Visa fullständig version : Vad ska jag äta, när ska jag äta? m.m.
Uberdamp
2006-01-30, 10:09
Har funderat på att börja träna seriöst för en period och äta rätt dvs. Få i mig rätt saker vid rätt tillfälle. Men nu är det ju så att jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.
Så frågorna är ifall någon som kan sånt här kan hjälpa mig med det.
Vad ska jag äta? när ska jag äta det? hur ofta ska
jag äta det? Hur länge efter jag ätit är det dags att träna? såna frågor är det jag skulle vilja ha svar på, lägg på lite info som är bra att veta ang. det sånt här.
helst så specifikt som möjligt för jag har absolut ingen kunskap när det gäller det här, och eftersom jag inte har nån kunskap av sånt här så kan ni ju försöka förklara på ett enkelt sätt och inte sitta och mata in saker som "Ät så du får i dig 12000 kolydrater och tänk på att få i dig 101230 neutroner med protenier så ditt testetron ökar till 1001 bla bla etc etch." för då förstår jag absolut inte.
Skulle sitta fint med lite info. tjennixx
öhm, ät så mkt som du gör av med.. kanske lite mer (lättare att bygga på kaloriöverskott) käka lite mer protein än medelsvensson, kanske 2g/kg kroppsvikt om du inte är överfet dvs. Jag tror man kan räkna 2g/fettfri kroppsmassa. Du bör väl ligga runt 1gram fett/kg kroppsvikt och sedan fylla ut med kolisar så mkt energi du känner att du vill ha. Sen brukar man väl ha lite bondförnuft och veta att kolisarna helst inte bör komma från godis samt att proteinet inte bör vara kollagen samt att fettet helst inte bör vara härdat. Ät varierat och näringsrikt brukar man säga. Vad det innebär tolkar nog alla olika, men man kan väl ana att det kanske inte är så bra att bara äta samma mat varje dag ungefär :) Om du kikar runt här litegrann lär du se vad andra äter samt få lite idéer om vad du själv vill åstadkomma med träning etc etc..
Uberdamp
2006-01-31, 13:04
hmm, okej.. ska ta och glo runt här och försöka komma fram till nå vettigt..
Följande är viktigast:
Se till att äta ordentligt till alla mål. Ät helst 4-6 gånger om dagen. Ha med både proteinkällor (kött, fisk, fågel, mjölk) och kolhydratkällor (potatis, ris, pasta, bröd, havregryns). Ät även grönsaker och frukter.
Om du vill få muskler nu när du börjar träna så tänk på att du gör av med mer energi så därför måste du äta mer mat än tidigare, oftast mer mat än vad man tror är "mycket".
Nedanstående är extra tips som inte är lika viktigt om du sköter ovanstående men har extra effekt på proteinbalansen (observera att dessa inte räknas som mål utan snarare mellanmål och ska isåfall vara utöver den vanliga maten):
När det gäller timing så är det bra att tillföra protein (kan t ex vara vasslepulver, kvarg eller någon annan matkälla som ger protein) i någon form nära inpå passet. Direkt efter passet tillföra lite kolhydrater för att minska proteinnedbrytning samt tillföra protein+kolhydrater 1 timme efter träning, samt 3 timmar efter träningen igen. Innan du går och lägger dig ta och ät en kaseinproteinkälla så håller proteinnedbrytningen sig lägre under natten.
Som du ser kan det bli en hel del ätande. 4-6 måltider och därtill allt intag av kolhydrater och protein runt träningen (som inte behöver ses som nödvändiga, du kan skippa det om du tycker det låter jobbigt och istället äta vanlig mat före och efter passet)
Detta är hur jag skulle sammanfatta hur man ska äta om man vill bygga på sig muskler.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.