Logga in

Visa fullständig version : Trängselskatt i GBG ?

mela
2006-01-30, 09:37
Sitter och kollar på tv4:s nyheter:

Göteborgarnas sossar funderar på att införa trängselskatt *grr27*

Vad är det här för skit!?

Kimo
2006-01-30, 10:10
En alldeles utmärkt idé, jag vill gärna att mina barn ska kunna andas ren luft trots att vissa sätter sin egen lathet och bekvämlighet framför miljön. Med tanke på tilltagande amerikanisering med bensinslukande idiot-stadsbussar och tilltagande egoism så är det ett perfekt initiativ. Den administrativa biten kan man dock förbättra en hel del eftet Stockholmserfarenheten.

Piranha
2006-01-30, 10:17
Lillebrorskomplexet skiner igenom åter igen.

Kan Stockholmarna kan vi så patetiskt.

Perscitus
2006-01-30, 10:19

På vilket sätt är det skit då?

MasterChief
2006-01-30, 10:19
Var ju väntat....Idiotin känner inga gränser.

ryssen
2006-01-30, 10:20
jävla muppar! så löser man inte problemet med miljön. blir bara en klassfråga,rikast vinner :furious:

Pellefant
2006-01-30, 10:24
Kommande städer som inför biltull är Köping, Helsingborg och Sundsvall. Sundsvall passar på att ta betalt för passage förbi på E4-an också. *rolleyes*

Tycker att sverige som inte har några storstäder inte behöver dessa tullar.

MasterChief
2006-01-30, 10:29
Ja det räcker ju inte att man redan betalat bilen med sina surt förvärvade skattade kronor, betalat dyr bensin med skatt på momsen och som grädde på moset: vägskatt. Nu ska vi betala skatt beroende på vart man ska åka. Vidrigt system som belyser politikernas oförmåga att lösa ett "problem".

Dumleman
2006-01-30, 10:31
Heja trängselskatt! Inför det i varje stad med över 5000 invånare :D.

MasterChief
2006-01-30, 10:34
Heja trängselskatt! Inför det i varje stad med över 5000 invånare :D.

Jajamensan! Sen tycker jag man ska införa skatt på telefonköer till statliga myndigheter. Detta telefonköande skapar ju mentala skador på de köande småmänniskorna. Inte bra! Genom att införa rejält med skatt på telefonköandet får man bort många och tvingar dem att använda internet. Om inte internet funkar så får du bita ihop och leva med övertygelsen att majoriteten är lycklig.

HookersUnited
2006-01-30, 10:35
Se det som kollektiv bestraffning för att ni är nog korkade att bo där nere :thefinger

Kimo
2006-01-30, 10:36
jävla muppar! så löser man inte problemet med miljön. blir bara en klassfråga,rikast vinner :furious:

Köer och försenade bussar gör att de fattigaste förlorar. Och inför miljöförstöringen och smältande isar är vi alla lika.

Ni borde lyssna mer på era borgerliga fränder på DNs ledarsida som faktiskt erkänner miljöavgifternas fördelar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=517144&previousRenderType=2 :)

Nitrometan
2006-01-30, 10:39
Det roliga i sammanhanget är att förslaget kommer från sossarna. När det sen är de rika (traditionellt högerröstande) som tjänar på förslaget.

De har råd med stora dyra bilar, de har råd att köra och parkera inne i stan. Dessutom slipper de då beblanda sin nya fina Jaguar med populasens gamla rykande Volvo 142:a (eftersom de som inte har råd att skaffa en nyare bil inte heller har råd med biltullarna på lite sikt).

I storstäderna borde man satsa de pengar man får in på att bygga kringfartsleder - så att de som ska från ena sidn av stan till den andra inte behöver köra igenom stan.

Dumleman
2006-01-30, 10:41
Köer och försenade bussar gör att de fattigaste förlorar. Och inför miljöförstöringen och smältande isar är vi alla lika.
Ja lika maktlösa, naturen har sin gång ivf som helst, vi människor kan kanske påverka 0.000001% av den globala uppvärmningen men det är ju perfekt som skrämselmedel för att motivera galna skatter. "vi måste ha miljöskatter på 200000% annars kommer världen att bli sand om 2 år!111!"

mela
2006-01-30, 12:53
Men saken är ju den att man i gbg bygger massa tunnlar för
att trafiken skall hållas UNDER staden i stället för i.. *screwy*

Piranha
2006-01-30, 13:09
Men saken är ju den att man i gbg bygger massa tunnlar för
att trafiken skall hållas UNDER staden i stället för i.. *screwy*

I den mån det går, Göteborg är trots allt gammal havsbotten och mestadels lera.

mela
2006-01-30, 13:10
I den mån det går, Göteborg är trots allt gammal havsbotten och mestadels lera.

Jo vi lever på sumpmark, jag vet...
men dom har ju byggt en tunnel iaf..
där han gbg sossen med psoriasis(stava?)
va.. va ju på tv och allt :D

Piranha
2006-01-30, 13:12

Pssssssst...... han han finns på uglypeople

jwzrd
2006-01-30, 13:12
Ja det räcker ju inte att man redan betalat bilen med sina surt förvärvade skattade kronor, betalat dyr bensin med skatt på momsen och som grädde på moset: vägskatt. Nu ska vi betala skatt beroende på vart man ska åka. Vidrigt system som belyser politikernas oförmåga att lösa ett "problem".

Låt oss höra vad problemet respektive dess lösning är då o vise orakel.

mela
2006-01-30, 13:13
Pssssssst...... han han finns på uglypeople

Jag är inte förvånad..

Men jag tycker inte att det är så mkt bilar i centrala gbg *cry*
förutom hisingen.. men spräng ön lr nått.. we don't need it!

