handdator

Visa fullständig version : När ska jag äta?

Radiohead
2006-01-30, 00:10
Om jag kört styrketräning så tar jag en banan och en whey efteråt, sen när jag kommer hem så äter jag direkt (det funkar väl)?

Men när jag bara kört kardio, badminton, spinning eller liknande. Är det fortfarande lika viktigt med protein och kolhydrater direkt efteråt?

Apos78
2006-01-30, 01:00
Proteiner kan väl säga är viktigt att få i sig regelbundet sett till hela dagen då det inte går att lagra protein. Detta oavsett träning. Proteinsyntesen höjs i och med träning vilket gör att effekten av proteinintaget blir större då.

Mängden kolhydrat efter träning beror väl lite på vilken sorts träning och hur stora muskelgrupper som tränats. Det skadar aldrig med kolhydrat efter träning då återhämtningen(glykogeninlagringen) går snabbare.

Radiohead
2006-01-30, 08:56
Vad jag menar är om jag måste sätta i mig protein +kolhydrat när jag tex joggat på bandet i 45 min men ej styretränat! Måste jag göra det eller räcker det med att följa den vanliga "3-timmarsregeln" och äta 3 timmar efter jag åt sist?

King Grub
2006-01-30, 09:04
Vill du återhämta dig och lagra in muskelglykogen är den en stor fördel om du tillför något som möjliggör det.

Radiohead
2006-01-30, 09:06
Men om jag EJ har stryrketränat och ätit 2 h tidigare, är det fortf viktigt då?

King Grub
2006-01-30, 09:09
Konditionsträning är betydligt mer glykogentömmande och energikrävande än motsvarande styrketräning. Det är inte nödvändigt, men väntar man timmar med att tillföra näring kan återhämtningen och glykogeninlagringen bromsas med 50%.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982

Radiohead
2006-01-30, 09:10
Okidoki, då fortsätter jag med banan och whey=)