något? De brukar ju ha rätt bra texter själva annars.
Nej inte bara foto :) Du har ju sanyo med 5mpx också.
Masterchief: Jo jag har läst mycket gott om den med. Funderade på den först. Men blev osäker på antalet megapixel :)
action: ah den ser fin ut men det är bara för minneskort va? Vill ha MiniDV band.
Det första jag får fundera på e om jag ska köra högupplöst eller inte. Har ju en 43"tums från pioneer hdready med smaskiga tillbehör. Fast hdkamera känns omödigt dyrt. Får väl göra så att man köper en kamera o testar. :D
High1ander
2006-01-31, 10:19
Ok, för att ta på mig rollen som ond penis: Du ska inte ha högupplöst.
Kameran Action visa är MiniDV, den står under kategorin MiniDV enda orsaken till man kan tro den kanske skulle kunna spela på compact flash eller nå liknande är för att det står att den har sådant, men då menar den självklart att det är för "fotografier" och inte för "film". Eftersom man inte kan spara högre än 720*576 på ett MiniDV men kan spara vilken megapixel man vill på en flash-kort.
För att förklara varför jag är en ond penis och varför jag kan vara det:
Du verkar inte veta något om kameror, om du använder HD kommer du få problem med fokus, eftersom sådant blir betydligt tydligare (om man gör fel). Med MiniDV kan du komma undan med taskig fokus eller inte perfekt, men i HD syns sådant, i filmbranschen så använder man filter på objektivet för att det ska få en mer "film-look" för att HD är för skarpt, och det visar detaljer bättre vilket inte är bra då man vill att vissa saker inte ska synas, t.ex. skarvar, mutrar, spikar, osv. i set designen. Nu kommer nog inte en HD-kamera i din prisklass ha några större problem med sådant antagligen.
Visst vill du lära dig film och hålla på seriöst så kanske HD är nått, men tro inte att bara för du har HD att dina semestervideos blir bättre, eller dina amatörfilmer, tro mig, är knappast "kvaliten" på bilden när man kollar på amatörfilmer som avgör om det är amatör eller inte.
Som snuskgubbe måste man tänka igen hela scenariot och avväga nöje emot straff. :DStäll bagen på flaket när volleyboll-, basket-, handbolls- och roddflickorna tränar?
Ställ bagen på flaket när volleyboll-, basket-, handbolls- och roddflickorna tränar?
Ge mig inte en massa tokiga ideér nu.
Ok, för att ta på mig rollen som ond penis: Du ska inte ha högupplöst.
Kameran Action visa är MiniDV, den står under kategorin MiniDV enda orsaken till man kan tro den kanske skulle kunna spela på compact flash eller nå liknande är för att det står att den har sådant, men då menar den självklart att det är för "fotografier" och inte för "film". Eftersom man inte kan spara högre än 720*576 på ett MiniDV men kan spara vilken megapixel man vill på en flash-kort.
För att förklara varför jag är en ond penis och varför jag kan vara det:
Du verkar inte veta något om kameror, om du använder HD kommer du få problem med fokus, eftersom sådant blir betydligt tydligare (om man gör fel). Med MiniDV kan du komma undan med taskig fokus eller inte perfekt, men i HD syns sådant, i filmbranschen så använder man filter på objektivet för att det ska få en mer "film-look" för att HD är för skarpt, och det visar detaljer bättre vilket inte är bra då man vill att vissa saker inte ska synas, t.ex. skarvar, mutrar, spikar, osv. i set designen. Nu kommer nog inte en HD-kamera i din prisklass ha några större problem med sådant antagligen.
Visst vill du lära dig film och hålla på seriöst så kanske HD är nått, men tro inte att bara för du har HD att dina semestervideos blir bättre, eller dina amatörfilmer, tro mig, är knappast "kvaliten" på bilden när man kollar på amatörfilmer som avgör om det är amatör eller inte.
För det första. Såg inte att det var du från itg ;P Kände igen dig nu. Ah jo jag kan en del men har aldrig satt mig in sådär värst mkt. ville bara höra mig för först :) ah okej. kanon då vet man det. Det blir ingen hd ;P Det blir antagligen en canon mvx4i. Räcker nog gott och väl.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.