Piranha
2006-01-30, 13:14
Jag är inte förvånad..

Men jag tycker inte att det är så mkt bilar i centrala gbg *cry*

Kollektivtrafiken i GBG kunde dock förbättras en hel del och såsätt få ner antalet bilar.

Den är verkligen katastrof ( även om den är billig som fan )

mela
2006-01-30, 13:15
Kollektivtrafiken i GBG kunde dock förbättras en hel del och såsätt få ner antalet bilar.

Den är verkligen katastrof ( även om den är billig som fan )

Jag tycker att den funkar..

Visst vill du ha massa tunnelbanor så man springer vilse hela tiden?

Men spårvagnarna går bra i centrala gbg..
sedan finns det ju bussar och stombussar.
Gäller bara att man lär sig hur allt går så flyter
det på finfint sedan

hasse36
2006-01-30, 13:18
jävla muppar! så löser man inte problemet med miljön. blir bara en klassfråga,rikast vinner :furious:OK, hur löser man problemet med miljön då?

Det där med klassfråga köper jag inte. De fattigaste åker redan kollektivt.

Piranha
2006-01-30, 13:20
Jag tycker att den funkar..

Visst vill du ha massa tunnelbanor så man springer vilse hela tiden?

Men spårvagnarna går bra i centrala gbg..
sedan finns det ju bussar och stombussar.
Gäller bara att man lär sig hur allt går så flyter
det på finfint sedan

Tunnelbanan är som en dröm jämmfört med spårvagnarna. Sen slipper man stå i regn och rusk och vänta, den stannar heller inte var 10 meter som spårvagnen.

Tunnelbanan är lätt att hitta i.

Spårvagnarna byter rutt och nummer och läggs om hela tiden , helt omöjliga är dem , ena året åker man nummer 4 , nästa gån är de nummer 11 på samma sträcka , och efter 18 så går de inte hela vägen etc.

mela
2006-01-30, 13:21
Tunnelbanan är som en dröm jämmfört med spårvagnarna. Sen slipper man stå i regn och rusk och vänta, den stannar heller inte var 10 meter som spårvagnen.

Tunnelbanan är lätt att hitta i.

Spårvagnarna byter rutt och nummer och läggs om hela tiden , helt omöjliga är dem , ena året åker man nummer 4 , nästa gån är de nummer 11 på samma sträcka , och efter 18 så går de inte hela vägen etc.

Finns busskurer :D Planerar man slipper man vänta också..
Men ja, det suger att stå i typ snöstorm och vänta
på bussen som inte kommer för att det ligger snö ivägen.

Jag gåt bara vilse i tunnelbanan.. undviker den i största möjliga mån

zanzi
2006-01-30, 13:45
Är det tänkt att köerna ska raderas som en följd eller kommer dom bara bli längre? Som det ser ut nu är det ju katastrofalt att infinna sig i Eriksberg vid fyra tiden och vara på väg till centrala stan (eller ännu värre, mot Mölndal och vidare).

Zlin
2006-01-30, 14:27
Jag är av princip väldigt positivt inställd till trängselskatter. I stan behöver man inte bil, där finns allting inom gångavstånd. Problemet blir för folk som pendlar. De lägger redan mycket pengar på bensin för att ta sig till och från jobbet. I Stockholm fungerar det bra att införa trängselskatter eftersom de har en, vad jag förstår, fungerande kollektivtrafik. Det finns inte på samma sätt för människor som pendlar till och från göteborg. En möjlig lösning (förutom att bygga ut kollektivtrafiken), skulle vara att pendlare slipper tullarna. Samtidigt måste man då definiera hur lång tidsförlust som är rimlig med kollektivtrafik etc etc, så det är en klurig fråga. Klart är i alla fall att det är helt onödigt att åka omkring i absoluta centrala stan med bil i många fall.

För att sammanfatta min åsikt tycker jag att trängselavgifter bör införas i varenda storstad, när det finns rimliga alternativ, och att man bör prioritera mycket högt att jobba med alternativen, trängselavgifterna skall införas så snart som möjligt.

Noodles
2006-01-30, 14:55

Pssssst. Om du är politiskt aktiv så underlättar det att kunna namnet på kommunstyrelsens ordförande och inte bara referera till honom som "sossen med psoriasis". ;)

Men jag tycker inte att det är så mkt bilar i centrala gbg

Oroa dig inte. Du kommer förstå den dagen du tar körkort. Trots Götatunneln och andra stora byggnationer så växer Göteborg för snabbt i förhållande till vad infrastrukturen klarar. Även om det inte är i närheten av Stockholms problem så är Göteborg i rusningstrafik ändå ett kaos. Om en del bilägare kunde tänka längre än vad motorhuven räcker så skulle de inse att det snart blir ohållbart. Däremot måste kollektivtrafiken förbättras för att kunna införa trängselskatterna. Tunnelbana hade varit jättebra men det får nog kvarstå som en dröm. I stället för att bara instinktivt reagera på ordet skatt kan folk kanske försöka tänka i ett större perspektiv vad gäller miljöproblem och liknande.

När det gäller Hisingen riskerar väl hela marken att rasa ihop. Jag hörde en byggingenjör säga att det var ofattbart att folk vågade bygga hus där. Själv bor jag i centrum och kan klara mig utan både Hisingen och Partille. ;)

adde
2006-01-30, 17:35

I min tidning står det att göteborgs-sossarna INTE vill införa trängselskatt.

Tanken är att i samband med valet (17 sept för oss som är över 18 år) ha en lokal folkomröstning om trängselskatt i Göteborg. Detta för att det inte skall bli som i Stockholm, där regeringen körde över Stockholms komunledning som inte ville ha trängselskatter. Det var MP som hade trängselskatt som krav för sammarbete i riksdagen.

Tror... adde