handdator

Visa fullständig version : Göra chokladkaka av chokladsås

John M
2006-01-30, 23:59
Kan man på något sätt få chokladsåsen (o´hoy) att bli till en fast kaka? Genom att värma den i ugnen eller tillsätta någon ingrediens? *popcorn*

Bobo
2006-01-31, 00:16
Kan man på något sätt få chokladsåsen (o´hoy) att bli till en fast kaka? Genom att värma den i ugnen eller tillsätta någon ingrediens? *popcorn*

HAHAha :D vilken skön ide!

Hmmmm om du vispar ihop den med ägg borde det kunna ju stelna till en chokladomelett :D
gott vetefan, men fast iaf :thumbup:

Frustrator
2006-01-31, 00:22
Gelatin.

Bara att smälta och blanda ihop, och sen kyla ner..

John M
2006-01-31, 00:29
Gelatin.

Bara att smälta och blanda ihop, och sen kyla ner..

Blir det riktigt hårt som en chokladkaka dårå? Ibland så har ju chokladsåsen torkat i korken...hur kan man få en sån hårdhet på såsen? :D

Eller om man kunde få samma konsistens på den som på en kladdkaka :naughty:

RassK
2006-01-31, 00:34
Fyfan vad bra ide ^_^b
Synd jag deffar :(((((88

Bobo
2006-01-31, 01:09
Blir det riktigt hårt som en chokladkaka dårå? Ibland så har ju chokladsåsen torkat i korken...hur kan man få en sån hårdhet på såsen? :D

Eller om man kunde få samma konsistens på den som på en kladdkaka ::

Men om du vill ha den torkad som på korken, kan du väl smeta ut den på ett bakplåtspapper och köra in den i ugnen i 10 min på hög värme? Slöseri dock, jag hade klämt ut rubbet i munnen :(

Borde bli som knäck :eating:
Näe, annars tror jag en fet söt jävla kladdkaka med EXTRA mkt kakao/choklad i blir godare än styv chokladsås :confused: :eating:

Med gelatin bör det bli samma konsistens som chokladpudding. Du måste fräsa till den med mjöl och ägg och dylikt!

MyungChul
2006-01-31, 07:47
Varför?

Metal_boy_
2006-01-31, 08:10
Geggade ihop endast lite mjölk och oboypulver och frös in när jag var liten. Var rätt gott men det var ändå lite isigt så nått måsste ju till.

Edit: slarvläste, trodde det var glass du snackade om *screwy*

Frustrator
2006-01-31, 10:04
Om du tar en tillräcklig dos av gelatin och blandar i så kommer det inte att bli som chokladpudding...tar du för lite så blir det däremot så..

Diana
2006-01-31, 15:35
annars är oboypulver + lite vatten + lite havregryn - in i micron nån minut - en jeeefvla höjdare :bow: blir som nån sorts chokladgröt :D och låter man den svalna stelnar den till kak-konsistens :eating:

John M
2006-01-31, 19:14
Grejen är att chokladsås "bara" innehåller 63,5 gram kolhydrater och 3,5 gram fett per 100 gram...BETYDLIGT färre kcal och fett än i "vanlig" kladdkaka eller choklad. Men dock lika god enligt min mening. :)

Rockhard
2006-01-31, 19:17
Grejen är att chokladsås "bara" innehåller 63,5 gram kolhydrater och 3,5 gram fett per 100 gram...BETYDLIGT färre kcal och fett än i "vanlig" kladdkaka eller choklad. Men dock lika god enligt min mening. :)

Men varför inte bara äta den som den är? Antagligen betydligt godare än att steka den i brödrosten eller vad du hade tänkt...

John M
2006-01-31, 19:47
Men varför inte bara äta den som den är? Antagligen betydligt godare än att steka den i brödrosten eller vad du hade tänkt...

För att det är mycket smidigare att äta den på ett annat sätt annat än att stå å klämma ur den ur tuben ;)

mela
2006-01-31, 19:49
För att det är mycket smidigare att äta den på ett annat sätt annat än att stå å klämma ur den ur tuben ;)

PÅ något form av kex/rån då?

Yankeee
2006-01-31, 19:56
Hade lite ohoy över så jag var tvungen att testa.
1 dl rapsolja
2 ägg
1 dl ohoy

Återkommer med resultat om någon är intresserad :)

GymTT
2006-01-31, 20:20
Hade lite ohoy över så jag var tvungen att testa.
1 dl rapsolja
2 ägg
1 dl ohoy

Återkommer med resultat om någon är intresserad :)

Är mkt intresserad!

Yankeee
2006-01-31, 20:23
Är mkt intresserad!

Helt klart ätbart, kanske en skvätt mjöl i så att den blir fastare och kladdigare. Nu är ytan krispig, mjuk insida. Kommer garanterat att göras fler gånger om ohoy finns hemma :)

Skönt och snabbt sätt att få i sig 1000 kcal om inte annat :D

Den smälter i munnen kan tilläggas :eating:

John M
2006-01-31, 20:47
Helt klart ätbart, kanske en skvätt mjöl i så att den blir fastare och kladdigare. Nu är ytan krispig, mjuk insida. Kommer garanterat att göras fler gånger om ohoy finns hemma :)

Vad gjorde du? Körde du den i ugnen?

GymTT
2006-01-31, 20:53

låter ju supersmarrigt..
tack yankee

Yankeee
2006-01-31, 21:02
Vad gjorde du? Körde du den i ugnen?

200 grader i 10 min ungefär.