handdator

Visa fullständig version : Fetto Som vill bli lite smalare

Barba-Tjock
2006-01-30, 18:17
Jag har i hela mitt liv hållit på med sporter och idrotter men lyckas fortfarande ha en hög kroppsvikt, trots att jag inte äter nämnvärt mycket jämnfört med kollegor som inte rör ett finger för mycket. På sistone har jag försökt att ändra på det genom att lägga upp ett nytt schema, och på det söker jag kritik.

Längd 185 CM
Vikt: 105kg
Målvikt: 95kg

Måndagar:

Frukost: Havregrynsgröt Lunch: Ny-Tro Pro-40 Middag Varierar, mycket grönsaker

Aktiviteter: HIIT Träning på Spinningcykel före middag

Tisdagar

Frukost: Havregrynsgröt Lunch: Ny-Tro Pro-40 Middag 250g Keso

Aktiviteter: Gymträning Armar + mage 1½ timma + Kampsport 1½ timma.. Keson efter styrketräningen

Onsdagar:

Aktiviteter: HIIT Träning på Spinningcykel före middag

Torsdagar

Frukost: Havregrynsgröt Lunch: Ny-Tro Pro-40 Middag 250g Keso

Aktiviteter: Gymträning Ben + Rygg 1½ timma + Kampsport 1½ timma.. Keson efter styrketräningen

Fredagar

Aktiviteter: Ingen

På helgen är det för det mesta rätt lungt, kanske ev någon långpromenad eller styrketräning, vore fint med kommentarer.

Verni
2006-01-30, 18:19
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

mini
2006-01-30, 18:30
Ditt program är rent vansinne. Du äter för lite, för sällan, för fel. Läs deffguiden som Verni länkade till. Ta reda på ditt energibehov och vad du förbrukar. Se till att få i dig proteiner, fett och kolhydrater.
Ett till tips är att när du räknat lite och skrivit ett bättre schema ger du oss mer info. Hur ska vi veta vad "havregrynsgröt" innebär? Är det 100 gram eller 500? Äter du med en dl minimjölk eller med socker och standardmjölk? Hut långa är dina HIIT-pass?
Den plan du har nu är dock skräp. Gör om.

Barba-Tjock
2006-01-30, 18:50
Havregrynsgröten är på ca 200g, 2dl mellanmjölk och lingonsylt.
Med ny-tron äter jag en banan/äpple och innan träningen mellan lunchen och middagen äter jag också en frukt.

HIITpassen är ca 20 minuter väldigt intensiva pass nära maxpulsen i kurvorna.

Tigerkotten
2006-01-30, 19:05
som folk sagt, läs länken. Pröva läs igenom lite innan du skriver ner allt så du kan få en annan uppfattning om saker och ting, bara för man ska banta så betyder inte det att man ska sluta äta.

oksiv1
2006-01-30, 23:03
Efter två veckor på den kosten kommer du vara ett vrak.
Kika i min journal hur jag äter. Jag säger inte att det är rätt väg att gå men det har visat sig fungera för mig. Kanske något du kan ta till dig iaf.

Barba-Tjock
2006-10-18, 05:42
Vill bara medela att jag är nere på under 90kg!
Inte direkt över ovanstående vansinne men ändå.. ;)

King Grub
2006-10-18, 06:02
Grattis! Det är absolut inte vansinne att ligga på ett stort underskott om man har en stor övervikt som man vill bli av med fort. Att gå ner ett halvkilo i veckan är tröstlöst om man har 30 kilos övervikt (nu var ju du inte där, men i alla fall). Att det sedan inte är så roligt att äta så lite och träna så mycket är en annan sak. Har man mycket övervikt är man skyddad mot muskelförlust; att ligga på ett lika stort underskott när man redan är i hygglig form innebär muskelförlust. "Svältläge" där man äter för lite så man inte går ner i vikt finns, som du märker, inte. :)

tano
2006-10-18, 07:14
Grattis! hur gick det med styrkan/musklerna efter viktnedgången?
Höll du ungefärligt schemat du skrev om?

Väldigt intressant, kanske är man för restriktiv när man ger råd. Brukar alltid säga att folk inte får äta för lite, de vill ju ha kvar muskler.
Men till vilken grad övervikt skyddar muskelförlusten är intressant veta.

King Grub
2006-10-18, 07:33
Men till vilken grad övervikt skyddar muskelförlusten är intressant veta.

Ju mer kroppsfett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på utan att förlora fettfri massa. Ju hårdare du sedan blir, desto mindre kan underskottet vara utan att fettfri massa måste offras.

Varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kcal per dygn. Ett energiunderskott större än vad det motsvarar innebär förlust av fettfri massa. En person med 20 kg kroppsfett kan alltså ligga på ett energiunderskott på 1400 kcal per dygn utan att förlora fettfri massa och går därmed ner snabbt i fettvikt till en början. En person som bara har 5 kilo kroppsfett kan bara ligga på -350 kcal/dygn innan fettfri massa kommer att kataboliseras.

Allt eftersom man förlorar fettvikt, sjunker siffran motsvarande energiunderskottet man kan ligga på utan att tappa fettfri massa. Siffran 70 är inte 100% huggen i sten, men en genomsnittsiffra att utgå från.

Jay-Z
2006-10-18, 07:36
Varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kcal per dygn. Ett energiunderskott större än vad det motsvarar innebär förlust av fettfri massa. En person med 20 kg kroppsfett kan alltså ligga på ett energiunderskott på 1400 kcal per dygn utan att förlora fettfri massa och går därmed ner snabbt i fettvikt till en början. En person som bara har 5 kilo kroppsfett kan bara ligga på -350 kcal/dygn innan fettfri massa kommer att kataboliseras.

Det här gäller väl utan styrketräning. Fast med styrketräning får man en större buffert?

King Grub
2006-10-18, 07:43
Styrketräning agerar skyddande på muskelproteinet. För att siffran 70 skall bli högre är det nog konditionsträning som gäller. En kombination av styrke- och konditionsträning är säkert inte fel (som vanligt), även om det inte finns siffror på effekten.

Även vissa substanser (från milda koffein till mer suspekta sådana) ökar siffran och mängden fett varje kilo kroppsfett kan frisätta.

Barba-Tjock
2006-10-18, 16:43
Höll faktiskt inte alls mitt schema speciellt bra, tror jag tappade minst 1 kg i veckan när jag jobbade i butik, sprang runt hela dagarna och satt sällan ner, käkade de som fanns i personalrummet dvs frukt och bröd oftast. Gymmar numera måndag, onsdag, fredag och springer tisdag, torsdag.. Det fortsätter neråt ;)

Barba-Tjock
2006-10-20, 07:12
Har börjat leva lite annorlunda nu och undrar om någon har komentarer.

Samtliga dagar äter jag (Gröt + Mjölk + Äppelmos) och ett ägg samt dricker en stor kopp grönt té till frukost.

Jag äter också vanlig skolmat till lunch, jag väljer att inte äta för mycket kolhydrater och tar så mycket grönsaker, linser och broccoli dylikt som möjligt.

15.30 slutar jag och jag börjar smutta på (vatten + carbo fx) tio minuter innan jag slutar sen går jag de 100 metrarna till gymmet och kör ca en timme för att sedan ta en (protein/carb) dryck med ca 3:1 delar.

Jag kommer hem en timme senare och äter middag som består av något nyttigt och avslutas med en frukt och en stor kopp grönt té.

Mån:Gym | Tis:Kondition | Ons:Gym | Tors:Kondition | Fre: Gym | Lör: Vila | Sön: Vila/lugn simmning

Torsdagar så gör jag någon fin proteindrink eller tar en naturdietpåse till middag efter jag sprungit, jag har sedan lektion i kinesiska och måste stanna i stan, altenativet är att ta med något mer mättande men det har funkat bra hittils.

Känns ändå på något sätt som att jag äter för mycket men jag misstänker att jag lägger på mig lite muskler för de börjar träda fram under lagrerna med späck. Men i teorin går det väll inte att tappa vikt samtidigt som man får muskler?

Pumpitup
2006-10-20, 10:37
Fantastiskt bra jobbat! :thumbup:

AnonymKlenis
2006-10-20, 13:17
Du har inga bilder?

Barba-Tjock
2006-10-20, 15:53
Jag tog tyvärr inga bra förekort, man ville ogärna hamna på foton och gör det fortfarande, men snart ;)
http://i11.tinypic.com/33petll.jpg

tma
2006-10-20, 17:54
Skillnaden är stor ;)

Ascent
2006-10-20, 18:35
Känns ändå på något sätt som att jag äter för mycket men jag misstänker att jag lägger på mig lite muskler för de börjar träda fram under lagrerna med späck. Men i teorin går det väll inte att tappa vikt samtidigt som man får muskler?
Tja, jag tycker att det går att göra både och samtidigt. Frågan är väl vad som är mest effektivt och vad som passar en bäst?

Jag tränar lika mycket för att gå ner i vikt och nå mitt ideal som för att det ger mig ett välbefinnande under och efter träningspassen som gör det värt det. Nu den senaste tiden har jag gått ner nåt kilo i månaden, men samtidigt lagt på mig mer muskler (inte mycket, men det syns) vilket gör min fettförlust större än den rena viktskillnaden som är.

Hade det kanske gått fortare att bygga först och "deffa" sen? Kanske, men nuvarande upplägg med ordentlig variation på träningen gör att jag trivs med det och inte tröttnar.

Jag har dock inte legat på en sådan kalorifattig kost som du, utan ätit ganska ordentligt och låtit träning ta hand om underskottet varje dag.

Tompeii
2006-10-24, 18:28
Grymt bra jobbat!!

Grattis!

RAS MILO
2006-10-24, 20:04
Bra skillnad.Grattis!